The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy. ,11

bl ially Ml 5l L) et e Ll 5L m

\\"'/ J
(]

The Palestinian Media Coverage of Sharon’s Illness
And his Departure from Political Life

The Fifth Report

Media Monitoring Unit

June 2006

In Cooperation with the European Union



Media Monitoring Unit Team

Media Analyst: Mohammed Yaghi/ Mansour Tahboub

Information Coordinator: Ruham Nimri

Administrative Assistant: Nahed Abu Sneineh

Monitoring Unit: Yassin Abbas, Alaa Farid, Abeer Ismail, Sa'ed Karazon

Steering Committee for this report:
Dr. Hanan Ashrawi,

Dr. Lily Feidy

Maha Awwad,

Basem Barhoum,

Khalil Shahin,

Mousa Qous,

Rami Bathish,

Hisham Abdallah

© Copyright reserved
Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy-MIFTAH

P.O. Box 69647 Jerusalem, 95908

Phone Number (Jerusalem) 972 2 5851842; (Ramallah): 972 2 2989490
Fax number (Jerusalem): 972 2 5835184; (Ramallah): 972 2 2989492
E-mail: info@miftah.org

Website: www.miftah.org



http://www.miftah.org/

Foreword

The Media Monitoring Unit at “Miftah” hereby issues its fifth report with the aim of
providing both Palestinian and Israeli researchers with a document for comparison
between the Israeli media coverage of the illness and demise of late President Yasser
Arafat, which has been implemented by the Center for the Protection of Democracy in
Israel “Keshev,” and the Palestinian media coverage of the illness of Israeli Prime
Minister Ariel Sharon and his loss of consciousness and consequently the end of his role
in the political arena.

MIFTAH hopes that this report will contribute to raising the professional standards of the
Palestinian media through manifesting the latter’s weaknesses and shortcomings, and at
the same time be an incentive for better understanding between the Palestinian and Israeli
sides in a manner geared towards ending Israeli occupation and reaching a just and
lasting peace.

The News of Sharon’s Illness

On 4 January 2006, Israeli Prime Minister Ariel Sharon was admitted to hospital due to
an acute brain stroke and severe brain hemorrhage, one day prior to a scheduled
catheterization to his heart, after a minor heart attack on 18 December 2005.

This news surprised everybody, and attracted broad interest at all levels. Meanwhile, the
Palestinian media was preoccupied with two main topics:

First: the Palestinian Legislative Elections

Dates had been previously set for 25 January 2006, and consequently the campaigning
had already started on 3 January 2006, and lasted until 23 January 2006. That was an
extremely important period for the Palestinian media because of the severe competition
between electoral blocs, the participation of Hamas after it had boycotted the 1996
elections, as well as commercial purposes due to the wide advertising spaces that came at
the expense of local, regional and international news.

Second: Changes in the Political Map of Israel

The Palestinian media was interested in following up the new political map in Israel,
since Sharon had announced his withdrawal from the Likud and the establishment of
Kadema, which attracted prominent figures from different Israeli parties and security
apparatus, in addition to academics, thus becoming the largest Israeli party according to
Israeli opinion polls. The Palestinian people were specifically interested in the political
project which this party had been established for implementing, and in which Israel
would demarcate its final borders at the expense of the Palestinian Territories occupied
since 1967, using the Separation Wall as its borders, after annexing major settlement
blocs and Al-Aghwar (Jordan Valley) areas, on the pretext of the absence of a Palestinian
negotiating partner.



Sharon’s illness came amidst this political and media scene, thus shifting the focus from
the media coverage of his illness to the future of Kadema and the political project it
represents.

It can also be said that given the well established traditions of peaceful succession of
government in Israel, Sharon’s illness and his entering into a coma at a later stage, would
not have triggered the same kind of questions that accompanied the demise of Palestinian
President Yasser Arafat, especially if we take into consideration the differences between
the Palestinian and Israeli institutions of governance, and the systematic and legal process
of government succession in Israel.

Nevertheless, the Palestinian media has expressed a great deal of interest in Sharon’s
illness in its beginning and before he entered into a coma that he never awoke from. The
nature of this coverage was in general factual, objective and in favor of conveying the
reality of his health conditions, and avoid of the incitement that had been monitored in
the Israeli media in the wake of the illness and demise of President Arafat. But the
newspapers also pointed out Sharon’s historical hostility towards the Palestinians in
specific and the Arabs in general, and the Palestinian and Arab perception of him and the
prevailing concept in the Palestinian and Arab minds that Sharon is a “murderer,
bloodthirsty and war criminal”.

Sharon’s Illness and Coma

On 5 January 2006, the news of Sharon’s sickness (in red) constituted the major headline
of the three Palestinian newspapers. The news was communicated in the following
manner:

“Al-Ayyam” Newspaper:
Olmert Takes Over: Sharon in Full Coma

“Al-Quds” Newspaper:
Authorities Delegated to Olmert: Sharon Struggles against Death.

“Al-Hayat Al-Jadidah” Newspaper:
Sharon in Coma following Severe Hemorrhage.

All newspapers also featured Sharon’s photograph next to the news item, while some of
them published Olmert’s photo too. Ordinary photos of Sharon were published, with the
exception of Al-Hayat Al-Jadidah, which preferred to publish a photo of Sharon partially
covering his head with his hands, as the newspaper may have linked between Sharon and
his illness.



S Ve T
B gl Lo 53850 ¢ a5ty

i ‘-idl-nl'a —&:-ﬂ-\-o_,ar-’luu.l I.'n....ll Lk uul..nug.;.ul@ aj

;lg.na.llhljn}lngl-ha.ﬂ u.t-,uh'ildthnl

ot plaflazs b g Bl Brage 2OlE LSk oy oLl Ella] Lkl
R Rt PR R P PP B LT B el ol Tl ) Zpid pl P TS
T o 8 ] Bl LAY L e Mg L8t iiml 3 s i e 82500 801 5y Lk D Rkl ,alall 2l
oS e Lolan A80 s ppsa B e el S gl ey AT Y G RN R BN 2S5 e i el e
bl S g i f el ol Bade il 5y B et s 5l U g a2l o i g s
Bl g Late Vi gl g 58 1 ) BBy s ¥ Sl sl s L ] 53 ) sl s By B2 5
VAo RS2 ARy fleall e BT e Sl B leall kil e e asand] LAy S m el B

G g bl i plas e Sl LR S s (sl

P DSOS I S T T
Lipdatppty b Lol b b oo sl elisia [y
g hauhas dtine s JlE g 23LLIGILS
_..i._.nlé_m.l_,;,.d";.._z_.;Ju_.lJL:L.Llu;ld_u
PR ECTP A L TP (1T |,_.|_.. |
HJ“M“-MI“*#,JJ.:&I‘;IJ&AJ

Sharon in Coma following Severe Hemorrhage

R dgatac Tt T el (AN gl U Y- gl

’ ; . - ' —
AL-AYYAM Tiunchy S12006 Tmos No. 3579 Volume 11 o2 b :“_) Sk T e Ll da g iziott

~ “ N

e e

i

Ak gl i-l.ﬂlrﬂd-
e P ptn b el i Koy, suoplonte 1 pogh Iy
- Lig e il sagle ol ool s My Sl ppll gl e oo ey o e A g

N Sl i il

A oM Al Ay Lot ol gt L g 14 B il e by
LR P Py R e )

M g T el gotedd lnl.wml

el Pt o gl S ity — i
it wwa-da»-ﬁ-mmm Ay Aglun) snp L2 L f i slone 3yt
i e i gl ek u,mwzt

I 2l g A el s 28y
e A A MRSy e el i b

[ undow] kot 3 >
.!’T.-.Ilu..l._l).lmlﬂillbmd

o s

Al i L Eaiaad!
bl | Ll gt M — L
W M g gy Al

it Qi rcmall o] (gl s ot Sy
MW#—:WHJ*&-M

e

) il MM‘JM 'M:‘;ﬂ

At o ey sl g Lt

g8 gL il

,.,th,l.bhl..:-mu

Olmert Takes over Powers: Sharon in full Coma



I ——

Tl 6T 5 O T il i a0 el gl

T T T R IR

ug.ﬂ bhﬂ gg)‘.m

ity (o A UL n.L..IJi P PUPVYY g 8 lel @
pmﬁa&agﬁ,ﬂmmm{}uﬁﬂuyi

.Iumuhgfg Mudi.i.uh’u

AlIEy ity oAbl a1 el
O g8 g [ L papadiais gt
2 Al ol gy e gl A5 L
AN FLAN fe AIE iy . e

Lutds podas 3doabe jaluae iafaly

gl ol Al ALl GaaTls dag
L i e 155 .ol § jleag
o A 05 gyl o e A el

o D gl o ¥ gapalTl) B sl ) il b Bl
Aty 7l b il dal Al bl b gl g el L e ATIL
Ay ll) Al B M (30 ilay (pasShills g g0 gaghi JiBy ol
o o AU e BTl T ey 0SS e g R B i

“Al-Quds”- Thursday 5 January 2006
His Powers Transferred to Olmert: Sharon Fights Against Death

In the details, the three newspapers published what the Israeli doctors said about his
illness and also noted the international reactions to Sharon’s illness. “Al-Ayyam”
distinguished itself with a statement by Nabil Sha’ath, former Deputy Prime Minister,
who said that “from a purely humane perspective, we feel sorry for Mr. Sharon, and from
a political perspective this aggravates the uncertainty we face in resuming the peace
process,”

The newspapers also published statements by U.S. President George Bush and Secretary
of State Condoleezza Rice, both expressing their grief, their prayers for Sharon’s
recovery and their sympathy with his family. The newspapers also communicated the
decision of the government of Israel (Gol) to appoint his Deputy Olmert as Prime
Minister. “Al-Ayyam” specifically highlighted Olmert’s role in engineering the Gaza
Disengagement Plan, in addition to Sharon’s history as Prime Minister, and how he
slighted the descriptions with which his political opponents in Likud portrayed him
following his dissent on 21 November 2005, such as “dictator.” “traitor” and “liar”, and
Sharon’s response to these charges that “a strong leader must have no fear.”



“Al-Ayyam” published all statements issued by Israeli officials and doctors about his
illness, be they optimistic or pessimistic s. “Al-Ayyam”, however, copying Israeli sources
suggested that since day one the possibility of Sharon not resuming work again,
indicating that in the case of his death or absence, his party might suffer a political
upheaval prior to elections.

“Al-Quds” communicated information about Sharon’s health condition from several
news agencies including Reuters, Agence France Presse (AFP), Associated Press (AP)
and Israeli Television- Channel 2, including quotes of an alleged senior Israeli political
source stating that Sharon’s condition was very bad and that he might not recover. The
newspaper was distinguished by publishing a historical glimpse of Sharon’s health record
for the last four years, indicating that he had undergone an ablation of a cancerous tumor
in his face in April 2003, and that the surgery had been kept a secret for several days, thus
nurturing rumors surrounding his health condition, and another surgery ten months later
to remove stones from his gall bladder. The newspaper conveyed rumors accompanying
all that and Sharon’s reactions to them.

The newspaper indirectly insinuated that some members of Gol hoped that Sharon would
not recover when it quoted Sharon during the Cabinet meeting that followed that surgery
saying “I heard sayings that I am at hospital, do not rush”, or “I want to assure you, or
disappoint you, I am in good health.” But the paper did not try to highlight any negative
consequences that might result from Sharon’s sickness and his entering into deep coma.

“Al-Hayat al-Jadidah” reported similar details to those reported in other Palestinian
newspapers, describing the expectations regarding Sharon’s health condition without any
additions.

However, the uncertainty surrounding Sharon’s illness and the possibility of his survival
cleared the next day, on 6 January 2006, as it was revealed that his condition was serious,
and that he would remain in coma for several days. Consequently, newspapers started to
focus on the political consequences of his absence, and on the Palestinian, Arab and
International reactions to his illness.

“Al-Ayyam” headline on Front Page:

The Health Condition of the “Bulldozer” is critical and shall Remain under Anesthesia
until Sunday.

Israel Gets Prepared for the “Post- Sharon Era”.

Olmert is Informed of Military and Nuclear Secrets.

The newspaper also highlighted on its front page Abu Mazen’s statements, in which he
said that postponing the elections was only linked to banning Jerusalemites from
participating, and that Sharon’s illness had no impact on that. It also conveyed his
contacts with the Gol to check on Sharon’s health, and Sha’ath’s statement that Sharon
did not even get close to the minimum demands of the Palestinians, and that the outcome
of the Israeli Elections was among the major concerns of the Palestinian Authority.



In its inside pages, “Al-Ayyam” allocated page eleven fully to reactions to Sharon’s
illness, specifically highlighting photos of children in the Refugee Camps in Lebanon
rejoicing and raising the victory sign, as Palestinians link Sharon’s name to the 1982
Sabra and Shatilla massacres that had followed the Israeli Invasion of Lebanon. In the
details of the news item headlined “Lebanon: Feelings of Joy Prevail in Palestinian
Camps after Sharon is admitted to Hospital,” “Al-Ayyam” published interviews with
Palestinians from Al-Rashidiyya Camp, in which feelings of joy were expressed over his
illness, because “he imprisoned President Yasser Arafat in the Muqata’a for years” while
some said that they saw him personally supervising the pulling down of their homes
during the invasion of Al-Rashidiyya Camp, after some young cadets (Ashbal) had
confronted his soldiers and had succeeded in killing two of them. The news item was an
AFP report.

| R RETY W ST P I R S E [ 3h 3Ty ey ® aldh e ps G pludadn BlEs

A Palestinian militant at Ein Al-Helweh joyfully watches a TV report on Sharon’s
deteriorating health condition (AFP).



,.a.m.ll g;hdp:mm@iﬂluwl@zﬁ;lpl obed
i 111

b}
o LB VAT Pt bl 0
WAL A 0 gy g s e
PRI TR 7B ol W
AL oy g 11+ WV I . g
Ry Bynn; Lplpl ool e Ui cShmply
VAT pla 3 g GANE Jemne (phh Lafn] cratly
U LMY b gl e s Y
el e By g sk, e 1
g phige b g bne JanDs

clgacd
Lot ) 2 g et R g i il T et
s ot e g e et B
A Dol gl - et (gl g /i () g e
ot 330 X g ol ol e el 0y Y i
g i e G phany Tistgua ek 290
an g B gl
O S e B g ) i gl s

J&thﬂﬂ—ahm ol =g e
o LA 0 (et 10 gl ity e b s ypa it
il g N g 1 (g3 g F gl 1

Cpedeptid ol s T ot ol sy Migpes 1 fom apdy
g3 ) R ol Sl LAl N e B o gl
b e T T
el Ay

) Lt o g L/ g A Mgl il Mgy gy
- AN g s o ol e e b gt

whiny aytede ool ol 30y (e S gy e L) pdam dand c5lpy
bl U oy o AR Lol M 5 gy |t et
sl Eyghh ln Adaloag 3 Gl coptd LB L N Ay )

iy e ol gkl Bt ond ot Loy gt e e 1l g
i ol o Y nd ey 0 Lol ] it ke in Y by il
B el ai s s L o

Ui (el o g wally pAg (ke 1) il ol R clalpy
g i acd g dombly g LB Sl M WAAY pladl b Rk 2 pyda
gl g g G g Bl e o F gt N il
-chplg A (I3 A -t B Ry il g

g ki gy SO e o o8l Tl 1 g Y
el ol et Nl kg ety Biplennlbil Thalontd ol opon
Bpprill And o LN gl gl

(it O [tk o) wanld 00 00 il il o o e 19
ol A 2y g I g b ]

o il R b il B e g el gyl a1
il ppestr el g o3 0 gy b gl cpglionall (gl fune
M#Mﬂ%ﬂmm»ﬂd%

Cpon N g gl N it S il LY g 4 B

ke Ul (248 g prioge M Ll 40 g gl poan pici)

et S0 o Ll i il Vi e A a4l sy
Ay |t gl gt s Uil Sl gt Mg gt hinaty

et Apalynn calgalilLal Al gt ool ( cpsigell 2 oy

ol o Bl Dyt il G b o Ltaratin Tyl Ligrn 2t

Lebanon: Palestinian Camps Rejoice after Sharon is admitted to Hospital

On the same page, another item from the same news agency was entitled: “The lawyer of
the Victims of Sabra and Shatilla expresses his sorrow because Sharon did not taste the
flavor of imprisonment.” In the details, a Sabra and Shatilla survivor said that he did not
sleep as he followed up news on TV and expressed his sorrow because “Sharon left
before paying for his massacres.” The news item reminded readers that the massacre was
executed by Lebanese militias under the occupation of the Israeli Forces to Beirut, and of
the results of the Kahane Investigation Committee in 1982, which confirmed “Sharon’s
personal responsibility for the massacre” in addition to Israel’s indirect responsibility for
it.

In another news item in the newspaper, the German News Agency (DPA) reported
statements by several leaders of Palestinian factions, including Khaled Mash’al, The
Chairman of Hamas Political Bureau, who said that Sharon was a “war criminal, and no
one feels sorry for him,” reminding that Sharon was the proprietor of the escalation
policy against the Palestinian people, the theory of assassinations and the unilateral
solutions; that he nullified the role of the Authority as a negotiating partner and was the
spiritual father of the settlement movement, adding that he did not say this for revenge,
because death is a right and reality, but that he wished the world remember him as a war
criminal.



Furthermore, Nayef Hawatmeh, the Secretary- General of the Democratic Front for the
Liberation of Palestine (DFLP) was quoted saying: “There is no Palestinian who feels
sorry for the departure of the war criminal Sharon”; Maher Al-Taher, The Popular Front
for the Liberation of Palestine (PFLP) Political Bureau member, was quoted saying that
he “could not see any horizons for a political settlement with or without Sharon, so long
as the Israeli policy continued to rely on U.S. support.”

The newspaper also published a Reuters report entitled “Arabs shed little tears over
Sharon but are worried over peace.” The report conveyed the opinions of Palestinian
citizens living abroad as well as Arab citizens, in which all expressed their concern that
the Israeli substitute may be similar to Sharon in his wish to get rid of Palestinians and
maintain occupation of the Palestinian Territories; some of them said that they would
“celebrate when Sharon dies.”

As for the political consequences of Sharon’s departure from the political arena, “Al-
Ayyam” published an AFP report entitled: “Analysts indicate a state of uncertainty in the
Middle East in case of Sharon’s departure,” which included interviews with Dennis Ross,
Former U.S. Coordinator of the Middle-East peace Process, and with Aluf Benn, Israeli
Haaretz writer, both expressing their concern over the future of “Kadema” due to its link
to the person of Sharon, its lack of clear organizational structure and the absence of a real
successor within the Party.

“Al-Ayyam” published an investigative report on page 6 about Sharon’s health condition
and the possibility of postponing Palestinian elections, in which it interviewed a number
of PLC candidates who linked Sharon’s illness to a possible desire on behalf of his
successor to maintain an extremely stringent position in order to preserve Sharon’s legacy
and policy that had attracted large scores of Israelis, and consequently expressed the
concern that this would lead to banning elections in Jerusalem and postponing the
Palestinian elections.

“Al-Quds” newspaper wondered about the fate of Kadema, in its editorial on 6 January
entitled: “His era has ended, and the fate of his party Kadema is unknown,” and a
headline in red that read:” Sharon in an artificial coma.”

“Al-Hayat Al-Jadidah” provided a headline of the main news item on 6 January 2006 that
spoke of the doctors’ decision to keep Sharon anesthetized for several days and the
unlikelihood of his resuming work.

“Doctors Keep Sharon Anesthetized until next Sunday, and Consider the Possibility of
His Resuming Work in Case of Survival Unlikely.”

In the details, the newspaper indicated that “Sharon’s brain hemorrhage would probably
end his hegemony over Israeli politics” and would “create vacuum in the Middle East
Peace Process,” It also communicated the doctors’ decision to keep him anesthetized for
several days and to wake him gradually. The newspaper allocated pages 16 and 17 to
covering different reactions to Sharon’s illness and its repercussions on the peace
process, with the following headlines:

10



The Settlement Engineer who became a Traitor in the Eyes of Extremists.

In the details, the newspaper published the biography of Sharon as a political leader and
his statement in mid November 2005 regarding his desire to reach peace with the
Palestinians and not waste the year 2006 without concluding a peace agreement, reported
from AFP.

Israel in the Era of Sharon’s Four Governments

The newspaper could have possibly meant Israel the four years of Sharon’s Government,
since Sharon formed two governments under his rule, the first in 2001 and the second in
2003. In this AFP report, the newspaper highlighted the main political turning points
under Sharon’s rule since his election in June 2001starting with the siege of President
Arafat in January 2002, Operation Defensive Shield launched at the end of March 2002,
beginning the construction of the Wall in June 2002, the overwhelming victory of his
party in the January 2003 elections, his close relations with the U.S., the assassination of
Hamas leaders, and executing the Gaza Disengagement Plan and dismantling its
settlements.

The newspaper also published a Reuters report entitled: “Potential Successors of Sharon
in Kadema,” including brief biographies of Ehud Olmert, Tsebi Levny and Shaul Mofaz,
all of whom are Kadema leaders. Another AFP report entitled: “The Arab World
Concerned: Who is the Alternative?”” shed light on the Arab media coverage of and
preoccupation with Sharon’s illness. The newspaper also published reports from other
newspapers about the state of uncertainty that prevailed in Israel, considering Sharon’s
illness an Israeli political earthquake. As for the Palestinian reactions, the newspapers
reflected a lack of harmony between the popular and official positions. While it
communicated Abbas’ wishes for Sharon in recovery and statements by the then Prime
Minister Ahmad Qurei’ that “Israel will lose Sharon the leader and decision-maker,” it
also published the reactions of Islamic organizations, including a statement by Islamic
Jihad leader Khaled Al-Batsh, who said: “God is fed up with Sharon the murderer of
Sabra, Shatilla and Jenin, so He relieved all people from him, and we are not sorry for
him.” The newspaper also mentioned that scores of young boys rejoiced for his illness
and distributed candy to passersby and cars in Rafah, south Gaza.

The most controversial and unrealistic headline that was discordant with the content of
the reports in the newspaper itself was entitled: “Palestinians have mixed feelings and
reactions. Sharon’s brain hemorrhage puts Israel under intensive care.”

In the details, we find the newspaper asserting the smooth transfer of authority in Israel
with the presence of well-established institutions; it might have wanted to attract the
attention to the partial impact of Sharon’s illness on the Israeli economy, as the value of
the shekel for the dollar dropped, and the fact that Kadema was taken by surprise due to
Sharon’s illness, and consequently its chances in an overwhelming victory as opinion
polls had predicted were dwindling. However, this does not relieve the newspaper from

11



its responsibility for exaggeration, and in adopting a tabloid style, using suspense to
attract new readers without having any realistic foundations, especially that it was the
only report coming from the newspaper’s own press sources, namely its correspondent in
Bethlehem.

The newspaper also published the caricature below, by Steven Berry, which shows
Sharon attempting and wanting to kill the dove of peace even while in coma.

Palestinian newspapers continued coverage of Sharon‘s illness on 7 January, with its
consequences dominating the front page headlines:

“Al-Ayyam” published the news of Sharon undergoing another surgery following the
deterioration of his condition, and photos of five Israeli leaders, three of whom are
Kadema members namely Ehud Olmert, Shimon Peres and Tsebi Levny, in addition to
Benyamin Netanyahu and Amir Peretz, publishing summaries of their biographies
surrounded by a news item about an Israeli opinion poll, and another about potential
Sharon successors. The newspaper also highlighted the decision by Condoleezza Rice to

12



cancel her visit to Indonesia and Australia because of Sharon’s condition, and the refusal
of the White house to talk about a post-Sharon era.

“Al-Hayat Al-Jadida” published an article by Fuad Abu Hijleh on the last page entitled:
“Blood in Sharon’s brain” in which he said that the “doctors succeeded in draining the
blood out of Sharon’s brain,” wondering whether doctors, no matter how genius they
might be, could remove blood from Sharon’s brain? And whether Sharon could in the
first place, live without blood in memory? Adding that “coma does not cancel blood
memories and that the operations room at Hadassah Hospital cannot be wide enough for
all the blood of the victims of Sabra, Shatilla, Golan, Karameh and Rafah.”

“Al-Quds” main headline read: “The opportunity for survival of Sharon dwindled; a third
surgery to remove a bulge and renewed brain hemorrhage.” In this main item. the
newspaper focused on what doctors said and their expectations regarding the life or death
of Sharon. On page two, the newspaper had a news item on Sharon’s willingness to
negotiate with Hamas provided that the latter change its charter, which he had expressed
in an interview before his illness and hospitalization. Page four also was allocated for
potential successors of Sharon within Kadema as well as to the world press coverage of
Sharon’s biography. On page twenty four, the newspaper published a report taken from
the London-based Al-Sharq Al-Awsat newspaper entitled: “Sharon’s history in
Palestinian memory is killing, destruction and displacement.” The report starts by
describing how Raba’a, a woman from Gaza, defied curfew in July 1970 in order to
prevent an Israeli soldier from dropping the bodies of three Palestinian militants in a
garbage container upon the instructions of the Southern Area Commander, Ariel Sharon.
The report presented the role of Sharon as a Haganah member, his role at the
Paratroopers Unit (101) which executed a retaliatory operation against penetration
operations conducted by Palestinians, his role in Qibya massacre in 1954, his role in
killing tens in Khan Younis in 1956, the Lebanon War in 1982 and his sanctification of
the use of force ever since he assumed his position as Prime Minister in March 2001.

Palestine Television Coverage of Sharon’s Illness

On 5 February 2006, “Palestine Television” placed a news flash at 6:00 p.m. that said:
“Israel Speaks of a severe hemorrhage in Sharon’s brain and reports of his death.” Few
minutes later, the Television broadcast a news item that said: “Our correspondent for
Israeli affairs indicates that Sharon’s condition is extremely serious,” then a news flash
that said: “Sharon enters into coma.”

At the 9:00 p.m. news bulletin of the same day and in a telephone call with Mohammad
Al-Sayyed, Palestine Television correspondent for Israeli affairs, Al-Sayyed said that
Israeli officials asserted that the Israeli elections will remain as scheduled, and statements
by Ahmad Qurei, Palestinian Prime Minister who said that “the Authority aspires that the
new leader in Israel shall have the desire for peace and shall resume negotiations with the
Palestinian side,” The Television also broadcast statements by Saeb Erekat, in which he
said that “Sharon’s health condition shall change the situation in Israel” and expressed his

13



concern over exploiting it to ban the Palestinians of Jerusalem from participating in the
elections.

The Television contacted its correspondent Mohammad Al-Sayyed by phone who
reported on the health condition of Sharon and what the Israeli doctors had said in that
regard. The Television broadcast a report on the life of Sharon, his birth in Palestine
during the British Mandate in 1928, his joining the Haganah, the Israeli Army and his
role in Israeli wars. The report paused at his dismantling of settlements in Sinai, his role
in the 1982 War in Lebanon, the Sabra and Shatilla Massacres and the Kahane Report in
this regard, stating the senior official positions assumed by Sharon during his life and his
role in triggering Al-Agsa Intifada, when he entered Al-Agsa Mosque at the end of
September 2000.

On the subsequent days, the Television continued its coverage of the news through the
daily reports of its correspondent, who had been present in front of Hadassah Hospital to
highlight the developments on Sharon’s health condition as reported by Israeli doctors,
and who focused on the future of Kadema and the political map of Israeli parties in the
case of the absence of Sharon.

Less Coverage

The media coverage of the illness of Sharon continued in the Palestinian press and
Television, but the size of such coverage started to diminish in terms of space and
location in the newspaper or in terms of sequence in main Television news bulletins. The
news was no longer the main headline of the newspaper, after it had become clear that the
return of Sharon to the government was impossible, and that his coma might last long, in
addition to the preoccupation of the Palestinian media with the Legislative Elections as
mentioned earlier. Following are some newspaper quotes:

“Al-Ayyam” 8/1/2006 Front Page

Prime Minister Sharon’s Health Condition still Serious

One of his Doctors: Sharon will Survive Death and will be in a Relatively Good
Condition

Straw: Israel Will Face an Unknown Future in the Short Run because of Sharon’s Illness
Olmert: We Will Continue to Run the Government as Usual

Page 10:
Former Gaza Settlers Refuse to Weep over Sharon

Israeli newspaper: Americans have Started to Realize the Sharon Era has Come to an
End

“Al-Hayat Al-Jadidah” 8/1/2006 Front Page

Head of Hadassah Hospital Asserted that a Decision will be Made Monday Morning as
to whether to Awake Him or to Keep Him in Coma: A Doctor: Sharon will survive and
this is the Day of Truth Regarding his Condition.

14



“Al-Quds” 9/1/2006 Front Page
Sharon will be Awakened Today from his Artificial Coma
Doctors: He will not Resume his Responsibilities as Prime Minister

Pagel6:

Hamdi Farraj wrote an article entitled: “Sharon is Treated in his Country,” in which he
compared between the refusal of Arab leaders to receive treatment in their own countries
and their distrust in their own hospitals and medical teams, and Sharon who is being
treated in Hadassah Hospital in Israel.

“Al-Hayat Al-Jadidah” 9/1/2006 Front Page

Sharon Remains in Coma an Additional Day and Doctors do not Expect his Return to
Work

Page 17:

Head of Hadassah Hospital: Awakening Sharon from Coma Will Start Today

One of the Surgeons: Prime Minister is Conscious to What is Happening around Him but
Cannot Resume his Responsibilities.

“Al-Ayyam” 10/1/2006 Front Page
Sharon Breathes and Moves his Limbs but his Health Condition Remains Critical

“Al-Quds” 10/1/2006 Front Page
He Moved his Arms and Right Foot
Cautious Optimism Following the Start of Sharon’s Awakening from Coma

“Al-Hayat Al-Jadidah” 14/1/2006 Front Page
Radio Israel: Sharon’s Health Condition is “Extremely Distressful”

“Al-Ayyam” 14/1/2006 Front Page
Sharon is in a “Very Distressful” Condition as he does not Awake from Coma.

“Al-Quds” 14/1/2006 Front Page
Hadassah Hospital: Sharon’s Condition is Serious but Stable

15



li> 3Ll 2o g o0 gL
el o] | 30 oLl 2 ]
ol Ol el al ki A L e g i k] = il
T 30 gyt ) arest kit lieiveas R ot gl
Eﬂ,a—&l”ﬂlﬂﬂ”dﬁ#kﬂlﬁ-ﬁ
[*s
S5 5 U g ] il b it s sy it N ol

it-hob SRRty s el i 9
[ 12

Ryhn Bpalall Binall JF2AN damll 0 G Rgunll 90§ MR p¥e ML St

Sharon is in a very Distressful Condition as he does not Awake from Coma
Saturday, 14 January 2006,

80§ + dueli| i I s 13
> §lie’ ol g3k

ol jaliaa (ye dslad] Ealall po] Z£13 Y1 Gl — st - Al _puntidl)
(188 L bl sl o1 55 3 ) ol s i 5 usnd L g
Gl del3y) ol g oo e ol Aneati s iy g b 13 ¥ sl
o A B e L 5 3 i s Ja ¥ I (e 350 1 8l
(sl it s ad Kby jalcab) Soali g . padill da gl dilbac i g as
gl (0 (g bl Ball 8 e il oyl ¥ s Gund phihe
Saalaill om0 Sl g sipptds s a g I g g ddiaall
P30 1590 o s gk b ol g 2 gl po Ltk 306 ooyl Ll Sl
J2 50080 e e 6 s g s 7R () g0 (e g il
irlas Alaad el S0 S pnill g ABLETLYL g b e S
W2 bl ~ ' 2

Radio Israel: Sharon’s Health Condition is “Extremely Distressful”

16



— g

Ll AD s
iyl il
et i1y

Al Aaui g0 day - (1 al) - uatdll

JUB Aggar B bl (o s A
yhall ay Jlo o el Ll (Adcase
(0 s 1 5 ol Aowaal Ay
(e by e alall A3 ST e

Hadassah Hospital: Sharon’s Condition is Serious but Stable

“Al-Hayat Al-Jadidah” 15/1/2006 Front Page
Radio Israel: Sharon Condition on the Verge of Collapse and his Awakening from Coma
will be a Miracle

Page 17:

An article by Osama Issa entitled: “Sharon... a war Criminal Haunted by Hatred to
Arabs(Arabo-phobia),” in which the author paused at the main points in Sharon’s
relationship with Arabs, associating some massacres perpetrated against Palestinians with
Sharon’s name, such as the Qibya massacre in 1953 when 67 Palestinians were killed,
including whole families, his assault against Arab Al-Azazmeh in 1955, Samou’ in 1966,
his threat of conducting a coup d’etat if Levi Eshkol, who was the Israeli Prime Minister
in 1967, did not declare war against Egypt, Syria and Jordan, in addition to his role in
eliminating armed resistance during the early seventies. The writer continued to present
details of Sharon’s military activities up to the second Intifada and his unilateral
disengagement from Gaza.

“Al-Ayyam” 15/1/2006 Front Page

Sharon on the Verge of Collapse

This is a very small news item reported from AFP, with the title quoted from Radio Israel
in its description of Sharon’s condition.

“Al-Quds” 16/1/2006 Front Page; the item appears at the bottom of the page.
Operating on Sharon to Change a Tube in his Throat that Helps him Breathe

Page 18:

An article by Dr. Ahmad Tibi who spoke of Sharon as a central personality in Israeli
political life was published, and in which he reminded that “The history of a leader or a
people cannot be reduced to one step (Withdrawal from Gaza settlements), erasing five

17



decades of conflict and bloodshed.” He indicated that Sharon’s policies had always been
unilateral and had never aimed at reaching peace with the Palestinians. Tibi also noted
that he had refused to meet Sharon more than once, comparing between the death of
President Arafat as a result of severe brain hemorrhage following a long coma, and the
same hemorrhage and same coma which Sharon suffered from.

“Al-Ayyam” 17/1/2006 Front Page
Sharon may Enter into Permanent Inactivity and Reports of Opening his Eyes Denied
The item appeared on the page head.

“Al-Hayat Al-Jadidah™ 17/1/2006 page 17
Kadema Selected Olmert as a Chairman by Proxy. Sharon Opens his Eyes for Seconds
and his Condition is Stable but Serious

No news of Sharon appears on front page.

On 18/1/2006, the three Palestinian newspapers did not mention any news about the
health conditions of Sharon and started focusing on his successor, Ehud Olmert:

“Al-Quds” 18/1/2006 Front Page
Olmert Hopes to Start Final Status Negotiations with President Abbas following the
Palestinian and Israeli Elections

“Al-Ayyam” 18/1/2006 Front Page

On Condition the Road Map Commitments are fulfilled,

Olmert Hopes to Negotiate over the Final Status with Abu Mazen following the Israeli
Elections

“Al-Ayyam” 19/1/2006
His Condition is Stable but Serious. a New Surgery Performed on Sharon to Change a
Breathing Tube

“Al-Quds” did not mention any news about Sharon, while on 21/1/206 it published a
news item on its front page that reads:

Senior Assistant to Israeli Prime Minister: Artificial Resuscitation may be Lifted off
Sharon Beginning of Next Week

The same news appeared in “Al-Ayyam” but not in “Al-Hayat Al-Jadidah.”
On 22/1/2006, the three newspapers did not publish any news about Sharon’s illness.
News started to appear only every time there were new developments in his health

condition. Focus started to shift to the Israeli elections, to opinion polls and to Kadema
policies in the absence of Sharon.

18



In the nine o’clock news bulletin on “Palestine Television,” the news item about Sharon’s
illness came third on 10/1/2006, fifth on the next day and eighth on 13/1/2006.

On 15/2/2006, the Television broadcast news that the Legal Consultant of the Gol was
inclined to declare that Sharon had reached a condition that would not enable him to
resume his work for a very long time, which meant that Olmert would remain on top of
the government until elections were held.

On 18 and 19/2/2006, news bulletins did not mention Sharon’s illness. Then, the news
appeared as the ninth item on 20/2/2006, conveying what the Hadassah Ein Karem
Hospital Spokesman announced, that there had been no improvement on the health
condition of Sharon.

Interest in the news of Sharon’s health condition gradually decreased, after it had become
evident to all that his health would not allow him to resume his responsibilities.

The Official Political End of Sharon

With the approach of closing hundred days for Sharon in deep coma, the media resumed
its interest in this issue, but from the perspective of political developments, i.e. the
definite departure of Sharon from the political life of Israel and Olmert’s heading of the
government, regardless of the fact that Kadema had won the largest number of seats in
the Knesset during the 28/3/2006 elections, when Kadema leader Olmert was assigned to
form a new government.

Following are some samples of what was monitored in the Palestinian media on the end
of Sharon’s era:

“Al-Ayyam”, 12/4/2006 Front Page

Officially: Olmert Succeeds Sharon as Prime Minister

Details: The Israeli Government yesterday officially appointed Ehud Olmert as a
successor of Ariel Sharon, who had entered into deep coma since the fifth of January,
declaring him incapable of performing his duties as Prime Minister. The decision
officially entered into force on Friday-Saturday midnight, upon the completion of the
hundred-day period of Sharon’s hospitalization. Sharon was the first Prime Minister in
the history of Israel to be declared incapable of performing his duties.

“Al-Quds” 12/4/2006 Front Page

A Symbolic End to Sharon’s Era in Israel

Details of the item reported from Reuters: The era of Prime Minister Ariel Sharon has
symbolically ended yesterday during a cabinet meeting, where Ehud Olmert was
officially selected to replace Sharon, who is in deep coma following a brain stroke.

“Al-Hayat Al-Jadidah™ 12/4/2006 Page 16

19



The Israeli Government Officially Declares Sharon Incapable of Performing his Duties
as Prime Minister

The newspaper published an AFP report that read: In its meeting yesterday, the
Government unanimously appointed Olmert as Prime Minister of a caretaker
government, pending the formation of the forthcoming government.

Yael Bossam-Levi, the spokesman of the Hadassah Hospital in Jerusalem, announced
that the health condition of Sharon was still serious and stable.

Consequently, and after hundred days had passed on Sharon’s inability to perform his
duties, the political life of Sharon came to an end, and so did the news, reports and
articles on Sharon’s illness and absence.

Results and Recommendations

1- The media coverage of the Palestinian newspapers and Palestine Television was
mostly factual, objective and gave Sharon’s illness the importance it deserved as
news and as developments during the first stage, reporting from Israeli
newspapers and foreign news agencies, analysis and news reports that addressed
the political dimension of his illness, as well as International and Arab reactions.

2- The Palestinian media failed to present its own initiative and questions which
should have expressed its own point of view and evaluation of the new reality in
Israel in light of the absence of Sharon from the decision-making center. It neither
suggested to the Palestinian readers and audience its own ideas about the possible
scenarios for the development of the Palestinian-Israeli conflict in his absence,
nor succeeded in triggering a discussion among the Palestinian public of the
impact of Sharon’s absence — with all it represented in the Palestinian mind- on
the possibility of reaching a better understanding between the Palestinian and
Israeli peoples.

3- The Palestinian media failed to clarify and explain the details and mechanisms of
the transfer of authority in Israel. For example, the Palestinian public was not
informed during the first days of Sharon’s illness of the hundred-day period of
disability that must pass before the Prime Minister is officially dismissed from
office and another person is appointed. The media did not explain or clarify the
legal and actual differences between the role of Proxy and Acting Prime Minister
and that of an actual Prime Minister.

4- Despite the general objectivity of the media coverage, “Al-Hayat Al-Jadidah”
specifically demonstrated clear un-professionalism in some of its articles and
caricatures, through some exaggerations that reached in some cases to the extent
of placing headlines to some articles that were totally irrelevant to their subjects,
and that contained meaningless glee over the misfortune of a dying man.

20



Based on the above, MIFTAH recommends the following:

1-

To call upon the media institutions to shoulder their professional responsibilities
towards the Palestinian public in a more serious manner, to endeavor to provide
the necessary and sufficient information from its own sources, and not to settle for
reporting from Israeli sources and news agencies, especially that local sources do
not lack information about the subject of Sharon, in addition to the fact that
Palestinian reality and memory is replete with information and objective opinions
and points of view.

To seek to focus in a better manner on the event and its dimensions and avoid
resorting to suspense and provocation of sentiments as was the case with some
press releases, articles or caricatures, that were not consistent with the reality of
the event and its political significance, and that might also be understood as
incitement or vengeful messages that are totally irrelevant to politics and to
media, and that are indirectly, but essentially detrimental.

To seek to investigate and cover the opinions of the other side and different points

of view and to present them to the Palestinian recipients in order that they get a
clearer vision and understanding that will allow for promoting realistic thinking.

21



