
 1 

 

MONITORING THE COVERAGE 
OF THE 2005 PRESIDENTIAL ELECTIONS  

IN PALESTINE 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Preliminary report January 10 2005 
 
 
 
 
 
 
 

The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy - 
MIFTAH 

 
 
 
 
 
In cooperation with 
 

Centre for Media Policy and Development 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

Introduction 
 
The participants conducted monitoring of Arabic-language media for the official campaign period 
of the presidential elections from 25 December to 7 January 2005 at Miftah’s offices in Ramallah. 
The project assesses the performance of the media in its coverage during the official campaign 
period. There is a specific focus on the coverage of the media using normative principles 
including the right of access, allocation of coverage and balance in the mass media. 
 
The team employed quantitative and qualitative methodological tools according to international 
standards for media monitoring. In addition the legal framework that pertains to the role of the 
media in covering the elections was reviewed to assess its effectiveness. The qualitative analysis 
and quantitative monitoring of media coverage was undertaken over the duration of the official 
campaign period and it was conducted by a Palestinian team under the training and supervision 
of an international expert, David Ward of the Centre for Media Policy and Development (UK) and 
Wafa' Abdel Rahman of The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and 
Democracy (MIFTAH) who initiated and organised the project and conducted the qualitative 
component of the monitoring. 
 
Methodology for the analysis of media coverage 
  
The monitoring unit observed media coverage of elections in order to assess: 
 

x whether political parties and candidates gained fair access to the media; 
x whether political parties and candidates were covered in a unbiased and equitable 

manner; 
x whether the media and the authorities abided by the rules and regulations covering their 

conduct during the campaign – both in terms of national legislation and international 
standards; 

x the effectiveness of media law pertaining to the media and election coverage. 
 

Between 25 December and 7 January 2005 the monitoring covered the public channel Palestine 
Television, the privately owned television channel Watan, which covers the Ramallah area and 
the two pan-Arab channels Al Arabiya and Al Jazeera. These channels were monitored daily in 
peak time between 18.00-23.00 hours throughout the official campaign period. The unit also 
monitored the two privately owned newspapers Al Ayyam and Al Quds as well as the state 
supported title Al Hayat Al Jadida. The Internet portal of Wafa, the official news agency was 
monitored as well as the public radio station Voice of Palestine. 
 
The actors for the quantitative analysis were defined as the presidential candidates and the 
parties, where relevant to these candidates, four of which stood for election as independent 
candidates. This report does not classify other actors in the political process, such as parties that 
did not put forward a candidate for the Presidential elections or other political figures. As well as 
measuring the time and space allocated to political actors, parties and candidates, the media unit 
also measured the tone of media coverage according to a three level scale (positive, negative 
and neutral) in order to assess the overall tone of the media outlets towards contestants and the 
different political parties.  
 
The quantitative analysis for the newspaper coverage was categorised into the following pages: 
business, culture, arts and entertainment, election specials, first page, foreign news pages, 
politics, local affairs, foreign affairs, religion, sport and others. The format of the news coverage 
was also categorised based on: headlines, article, editorial comment, photos, paid 
advertisements, cartoons, news item and news report. Positive and negative coverage was 
recorded only if the monitoring team unanimously agreed on judging it to be unequivocal.  
 
 
 



 3 

Table 1: Newspapers monitored 
Title Ownership Period 
Al Ayyam Private 25.12.04-7.1.05 
Al Hayat Al Jadida Public (financially assisted) 25.12.04-7.1.05 
Al Quds Private  25.12.04-7.1.05 
 
Table 2: Broadcasters monitored 
Channel Ownership Hours monitored Period 
Palestine Television Public 18.00 – 23.00 25.12.04-7.1.05 
Watan Private  18.00 – 23.00 25.12.04-7.1.05 
Al Jazeera Private 18.00 – 23.00 25.12.04-7.1.05 
Al Arabiya Private 18.00 – 23.00 25.12.04-7.1.05 
Voice of Palestine Public 07.00-11.00 25.12.04-7.1.05 
Wafa (Internet) Public* 25.12.04-7.1.05 
* The Internet portal of Wafa, the official public news agency in Palestine 
 
 
Media monitors 
 
Abeer Ismail 
Ala’a Farid Krajh 
Eva Afghani 
Fatima Barqawi 
Ghada Ghareeb Khalil 

Ghassan abu Eid 
Lama Abu Sumayyah 
Mohammad Alawi 
Mohammad Nawahada 
Mohammad Hameedeh 

Mousa Qous 
Reem Abed Alhamid 
Salah Zaghloul 
Thabet Zarra’ 
Yassin Mostafa Ali Abass  



 4 

Preliminary Results 
 
 
Access to public media 
 
Article 57 (1) of the Election Law assigns the Central Electoral Commission (CEC) the duty to 
liaise with the public media to provide equal and free access to the presidential candidates. The 
CEC notified Palestine Television and Radio of their obligations to provide free access and an 
agreement was signed between the parties. The allocation of airtime was decided by lot between 
the candidates and slots of ten minutes for each candidate were allocated for seven nights 
running up to the election moratorium. This was complemented by a talk show format of duration 
of one hour and a half per candidate to be broadcast nightly in prime time before the party 
political broadcasts of the candidates. The talk show was partially funded by the CEC and 
sponsored by two private companies. The talk show was repeated at 22.30 on the night of the 
original broadcast. This was changed from the original time slot for the repeat programme in 
order to comply with the moratorium. 
 
The content of the candidates’ broadcasts was editorially independent. However, their content 
was checked prior to the broadcast of the programmes to ensure compliance with the provisions 
in the Press Law and the provisions against inciting racial hatred by the CEC, though it is unclear 
as to whether the present media law actually covers audiovisual media. There were no reported 
infringements. The system was very successful in granting the candidates equal airtime for these 
slots and is a constructive innovation. The system was widely seen as a success by all 
stakeholders. 
 
The public media suggested that they had problems with fully covering the elections in their 
general programming that were produced by a combination of factors. They recognised that there 
were problems due to the priority of the local news agenda that provided greater amounts of 
coverage for Abu Mazen due to his administrative duties as chairperson of the mainstream 
Palestinian Liberation Organization (PLO). They cited problems of resources that were 
inadequate and because of the checkpoints of the Israeli armed forces hindering the movement 
of technical equipment around the territories, as serious obstacles in providing quality coverage of 
the election campaign.  
 
The public media’s regulatory status was unclear and the lack of an independent and clear 
mandate meant that the institution was uncertain as to its role in serving the Palestinian people. 
This being said, the stakeholders were divided on Palestine Television and Radio’s coverage. On 
one hand, a number of stakeholders suggested that the stations had at least tried to remain 
objective and balanced and they understood that the excessive coverage granted to Abu Mazen 
was a result of his role in the Administration. On the other hand, there was criticism that Palestine 
Television and Radio simply served the FATEH party, the dominant PLO faction, and its 
candidate, Abu Mazen. 
 
Access to private media 
 
One of the major issues during media coverage of the elections was paid-for political advertising 
on commercial television, radio and in the press. In the private channel monitored there was little 
coverage of the elections except for paid political advertising which was in abundance on Watan 
and, according to interviewees, on local commercial television outlets throughout the region. 
Watan did, however, broadcast a nightly programme for the candidates during prime time that 
was a positive contribution to the media’s coverage of the campaign. Abu Mazen declined the 
offer to use the slot, according to Watan. 
 
Palestine Television was not allowed to carry paid-for political advertising. What appears to be 
completely unregulated access to airtime on commercial television meant that paid-for political 
advertising was a major factor in coverage by channels such as Watan. There were no standard 



 5 

rates established by the authorities for political adverting in the press or audiovisual media. A 
number of the offices of the candidates complained about the rates, which were far in excess of 
normal advertising rates in the press and in some cases prohibitively so due to the small size of 
some of the candidates’ budgets. 
 
Paid-for political advertising was also very prominent in the press. A very encouraging move was 
made by at least one newspaper to offer free advertising for some of the financially 
disadvantaged candidates, though in reality this achieved little in readdressing the unequal 
coverage of the candidates. 
 
Satellite channels 
 
The importance of satellite television in Palestine meant that the two pan-Arab stations Al Arabiya 
and Al Jazeera were seen to be crucial platforms for the election coverage. This was also 
supported by the fact that the journalists working for pan-Arab stations enjoy a greater of access 
and freedom of movement than their local counterparts and do not suffer from the same degree 
of restrictions. 
 
Al Jazeera declined to carry paid-for political advertising from any of the candidates and Al 
Arabiya was the only satellite broadcaster to carry paid-for political advertisements, which were 
purchased by Mustafa Barghouthi and were financed through what the office of the candidate 
suggested, was a local donation. Both satellite broadcasters were criticised by the interviewees 
as to their coverage of the campaign and what they perceived to be excessive coverage of Abu 
Mazen. Al Jazeera provided a platform for the candidates in a spot in their 22.00 news bulletin 
that consisted of a combination of a presentation of the elections in general, an outline of the 
relevant candidate’s manifesto and an interview with the candidate. The interviews varied 
considerably in terms of their duration with Abu Mazen enjoying the most airtime. 
 
Al Arabiya’s coverage of the elections was only really contained in news bulletins that covered the 
activities of Abu Mazen with some marginal coverage of Mustafa Barghouthi, Bassam Salhi and 
Tayseer Khaled. The source of the second most significant coverage of this channel was Mustafa 
Barghouthi’s paid-for political advertising spots.  
 
The legal framework for media and elections 
 
Although the technical groundwork for free and independent media is established in the Press 
Law a number of features of the Law suggest that there are anomalies and serious inadequacies 
in the Law which does not meet international standards in this field. It is also unclear to what 
extent the Press Law encompasses the audiovisual sector and there is confusion about what, if 
any, law is established to regulate the audiovisual media. In general the Law is vague, non 
specific and far too abstract to regulate the principles that underpin an independent media system 
that serves citizens and the democratic development of Palestine. It has been a major weakness 
in setting the parameters and obligations of the media’s coverage of elections. It is especially 
unclear as to whether there is any law whatsoever that is relevant to the audiovisual media. It is a 
matter of great importance that this situation is clarified and rectified as soon as possible to 
ensure legal certainty and guarantee the role of the media in not only in the reporting of elections, 
but providing a wide range of access and programming. 
 
Central Electoral Commission 
 
The Central Electoral Commission (CEC) was generally perceived to have a high degree of moral 
integrity and independence by stakeholders. It was however, criticised for not dealing with 
violations of the election law. Many candidates submitted complaints, usually about what they 
perceived to be excessive coverage of Abu Mazen on television and in the press and they felt 
these complaints had not been adequately processed. The Ministry of Information also stated that 



 6 

it believed there had been more violations than the number which they had referred to it by the 
CEC.  
 
The main concern expressed about the role of the CEC was that it simply did not enjoy the 
necessary instruments or powers to regulate the elections and media coverage of the elections 
and perceived violations continued throughout the campaign period. As one interviewee 
suggested ‘violations just continue and the CEC is ineffective as the media do not care as there 
are no rules to enforce against them’. The opinion is generally representative of the views of the 
stakeholders interviewed: that the CEC conducted itself in an independent manner, but lacked 
legal and enforcement powers that reduced it potential role in regulating the election law 
significantly. 
 
Pressures on journalists 
 
The movement of local journalists was restricted by the continued presence of Israeli security 
check points. The major media outlets circumvented this problem to some extent by the fact that 
they employ regional journalists that enabled them to cover the elections throughout Palestine. 
The big Arab satellite broadcasters were perceived to have better conditions than local media 
outlets and local journalists have less freedom of movement and access to candidates than their 
counterparts working for the pan Arab satellite broadcasters. Journalists also complained about 
the pressure put on them from candidates and their offices in terms of accusations of bias either 
for or against certain candidates. 
 
The moratorium 
 
The 24 hour moratorium was infringed by all of the newspaper titles. On 8 January all of the titles 
contained news and information about some of the candidates. Abu Mazen and Mustafa 
Barghouthi both received significant coverage during the moratorium period. There were also 
advertisements placed in the newspapers that, although not directly pertaining to the election 
campaign itself, clearly aimed to promote the relevant candidate beyond the permitted threshold 
established by the 24 hour moratorium. None of the monitored broadcasters infringed the 
moratorium. 
 
Print media coverage 
 
All of the daily newspapers demonstrated similar trends in their coverage of the candidates during 
the official election campaign period. The dominant actor in press coverage of the elections was 
Abu Mazen who enjoyed significantly greater coverage than any of the other candidates standing 
for election. Al Ayyam was the title that allocated the greatest amount of coverage to the other 
candidates, though Abu Mazen remained the dominant actor in its coverage. If paid-for political 
advertising is subtracted from the percentage of coverage, the coverage that was allocated to 
Abu Mazen, was even greater as a percentage of total coverage. 
 



 7 

Chart 1: Share of coverage (space) devoted to the individual presidential candidates in Al Ayyam (includes 
paid advertising) (25.12.04-7.01.2005) 

Al Ayyam

16%

4%

41%

12%

2%

15%

10%

Abdel Halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

Al Ayyam devoted considerable coverage to Abu Mazen during the official campaign period with 
the candidate receiving 41 per cent of coverage over the period including paid-for political 
advertisements. Abdel Halim Ashkar received the second greatest coverage of 16 per cent in Al 
Ayyam. 
 
Chart 2: Share of coverage (space) devoted to the individual presidential candidates in Al Hayat Al Jadida 
(includes paid advertising) (25.12.04-7.01.2005) 

Al Hayat Al Jadida

6% 1%

55%11%

0%

11%

16%

Abdel Halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

Al Hayat Al Jadida dedicated even more coverage to Abu Mazen and he received 55 per cent 
coverage in the reporting of the candidates and their parties including paid-for political 



 8 

advertising. The coverage of Al Quds remains between the other two titles in terms of the space 
allocated to the candidates. In Al Quds 51 per cent of space was allocated to Abu Mazen. 
 
Chart 3: Share of coverage (space) devoted to the individual presidential candidates in Al Quds (includes 
paid advertising) (25.12.04-7.01.2005) 

Al Quds

6% 1%

51%

7%
1%

16%

18%

Abdel Halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
Chart 4: News report coverage in the daily press (all titles) of the presidential candidates (25.12.04-
7.01.2005) 

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

40000

45000

Abdel Halim
Ashkar

Abdel Karim
Shubair

Abu Mazen Bassam Salhi Hussien
Baraka

Mustafa
Barghouthi

Tayseer Khaled

Al Quds - News report
Al Hayat Al Jadida - News report
Al Ayyam - News report

 
 
An important factor in newspaper coverage was that the administrative duties of Abu Mazen were 
widely reported. As chairperson of the PLO, Abu Mazen undertook certain administrative duties 
during the official campaign period. These events were very high in the news agenda and 
received wide coverage that favoured Abu Mazen’s campaign considerably. 



 9 

 
Chart 5: Share of front page of the individual candidates in the daily press (all titles) (25.12.04-7.01.2005) 
 

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

9000

10000

Abdel Halim Ashkar Abu Mazen Bassam Salhi Hussien Baraka Mustafa Barghouthi Tayseer Khaled

Al Quds - 1
Al Hayat Al Jadida - 1
Al Ayyam - 1

 
 
Abu Mazen and to a lesser extent Mustafa Barghouthi enjoyed the majority of coverage on the 
front page of the newspapers both in terms of paid advertisements and news coverage. Abu 
Mazen was the subject of nearly all of the news reports and news items on the front pages whilst 
the Mustafa Barghouthi campaign relied on paid-for political advertising. 
 
Chart 6: Share and format of front page coverage of the candidates in the daily press (all titles) (25.12.04-
7.01.2005) 

 
 
 
 

0 

1000 

2000 

3000 

4000 

5000 

6000 

7000 

8000 

9000 

10000 

Abdel Halim Ashkar Abu Mazen Bassam Salhi Hussien Baraka Mustafa Barghouthi Tayseer Khaled 

Photo - 1 
News report - 1 
News item - 1 
Headline - 1 
Election special - 1 
Advert - 1 



 10 

Chart 7: Share of advertising space for the candidates in the daily press (25.12.04-7.01.2005) 

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

Abdel Halim
Ashkar

Abdel Karim
Shubair

Abu Mazen Bassam Salhi Hussien Baraka Mustafa
Barghouthi

Tayseer Khaled

Al Quds - Advert
Al Hayat Al Jadida - Advert
Al Ayyam - Advert

 
 
Chart 8: Tone of the election coverage and the candidates in the daily press (25.12.04-7.01.2005) 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

80000

90000

100000

Abdel Halim
Ashkar

Abdel Karim
Shubair

Abu Mazen Bassam Salhi Hussien Baraka Mustafa
Barghouthi

Tayseer Khaled

1 - Al Quds
1 - Al Hayat Al Jadida
1 - Al Ayyam
0 - Al Quds
0 - Al Hayat Al Jadida
0 - Al Ayyam
-1 - Al Quds
-1 - Al Hayat Al Jadida
-1 - Al Ayyam

 
 
Broadcast media coverage 
 
Although the news was dominated by Abu Mazen and his party and administrative duties, the 
presence of free airtime that was granted to the candidates on an equal basis meant that the 
coverage of the elections by Palestine Television was balanced overall. 
 
 
 
 



 11 

Chart 9: Share of coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on Palestine TV 
(25.12.04-7.01.2005)  

 
This balance must be understood in the context of the relatively significant free broadcast time 
allocated to the candidates pursuant to the Election Law. The lack of any analytical or critical 
coverage of the elections and the candidates during the campaign period over and beyond the 
free access granted to the candidates according to the Election Law resulted in the fact that only 
events during the campaign period that were high on the news agenda, which were essentially 
administrative ones of Abu Mazen, were covered. In this respect, the division between 
institutional (and institutional resources) and campaign activities of Abu Mazen were blurred in 
the news and other forms of content on Palestine Television. 
 
Chart 10: Share of coverage (duration) in news bulletins devoted to the individual presidential candidates on 
Palestine TV (25.12.04-7.01.2005) 

Palestine TV - News

95.9%

0.4%2.4%

0.4%

0.4%

0.4% 0.4%

Abdel halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
 
 

Palestine TV

14% 

12% 

15% 

13% 
16% 

15% 

15% 

Abdel halim Ashkar 
Abdel Karim Shubair 
Abu Mazen 
Bassam Salhi 
Hussien Baraka 
Mustafa Barghouthi 
Tayseer Khaled 



 12 

Chart 11: Share of coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on Watan (includes 
paid advertising) (25.12.04-07.01.2005) 

Watan

44% 5%

10%

10%

5%

11%15%

Abdel halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
Watan’s coverage of the elections consisted of three parts. Firstly, and most abundantly there 
was, relatively, a huge amount of paid-for political advertising on the channel. Secondly, Watan 
provided airtime for the candidates in a talk show format and finally there was a marginal amount 
of news covered by the Al Jazeera evening news bulletin that is broadcast on Watan. The 
candidate Mustafa Barghouthi’s free airtime that was broadcast on Palestine Television was 
repeated a number of times on the Watan channel and the coverage of the candidates is highly 
skewed in favour of Mustafa Barghouthi who received 44 per cent of coverage (including paid-for 
political advertising).  
 
Chart 12: Share of paid advertising coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on 
Watan (25.12.04-07.01.2005) 

Paid airtime - Watan

0%
11%

20%

0%

14.1%16%

39%

Abdel halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 



 13 

Watan’s election coverage was therefore threefold: firstly, it unequivocally promoted the 
candidature of Mustafa Barghouthi. Secondly, it aired large amounts of paid political advertising 
that according to the candidates were available and accessible. Finally, it provided a platform for 
the candidates, although the benefits of providing this airtime were somewhat diluted by the 
repeated broadcasting of Mustafa Barghouthi’s programme that was produced for the free airtime 
slot on Palestine Television, on Watan. 
 
Satellite channels 
 
Given the importance placed on satellite television in Palestine the pan-Arab satellite channels 
were perceived to be of particular importance in the election campaign. Despite the perceived 
importance of these channels there was marginal coverage of the election campaign on Al 
Arabiya. Abu Mazen was the candidate who received the major share of coverage on Al Arabiya 
and a large percentage of this coverage can be attributed to the role of Abu Mazen as PLO 
Chairman and the interest of the Arab world in Palestinian affairs. 
 
Chart 13: Share of coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on Al Arabiya 
(includes paid advertising) (25.12.04-7.01.2005) 

Al Arabia

36.0%

0.9%

62.8%

0.2%

Abu Mazen
Bassam Salhi
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
Al Jazeera granted the elections a more prominent position in their programme schedule. The 
introduction of a daily slot within the evening news bulletin of Al Jazeera where the candidates’ 
political programmes were outlined followed by an interview with each of them. This was a 
positive innovation and provided a public service to Palestinian citizens.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 14 

Chart 14: Share of coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on Al Jazeera 
during interviews with candidates (includes Al Jazeera analysis of political programmes) 
 

Al Jazeera - More than one opinion

12%

17%

11%

11%

28%

21%

Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
The duration of these slots varied considerably with Abu Mazen enjoying significantly more 
airtime in terms of his own manifesto and interview than the majority of candidates. Overall, Abu 
Mazen remained the dominant figure covered by Al Jazeera. 
 
Chart 15: Share of coverage (duration) devoted to the individual presidential candidates on Voice of 
Palestine (25.12.04-7.01.2005) 

Voice of Palestine

15%

16%

23%
16%

15%

15%

Abdel halim Ashkar
Abdel Karim Shubair
Abu Mazen
Bassam Salhi
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

The Voice of Palestine’s coverage of the elections mainly relied upon the daily three minute slots 
allocated to the candidates as free airtime. One candidate did not take up the offer of free access. 



 15 

The general lack of coverage on the Voice of Palestine meant that the free airtime allocated for 
the candidates provided balance and they remained editorially independent. The lack of any 
serious engagement with the elections and the almost complete absence of any analytical or 
informative programmes about the elections was a negative trend for the Voice of Palestine’s 
coverage. 
 
Chart 16: Coverage of the presidential candidates on Wafa’s Internet portal (25.12.04-7.01.2005) 

Wafa

69%

13%

1%

6%

11%

Abu Mazen
Bassam Salhi
Hussien Baraka
Mustafa Barghouthi
Tayseer Khaled

 
The information on Wafa’s web portal was highly skewed towards Abu Mazen and the candidate 
enjoyed 69 per cent of space on the daily pages of the website. There was little sign that Wafa 
engaged seriously with the elections in terms of providing a balanced platform for the candidates. 
 
Summary conclusion 
 
There are significant weaknesses in the current legal framework that need to be clarified. The 
elections were conducted in a spirit of progress and it was very much seen by the candidates as 
an opportunity to establish an agenda for institution building to help support the development of a 
political culture based on democratic elections. In this sense media coverage was perceived to be 
essential to enable the candidates to access voters. A major concern was campaign spending in 
the media and the lack of transparency in campaign financing. A second element of this factor is 
the establishment of advertising rates based on the lack of adequate regulation. The inflation of 
advertising rates during the election campaign period was seen to prohibit access to a number of 
candidates with limited budgets for their campaigns. The lack of regulations for paid-for political 
advertising in the commercial media is a source of concern and the lack of effective rules 
governing this area means that it is a priority to introduce legal provisions in order to provide a 
transparent and fair system for candidates to access paid-for space in the commercial media. 
 
The newspapers also demonstrated some similar trends as the ones evident in the commercial 
broadcast media in terms of the abundance of paid-for political advertisements. In terms of 
editorial policy the press demonstrated a clear and unequivocal leaning in terms of its amount of 
space dedicated to the candidates towards Abu Mazen. 
 
There were some welcome innovations in the media during the official campaign period. The 
programmes allocated to the candidates on Al Jazeera and Watan and the candidates’ free 



 16 

access to the public media system were a constructive component in the media’s coverage of the 
elections. The free airtime on Palestine Television was allocated and broadcast without any areas 
of interference and candidates were content with the system. 
 
The media overall did not serve balanced information about all of the candidates in terms of 
space. A degree of this lack of balance can be attributed to the fact that the elections were 
dominated by two candidates with the remaining candidates having a marginal position in public 
opinion polls. There remain pressures on the media in their coverage of the election campaign 
which are due to a combination of factors. Firstly, the coverage of the elections was a relatively 
new experience in Palestine and a learning experience for all of the stakeholders involved. 
Secondly, the lack of an adequate media law and more developed instruments setting out the role 
of the media during elections means that there are areas (e.g. the regulation of the broadcast 
media and some form of supervision of paid-for political advertising etc.) that are unclear and 
need to be regulated in a transparent and satisfactory manner in terms of prices and access. 
Thirdly, the prominent position of FATEH and the administrative duties of Abu Mazen and the 
priority in the news agenda to administrative affairs afforded this candidate excessive coverage in 
the news programmes broadcast by the public media and reported in the press. This also de 
facto enabled the Abu Mazen campaign access to administrative resources. 
 
This being said there were very encouraging signs in the media’s coverage of the elections and 
the campaign, especially considering the extraordinary difficulties experienced in Palestine at the 
time of the elections that demonstrate a degree of willingness to support the development of the 
media in support of the democratic process. There were weaknesses in the media’s coverage of 
the campaign that will need to be addressed by the authorities in order to improve the legal 
framework for all media outlets in Palestine and provide greater legal certainty. This should be 
combined with clear provisions that guarantee commercial and public media provide access both 
for the candidates to communicate their political programmes to the public and for the public to 
engage critically with election issues in order that they can make an informed choice on the 
candidates in future elections in a transparent manner. 


