
 
 
 



 
 

 

2 

Media Monitoring Project:  
Words Can Kill, Too 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Quiet, We’re Disengaging! 
 

Israeli Media Coverage of the Tense Ceasefire 
between Israel and the Palestinian Authority 
following the Sharm el-Sheikh Understandings 
 
 
 
 
 August 2005 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 
 

 

3 

  
 
 

Research and Writing:  
Shiri Iram, Michal Harel, Ofar Valdavsky, Carmi Lecker, Shimri Zameret. 
 
Academic Supervision: Dr. Daniel Dor 
Editing and Consulting: Hagit Ofran, Yael Stein 
Translation: Dr. Eitan Schiffman 
 
 
Keshev’s Management 
President: David Grossman 
Chairman: Dr. Yuval Karniel, Adv. 
Executive Director: Yizhar Be’er 
 
Members of the Board:  
Prof. Galia Golan, Dr. Daniel Dor, Dr. Zvia Valden, Rivka Hazan, Adv., Yiftah Ya’akov, Avi 
Katzman, Ram Loevy, Dr. Adel Mana’a, Anat Saragusti, Hagit Ofran, Prof. Frances Raday. 
 
 
Keshev’s Staff: 
Shiri Iram, Michal Harel, Ofer Valdavsky, Carmi Lecker, Shimri Zameret and Dr. Eitan Schiffman 
 
 
Cover image: Illustration from Ha’aretz article, April 28, 2005. 
 
 
 
 
 
 
 
This project was carried out with support from the European Union.  
The contents of the report reflect the opinions of Keshev alone and do not necessarily reflect the 
opinion of the European Union. 



 
 

 

4 

 
 
 
 
 
 

Table of Contents 
  
Executive Summary…………………………………………………………………………………….…..5 

1.   Introduction……………………………………………………………………………………………..8 

2.   How Was Violence by the IDF against Palestinians Covered?..………………………………...10  

3.   How Were Palestinian Reactions to These Events Covered?.…………………..……………...17  

4.   How Was International Criticism of Israel Covered? …………………………..………………...27 

5.   How Was Intra-Israeli Criticism Covered? ………………………………………………..……….29 

6.   How Were the Palestinian Authority’s Actions and Failures to Act Covered? ….…………..…31  

A.   Coverage of Palestinian Violations of the Sharm el-Sheikh Understandings.……………….......31 

B.   Coverage of Palestinian Actions in keeping with the Sharm el-Sheikh Understandings………...36  

7. Conclusions………………………………………………………..………………………………....44 

8. Annex: Methodology and Theoretical Background………………….……………….……..........45 
 



 
 

 

5 

Executive Summary 
1. Introduction:  

On February 8, 2005, at the Sharm el-Sheikh summit, Prime Minister Ariel Sharon and 
Palestinian Authority Chairman Mahmoud Abbas (Abu Mazen) declared a ceasefire after more 
than four years of Intifada. Since the summit, the two sides have exchanged mutual 
recriminations on intentional and unintentional violations of the understandings that were 
reached. This report examines how the major Israeli media outlets covered the ceasefire, how 
they interpreted the actions (both positive and negative) of both sides, and how they dealt with 
each side’s pronouncements concerning violations of the ceasefire by the other side.  

The report focuses on a period of 32 days, between April 9 and May 10, 2005, and examines 
patterns of coverage in six major Israeli media outlets: The newspapers Ha’aretz, Yedioth 
Ahronoth and Ma’ariv, and the nightly television news broadcasts on Channels 1, 2 and 10. 

In a long and difficult conflict like the Israeli-Palestinian conflict, periods of ceasefire and 
relative calm - such as the interval examined in this report - are no less important than more 
violent periods. The two sides arrive at a ceasefire when they are exhausted, injured and 
distrustful. Almost naturally, both sides tend to overlook cases in which they themselves violate 
the agreements that led to the ceasefire and to see in the other side’s violations proof that it 
intends to resume the circle of violence. Each side tends to see its violations as unintentional 
and the other side’s violations as the direct result of policy. Moreover, in situations like these, 
decision makers (in our case, Israeli decision makers) are likely to issue declarations that are 
not meant to strengthen the ceasefire, but rather, to prepare the ground for blaming the other 
side in the event that the ceasefire ends.   

This is why it is important that media outlets, which provide their consumers with information 
on this unstable state of affairs, provide balanced, reliable and verified information that 
attempts to independently examine events in the field and critically interpret official 
pronouncements. As this report shows, the media outlets examined in this report did not 
perform their duty in this regard.  

The first part of the report (Chapters 2 – 5) concerns coverage of Israel’s actions and failures 
to act; the second part concerns coverage of the Palestinian Authority’s actions and failures to 
act. In both parts, this report does not attempt to determine to what extent each side fulfilled its 
commitments, nor how “justified” its accusations were against the other side. The report, 
rather, seeks only to examine news coverage of these questions and to scrutinize to what 
extent the media outlets provided their consumers with information that was checked, 
investigated and complete with regard to the complex reality of the fragile ceasefire - 
information that can enable media consumers to attain an informed outlook on the current 
stage of the conflict. 



 
 

 

6 

2. How was violence by the IDF against Palestinians covered?  
During the period covered by this investigation, 9 Palestinians were killed by soldiers’ fire in six 
separate incidents and more than 100 Palestinians were injured. In the media outlets that were 
examined, there appeared 42 items about these incidents. The reports were relatively minor 
and were minimized by various editorial techniques. Incidents in which Palestinians were 
injured by IDF soldiers’ fire were almost never reported, even when they resulted in serious 
injuries.  

The report examines two main incidents in depth: The killing of two Palestinian youths in Beit 
Liqiya, on May 4, 2005, and the killing of three Palestinian youths in the Philadelphi corridor, 
on April 9, 2005 - to which the Palestinians responded by firing mortars. The initial reports on 
these incidents were all based on the official IDF version of events and they lacked critical 
examination of this version. After the IDF published its own investigations of the incidents, its 
most severe findings were played down by all of the media outlets except for Ha’aretz. 
Independent critical perspectives appeared only in opinion columns and in one investigative 
report that appeared far away from the news pages. None of the media outlets devoted news 
space to significant questions that arose from these incidents - such as IDF policy on opening 
fire in the midst of a ceasefire.  

 
3. How were Palestinian reactions to these incidents covered?  

In coverage of these incidents, the Palestinians’ reactions were suppressed or played down by 
all of the media outlets. Channel 2, Yedioth Ahronoth and Ma’ariv simply ignored most of the 
reactions. Channel 1 and Ha’aretz gave a little more space to the reactions. Where they were 
reported, Palestinian reactions appeared in the body of news items and were not mentioned in 
the headlines. This lack of balance is especially pronounced when it is compared to coverage 
of Israeli reactions to Palestinian actions. For example, Abu Mazen’s criticism of Israel after 
the killing of the three youths appeared only in minor form, within the body of news items. By 
comparison, the Minister of Defense, Shaul Mofaz’s, criticism of the Palestinian firing of 
mortars in response, appeared in the front page headlines of all of the newspapers and was 
prominently covered in the television news broadcasts. 

 
4. How was international criticism of Israel covered?  

In the weeks after the Sharm el-Sheikh understandings were reached, various international 
actors criticized Israel and claimed that it was not fulfilling its commitments. Such criticism 
pointed out that Israel was avoiding cooperating with Abu Mazen, it was not releasing 
prisoners, and especially, that it was continuing to build in the settlements. Criticism on the 
latter subject was voiced by the United States President, George W. Bush. This criticism was 
played down by most of the media outlets and its significance was minimized: Israel and the 
United States, it was suggested, simply agree to disagree between themselves on the matter 
of construction in the settlements.  



 
 

 

7 

5. How was intra-Israeli criticism covered?  
Criticisms of government policy by senior politicians and security officials were similarly 
confined to the margins. During the period examined, 28 items containing such criticisms 
appeared, 19 of them in Ha’aretz. In the items in Ha’aretz, as well as in the few critical items 
that appeared in the other media outlets, the critiques were minimized through various 
editorial techniques.   

6. How were the Palestinian Authority’s actions and failures to act covered?  
A. How were Palestinian violations of the Sharm el-Sheikh understandings covered?  

 In most cases where Israeli officials accused the Palestinian Authority of not abiding by its 
commitments, the media outlets accepted these criticisms without investigating the 
allegations on their own. In most cases, the media outlets did not enable Palestinian 
sources to respond to the charges against them. Channel 10 was exceptional in this regard 
because it regularly aired Palestinian responses. All of the media outlets, including Channel 
10, emphasized Palestinian violations in the headlines and confined Palestinian responses 
to the body of the news items.    

B. How were Palestinian actions in keeping with the Sharm el-Sheikh understandings 
covered?  
During the period examined, there were mentions of measures taken by the Palestinian 
Authority in the spirit of the understandings: Implementation of administrative and security 
reforms, unification of the security apparatuses, strengthening of the rule of law, disarming 
of armed organizations, and renewal of security coordination. These items were played 
down in the newspapers and confined to the margins of the television news broadcasts and 
more than once they appeared under headlines that emphasized Palestinian violations of 
the understandings. In addition, these reports sometimes appeared alongside analyses by 
Israeli security officials that consistently diminished the significance of the actions taken by 
the Palestinians.       

7. Conclusions:  
During the period examined, the Israeli media played down Israeli violations of the Sharm el-
Sheikh understandings and highlighted Palestinian violations. Criticism of Israel, by 
Palestinian, Israeli and international actors, appeared infrequently and always on the margins 
of the news. Criticism of Palestinians, by contrast, was covered profusely. In general, policy 
questions concerning Israeli violations of the ceasefire received secondary attention, as the 
media coverage mainly focused on the disengagement plan.  

These patterns of coverage and editing, which broadly covered each Palestinian attack on 
Israelis, provided media consumers with a clear and unequivocal situation report: Israel is 
abiding by its commitments and in the vast majority of cases it is not endangering the 
ceasefire. The Palestinian Authority, on the other hand, is consistently breaking its 
commitments and its leader, Abu Mazen, does not want or cannot keep the ceasefire for any 
length of time. The ceasefire is therefore bound to collapse - and the Palestinians bear 
exclusive responsibility for this. In this sense, the Israeli media continues to operate according 
to the prevailing established point of view, which is that the Palestinian Authority is not a 
“partner”. This perspective also forms the basis for the unilateral disengagement from the 
Gaza Strip.   



 
 

 

8 

1   Introduction 
On February 8, 2005, at the Sharm el-Sheikh summit, Prime Minister Ariel Sharon and Palestinian 
Authority Chairman Mahmoud Abbas (Abu Mazen) declared a ceasefire between the two sides – 
after more than four years of Intifada. The agreement included a series of mutual commitments: 
Israel pledged to refrain from military actions in the territories, to stop its policy of assassinations, 
and to undertake a series of “confidence building measures,” including the release of prisoners, 
the transfer of cities to Palestinian security responsibility and the removal of barriers to freedom of 
movement. The Palestinian Authority, for its part, committed to bring about a cessation of all 
violent acts against Israelis and to implement governmental and security reforms – among them, 
unification of the security apparatuses, strengthening the rule of law in areas under its jurisdiction 
and disarming armed groups. On March 18, following negotiations between the Palestinian 
Authority and Palestinian factions, the factions announced, in a joint declaration in Cairo, their 
acceptance of the ceasefire arrangement, which they conditioned on the fulfillment of the 
understandings and the release of the Palestinian detainees and prisoners held in Israel.1 Israel 
declared that it is not part of this arrangement and is not obligated to its conditions.2  

Since the summit, the two sides have exchanged mutual recriminations on intentional and 
unintentional violations of the understandings. Thus, for example, at his meeting with Turkish 
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on May 1, Prime Minister Sharon said that “the 
understandings that we reached with Abu Mazen in Sharm are not implemented by the 
Palestinians and it will be difficult for us to transfer security responsibility for additional cities if he 
refrains from taking real steps against terror”. In quotes attributed to close associates of the Prime 
Minister it was said that “this is a complete collapse of the system, total destruction. The man 
doesn’t do a thing. He doesn’t talk to anybody, nobody trusts him, not his people, not Hamas, not 
[Islamic] Jihad, not the apparatuses. He doesn’t understand that at this rate he has no time left”.3   

The Palestinian side, for its part, likewise declared that Israel is evading its commitments. For 
example, in an interview in Yedioth Ahronoth on April 20, Abu Mazen said, “You killed three 
children in Rafah for no reason. Then you chased away the Palestinian police in Hebron and you 
began pursuing the wanted men, contrary to the understandings […] We agreed on the 
evacuation of five cities, you left only two and you stopped the negotiations. The committee on 
prisoners has held only one meeting and prisoners have not been released”.4 

                                                
1 Concluding statement of the Cairo dialogue, Appendix to “Inquiry and Analysis Series – No. 223”, Middle East Media 

Research Institute, May 23, 2005. http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA22305  
2 “Israel is not part of the ceasefire agreement.  If there is quiet, and terror ends, then we will be part of that.  It must 

be clear to the new Palestinian leadership that the ceasefire can only be the first stage, and that they must take 
real steps to dismantle the terrorist organizations and their infrastructure and to advance comprehensive 
government reforms.” Statement by the Prime Minister in briefing for the press; website of the Prime Minister’s 
Office, February 22, 2005.http://www.pmo.gov.il/PMOEng/Communication/EventsDiary/event220205.htm 

3  Ben Caspit, Ma’ariv, April 4, 2005, p. 4. 
4   Yedioth Ahronoth, April 20, 2005, p. 4. 



 
 

 

9 

The Israeli media focused very little on these aspects of political relations between Israel and the 
Palestinian Authority. Most news reports dealt with the disengagement plan and its ramifications. 
But the subject of the ceasefire and each side’s perspective on it is of great importance in the 
circumstances of an ongoing conflict and in building awareness among Israeli media consumers 
of the political conditions in which they live.  

This report seeks to examine how Israeli media outlets covered the ceasefire, actions by both 
sides during this period - both actions that were consistent with the understandings and actions 
that violated them - and pronouncements by both sides on the subject. The report focuses on a 
period of 32 days, between April 9 and May 10, 2005, and examines patterns of coverage in six 
major Israeli media outlets: The newspapers Ha’aretz, Yedioth Ahronoth and Ma’ariv, and the 
nightly television news broadcasts on Channels 1, 2 and 10. The first part of the report concerns 
coverage of Israel’s actions and failures to act; the second part concerns coverage of the 
Palestinian Authority’s actions and failures to act. In both parts, this report does not attempt to 
determine to what extent each side fulfilled its commitments, nor how “justified” its accusations 
were against the other side. The report, rather, seeks only to examine news coverage of these 
questions and to scrutinize to what extent the media outlets provided their consumers with 
information that was verified, investigated and complete on the complex reality of the fragile 
ceasefire - information that can enable media consumers to attain an informed outlook on the 
current stage of the conflict. 



 
 

 

10 

2    How was Violence by the IDF 
against Palestinians Covered? 

During the period covered by this investigation, 9 Palestinians were killed by soldiers’ fire in six 
separate incidents5 while more than 100 Palestinians were injured in other incidents. It goes 
without saying that from the Palestinians’ point of view each of these incidents was a gross 
violation of the understandings - just as violence against Israeli soldiers and civilians is perceived 
by Israelis as a Palestinian violation. In the media outlets that were examined, there were 42 
items that mentioned these incidents.  

With one exception, these reports were minimal and were downplayed through various editing 
techniques. The reports did not reach the front pages of the newspapers or the opening headlines 
of the television news broadcasts. Take, for example, the case of two Palestinian youths in Beit 
Laqiya who were killed by IDF soldiers’ fire in a demonstration against the separation barrier, on 
May 4: The reports of their deaths appeared in a tiny item on page 14 in Ma’ariv;6 in a small item 
on page 2 in Ha’aretz;7 and in a small item on page 3 in Yedioth Ahronoth.8 The television news 
editions all pushed the story to the middle of their broadcasts: The 11th minute on “News 10”, the 
14th minute on “News 2” and the 17th minute on Channel 1’s “Mabat”. The next day, the media 
outlets reported on the dismissal of an officer who was involved in the incident, once again in the 
back pages of the newspapers and in the middle of the news broadcasts. The media outlets 
reported in similar fashion on the death of an activist in the Al Aqsa Martyr’s Brigades on April 14, 
and on the death of an Islamic Jihad activist on May 2. On the same day, another Palestinian was 
shot by IDF soldiers. He was wounded and was arrested and died of his injuries three days later 
in a prison hospital. None of the media outlets reported it.9        

   
  
 

 
 
 
 

 

 
  

 Ma’ariv, May 5, 2005, p. 14.  
 Minor report on the killing of Palestinian youths by IDF fire. 

                                                
5 A tenth Palestinian was killed on April 25, 2005 by soldiers’ fire but the circumstances of the incident were not clear 

when they were reported and some are still not clear.  
6 Ma’ariv, May 5, 2005, p. 14. 
7 Ha’aretz, May 5, 2005, p. 5A. 
8 Yedioth Ahronoth, May 5, 2005, p. 3. 
9 This was also the case when a Palestinian died on April 20 from wounds he sustained from army fire in January.   



 
 

 

11 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Ha’aretz, May 5, 2005, p. 2.   
Minor report on the killing of  
Palestinian youths by IDF fire. ► 

 

 

 
 
 
Yedioth Ahronoth, May 5, 2005, p. 3.  ►  
Minor report on the killing of 
 Palestinian youths by IDF fire. 
The coverage ignores questions  
that need to be asked. 

                                   ▼ 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

 

12 

In general, cases where Palestinians were injured by IDF soldiers’ fire were not reported at all, 
even when they involved serious injuries. Thus, for example, it was not reported that on April 27 a 
female Palestinian was wounded from IDF fire in the Al-Shabra neighborhood in Rafah and that 
another Palestinian was seriously wounded from IDF fire near Rafah.10 Only when wounded 
Palestinians participated in demonstrations where Israeli citizens were also wounded, was there 
any reporting. The fact that Palestinians were injured never appeared in a newspaper headline or 
in the lead-in to an item broadcast on the television news. 

The only incident that received prominent and broad coverage occurred on April 9, when IDF 
soldiers killed three unarmed Palestinian youths after they entered the area of the Philadelphi 
corridor in the Gaza Strip, where the IDF forbade Palestinians to enter.11 In response to their 
killing, Palestinians fired mortars at Gush Katif and Sderot. As a result of the mortar firing, reports 
on these incidents appeared in the front pages of two of the three newspapers and in the 
headlines of all the television news broadcasts.  

On Channel 1’s “Mabat” news edition on April 9 and in Ma’ariv and Ha’aretz the next day, there 
appeared only news reports on the incident. On “News 2”, “News 10” and in Yedioth Ahronoth 
considerable and prominent space was also given to commentaries by senior analysts. All of 
these reports drew a connection between the killing of the youths and the mortar firing and in 
most of the media outlets the mortar firing was characterized as a response to the killing of the 
youths. Thus, for example, the sub-headline on the front page of Yedioth Ahronoth on April 10 
read: “Escalation in the Strip: 30 Mortars Land in Gush Katif after IDF Kills 3 Youths”. On the 
same day, a headline in Ma’ariv on page 11 read: “The Quiet is in Danger: IDF Killed 3 Youths 
in Rafah”. On April 9, on Channel 2, the headline opening the news broadcast was: “The Gaza 
Strip is again heating up today, soldiers in a military post on the Egyptian border tonight 
shot to death three teenage smugglers that tried to cross the border. The response was 
quick to come in the form of a salvo of mortars, which has not been seen there for many 
weeks. In the terror organizations they say, ‘the ceasefire has ended’”. 

In some of the commentaries that accompanied the news reports, there appeared to be attempts 
to diminish the significance of the youths’ killing in terms of the overall context of the ceasefire. In 
Yedioth Ahronoth, a commentary by Nahum Barnea appeared on the front page. On “News 2” 
military affairs correspondent Roni Daniel added commentary to the first item shown on the 
broadcast. On “News 10” military affairs correspondent Alon Ben-David conversed with the news 
announcer, Tali Moreno. Here is their exchange:  

Moreno: “On the ground, are we beginning to see the first signs of the end of the 
understandings?”  

Ben David: “Look, since the beginning of the week there has been a fairly dramatic 
increase in violent incidents in Gaza. On Tuesday in Morag, an Israeli was moderately 
wounded, the next day a soldier took a bullet in his back - only the binoculars in his vest 

                                                
10  According to data from the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs.  
11 The fact that they were unarmed was confirmed by IDF sources.  



 
 

 

13 

stopped the bullet, and a Qassam on Sderot. In 95 percent of these incidents the popular 
committees are responsible… There is some kind of message for Abu Mazen here: 
‘Don’t forget us’. And there is some kind of attempt here to heat up the atmosphere in 
advance of Sunday [when the religious Jewish organization ‘Revava’ was supposed to 
ascend the Temple Mount]. But, overall, these violent incidents point to a weakening of 
Abu Mazen and the Authority. If we don’t see action by the Palestinian Authority, we will 
see more incidents; there will be wounded and in the end these understandings will 
collapse … but, and this is the message that Israel is conveying to Abu Mazen: ‘Deploy 
your policemen quickly’. At the same time, Israel is putting international pressure on him 
from Cairo to Washington, who tell him ‘if you don’t act now, these understandings are 
about to collapse.’”12 

On Channel 2 the following dialogue took place between the news announcer, Danny Kushmaro, 
and Roni Daniel:  

Kushmaro: “Roni Daniel, our correspondent for military affairs, you join us with last 
minute updates and pictures of mortar launchings.” 

 [Caption: 25 mortars fired at Gush Katif and IDF posts] 

Daniel: “…It’s true that we’re talking about a day that has heated up, but we need to look 
at the broader context… Just this week: A civilian in Morag was shot, seriously wounded, 
there was shooting at a tractor, the shooting of a soldier in the Philadelphi corridor - only 
with luck he wasn’t killed - and on Thursday a Qassam was fired on Sderot. …That is to 
say, it’s the trend that is worrisome. What is Israel doing in these circumstances? First of 
all, this evening, very stern warnings to Musa Arafat, telling him: ‘Deploy your forces 
immediately’. ….Overall, the picture points to some kind of deterioration. The 
explanations that come from the Palestinian side concern the Temple Mount, and the 
committees are also signaling a bit to Abu Mazen … Israel is already trying this evening 
to enlist international, European and other pressure on Abu Mazen, to tell him sharply 
and decisively: ‘Act quickly, before this ceasefire collapses.’”13 

In the second paragraph of his commentary, Nahum Barnea wrote:  

“The 25 mortars that were launched yesterday give a backwind to the claim that Sharon 
seeks to place on Bush and Rice’s table: Abu Mazen is a total disappointment. There is 
no sense in investing in him. Two months have passed since the Sharm el-Sheikh 
conference. During this period the Authority has done nearly nothing to eliminate terror. 
Quite the opposite: The organizations have grown stronger and they are preparing, 
unfettered, to resume terrorism. The mortars were fired in response to IDF shooting, 
which killed three youths that got close to an IDF post in Rafah. But on Thursday a 
Qassam was fired at Sderot and a day earlier, a mortar, and before that was the Stage 
club bombing in Tel Aviv, to which Sharon chose not to respond, despite the Shin Bet’s 

                                                
12 Channel 10, April 9, 2005. 
13 Channel 2, April 9, 2005. 



 
 

 

14 

recommendation to the contrary, and two suicide bombers were caught on their way to 
an attack.”14   

The message conveyed in these commentaries, which resemble each other a great deal, is clear: 
The killing of the three youths is pushed to the margins of the commentaries and loses its 
significance as a violation of Israel’s commitments within the framework of the ceasefire 
agreement. The commentaries tell a one-sided story of Palestinian violence. The mortar firing 
after the killing of the youths is presented as part of an independent Palestinian dynamic -
unrelated to the killing of the youths. In addition, it should be noted that the list of violent events 
recounted by all three commentators is incomplete: In those same days there were more than a 
few cases of Israeli violence against Palestinians. For example, on April 6, three Palestinians were 
injured in the village of Na’ima as a result of soldiers’ shooting at their vehicle and on April 7 the 
army shot at Block O in Rafah and wounded one Palestinian.  

In various media outlets, the initial reports on the killing of the three youths were mostly based on 
different accounts provided by sources in the IDF. For some of the details, some reporters also 
relied on Palestinian sources. The reports focused at length on one question: What were the 
youths doing in the area? Some media outlets took a firm position: The youths were smugglers. 
Other media outlets presented various and contrasting versions of events. A senior officer told 
Ha’aretz, for example, that the soldiers fired warning shots and afterwards shot at the youths’ legs, 
because they feared that they were smugglers or terrorists. None of the media outlets raised the 
question of whether the soldiers had indeed fired at the youths’ legs - and if they did, why they 
were killed. It should be noted that Channel 10 broadcast an additional story the next day by 
Shlomi Eldar which presented accounts by Palestinian eyewitnesses, but these accounts mostly 
related to the question of what the youths were doing there - whether they were playing soccer or 
trying to steal the military post’s security cameras. The report did not investigate the actions of the 
soldiers.  

On April 18, a week after the incident, the findings of the military investigation were released. Only 
Ha’aretz published the findings - on its front page. According to Amos Harel’s report in Ha’aretz, 
the officer and the soldiers in the force noticed the youths and shot them at close range in order to 
kill them - without first shooting in the air and without aiming at their legs. The investigation reveals 
that the shooting was carried out according to the regulations for opening fire in the Philadelphi 
corridor, but further on it was written that “in the General Command it was said that the force’s 
commander demonstrated mistaken judgment. It was possible to see that these were unarmed 
youths and firing at their legs would have sufficed”. The article’s headline clearly stated: “The 
Investigation of the Deaths of the 3 Youths in Rafah: The Soldiers Shot to Kill”. 

Besides this article, the IDF investigation was mentioned in three other articles that appeared far 
from the news pages: Two items in Part B of Ha’aretz and an article by Alex Fishman in the 
weekend supplement of Yedioth Ahronoth, on April 15. Fishman, who wrote about the incident 
based on preliminary findings of the investigation, noted that the rules for opening fire in the area 

                                                
14  Yedioth Ahronoth, April 10, 2005, p. 1. 



 
 

 

15 

state that soldiers may “shoot to injure only if they identify means (a weapon, an incendiary 
device) and intent”. He added: 

“The initial examination smells bad. The youths had not yet crossed the Philadelphi 
corridor. They were moving from the Rafah area toward the corridor […] In the initial 
investigation, the soldiers claimed that they performed the procedure for arresting 
suspects. How does carrying out this procedure end in the killing of three youths that had 
not yet crossed the corridor? That’s a big question”. 

On April 12, Akiva Eldar wrote in Part B of Ha’aretz, under the headline “Gaza Diary”:  

“Ceasefire or no ceasefire, the new military prosecutor […] did not find sufficient cause to 
change the investigation procedures set by his predecessor, Menachem Finkelstein, in 
cases of killings of unarmed Palestinian civilians […] It appears that this time as well the 
sector commander will himself investigate who gave the order to fire, without warning, in 
order to kill, at youths that did not threaten the well-being of the soldiers”.15  

And in a Ha’aretz editorial on April 19, under the headline “How to Help Abbas”, it was written: 

“The problem that stands out in this incident is not a pinpoint problem, it transcends the 
question of the procedure that has become established in ‘Philadelphi’ for preventing 
smuggling […] and the judgment of the echelons that approve firing […]. In the balance, 
hang not only the lives of Palestinian youths whose plight pushed them to take risks to 
earn a living and those that acted on terrorist missions […] In this situation, the practical 
question facing Israel is not what Abbas can do for Israel, but what Israel can do for him. 
Tightening the procedure for opening fire […] will be a step in the right direction”.16  

These items offer a different perspective on the incident, a perspective that does not try to 
minimize its seriousness. Almost always, this perspective appeared far from the front news pages 
(except, as mentioned above, for one article in Ha’aretz). The media outlets did not use the 
findings of the military investigation to ask necessary questions about the procedures for opening 
fire, about the commanders’ judgment and about the general performance of the IDF during the 
ceasefire. 

This manner of coverage was repeated in coverage of other incidents. Thus, for example, in the 
initial newspaper reports on the killing of the two Palestinian youths in Beit Laqiya, on May 4, the 
reporting relied almost exclusively on the military’s version of events, according to which the 
soldiers fired at the youths’ legs. This is how Roni Shaked, of Yedioth Ahronoth, summarized the 
incident in his article on page 3, under the headline: “Two Palestinian Youths Killed by IDF 
Fire”: “According to the initial investigation, […] because the protesters were not deterred, and 
because of the darkness, the commander of the force shot at the demonstrators’ legs. As a result 
of the firing, the two youths were hit, one in the chest and one in the pelvis”.17 How were the 

                                                
15  Ha’aretz, April 12, 2005, p. B3. 
16  Ha’aretz, April 19, 2005, p. B1. 
17   Yedioth Ahronoth, May 6, 2005, p. 11. 



 
 

 

16 

youths killed by shots fired “at the demonstrators’ legs”? How did a clash between an IDF force 
that was equipped with means for dispersing demonstrations and rock-throwing youths end with 
the firing of live ammunition? None of the media outlets looked into these questions. 

Two days after the incident, all of the media outlets published the findings of the military 
investigation, which led to the dismissal of the officer who shot the youths. In Ha’aretz, it was 
written: “The investigation points to problems in the ranges from which the officer fired, which are 
contrary to regulations, and his firing at boulders, which the officer characterized as an ‘attack 
barrier’. Such firing is forbidden by IDF orders due to previous incidents in which Palestinians 
were killed […] The investigation does not rule out the officer’s cause for using live fire, given the 
threat that he sensed”.18 In Ma’ariv it was written that “From the investigation it comes out […] that 
the officer apparently carried out the firing in violation of the regulations for opening fire and that 
he was not faced with a real mortal danger”.19 The headlines in both papers told of the officer’s 
dismissal.  

In this case, too, most of the media outlets limited themselves to reporting information that they 
received from the IDF and did not carry out independent examinations of the incident. Only 
Ha’aretz, about two weeks later, on May 20, published a front page independent investigative 
report of the incident by Arnon Regular and Amos Harel. The article’s headline was: “The Killing 
of the Palestinian Youths in Beit Laqiya: A Series of Mistakes by the Army or a Planned 
Ambush?” Beside a diagram depicting the incident, was written: 

“The first stage: The IDF force that arrived to secure a bulldozer parking lot decides to 
disperse a gathering of approximately 150 Palestinians in a nearby soccer field, out of 
concern that they will try to damage the bulldozers. The second stage: On the outskirts 
of the village soldiers fire live rounds at a group of youths that escaped from the field. 
The IDF claims: The security force was under duress. The Palestinians claim: This was 
another force, in a deep, planned ambush”.  

This article points, once again, to the fact that the initial reporting of the incident was partial: In 
none of the media outlets - after the incident and after the officer’s dismissal - was the sequence 
of events described from the point of view of Palestinian eyewitnesses. The article in Ha’aretz 
shows that testimonies from Palestinian eyewitnesses undermined the army’s initial version of 
events, which was later refuted in the investigation. The fact that these testimonies did not appear 
in the initial media reports stems from the fact that not a single journalist went to the village to 
investigate the accounts of the many eyewitnesses there.   

                                                
18  Ha’aretz, May 6, 2005, p. A4. 
19  Ma’ariv, May 6, 2005, bottom of p. 2. 



 
 

 

17 

3    How Were Palestinian Reactions to 
These Events Covered?  

On the evening of April 9, a few hours after the killing of the youths, Abu Mazen made an official 
statement in which he condemned the incident and asserted that it was a violation of the calming 
agreement with Israel. Reports of the statement in the media outlets were marginal, where they 
appeared at all. In Ha’aretz it was mentioned in the fourth paragraph of an article about events in 
the Gaza Strip that appeared in the newspaper’s front page. Ma’ariv did not present any 
information about the statement. Yedioth Ahronoth was the only newspaper that published the 
condemnation in a headline and the paper devoted a small box to the subject on page 4, under 
the headline: “Abu Mazen Condemns: We Won’t Accept Such Killing of Children”.  

Channel 1 presented Abu Mazen’s statement on the evening in which it was made, at the end of 
the report on the incident itself during the Saturday evening news program “Ro’im Olam”. “Abu 
Mazen condemns the incident,” it was said during the broadcast, “and he defined it – a purposeful 
violation of the calming agreement with Israel”. Channel 2 and Channel 10 did not report on Abu 
Mazen’s official statement. The marginal treatment of Abu Mazen’s statement of condemnation 
especially stands out when it is compared to the broad coverage given to the reactions by the 
Prime Minister and Minister of Defense to the mortar firing that took place after the killing of the 
youths. The Minister of Defense, Shaul Mofaz, spoke with Abu Mazen the next day and portions 
of the conversation were reported to the press by an official Israeli source. The Prime Minister, on 
his plane en route to the United States, spoke with some of the reporters that accompanied him 
and also referred to the mortar firing.  

Mofaz’s words to Abu Mazen appeared on April 11 in a sub-headline on the front page of 
Ha’aretz: “Mofaz Demanded of Abu Mazen that He Prevent Further Firing”. On the same day, 
Ma’ariv quoted Mofaz in a sub-headline on the front page: “Mofaz to Abu Mazen: This Cannot 
Continue”. Yedioth Ahronoth quoted Mofaz in the newspaper’s banner headline: “Mofaz to Abu 
Mazen: Act before It’s Too Late”. On “News 10” information about the conversation between 
Abu Mazen and Mofaz came during the broadcast and it was mentioned by Alon Ben-David. 
Channel 2 and Channel 1 did not mention the conversation, possibly because the information 
arrived too late. The three channels did report, however, Sharon’s criticism of Abu Mazen, about 
which he planned to inform President Bush. In its coverage of the issue, Channel 2 also 
mentioned Sharon’s criticism of the mortar firing. 

In all of the media reports on Mofaz’s conversation with Abu Mazen, Abu Mazen’s responses to 
the claims made against him were not presented.20 Ma’ariv referred to the issue in an article on 
page 5, under the headline: “Mofaz Scolded Abu Mazen: ‘It’s Impossible to Continue like 
this’”: “According to security sources Mofaz told Abu Mazen […] that he must send more security 
forces to the area where the bombs are launched. The sources did not say what Abu Mazen’s 
response was”.21  

                                                
20 Abu Mazen’s response was mentioned briefly in an article by Alex Fishman in the Yedioth Ahronoth weekend 

supplement of May 6, 2005.  
21 Ma’ariv, April 11, 2005, p. 5. 



 
 

 

18 

 
  
   
            
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ma’ariv, April 11, 2005, p. 5. Criticism by an Israeli source is emphasized in headlines and in the text.  
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Ma’ariv’s explanation for the lack of a Palestinian response.  
Highlighted text: “According to security sources, Mofaz told Abu Mazen that to the best of Israel’s 
understanding, all of the Palestinian organizations took part in the mortar firing and that he must send 
more security forces to the area where the bombs are launched. The sources did not say what Abu Mazen’s 
response was”. 

 
 



 
 

 

19 

The television news broadcasts gave emphasis to Sharon’s statements. On April 10, Sharon’s 
response to the mortar firing was presented at the opening of the Channel 1 news: “Sharon on a 
plane to the United States: ‘This is a blatant violation of the Sharm el-Sheikh understandings’”. 

This mode of reporting was not unique to this incident. In other incidents in which Palestinians 
were killed and official Palestinian sources responded to the killing, the response was minimized 
in various ways. In most cases, the response was not printed or broadcast at all. In the other 
cases, except for one, the statement appeared in the body of the news items and was not 
mentioned in the newspaper headlines or by the announcer in the studio. In only one case, 
Yedioth Ahronoth mentioned Abu Mazen’s response to the killing of the three youths in the 
Philadelphi corridor. In any event, whether or not the Palestinian criticism was presented in the 
media, the official Israeli response was emphasized much more. Thus for example, in a story on 
the killing of an Islamic Jihad activist north of Tulkarm that was broadcast on “News 10” on May 2, 
there was a broad discussion of the operation from the military’s point of view. Afterwards, Abu 
Mazen’s criticism was presented: “This is unacceptable aggression. After all, the Israeli army left 
Tulkarm and Israelis are forbidden from returning there”. But right after that the correspondent 
said, “In the IDF, the response to these claims is that the wanted men escaped from the 
Palestinian jail a week and a half ago and did not leave the IDF with any other option”. Following 
this, Brigadier-General Gadi Eisencott, the Ayosh Division commander, was shown saying, “The 
operation in Tulkarm was carried out in the territory of the Authority, after the Authority did not 
realize its responsibilities and did not arrest those terrorists that it knew about thoroughly”. That 
was the bottom line of the story: Though the Palestinian response was broadcast, it was 
immediately nullified by Eisencott. 

The pattern of ignoring statements by Palestinian spokespersons was also evident when 
Palestinians expressed general criticism of Israel's policies during the ceasefire. On April 19, 
Palestinian Authority Chairman Abu Mazen granted a series of interviews to all of the main Israeli 
media outlets at his office in the Muqata in Ramallah, in which he criticized Israeli policy since the 
Sharm summit. The interviews appeared in the three newspapers and the television news 
broadcasts. Four of the interviews that appeared quoted Abu Mazen's criticisms of Israel. Here is 
what appeared in an article by Roni Shaked on page 4 of Yedioth Ahronoth:  

"'But you,' complained Abu Mazen, 'killed three children in Rafah for no reason. Then you 
chased away the Palestinian police in Hebron and you began pursuing the wanted men, 
contrary to the understandings […] We agreed on the evacuation of five cities, you left 
only two and you stopped the negotiations. The committee on prisoners has held only 
one meeting and prisoners have not been released'".22 

The article's headline was "Abu Mazen: 'The Evacuation Will Take Place under Calm 
Security'" and the front-page headline that referred to the article was "Abu Mazen: 'We Won't 
Open Fire during the Evacuation, We will Act in a Civilized Manner'". This headline does not 
reflect Abu Mazen's criticism, but rather emphasizes his promises to fulfill his commitments.  

                                                
22 Yedioth Ahronoth, April 20, 2005, p. 4. 



 
 

 

20 

On April 19, Channel 2 reported the interview in a similar way. The headline at the beginning of 
the broadcast was: "Abu Mazen, in an interview to Ehud Ya'ari, asks to postpone the 
disengagement". In the report itself, Abu Mazen said: 

"We absorbed [in the security apparatuses] those who live in the cities that Israel left: 
Jericho and Tulkarm. We are preparing—there are committees that are working day and 
night to appoint them—to organize them and absorb them. But the problem is that the 
occupation is complicating this action. Israel must leave these cities so that they can all 
be absorbed in the apparatuses where we position them in their cities." 

In an interview broadcast on Channel 10, none of Abu Mazen's criticisms of Israel were presented 
and the questions posed by reporter Zvi Yehezkeli mainly dealt with the subject of the 
disengagement and Israeli-Palestinian coordination. Ma'ariv went further and chose to ignore—
almost entirely—the interview with Abu Mazen. A tiny item about the interview appeared on page 
18 of the news pages under the headline: "Abu Mazen: We Will Take Care of Ticking Bombs" 
and just two paragraphs were dedicated to the subject. The modest coverage of the interview did 
not mention any of Abu Mazen's criticisms of Israel, neither in the headline nor in the text.  

By contrast, Channel 1, in turning to the interview, did give some attention to Abu Mazen's 
criticism of Israel: "The Chairman of the Palestinian Authority, Abu Mazen, calls on Israel to 
coordinate the withdrawal from Gaza with him. In a meeting in Ramallah with Israeli reporters Abu 
Mazen again declares that the Authority controls what is occurring in the territories. According to 
him, the recent shooting and attacks from Gaza are the result of Israeli conduct. Our 
correspondent Ohad Hemu was in the Muqata."  

Ha'aretz, for its part, dedicated its main headline on April 20 to the interview with Abu Mazen. The 
headline read: "Abu Mazen: 'The Government of Israel Incites against Me'". Other criticisms of 
Israeli policy appeared in the body of the article by Arnon Regular, on page 5, and did not appear 
in the headline: 

"'[T]he guiding principle needs to be reciprocity,' he said. 'The killing of three children in 
Rafah, in cold blood; the killing of a wanted man in Balata camp and the arrest of two 
wanted men in Nablus and Ramallah—are contrary to the understandings […] It was 
agreed that five areas in the West Bank would be handed over to us, and this has not 
been done. The checkpoints have remained in place…'"  

On April 15, on the evening news program "Friday Studio", Channel 2 broadcast an interview that 
correspondent Yoram Binur conducted with Muhammad Dahlan, a Minister in the Palestinian 
Authority. Dahlan referred to the disengagement and to actions carried out by the Authority and he 
criticized Israel's policy toward the Palestinian Authority. Among other things, he said: "That's 
right, the Authority is weak and the Authority is destroyed. But Mr. Sharon needs to ask himself 
who caused the Authority's destruction. It wasn't our planes". Later on he said: "You [Israel] have 
not arrested anyone whose hands are filthy with Palestinian blood and whoever you have 
arrested, you released". In response to another question he said, "When the Hamas movement 
attacked Israel and Israel responded by attacking the Authority, Hamas benefited twice". The 



 
 

 

21 

headline leading into the interview was: "Muhammad Dahlan promises, in an interview with 
Friday Studio, that the Palestinian Authority will make every effort to prevent firing at the 
IDF and the settlers during the disengagement from the Strip". Before the interview was 
broadcast, the anchor, Aharon Barnea, linked the interview to correspondent Udi Segal's 
preceding report on the Bush-Sharon summit: 

Barnea: "Udi, we saw in your story the effort that the Prime Minister made to place the 
burden of responsibility on Abu Mazen. It goes without saying that in the Palestinian 
Authority this is seen as Israel's media spin. Yoram Binur, our correspondent in the 
territories, met this week with Muhammad Dahlan, a Palestinian Minister who is 
especially angry". 

Immediately after the interview was broadcast, Roni Daniel, the military correspondent seated in 
the studio, added his commentary, which dismissed Dahlan's comments as nonsense.  

"I heard here an interview with a person, and I noted here before me, that he promised 
flowers when the IDF withdraws. I hope that nobody, I believe that no one in the IDF, 
buys these things. In general, it's about time that they stop whining and start doing what 
they need to do. They committed themselves to one army, one law, one Authority. All the 
captures and the thwarted attacks have nothing to do with the Palestinian Authority. By 
the way, some of the people that fired the mortars are people in Musa Arafat's 
organizations. The picture is not as he paints it; they had better get to work instead of 
talking so much".   

Channel 2 here presents a complicated example. On the one hand, the interviews with Abu 
Mazen and Dahlan that were broadcast by the channel are exceptional examples of prominent 
coverage given to the positions of the other side. On the other hand, the remarks by Roni Daniel, 
who did not even attempt to present his remarks as a report of the IDF position, shroud the report 
in analysis that negates its significance.  

Channel 10, on April 11, provided a rare example of an attempt to understand the Palestinian 
perspective, without immediately dismissing it, as Roni Daniel did in the previous example. In the 
context of a report on the meeting between Sharon and Bush, Arab affairs commentator Zvi 
Yehezkeli presented data from the Palestinian Authority on violations of the Sharm 
understandings by Israel:  

"Notice the data that Abu Mazen sent President Bush before his meeting with Sharon. 
The Palestinians speak of 3,374 Israeli violations since the Sharm el-Sheikh summit, in a 
total of two months: 15 Palestinians killed, 77 wounded. Among the violations, they also 
speak of arrests, attacks by settlers, even arrests of Palestinian Authority people at the 
various checkpoints…" 

This is, of course, an exception. On other occasions, expressions by Palestinian sources that 
included criticism of Israel were hardly ever covered. When the media did publicize them, it was 
almost always within a much broader story that dealt with other subjects and in all of these 



 
 

 

22 

incidents the criticisms did not make it to the headlines. Thus, for example, on April 26, Ha'aretz 
reported on page 3 what Abu Mazen said at a joint press conference with the Palestinian Prime 
Minister Abu Ala: "Abu Mazen blamed Israel at the press conference for 'dragging its feet' in 
withdrawing from Palestinian cities, releasing prisoners and ending construction in the 
settlements." The article's headline was: "Abu Mazen: Hamas Movement will not be Able to 
Carry Weapons after the Elections". On May 8, Ma'ariv printed on page 7 that "the Palestinian 
Foreign Minister, Nasser al-Kidwa, said that the Authority sent urgent messages to 
representatives of the Quartet and the U.N. Secretary-General, in which it charges Israel with 
ignoring the Sharm el-Sheikh understandings. In the Authority it was noted that Israel is not 
releasing prisoners and is not pulling out of Palestinian cities." The report appeared under the 
headline: "Abu Mazen Calls on Sharon: 'Let's Meet'" and the banner headline read: 
"Disappointment in the Authority over Political Freeze since the Sharm Conference". On 
May 9, an item on page 13 of Yedioth Ahronoth noted that "Sufian Abu Zaideh warned that not 
releasing the prisoners seriously harms the peace process and Abu Mazen's standing". The 
headline of the article was: "Israel: We will not Release More Palestinian Prisoners". 



 
 

 

23 

Ma'ariv, April 20, 2005, p. 18:  
A tiny item on the interview that Abu Mazen granted to 
the Israeli media. There is no mention of Abu Mazen's 
criticism of Israeli policy. The headline reads:  
"Abu Mazen: We Will Take Care of Ticking Bombs".  

 
 

 
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
  The item enlarged.  
 
 
The April 20 headline in the front-page of Yedioth Ahronoth also ignores Abu Mazen's criticism of Israeli 
policy:  
  
Main headline: 
"Sharon: The Looting will Begin 
 the Moment We Leave Gaza"  
 
Circled sub-headline  
(referral to article on p. 4):  
"Abu Mazen: We Will Not Open Fire  
during the Evacuation, We Will Act  
in a Civilized Manner" 
 
 
 
 
Headline of item on page 4:  
"Abu Mazen: 'The EvacuationWill Take Place under Calm Security'" 
 
Yedioth Ahronoth, April 20, 2005, the criticism appears in the text of the article on page 4. 

"But you," complained Abu Mazen, "killed three children in 
Rafah for no reason. Then you chased away the Palestinian 
police in Hebron and you began pursuing the wanted men, 
contrary to the understandings. The government in Israel 
promised me that the wanted men would not be pursued. 
Because of you we've lost our trust". 

Without stopping for air he continues to recount in succession 
his claims against Israel: "We agreed on the evacuation of five 
cities, you left only two and you stopped the negotiations. The 
committee on prisoners has held only one meeting and prisoners 
have not been released. I don't know the reason for your 
behavior. How can we create cooperation this way?" 

"Give us time," Abu Mazen pleaded, "Help me. If you don't help 
us, we will be destroyed and the failure will be your fault. You tell 
me, 'Act', but you need to help me act". 



 
 

 

24 

Ha'aretz, by contrast, presents a headline that is critical,  
but does not include the concrete criticisms of Israeli  
policy voiced by Abu Mazen that appear in the text. 
 
Headline:  
“Abu Mazen: Government of Israel Incites Against Me” 
 ►  
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
Ha’aretz, April 20, 2005,  
headline of article on page 5:  
 “Palestinian Authority Chairman:  
Government of Israel Incites against Me in the Media” 
 ▼ 
 
 
  
 
 
 "We will be happy to see the Israelis celebrating and 
enjoying themselves on the rooftops - but the guiding 
principal needs to be reciprocity", he said. "The killing of 
three children in Rafah, in cold blood; the killing of a wanted 
man in Balata camp and the arrest of two wanted men in 
Nablus and Ramallah - are contrary to the understandings. 
Any information leads to an Israeli invasion of one of the 
cities, we are portrayed as liars and lose our legitimacy (in 
our street – A.R.). It was agreed that five areas in the West 
Bank would be handed over to us, and this has not been 
done. The checkpoints have remained in place, the 
committee on prisoners, which was supposed to discuss the 
release of 400 people, according to new criteria, met only 
once. We will not accept the dictation of policy by the 
stronger side or the continuation of the settlements". 

 
                         ▲             
Ha'aretz, April 20, 2005, text of an article by Arnon Regular, p. 5.   ► 
 



 
 

 

25 

 
Another example of how criticism of Israeli policy by senior Palestinian officials is downplayed:  

 

 
Yedioth Ahronoth, May 9, 2005, p. 13. 
 
Article headline: 
 “Israel: We Will Not Release More Palestinian Prisoners” 
 
Circled sentence:  
“Sufian Abu Zaideh warned that not releasing the prisoners 
seriously harms the peace process and Abu Mazen’s standing”. 
 



 
 

 

26 

 

 

“Israeli Gestures” after the Sharm el-Sheikh Summit? 
This report does not examine Israel’s other obligations, such as its commitment to release 
prisoners and ease the conditions of the Palestinians in various ways, because during the 
period examined there were virtually no reports on this subject in the media. The subject 
received broad coverage earlier, during the month of February, around the time of the Sharm 
el-Sheikh conference. During that period, Keshev published two short reports that examined 
the subject: “The Palestinian Prisoner Release Issue in the Israeli Print Media” (February 
2005) and “Israeli ‘Gestures’: How Were Israel’s Steps Covered?” (March 2005). The full 
reports are available online at Keshev’s website: www.keshev.org.il. The reports show that in 
most cases the media outlets chose to emphasize a clear message in their headlines: Israel is 
coming towards the Palestinians. The media inflated Israel’s generosity in two principal ways:  

1. Israeli, international and Palestinian positions that argued that Israel’s steps were 
insufficient received marginal exposure. Positions that held that these were indeed “generous 
gestures” were emphasized. Thus, for example, in an article that appeared in Ha’aretz on 
February 14 on page 2 it was written: “Toward the end of last week the Palestinian institutions 
that deal with prisoners began to get a first impression, not a full one, of the nature of the list 
of prisoners to be released. As many expected, they were mainly prisoners that received short 
sentences during the current Intifada, and whose release dates were near or very near […] 
From a preliminary analysis by the prisoners, based on a partial list, and information gathered 
from different detention facilities, 70 percent of those released are supposed to be released 
anyway next month or in two months […]”. The main headline of the newspaper that day was: 
“Israel Will Release 500 Prisoners and Administrative Detainees; Sharon: This Gesture Could 
Help the Authority Establish Its Rule”. 

2. The media also emphasized the risks that Israel is taking by its “gestures”. This pattern of 
coverage appeared, for example, in the February 22 edition of Ma’ariv, which devoted a 
quarter of its front page to a picture of a freed prisoner, holding a pistol, with a caption above 
that read: “Free and Threatening”. Below the picture was written: “500 Palestinian prisoners 
were released yesterday in the framework of the Sharm understandings”. In an article inside 
the paper, a very different picture was given, which contradicted the impression conveyed on 
the front page: “The prisoners [disembarked] quietly, without nationalist songs, without fiery 
slogans, as if the new atmosphere also penetrated into the prison and back out again”.  

These patterns of coverage and others presented media consumers in Israel with a picture of 
reality according to which Israel is going above and beyond in order to help Abu Mazen 
establish his rule. This one-sided picture contrasts with the more complex reality that comes 
out of the reports that were shunted to the margins. 



 
 

 

27 

4    How was International Criticism of 
Israel Covered?   
During the period examined, various international sources, including United States President 
George W. Bush, Russian President Vladimir Putin, the Prime Minister of Turkey Recep Tayyip 
Erdogan and the United Nations Commission on Human Rights voiced criticism of Israel’s 
conduct. This section focuses on criticism by President Bush.  

Three principal subjects were up for discussion at the Bush-Sharon meeting: The continuation of 
the political process, Abu Mazen’s performance, and expansion of the settlements and the illegal 
outposts. The controversy over the issue of the settlements was presented on the front page of 
Ma’ariv, on April 12, as a minor matter. The main headline on the front page concerned the 
disengagement plan. The banner headline read: “Bush to Sharon: Disengagement’s Success 
will Affect the Future of the Process”. The main headline was: “It All Depends on Gaza”. The 
controversy was presented in the sub-headlines in the front pages: “The Meeting at the Ranch 
was Full of Smiles; Bush Gave Sharon Cowboy Boots and Received in Return a Hamsa for 
Good Luck; But Differences of Opinion Emerged at the Press Conference; President Bush 
Again Emphasized: Construction in the Territories Must Cease.” 

On the same page, there appeared an analysis by Ben Caspit under the headline “American 
Test”. Caspit pointed out that the United States will do everything it can so that the 
disengagement will succeed, which is why the issue of construction in the settlements is not 
material right now: “The message that emerges from the President is clear and precise: Three 
things about us interest the United States right now: The disengagement, the disengagement and 
the disengagement”. Gil Tamari, Washington correspondent for Channel 10, gave a similar 
commentary on the April 11 broadcast: 

“These differences of opinion [on the settlements] certainly stand out, but beyond that, 
the meeting was relaxed and the expected points were raised. There is an agreement 
not to agree on the matter of the settlements but the larger development is the 
disengagement, to which the Americans give their full backing. That was actually the 
Americans’ goal and that was why they invited Sharon to the ranch, in this environment, 
with all the little gestures, in order to show that the United States stands a hundred 
percent behind Sharon as he moves toward the disengagement…” 

The April 12 edition of Yedioth Ahronoth also treated the controversy with dismissal. The front 
page headlines read: “Texas Summit: Bush and Sharon Put Aside Their Differences of 
Opinion” (banner headline); “Vast American Aid for Development of the Negev and Galilee” 
(main headline). Criticism of the settlements was presented in a sub-headline which came across 
as meaningless: “He Resolutely Demanded: ‘Don’t Expand the Settlements’, but Said 
Nothing when Sharon Declared that Israel will Preserve the Settlement Blocs”. Bush’s 
criticism on the matter of the settlements was mentioned only in the text of articles and in the 
opinion columns.  

 



 
 

 

28 

The Channel 2 news broadcast on April 11 opened with Ehud Ya’ari’s proclamation that “The main 
headline, I think, is this: Bush again signed his letter to Sharon[on the matter of the settlement 
blocs] and said – Israeli population blocs need to be taken into consideration when coming to a 
permanent arrangement”. At a later point in the broadcast, there was partial reference to the 
controversy between Israel and the United States on this subject.  

The main message that emerges from this pattern of coverage is clear: There is a disagreement 
between Israel and the United States on the matter of the settlements, but it is secondary in its 
importance right now. The two sides agreed between themselves not to agree on this topic until 
after the disengagement. This message diminishes the significance of Bush’s criticism of Israel 
over construction in the settlements.  

The main headline on the front page of Ha’aretz on April 12, on the other hand, presented the 
disagreement as much more significant: “Bush-Sharon Meeting: Disagreement on the 
Settlement and the Continuation of Negotiations”, and also in the sub-headline: “Bush: ‘Israel 
is Obligated by the Road Map not to Expand the Settlements’”; “Sharon: Settlement Blocs 
will Remain under Our Control”; “Israel: There Were No Disagreements”. 

Channel 1 also did not avoid emphasizing the controversy:  

Haim Yavin: “Summit at the Ranch in Texas, President Bush repeats his position that 
Israel will not return to the ’67 borders, but differences of opinion reemerged between the 
men. Bush again presses the Prime Minister not to expand the settlements and not to 
take steps that are contrary to the program in the Road Map. He expresses explicit 
support for Abu Mazen”.23  

Commentator Oded Granot added: “There is a large gap, as much as Israeli spokespersons try to 
conceal it, there is a large gap between how Bush sees the settlement matter and how Israel sees 
it”. Granot’s comment points to a key dimension of the coverage: Sharon and his people are 
interested in concealing the differences of opinion, for obvious reasons. The other media outlets, 
aside from Ha’aretz, and Channel 1, provided the leaders with what they requested, and thus, 
they kept essential information about Israel’s international status from their viewers and their 
readers. It should be noted that none of the media outlets - including Ha’aretz and Channel 1 - 
used the opportunity to raise questions about the effect of settlement construction on the future of 
the political process.  

                                                
23 Channel 1, April 11, 2005. 



 
 

 

29 

5   How Was Intra-Israeli Criticism 
Covered?  
During the period examined, 28 items appeared in the media outlets which contained criticism of 
Israeli policy by senior Israeli sources in the security and political establishments, as well as by 
reporters and commentators. Nineteen of these items appeared in Ha’aretz. The few remaining 
examples appeared in the other outlets.24 The analysis below pertains to the way that intra-Israeli 
criticism was presented in Ha’aretz.    

Out of 19 items that referred to intra-Israeli criticism, eight appeared in the news pages and 11 
appeared in Part B, eight of them in opinion pieces and three in editorials. In five of the items that 
appeared in the news pages the criticism did not make it to the headlines. Four of the items 
appeared in the back pages and were small.  

One example that integrates these patterns appeared on May 2 in an article that reported on MK 
Yosef “Tommy” Lapid’s criticism of the Prime Minister in a meeting between them: “In the meeting, 
Lapid expressed concern that Israel is not formulating a political program for after the 
implementation of the disengagement plan. […] Lapid said that the government should help Abu 
Mazen more in order to strengthen his standing”. The headline of the article was: “Sharon: Israel 
Will Release More Security Prisoners”. The article itself was small and appeared on page 14A.  

On April 28, Arnon Regular listed, on page 4, the obligations that each side had kept, or had not 
kept: “An examination of the first-stage obligations in the Road Map reveals that the Israelis and 
the Palestinians are fully abiding only by those obligations that are convenient for them to carry 
out. The truly difficult tasks are carried out only partly.” A table within the article presented data 
according to which Israel had partly fulfilled two out of five obligations required of it and the 
Palestinians had fulfilled or partly fulfilled seven out of eight obligations. The headline of the article 
was: “Abu Mazen Has Reduced the Violence, but in Israel they are Displeased with the 
Means”.  

In commentary articles, Ha’aretz brought forth, among other things, criticism by senior officials in 
the Israeli security establishment - criticisms that were not mentioned in the news pages. Thus, for 
example, Amos Harel reported on April 22, about discussions held within the security 
establishment on strengthening Abu Mazen’s position: 

“In the IDF and the National Security Council, over the past few weeks discussions have 
taken place around the question: What does Israel need to do to strengthen his rule? 
The military recommendation is made up of a combination of additional gestures and 
continued pressure to abide by his commitments. In terms of gestures, they speak of 

                                                
24  MK Dalia Itzik spoke of the need to further ease conditions on Abu Mazen (Channel 10, May 4, 2005); “After the 

Sharm Understandings 500 Prisoners Were Released and since then, 400 have been Arrested” (Ma’ariv, headline 
of small item on page 6, May 3, 2005); An item in which there appeared criticism by MK Yossi Sarid (which was 
downplayed) of Israel’s relations with Abu Mazen (Channel 1, April 11, 2005); “Ariel University Offers: Dorms in an 
Illegal Outpost” (Yedioth Ahronoth, headline of article on page 3, May 5, 2005);  In a few other cases intra-Israeli 
criticism appeared on other subjects.  In this regard, two extended items stand out: “”What Are Palestinian Children 
Doing in an Israeli Military Jail?” (Channel 10, April 28, 2005); “The child Muhammad al-Dura, who was killed in his 
father’s arms in a crossfire, became, as is remembered, one of the symbols of the Intifada.  The father charges that 
Israel is harassing him and is not letting him leave for Egypt for medical treatment.” (Channel 2, April 28, 2005).        



 
 

 

30 

easing conditions on movement in the West Bank, removing additional checkpoints and 
issuing more entry permits into Israel”. 

This article appeared in Part B of the newspaper, under the headline “Saluting and 
Complaining”.25 

An article by Akiva Eldar, on April 25, publicized things said by the Chief of Staff, Moshe Ayalon, 
in October 2003, in closed meetings, “off the record”. Eldar relates his words spoken then to the 
present circumstances: “Today as well, as in October 2003, Ya’alon thinks that ‘Israel erred in its 
relations with Abu Mazen and contributed to the fall of his government by being miserly in its 
gestures toward him’”. The information appeared in an article in Part B under the headline “The 
Poodle and the Hare”.26  

Ha’aretz, then, provided readers with a significant amount of intra-Israeli criticism, but it edited the 
relevant items, in many cases, in ways that caused this important information to be downplayed. 
In a number of exceptional cases, it should be noted, the criticism also received space in the 
headlines. Thus, for example, an article by Amira Hass was published on April 18, on page 4, as 
part of a series that dealt with the subject of the Palestinian prisoners. The headline of the article 
was “Former Senior Official in the Civil Administration: Prisoner Release - In Israel’s 
Interest”.  

The downplaying of criticism that emerges from within the security and political establishment is 
especially significant - even more so, because it is perceived as more legitimate in the view of the 
Israeli media consumer. This criticism also enables media consumers to learn about cracks in the 
supposed consensus on the Israeli side and to see that many of the severe charges made by 
Palestinians and international sources are also sounded within the establishment.  

 
Ha’aretz, April 28, 2005, p. 4. Which side fulfilled its obligations?  
Ha’aretz found that Israel partly fulfilled 2 out of 5 commitments required of it  
and that the Palestinians fulfilled or partly fulfilled 7 out of 8 of their obligations: 

                                                
25 Ha’aretz, April 22, 2005, p. B3. 
26 Ha’aretz, April 25, 2005, p. B3. 



 
 

 

31 

6   How were the Palestinian Authority's 
Actions and Failures to Act Covered?  
This chapter examines how the Israeli media covered the Palestinian side after the Sharm el-
Sheikh summit. The first part of the chapter refers to coverage of cases where the Palestinians 
violated the terms of the Sharm understandings; the second part refers to coverage of Palestinian 
actions that were consistent with the understandings.  

A. Coverage of Palestinian Violations of the Sharm el-Sheikh Understandings 
Following the Sharm el-Sheikh summit, there was a significant decline in the number of Israeli 
casualties resulting from Palestinian violence.27 Acts of violence, however, continued and were 
covered by the Israeli media. In 27 of the 32 days examined, violent acts by Palestinians were 
reported by at least one media outlet. While these reports included analyses by Israeli sources on 
the Palestinian Authority’s performance in preventing violence, the analyses were highly critical 
and skeptical - on the order of Abu Mazen is not doing, is not trying and is not making an effort. In 
most cases the media outlets presented these criticisms as stated, without attempting to verify 
them and without letting Palestinian sources respond. On this account, Channel 10 stands out 
because it consistently allowed Palestinians to present their views and hedged the official Israeli 
stance. Nevertheless, in most cases, presentation of the Palestinian viewpoint only appeared in 
the body of the story, sometimes after a transition away from the studio or after a headline had 
already appeared emphasizing Israeli criticisms, which weakened the later points of disagreement 
that appeared.  

An examination of all of the media items (news items, analyses and commentaries) where 
analyses of the PA’s performance appear reveals the following picture: 

 Total number of items in 
which criticism of the PA 
appeared 

Of total items: Items where 
criticism of the PA appears 
in headlines 

Of total items: Items 
including a Palestinian 
response (or other hedge 
of the Israeli position)  

 Ma’ariv 9 8 4 
Yedioth Ahronoth 7 5 1 
Ha’aretz 9 6 1 
Channel 1 12 1 3 
Channel 2 11 3 0 
Channel 10 8 5 6 

In most cases where a Palestinian response (or other hedge) of the Israeli criticism appeared, the 
headline emphasized the message criticizing the Palestinian Authority and minimized the 
disagreement with that position.  

                                                
27 According to figures from the IDF Spokesperson, in February and March 2005, the number of attacks by 

Palestinians declined (126 in February, 133 in March, compared with 405 attacks in January). In particular, there 
was a decline in mortar attacks and small arms firing. In March, no Israelis were killed in terror attacks and the 
number of injuries declined considerably: 11 injured, compared with 60 injured in February and 54 in January 
(announcement by IDF spokesperson, May 5, 2005).         



 
 

 

32 

As stated previously, all of the media outlets tended to analyze violent acts by Palestinians as part 
of a clear and consistent pattern: The Palestinians are doing - or failing to do - everything that 
could lead to the end of the ceasefire. The example below demonstrates how various media 
outlets covered one major event. 

On April 18, Palestinian snipers shot a soldier and a civilian who were building a protective wall in 
the Philadelphia corridor. The soldier was moderately wounded and the civilian was lightly 
wounded. On Channel 1, the headline of the “Mabat” news broadcast that evening stated: 
“Soldier and Civilian Wounded by Sniper Fire in Philadelphi Corridor”. In introducing the 
report, anchor Yigal Ravid said “A civilian and a soldier were wounded this afternoon by sniper fire 
in the Philadelphi corridor. This occurs at the height of a dispute over the future of the corridor and 
adds to a chain of worrisome terror events”. In the report itself, military affairs correspondent Yoav 
Limor stated: 

“It’s become almost a routine. The Palestinians fire daily at IDF forces and outposts in 
the Gaza Strip… Today’s attack only raises the level of frustration in the IDF over the 
powerlessness of the Palestinian security forces. In the past week there was a 300 
percent increase in the number of attacks in the Strip and in the IDF they are now 
demanding that the political echelon pressure Abu Mazen before the current wave of 
attacks takes lives.” 

Channel 2 presented things in a similar way: An increase in the number of clashes initiated by 
Palestinians in the Gaza Strip, the powerlessness of the Palestinian Authority, and the threat to 
the continuation of the ceasefire. Anchor Gadi Sukenik turned to military correspondent Roni 
Daniel with these words: “Meanwhile, a soldier and a civilian were injured today by shots fired by a 
Palestinian sniper in the Philadelphi corridor in the southern Gaza Strip. In the IDF they point to a 
sharp increase in the number of clashes in the Strip and to a real threat to the continuation of the 
ceasefire.” At that point Roni Daniel asserted, “…The point isn’t just this incident, despite its 
seriousness. It’s the overall trend that is worrisome. In the past week there has been a dramatic 
rise, of 300 percent or more, in violations of the ceasefire and the Palestinian Authority is not 
doing a thing”.28 

Channel 10 also presented only the official stance of the IDF, in contrast to its conduct during 
most of the period examined. The headline at the start of the news broadcast was: “Soldier and 
Civilian Injured by Shooting in the Philadelphi Corridor”. Anchor Ya’akov Eilon transitioned to 
the report by military correspondent Alon Ben David by saying, “Senior officers in the IDF warn 
that the ceasefire with the Palestinians is on the verge of collapse. Today two Israelis were 
wounded in the Philadelphi corridor”. In his report, Ben David went on to say: 

Gaza is heating up and not because of the heat wave. The IDF speaks of an increase of 
300 percent in the number of attacks this past week … The IDF today talks about the 
continuing powerlessness of the Palestinian Authority, which is not exercising its 
authority in the southern part of the Strip … Jamal Abu Samdana is head of the 
organization and the man behind most of the incidents and Abu Mazen does not dare 
contend with him … The IDF says it is taking care to continue to keep the calm but they 
also say that it’s time to take sanctions against Abu Mazen, in the hope of spurring him to 
take action before the ceasefire completely collapses”.29 

                                                
28 Channel 2, April 18, 2005. 
29 Channel 10, April 18, 2005. 



 
 

 

33 

In Ha’aretz, a headline on page 2 of the April 19 edition stated: “Soldier and Civilian Wounded 
by Sniper Fire in the Philadelphi Corridor”. Inside the article was written: “Military sources told 
Ha’aretz that international pressure needs to be placed on Authority Chairman Mahmoud Abbas 
(Abu Mazen), so that he will impose order in the Strip. According to them, the situation in the last 
few days reflects the Palestinian security forces’ loss of control over what is happening, and from 
now on it could lead to a rapid worsening of the situation”. 

On the same day, an article on the subject appeared in Yedioth Ahronoth on page 11. The item’s 
main headline stated: “IDF Warns: ‘The Calm before the Explosion’”. The sub-headline said 
“Sharp Increase in the Number of Incidents,” Says IDF, “This Can’t Continue”. In the body of 
the article was written:  

“In the IDF they say this is a veritable erosion of the ceasefire because the Palestinian 
Authority is doing less to prevent attacks and they warn of a possible explosion of the 
calm. There is a dramatic increase in the number of incidents, along with inactivity by the 
Palestinian Authority, which doesn’t do a thing to step them. ‘The ceasefire is fragile,’ 
sources in the army warn”. 

Ma’ariv, in this case, provided an exceptional example of discrepancies between article content 
and headlines.30 The banner headline on page 8 on that day stated: “More Than 100 Percent 
Increase in the Number of Attacks in the Strip”. The regular headline on the page stated: 
“Quiet Remains on Paper”. The sub-headline added: “IDF not Allowed to Operate in 
Palestinian Territory, but Someone Needs to Act There”. But toward the end of the article it 
was stated: 

 “Military sources say that until yesterday’s incident, none of the senior Israeli officials 
noticed a sharp increase in shooting incidents nor did they act to stop the trend […] 100 
mortar shells were fired on settlements in the Strip in less than two days, but in the IDF 
they regard the shooting as a one-time incident that has ended”. 

The meaning of the discrepancy between article and headline needs to be explained: If there were 
sources in the IDF that believed that the aforementioned events were not a sign of the “collapse of 
the ceasefire”, and if no one in the IDF noticed the trend of an increase in the number of attacks 
until the shooting incident, then how was it possible to determine that the “Quiet Remains [Only] 
on Paper”? Here too, as in cases shown previously, the text of the Ma’ariv article demonstrated 
that there is a rift between the viewpoints of different military officials and, at the very least, a gap 
between the official Israeli position and the impressions of some military officials. 

On other occasions when media outlets reported acts of violence by Palestinians they tended to 
adopt the established Israeli position and to emphasize it. They usually did so without 
independently confirming that it was correct or engaging official Palestinian sources. For example, 
on the Channel 2 news broadcast on April 10, this is how Arab affairs correspondent Ehud Ya’ari 
and military affairs correspondent Roni Daniel explained why the IDF did not respond to Qassam 
rocket fire: 

                                                
30 In contrast to the other media outlets, the report on the shooting incident in Ma’ariv appeared separately from the 

IDF analyses presented above.  The report on the incident appeared on page 9, in an item under the headline 
“They Built a Wall [to Protect] Against Shooting and Were Wounded by Snipers’ Fire”. 



 
 

 

34 

Roni Daniel: “It seems to me that what we saw here over the past 24 hours strengthens 
more than ever a simple fact: As long as the Palestinian Authority does not actually stop 
the organizations, confiscate their weapons, prevent the manufacture of Qassam rockets 
and mortar shells, each time one of these organizations thinks, for some reason or 
another, to violate the truce, it will do so. We saw this over the past 24 hours here in the 
Gaza Strip.” 

 [Anchor] Yonit Levi: “Ehud, why can’t Abu Mazen stop the shooting? Is he not trying?” 

Ehud Ya’ari: “… We are holding talks with Abu Mazen’s authority, but what we saw now 
in the Gaza Strip is the second authority—the coalition of Hamas and the other terror 
organizations that follow in its path—which has actually seized control over security 
policy from Abu Mazen, and determines when to shoot, how much, why and where. 
…This is a situation in which one authority is becoming weakened and the second 
authority, the terrorist one, is becoming stronger, to our chagrin”.  

Was the ability of the organizations to violate the ceasefire at will really a “simple fact”, as Daniel 
claimed? Have the organizations really seized from Abu Mazen the ability to manage policy 
independently? The discussion did not introduce positions besides those of the commentators and 
Palestinian sources were not asked to give their response.  

On the same day, the main headline of the “Mabat” news broadcast on Channel 1 stated: “In the 
Past 24 Hours More than 100 Mortars and Qassam Rockets Have Fallen on Gush Katif 
Settlements. Sharon, on a Plane to the United States: This Is a Clear Violation of the Sharm 
el-Sheikh Understandings”. A similar message was conveyed in Amir Bar-Shalom’s report later 
in the broadcast: “In talks that [IDF officers] held with Musa Arafat and his people the Palestinians 
confessed that they have lost control over the southern Strip and that Abu Mazen’s policy of 
exercising restraint and not confronting the factions has failed…. The main reason for frustration in 
the IDF is the balance of deterrence that the terror organizations have created opposite the 
powerlessness of the Authority, which has not done a thing since the last salvo on Gush Katif at 
the end of January”. But later, in a discussion in the studio between news anchor Haim Yavin and 
Arab affairs commentator Oded Granot, Granot presented a calmer and more balanced 
perspective: 

Haim Yavin: “Oded, let’s see what we had: More than 100 mortars and Qassams on 
Gush Katif in response to the killing, which was controversial, let us say, of the three 
Palestinian youths. It looks like the end of the calm. It looks like Abu Mazen is losing 
control over the southern front, his Gaza front”. 

Oded Granot: “Haim, sometimes memory is short. Let’s put it this way. This event in 
Gaza does not cancel the calm, it does not cancel the Cairo Agreement – and it’s not me 
saying it, the factions say this, the organizations say this, Hamas and the Jihad, they say: 
‘As far as we are concerned, the agreement exists, but we reserve for ourselves the 
freedom to respond every time the IDF does some sort of action’ … And they are not just 
saying this now. They said this at the Cairo Agreement… In this respect, Haim, nothing 
has changed.”   

These words from Granot were brought in at the end of the discussion of the subject, after the 
main headline, Amir Bar-Shalom’s report and Haim Yavin’s statements all conveyed an opposite 
message.  



 
 

 

35 

  Ma’ariv, April 19, 2005, p. 8. Comparison of headline and article texts: 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

Banner headline: “More Than 100 Percent Increase in the Number of Attacks in the Strip” 
Main headline: “Quiet Remains on Paper” 
Sub-headlines:  
The wounding of a soldier and civilian by sniper fire is just one of 22 firing incidents that occurred in the past week 
in the Strip � Most of them ended without injuries, that’s why few noticed that the calm was on the verge of 
collapse � But the figures point to a doubling in the number of events � Military source: ‘IDF not Allowed to 
Operate in Palestinian Territory, but Someone Needs to Act There’. 
 

 

 
 

  ▲ 

“Military sources say that until yesterday’s incident, none 
of the senior Israeli officials noticed the sharp increase 
in shooting incidents nor did they act to stop the trend” 
From the article text 

  
 

 
 
 
 
 
  ▲ 

“More than 100 mortars were fired on settlements in the 
Strip in less than two days, but in the IDF they regard 
the shooting as a one-time incident that has ended and 
which was meant to create a balance of terror opposite 
Israel.”  
From the article text  



 
 

 

36 

B. How were Palestinian Actions in Keeping with the Sharm el-Sheikh Understandings 
Covered?  

During the period examined, there appeared in the media some mentions of measures taken by 
the Palestinian Authority in the spirit of the understandings, including implementation of 
administrative and security reforms, unification of the security apparatuses, strengthening of the 
rule of law, disarming of armed organizations, and renewal of security coordination. Some 
pronouncements referring to these steps were also mentioned.31 During the period examined a 
total of 69 items appeared that mentioned these subjects. An examination of these items reveals, 
once again, that the media outlets used patterns of editing that minimized the importance of these 
steps and which highlighted negative analyses of Abu Mazen’s performance. 

In some cases, items on this subject were placed in the back pages of the news section and filled 
up little space in those pages. Thus, for example, an article was published in Ha’aretz on May 3, 
under the headline “Palestinian Security Forces Arrested a Hamas Cell that Sought to Fire 
Qassam Rockets in the Northern Gaza Strip”, but the article appeared on page 12A. 

In other cases, the reports only appeared in commentaries or in the weekend supplements. Thus, 
for example, Akiva Eldar wrote on April 12, in Part B of Ha’aretz: 

“The head of research in military intelligence, Brigadier-General Yossi Kuperwasser, told 
members of the Knesset’s Foreign Affairs and Defense Committee that the Palestinian 
Authority Chairman is making efforts to stop the firing at Israeli targets and that the 
ceasefire has not ‘collapsed’ as Sharon’s political spokespeople say… The two did not 
say that the Palestinians reported last week four injuries among their security forces, 
including a seriously wounded officer, in actions taken to prevent mortar firing”. 

The sub-headline in the commentary read: “As Sharon Traveled to Bush with Claims that Abu 
Mazen ‘Is Not Lifting a Finger against Terror’ and that the Ceasefire has ‘Collapsed’’ the IDF 
Told the Knesset the Exact Opposite”. On April 15, an article by Ofer Shelach was published on 
page 25 of the Yedioth Ahronoth weekend supplement. In it was written: “In the past two months 
19 tunnels have been revealed in this sector [Gaza], 10 of them by the Palestinians. This is a 
more than everything the IDF accomplished in years of operations with many casualties on both 
sides”.  

                                                
31  Items referring to coordination of the disengagement were not checked because they were not directly related to 

the Sharm understandings and concerned a future development. 



 
 

 

37 

A different “story”, about Palestinians abiding by their commitments, can be found on the inside pages, in 
the margins of the supplements and in commentary pieces:  

 “On the other hand, when a picture of one of the 
tunnels is projected on the screen, the divisional 
engineering officer notes that the opening of the 
tunnel is located in a house in which the IDF sat 
for weeks during one of its big operations, without 
finding a thing. In the past two and a half months, 
19 tunnels have been revealed in this sector, 10 of 
them by the Palestinians. This is a more than 
everything the IDF accomplished in years of 
operations with many casualties on both sides.” 

Ofer Shelach, Yedioth Ahronoth, April 15, 2004, weekend supplement, p. 25. 

 
Akiva Eldar, personal column,  
Ha’aretz, April 12, 2005, Part B, p.3 
 
 
 ► 

Sub-headline: As Sharon Traveled to Bush with 
Claims that Abu Mazen ‘Is Not Lifting a Finger 
against Terror’ and that the Ceasefire has 
‘Collapsed’’ the IDF Told the Knesset the Exact 
Opposite 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 ▲ 

At nearly the same time that someone in the Prime Minister’s entourage briefed reporters that Sharon is planning 
to tell President Bush that Abu Mazen “is not lifting a finger against terrorism” and that the ceasefire had 
“collapsed”, the head of research in military security, Yossi Kuperwasser told members of the Knesset Foreign 
Affairs and Defense Committee that the Palestinian Authority Chairman is making an effort to stop the shooting at 
Israeli targets and that the ceasefire has not “collapsed”, as Sharon’s political spokespersons had said. The 
Defense Minister, Shaul Mofaz, said something about giving Abu Mazen another chance. The two did not relate 
that the Palestinians reported four wounded over the weekend, one of them a seriously wounded officer, among 
their security forces, during actions taken to prevent mortar firing.  

These two articles, and others that are presented below, present dramatic information on 
Palestinian efforts to keep their commitments – efforts that in fact bore fruit. Minimizing these 
materials consequentially influences readers’ abilities to understand the complex reality that 
exists. 

In many cases, similar information appeared in news articles whose headlines, however, 
emphasized Palestinian violations of the Sharm understandings. Thus, for example, the following 
report appeared in the last paragraph of an article on page 4 of the May 6 edition of Yedioth 
Ahronoth: “Intelligence sources yesterday reported that Abu Mazen sent emissaries to the wanted 
men in Tulkarm and Jericho, in order to collect their weapons”. The headline of the article was: 
“Qassam Falls on Sderot: IDF: From Now On We Will Respond”. The sub-headline added, 
“Senior Officials in the IDF: ‘The Ceasefire is Collapsing, the Optimism has Disappeared’”. 



 
 

 

38 

Another example appeared in Ma’ariv on May3. In the last line of an article on page 3 was written: 
“In the evening the Palestinian Authority arrested Hamas activists that tried to fire another 
Qassam”. The headline of the item was: “Terrorists Received Orders from Syria”. The front 
page headline of the same edition was “Sharon: Abu Mazen Is Strengthening Terror”.  

In a report from the Channel 10 studio on April 24, announcer Efi Trieger told about the discovery 
of a tunnel and its closure by the Palestinians: 

“The Palestinians demand that Israel give up control over the border crossings from 
Egypt to Gaza. The Palestinian Minister Muhammad Dahlan said today that this is the 
only way to prove that Israel intends to completely withdraw from the Strip. In Israel, the 
demand is rejected out of concern that it would allow weapons to be smuggled through 
tunnels, like the one discovered today in Rafah. The tunnel that was discovered by the 
Palestinian police was sealed a short time later.”  

The announcer’s words, as can be seen, focus on the weapons smuggling. The significance of a 
tunnel discovery and its sealing by the Palestinian police is presented in an offhand manner, on 
the margins of things, and is not emphasized in its own right.  

From time to time, an important fact that is central to this report appeared in the media’s coverage: 
The Israeli security establishment was, and still is, divided in its opinion of Abu Mazen’s 
performance. The security establishment is of course interested in presenting a unified position, 
but revealing internal differences of opinion is one of the media’s most important functions in a 
democratic country. Thus, for example, on the front page of Yedioth Ahronoth, on April 11, Alex 
Fishman pointed out in a commentary that “it has been a long time since evaluation and 
intelligence bodies in Israel have been so temperamental and divided over the issue: Who are 
you, Abu Mazen? This gray man, lacking in charisma, succeeded in perplexing the intelligence 
compass”. 

But this is the exception that proves the rule. In the vast majority of cases, even when reporters 
brought forth various opinions from the security establishment, the media highlighted only the 
negative assessments. Thus, for example, Ma’ariv, on April 27, published a two-page headline 
under the heading “Disagreement over Ra’is”. But the headline presented only one side of the 
disagreement: “Abu Mazen’s 100 Days Test: In the Israeli Government, it’s already 
understood that he lacks the necessary leadership, but they are keeping fingers crossed 
that he will make it through the disengagement; In the IDF they are disappointed in him and 
claim that he acts against terror only when the sword is put to his neck…”. Three 
commentaries appeared under this headline. Two of them presented in their last paragraphs 
analyses from the security establishment which seem like polar opposites: 

 “There are also security officials that mainly emphasize the Palestinian Authority 
Chairman’s achievements: ‘He completely changed public opinion in the Palestinian 
street against attacks. He brought about a very significant calming. It could be that his 
approach of calming by dialogue and not by civil war will turn out to be the right thing’”. 

“Abu Mazen has a few advantages … Second, the fact [is] that no one disputes that his 
intentions are good and that his expressions are consistent”.32 

 

                                                
32 Ma’ariv, April 27, 2005, pp. 4-5. 



 
 

 

39 

 Ma’ariv, April 27, 2004, pp. 4-5. The negative assessments of Abu Mazen’s performance were 
highlighted in the main headline and in the sub-headlines.  

  
 “But nevertheless, even though the general feeling at the 
highest levels of the IDF and the General Security Services is 
one of disappointment, there are also security officials that 
mainly emphasize the Palestinian Authority Chairman’s 
achievements: ‘He completely changed public opinion in the 
Palestinian street against attacks. He brought about a very 
significant calming. It could be that his approach of calming by 
dialogue and not by civil war will turn out to be the right 
thing’”. 

Ma’ariv, April 27, 2004, pp. 4-5.  
The last paragraph in the text (circled) says something 
completely different. 

 



 
 

 

40 

In contrast to the other media outlets, Ha’aretz attempted to tell a more complicated story, even if 
that more complex narrative remained in most cases in the text of the articles  and did not make it 
into the headlines. For example, an item on May 9, presented two conflicting analyses in the 
security establishment of Abu Mazen’s efforts—a relatively positive assessment by the director of 
military intelligence, Major-General Aharon Ze’evi (Farkash), and a negative assessment by 
Brigadier-General Yossi Kuperwasser, head of research in military intelligence. In this case, 
neither assessment received a headline. The headline was: “Hamas Achievement in Parliament 
Elections Will Make Disengagement Much More Difficult”.33 It should be noted that while 
negative assessments occasionally made it to the headlines in Ha’aretz, positive assessments did 
not appear in headlines even once. In at least one case, Ha’aretz wrote a headline that tried to 
present a complex picture: On April 28, in an article on page 4, it was written that “‘Abu Mazen’s 
leadership is a crisis leadership that executes only when all else has failed and the sword is 
placed to its neck’, said a senior officer in the Central Command two weeks ago […] The officer 
was asked […] how he explains the fact that senior intelligence officers and other Israeli officials 
actually credit Abu Mazen with preventing about half of the attacks”. The article thus reported on 
two contrasting opinions, but the headline, which was shown in a previous chapter, stated: “Abu 
Mazen Has Reduced the Violence, but in Israel they are Displeased with the Means”. 

In Ha’aretz, 20 items appeared that mentioned Palestinian actions in keeping with the Sharm 
understandings and 17 of them exhibited at least one of the editing patterns mentioned above. On 
the other hand, Ha’aretz was the only media outlet that consistently covered the steps that the 
Palestinian Authority took that were in the spirit of the Sharm understandings. In certain cases—it 
should be noted—Ha’aretz also published news reports of a different sort, in relatively prominent 
places and which the security establishment did not automatically hedge. A few examples: “A 
Woman from Ashdod and an IDF Solder that Entered the Authority Were Returned to 
Israel”.34 “Contacts with the Authority for a Meeting between Abu Mazen and Sharon”; 
“Peres and Abu Ala Discussed Coordination of the Disengagement”.35 “Abu Mazen: Hamas 
Will Not Be Able to Carry Weapons after the Elections”.36  

In Yedioth Ahronoth there appeared only six items mentioning steps that the Palestinian Authority 
had taken in accordance with the Sharm understandings. Five of the items exhibited at least one 
of the editing patterns mentioned above—minimization of the item through its placement or 
selection of a headline that actually emphasized Palestinian violations of the understandings. The 
headline of a sixth item, from April 20, did not emphasize the Palestinian Authority’s actions, but 
rather, positive statements by Abu Mazen, which were presented above: “Abu Mazen: The 
Disengagement Will Take Place Under Calm Security”. In Ma’ariv there were 13 items 
mentioning this subject and 12 of them exhibited at least one of the editing patterns described 
above. The one exception was a headline that appeared on May 8, on page 7: “Abu Mazen Calls 
on Sharon: ‘Let’s Meet’”. 

                                                
33 Ha’aretz, May 9, 2004, p. 8A. 
34 Ha’aretz, April 17, 2005, top of p. 3. 
35 Ha’aretz, April 22, 2005, p. 2. 
36 Ha’aretz, April 26, 2005, top of p. 3. 



 
 

 

41 

On Channel 2 eight items appeared that mentioned steps taken by the Palestinian Authority in the 
spirit of the Sharm understandings. Five of the items exhibited at least one of the aforementioned 
editing patterns. In three instances, Channel 2 reported these steps prominently, mentioning them 
at the beginning of the broadcast. On April 18, for example, at the beginning of the broadcast, 
anchor Gadi Sukenik said, “Palestinian Authority Chairman Abu Mazen reveals that his people 
recently prevented a series of attacks in Israel. He recommends not postponing the 
disengagement and destroying the settlers’ homes. Our commentator, Ehud Ya’ari, here in the 
studio – you spoke with Abu Mazen. Let’s see the report that you prepared”. On April 24, 
announcer Yifat Zamir’s report from the studio was accompanied by pictures of Palestinian 
security forces:  

 “Following changes in the security forces by Palestinian Authority Chairman Abu Mazen, 
Colonel Ala Husni was appointed head of internal security, a designation that gives him 
authority over the blue police, the preventative security forces and also gives him the title 
of police commissioner. Abu Mazen recently dismissed nearly one thousand officers over 
the age of 60 as part of the reforms that he promised to carry out in the security forces. 
This morning the Palestinian police uncovered a tunnel that was dug in Rafah toward the 
Egyptian border [a picture of the tunnel appears in the background]. Our correspondent, 
Suleiman e-Shafi, reports that since the Sharm understandings the Palestinian police 
have stepped up their efforts to uncover tunnels.”  

During the period examined, Channel 10 aired ten items depicting positive steps by the 
Palestinian Authority. All of these were minimized in some way or another.  

Channel 1, on the other hand, gave fairer coverage to the positive steps taken by the 
Palestinians. During the period examined, Channel 1 broadcast 12 reports on these types of 
actions. In five cases they were mentioned in the headlines of the news edition or in the lead-ins 
to the reports on the subject. Thus, for example, the headline at the beginning of the April 27 
edition stated: “On Mabat, tonight, unique documentation of wanted men from the Al-Aqsa 
Martyrs organization that joined the Palestinian security forces”. Haim Yavin’s opening 
comments were: “In the security establishment there is talk about the possibility of transferring a 
third city, Qalqilya, to the Palestinians next week already. The condition is the disarming of 
wanted men. Our correspondent Ohad Hemu brings the story of the wanted men from 
Tulkarem—those who set down their weapons and joined the Palestinian security forces”. In two 
other cases, commentaries by Oded Granot were broadcast that presented a more complex 
picture of what was transpiring in the Palestinian Authority. For example, at the beginning of the 
Friday night news broadcast on April 22, Granot said: “Abu Mazen is with his face toward 
Washington. On Sunday, two days from now, he plans to announce the replacement of all of the 
security elites. Finally, a changing of all the heads of the security forces. This is a step that the 
Americans very much requested and the Authority also tells Israel: This week we uncovered two 
tunnels. One was a horrific tunnel leading to Kfar Darom”. 



 
 

 

42 

Learned Analyses: 
Abu Mazen Will Not Survive Atop the Palestinian Leadership 

Here is one egregious example of an editing pattern that that builds up a negative image of the 
Palestinian side, even when the contents of the article provide no basis for it. On April 13, the 
banner headline on the front page of Yedioth Ahronoth declared:  

 

 

 

  

“PM: Abu Mazen Will Not Survive Atop the Palestinian Leadership” 

The article’s sub-headline on page 4 was already less adamant: 

 

 
 “Sharon also estimated that Abu Mazen was in a struggle to survive” 

Within the article, by contrast, was written:  

“Sharon also referred to the Palestinian arena and 
said that the Palestinian Authority Chairman, Abu 
Mazen, is at the height of a struggle for survival. ‘In 
the coming period it will be possible to estimate 
Abu Mazen’s chances for survival atop the 
Palestinian leadership’. Nevertheless, Sharon was 
cautious not to take an adamant stance on the 
issue”. 

It is hard to imagine a greater discrepancy than the one between Sharon’s evasion of taking a 
clear stand on Abu Mazen’s fate—which is described in the article—and the adamant assertion 
that is made in his name in the headline. 



 
 

 

43 

“Extraordinary Cooperation” 
The IDF magazine, Bamachane, actually published an item that tells a completely different story 
of Palestinian efforts to cooperate with Israel. The item did not appear in any other media outlet:  

The Palestinians Returned 150 Stolen Vehicles 
By Shahar Fisher and Ran Lior, Bamahane reporters 

“The Palestinian police in Jericho returned approximately 150 stolen vehicles to Israel 
over the past two weeks. A senior source in the sector said: ‘This is extraordinary 
cooperation. Until the moment that security responsibility over the city was transferred, 
no vehicles that were stolen from Israeli territory had been returned […]’ 

“According to a senior officer, this step demonstrates the seriousness of the Palestinian 
policemen there. ‘In each of our requests, the Palestinian police have been 100 percent 
successful. They fulfill everything demanded of them and it is not possible to come to 
them with any complaints’.  

“A week ago, intelligence information reached the DCO about a large shipment of stolen 
air conditioners making its way to the village of Uja, near Jericho. Representatives of the 
military administration passed the information on to the Palestinian police and they 
arrested the thieves within just 20 minutes. These days an investigation is proceeding 
against them and if it turns out that this was indeed stolen property, it will be returned to 
Israel.”  
From the website of the IDF Spokesperson, April 22, 2005    



 
 

 

44 

7   Conclusions 
In a long and difficult conflict like the Israeli-Palestinian conflict, periods of ceasefire and relative 
calm—like the one examined in this report—are no less important than more violent periods. The 
two sides arrive at a ceasefire when they are exhausted, injured and distrustful. Almost naturally, 
both sides tend to overlook cases in which they themselves violate the agreements that led to the 
ceasefire and to see in the other side’s violations proof that it intends to resume the circle of 
violence. Each side tends to see its violations as unintentional and the other side’s violations as 
the direct result of policy. Moreover, in situations like these, decision makers (in our case, Israeli 
decision makers) are likely to issue declarations that are not meant to strengthen the ceasefire, 
but rather, to prepare the ground for blaming the other side in the event that the ceasefire ends.  

This is why it is important that media outlets, which provide their consumers with information on 
this unstable state of affairs, provide balanced, reliable and checked information that attempts to 
independently examine events in the field and critically interpret official pronouncements. As this 
report shows, the media outlets examined in this report did not perform their duty in this regard.  

During the period that was examined, the media outlets minimized Israeli violations of the Sharm 
el-Sheikh understandings. In most cases, violent harm to Palestinians by the IDF was not covered 
at all and, when it was, it was covered uncritically. Criticism of Israel by Palestinian, Israeli and 
international sources, rarely appeared in the reporting and when it did it was always on the 
margins of the news.  

By contrast, when Palestinians violated the Sharm el-Sheikh understandings, all of the media 
outlets reported broadly on the matter and it appeared in the main headlines. Expansive coverage 
was given to criticisms by security officials and various commentators without giving Palestinians 
an opportunity to respond to the charges against them. Cases where the Palestinian Authority 
fulfilled its commitments, for example, by uncovering tunnels, were reported, if at all, only on the 
margins of the news. 

These patterns of coverage and editing, which were accompanied by broad coverage of violence 
by Palestinians against Israelis, provided media consumers with a clear and unambiguous picture: 
Israel is abiding by its commitments and in the vast majority of cases it is not endangering the 
ceasefire. The Palestinian Authority, on the other hand, consistently breaks its promises, and its 
leader, Abu Mazen, does not want or cannot keep the ceasefire for any length of time. The 
ceasefire is therefore bound to collapse and the Palestinians bear exclusive responsibility for this. 
This situation report does not encourage—to say the least—the development of trust that might 
make possible a return to negotiations. In this sense, the Israeli media continues to operate 
according to the prevailing established point of view, which asserts that the Palestinian Authority is 
not a “partner”. This perspective also forms the basis of the unilateral disengagement from the 
Gaza Strip.   

  



 
 

 

45 

8   Annex: Methodology and 
Theoretical Background 
Various studies of media consumption identify two main factors in reading and viewing that 
influence how consumers process news information:  

Item Placement: Studies show that the placement of a news item—in the pages of a newspaper 
or in the course of a news broadcast—sends a clear message to readers and viewers about the 
relative importance of the item. The closer an item is to the front pages or the beginning of a 
broadcast, the greater its degree of importance. Placement also signifies if the item is a “hard” or 
“soft” item. In “hard” news, readers look for presentation of “dry” facts on important events from 
the past day. This kind of news is supposed to appear in the front news pages of newspapers and 
at the beginning of news broadcasts. “Soft” news items, by contrast, appear in the back pages or 
in the later parts of a broadcast, and are meant to provide readers and viewers with more piquant 
items that have a human interest side to them.37 In practice, this distinction cannot be taken for 
granted and more often an item is perceived as “hard” or “soft” only on the basis of its placement 
in the newspaper. The exact same item that appears in the back pages or in the weekend 
supplement as a “soft” item could appear in the news pages as a “hard” item. Therefore, the 
editorial decision on where to place an item dramatically influences how it is perceived. 

The Headline: Headlines also have a decisive influence on the way that news consumers 
interpret the news. Modern newspaper readers are “headline consumers”: “For the modern news 
reader, reading the headline of a certain item, replaces reading the item itself.”38 In the 
information-flooded world in which we live, this is logical behavior: Newspaper headlines promise 
readers maximal exposure to relevant information with minimal cognitive effort.39 In addition, the 
headline also offers an interpretive framework for those who do read the entire article. But this 
rests on the implicit assumption that the headline indeed reflects what is written in the article. As 
we have seen, quite often this is not the case. 

In television news broadcasts the lead headlines are the ones that open the news edition. Next in 
importance are the words spoken by news anchors before a report is broadcast. In these 
moments, the anchor’s news personality and the dynamics between the anchor and the 
commentators and reporters, play a decisive role.  

These patterns highlight the importance of editing. Reporters deliver the text of their news reports 
to the paper or deliver their reports filmed for television without headlines and before knowing 

                                                
37 Gaye Tuchman “Making News by Doing Work: Reutilizing the Unexpected,” American Journal of Sociology 79 

(1973), pp. 110-131. 
38 Itzhak Roeh and Nir Raphael, "Reporting the Intifada in the Israeli Press: How Mainstream Ideology Overrides 

'Quality’ and ‘Melodrama’.” In Akiba Cohen and Gabi Wolfsfeld (eds.), Framing the Intifada: People and the Media. 
Norwood, N.J. Ablex Publications, 1993, pp. 176-191. 

39 Daniel Dor, “On Newspaper Headlines as Relevance Optimizers.” Journal of Pragmatics 35, 2003, pp. 695-721. 
 



 
 

 

46 

where they will be placed. The rest of the decisions are made by the editors. A close examination 
of all the news items by themselves - the total information gathered by the reporters - before 
editing, reveals that the items accumulate to form a complex and varied factual picture that looks 
nothing like the picture that appears in the headlines. Our method of investigation focuses on the 
discrepancies that are created between the materials that the reporters gather (the materials to 
which they had access) and those same materials after they have been edited and framed. These 
are the important parameters:40 

1. Positioning: Where is each news item located? Is it on the front page, the first few news 
pages, the back news pages, the culture and entertainment section, the daily or weekly 
supplement, the beginning of the broadcast or the end of the broadcast? Where are the items 
that generally support the official Israeli viewpoint positioned? Where are the items with the 
opposite view?  

2. Graphic saliency: Where is each news item located on its page? How much space does it 
occupy in comparison to the other items on the page? How salient is its headline? Does it 
also have a sub-headline? Is it accompanied by a photograph? How salient are items that 
support the official position and how salient are items that do not support it? 

3. Front page reference: Is the news item mentioned on the first page or at the beginning of the 
news broadcast? What types of news items consistently get mentioned on the front page? 
What types are never mentioned?  

4. Headline selection: Which pieces of information are consistently picked out from the texts and 
promoted to the headlines? Which are picked out for the sub-headlines? What type of 
information never appears in the headlines?   

5. Headline-text factual correspondence: To what extent do the factual components in the 
headline reflect what is said in the body of the item? In what circumstances do the contents of 
the headlines not reflect the information in the body of the item?  

6. Rhetorical contribution of the headlines: To what extent do the headlines make a rhetorical 
contribution (hyperbole, melodrama, etc…) to what is said in the item? In what type of items 
do such rhetorical contributions appear? 

7. Lexical selection of headlines: What key semantic mechanisms (metaphors, names and 
grammatical constructs) are selected for the headlines? Do they also appear in the text of the 
item? In what types of items do they appear?  

8. Formulation of agency: How does the syntactic formulation of the headlines (distinction 
between active and passive voice, etc…) contribute to the assignment of agency, 

                                                
40 Daniel Dor, Intifada Hits the Headlines: How the Israeli Press Misreported the Outbreak of the Second Palestinian 

Uprising.  Bloomington: Indiana University Press, 2004, pp. 6-11. 
 



 
 

 

47 

responsibility and guilt in negative events? What syntactic formulations appear in what types 
of items?  

9. Epistemic framing: How does the formulation of the headline determine the epistemic status 
of the information in the text as a fact, a claim, a prediction, an assumption or a lie? To what 
extent does this framing reflect what is said in the article? What types of items are 
consistently framed as facts, claims, predictions, assumptions or lies? 

10. Visual semiotics: How do the visuals surrounding the news items (the photographs, the 
headline’s colors, and so on) contribute to the emotional and ideological framing of the item?     

In addition, the analysis examines where contradictions appear between different items on the 
same subject that appear in different news outlets. Ultimately, this research methodology makes it 
possible to break down the one-sided perspective that appears in the headlines and to reveal an 
alternative narrative of events, one that is based on the reports of the reporters themselves.  



 
 

 

48 

 

KESHEV Publications 
 
 

� “Channel Two’s Virtual Reality: Coverage of Events around the Sharbaty Family Home in 
Hebron” (April 2005). 

�  “A Dog’s Life: Whose Blood is Worth More – That of Palestinian Civilians or a ‘Jewish’ 
Dog?” (March 2005). 

�  “’Israeli Gestures’: How were Israel’s Steps Covered?” (February 2005).  

�  “Bush: Territorial Contiguity for the Palestinian State” (February 2005). 

�  “The Prisoner Release Issue in the Israeli Print Media” (February 2005). 

�  “When Thy Enemy Falls: Israeli Media Coverage of the Death of Arafat” (January 2005). 

�  “Behind Defensive Shield: The Israeli Media and the Re-occupation of the West Bank” 
(May 2003). 

�  “Incitement is Hazardous to Life: Words Can Kill, Too” – Keshev Memorandum on the 
Sixth Anniversary of the Assassination of Prime Minister Yitzhak Rabin (November 2001). 

�  “State-backed Discrimination: Pirate Radio Broadcasts, 1998-2001” (June 2001). 

�  “Jewish Media or Israeli Media? An Evaluation of the Coverage of the Violent Clashes 
between Arab Citizens and the Police in October 2000” (March 2001). 

�  “Targeting the Temple Mount: A Current Look at Threats to the Temple Mount by Estremist 
and Messianic Groups” (January 2001). 

�  “A State Held Hostage by Extremists – Mapping Groups that Endanger Democracy” 
(October 2000). 

�  “Shuvu Banim – Portrait of Dangerous Messianism” (November 1999). 

�  “A Look at the News: News Coverage on Two Television Channels in Israel (January 
1999). 

�  “Pirate Radio in Israel: Alternative Media or a Danger to Democracy?” (April 1998). 

 
 
 
 



 
 

 

49 

 

 

KESHEV—The Center for Protection of Democracy in Israel was established by a group of jurists, 
academics and concerned citizens following the assassination of Prime Minister Yitzhak Rabin in 
order to defend and promote democratic values in Israel. 

KESHEV researches and methodically collects information on trends that de-legitimize 
democratic institutions, organizations that maintain anti-democratic ideologies or practices, 
ideologically-based incitement and violence and the conduct of the media in Israel. The material is 
collected and analyzed for publication in studies, reports and information sheets. 

At the beginning of 2005, KESHEV launched a long-term project called “Media Monitoring: Words 
Can Kill, Too”. The goal of this project, which is carried out in partnership between KESHEV and 
the Palestinian organization MIFTAH, is to change patterns of discourse and coverage in the 
media in Israel and the Palestinian Authority, which express prejudices, incitement and 
defamation, bias, de-legitimization and de-humanization of the other side. All of KESHEV’s 
reports appear on the organization’s website: www.keshev.org.il. 

KESHEV is not affiliated with any political party and its activities are supported by contributions 
alone. The organization’s major sources of support include the New Israel Fund, the European 
Union and the Foundation for Middle East Peace.   
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Keshev - The Center for the Protection of Democracy in Israel 
P.O. Box 8005 
Jerusalem 91080, Israel 
Tel. +972-2-5672002 
Fax. +972-2-5664796 
Website: www.keshev.org.il 
Email: info@keshev.org.il 
 


