
Media Monitoring Project:
Words Can Kill, Too

Disconnected: 

The Israeli Media’s Coverage of the Gaza 

Disengagement

January 2006

1



Research and Writing: 
Shiri Iram, Michal Har’El, Ofar Vlodavsky, Carmi Lecker, Shimri Zameret.

Academic Supervision: 

Dr. Daniel Dor

Translation: 

Tamar Bash

Keshev’s Management

President: David Grossman
Chairman: Dr. Daniel Dor
Executive Director: Yizhar Be’er
Members of the Board: Amos Elon, Prof. Galia Golan, Adv. Dr. Yuval Karniel, Avi 
Katzman, Ram Loevy, Dr. Adel Man’a, Dr. Lea Mandelzis, Hagit Ofran, Prof. Frances 
Raday, Anat Saragusti, Prof. Dov Shinar, Dr. Zvia Valden, Yiftach Ya’akov.

Keshev’s Staff:

Shiri Iram, Michal Har’El, Ofer Vlodavsky, Carmi Lecker, Shimri Zameret, Noam Hoffstater, 

Dr. Eitan Schiffman.

This project was carried out with support from the European Union. 

The contents of the report reflect the opinions of Keshev alone and do not necessarily reflect the 

opinion of the European Union.

2



Table of Contents

1. Introduction

2. “War Awaits Us in North Samaria”

3. “A Sea of Tears”

4. “Looting and Burning”

5. “The State of Gaza”

   Conclusion

   Appendix

3



 1. Introduction

The evacuation of the Gaza Strip settlements was one of the most extensively covered 
events in  Israeli  history.  This  wide coverage was severely  –  and to a  certain  degree, 
justifiably  –  criticized  by  the  Israeli  political  right.  The  media  did  indeed  convey  a 
distressing, unfounded message of the dangers of civil war between Israeli settlers and 
troops, while systematically avoiding a critical examination of the disengagement plan. On 
a deeper level, the media chose to represent the disengagement as an internal Israeli 
affair, a human tragedy affecting only Israelis, a story of collective trauma – the settlers’ 
trauma,  the  soldiers’  and  policemen’s  trauma,  the  trauma  of  Israeli  society  at  large. 
Suffering and tears took center stage, along with the nostalgic longing for the settlers’ lost 
paradise. In its coverage of this trauma, the media unconditionally surrendered to a public 
relations campaign led by the settlers as well as by the security forces and sometimes 
actually coordinated between them. Voices that tried to suggest that the trauma may not 
be  so  severe,  or  that  the  disengagement  could  actually  be  a  positive  event,  were 
marginalized.

Moreover, the media chose to disengage the disengagement from the tangle of the Israeli-
Palestinian conflict, and to ignore its significance in terms of the peace process. The few 
items  sent  in  by  reporters  about  internal  disagreement  within  the  establishment;  the 
security  cooperation  with  the  Palestinians  (who  were  nevertheless  considered  “no 
partner”); the obstacles Israel was creating for the Palestinian Authority; the expansion of 
settlements  in  the  West  Bank;  the  ambiguous  status  of  the  Gaza  Strip  after  the 
disengagement – all these never made headlines. Israeli media consumers now remember 
the sense of trauma involved in the disengagement, but they know even less about the 
conflict than they did before the disengagement. 

This is the third in a series of comprehensive reports published by Keshev on the Israeli 
media and the Israeli-Palestinian conflict. The report analyzes the news coverage of the 
disengagement by Israel’s three main newspapers, Yediot Ahronot, Ma’ariv and Ha’aretz, 
as well as by the newscasts of the three public channels, 1, 2 and 10, from August 1st until 
the evacuation of settlements in Gaza and North Samaria was completed on August 24, 
2005.  The bulk of  coverage was tremendous.  Our research team analyzed more than 
2,000 items published during this period, as well as a few relevant items published later, 
through the beginning of September. Our goal, as in our previous reports, was to examine 
the extent to which newspaper and television editors made reasonable use of the news 
materials provided by their  own reporters:  Which elements of  these materials did they 
choose to highlight in headlines? What was systematically relegated to back pages and 
supplements? As we shall show, the reporters and analysts did occasionally try to raise 
truly important questions about the disengagement, but the headlines kept reporting on an 
isolated event, affecting Israelis alone, and occurring only amongst them selves.

4



2. “WAR AWAITS US IN NORTH SAMARIA”

In the weeks prior to the disengagement as well as in the midst of it, the media expressed 
a sense of deep anxiety, repeatedly warning about the danger of armed conflict between 
the settlers and the security forces.  These horror scenarios,  which never materialized, 
captured  the  headlines.  They  told  of  armed  struggle,  of  high  alert  in  the  security 
establishment and of the possibility of  actual civil  war,  which would endanger the very 
existence of the Israeli democracy.1

During the relevant weeks, over 1,100 stories in the newspapers and newscasts dealt with 
the  settlers’  protests  against  the  disengagement.  Most  of  them,  about  600,  actually 
contained meaningful and important information indicating that the dire scenarios had no 
foundation  in  reality.  But  these reports  systematically  appeared on  back  pages,  often 
under misleading headlines. The other 500 items, which repeatedly presented the worst 
possible scenarios, made main headlines. This campaign of intimidation began when the 
settlers’ protest still consisted of demonstrations. It gained momentum with the coverage of 
“masses of infiltrators” trying to enter Gush Katif (the Jewish bloc of settlements in the 
Gaza Strip)  which had been sealed  off  against  additional  settler  support,  and peaked 
during the days of the evacuation itself. Here is a very incomplete list of typical headlines:

IDF  ESTIMATES:  SEVERE  CONFRONTATION  AT  SETTLERS’  RALLY  TOMORROW, 
HUNDREDS WILL ATTEMPT TO CUT THROUGH THE FENCE (Ha’aretz, August 1st, front page, 
main headline).

THE SECURITY ESTABLISHMENT IS ON HIGHEST ALERT FOR THE MARCH FROM SDEROT 
PLANNED  BY  THE  RIGHT  –  THIS  IS  TODAY’S  HEADLINE:  THOUSANDS  OF 
DISENGAGEMENT  PROTESTERS  ARE  GATHERING  IN  SDEROT.  CONFRONTING  THEM 
WILL BE THOUSANDS OF SOLDIERS AND POLICEMEN, WHO WILL PREVENT THEIR ENTRY 
TO GUSH KATIF (Channel 1 News headlines, August 2nd).

FAILURE OF SECURITY FORCES’ BLOCKADES. HUNDREDS OF PEOPLE MAKE THEIR WAY 
TO KFAR DAROM AND MORAG; MASSES OF INFILTRATORS MANAGED TO PENETRATE 
GUSH KATIF (Ha’aretz, August 11th, front page, main headline).

INFILTRATORS FLOOD GUSH KATIF (Ma’ariv, August 12th, p. 2).

THE  CHIEF  OF  STAFF’S  LAST  BRIEFING  FOR  EVACUATION  COMMANDERS:  5000 
INFILTRATORS HAVE ENTERED THE STRIP, VIOLENCE MAY CONTINUE (Channel 2 News 
headlines, August 14th).

IT FEELS LIKE WAR (Yediot Ahronot, August 15th, large headline on p. 5).

DIGGING DITCHES AND PREPARING SPIKES (Yediot Ahronot, August 17th, p. 5).

PREPARED FOR FINAL BATTLE (Ma’ariv, August 17th, huge headline on, pp. 6-7).

ROOFTOP BATTLE (Yediot Ahronot, August 19th, front page, main headline).

THE LAST STRONGHOLD (Ma’ariv, August 21st, front page, main headline).

“WAR AWAITS US IN NORTH SAMARIA” (Yediot Ahronot, August 21st, headline on p. 2).

CONCERN  THAT  EVACUATION  FORCES  MAY  BE  SHOT  AT  (Ma’ariv,  August  22nd,  main 
headline on p. 5).

1  Only one frightening scenario never appeared in these headlines: the possibility that extremist settlers would stage 
terror attacks on Palestinians. In fact, it was this scenario that finally materialized (see box on page 41). 

5



24  HOURS  TO  EVACUATION  OF  SA-NUR  AND  HOMESH:  THE  CONFRONTATION  HAS 
BEGUN;  ON  THE  VERGE  OF  EXPLOSION  (Yediot  Ahronot,  August  22nd,  front  page,  main 
headline).

DEFENSE  MINISTER  AND  HEAD  OF  SHIN  BET  WARN:  THE  EVACUATION  OF  NORTH 
SAMARIA  WILL  BE  MORE  VIOLENT  THAN  KFAR  DAROM;  DANGER:  FIREARMS  (Yediot 
Ahronot, August 22nd, main headline on p. 2-3).

DOZENS OF GUNS HOARDED IN NORTH SAMARIA (Ha’aretz, August 22nd, front page, main 
headline).

SEVERE VIOLENCE FEARED TODAY IN EVACUATION OF SA-NUR AND HOMESH; CHIEF OF 
STAFF: WE WILL IMMEDIATELY NEUTRALIZE ANY SHOOTER (Yediot Ahronot,  August 23rd, 
front page, main headline).

PREPARING FOR THE WORST (Yediot Ahronot, August 23rd, p. 2).

SAMARIA IS SEETHING (Yediot Ahronot, August 23rd, p. 2).

GROWING CONCERN IN  THE IDF AND POLICE:  KFAR DAROM WILL  BE  GUSH KATIF’S 
MASSADA. 600 EXTREMISTS HAVE INFILTRATED THE COMMUNITY AND ARE DICTATING 
ITS AGENDA, PREPARING FOR SIEGE (Channel 2, News headlines, August 12th).

THE POLICE DECLARES HIGHEST ALERT STARTING TOMORROW, ALMOST LIKE A STATE 
OF WAR (Channel 1, News headlines, August 14th)

COUNTDOWN HAS BEGUN FOR CONFRONTATION IN HOMESH AND SA-NUR IN NORTH 
SAMARIA (Channel 10, News headlines, August 22nd)

IT FEELS LIKE WAR, 
Yediot Ahronot, August 15, 2005, on p. 5.



24 HOURS TO EVACUATION OF SA-NUR 
AND HOMESH: THE CONFRONTATION 
HAS BEGUN; ON THE VERGE OF 
EXPLOSION, Yediot Ahronot, August 22, 
2005, front page, main headline.

 

KFAR DAROM – GUSH KATIF’S “MASSADA”, 
Channel 2, News headlines, August 12, 2005. 


PREPARED FOR FINAL BATTLE, 

Ma’ariv, August 17, 2005, huge 
headline on pp. 6-7. 

6



But the story brought in by many of the reporters, in the press and on television, was 
completely different: Many settlers were evacuating their houses voluntarily, before and 
during evacuation day, and the vast majority of those who chose to protest the evacuation 
did so by democratic means.  Evaluations to this effect  were voiced by sources in the 
defense  establishment,  as  well  as  by  the  settlers’  leaders.  Moreover,  many  reporters 
sensed that  the rules for  the evacuation had been set in advance by both sides. The 
security forces and the settlers coordinated the events on the ground, while transmitting 
alarming messages of impending disaster to the media. These messages served both 
sides: those opposed to disengagement wished to engrave the evacuation in the collective 
Israeli consciousness as a traumatic event, impossible to replicate in the West Bank. The 
Prime  Minister  and  the  security  forces  wanted  to  frame the  evacuation  in  Israeli  and 
international  consciousness  as  a  painful  and  dangerous  event  which  Israel  ultimately 
handled very  well.  The reporters  on the  ground,  in  the  settlements,  sent  in  important 
information  about  the  relatively  calm  atmosphere,  about  cooperation  and  likely 
coordination, but this material was generally relegated to the back pages of the papers. 
Thus coordinated settler protest on the ground became a threat to Israeli democracy in the 
headlines.

Consider, for example, the Channel 2 newscast on August 14th, which opened with the 
headline: FEAR OF CONFRONTATION, MAINLY IN NETZARIM, KFAR DAROM, NEVE 
DEKALIM, ATZMONA AND SHIRAT HAYAM. This  newscast included ten stories from 
Gush Katif. One of them, broadcast from Netzarim, provided troubling information of the 
type reflected in the headline. But the other nine (!) stories actually sent a much calmer 
message, which was not highlighted in the headline. In a story from Kfar Darom, one of the 
rightist activists who penetrated the area says: “In the end, God willing, human sense will 
prevail  […] Who is the IDF? Myself,  my children, and my husband. Who can fight one 
another here? I really hope those who are coming to evacuate us won’t fight.” Further into 
the newscast, the spokeswoman for Shirat-Hayam settlement says: “Our struggle will not 
be violent. Our struggle will harm no one, God forbid. We are against that. We have no 
weapons, we have no intention of harming anyone. There will be no violence here.” In the 
report from Neve Dekalim, one of the community’s leaders is seen saying to his people: 
“No  violence.  Neither  physical  nor  verbal.”  The  statement  was  received  with  warm 
applause.

The discrepancy between the relatively calm reality emerging from the reports and the 
state of affairs portrayed by the headlines, emerges in every aspect of the disengagement 
story. Many headlines dealt with the possibility that the settlers might use firearms against 
the security forces, yet quite a few stories told a different story, and were marginalized. For 
example, on August 2, 2005,  Ma’ariv ran a small story on page 11 under the headline 
SETTLERS’ WEAPONS COLLECTED IN THE STRIP. The story itself  reveals that the 
settlers themselves decided to bring in their firearms:

A senior source in Gaza Beach Local Council yesterday explained why this 
process has begun:  “We’re on the threshold of  a very sensitive period. 
Given the emotional turmoil we’re all experiencing, and in order to prevent 
mishaps, we have started collecting the guns”.

On that day Yediot Ahronot also carried a small story on this topic, on page 4, under the 
headline  SECURITY  PERSONNEL  IN  GUSH  KATIF  HAVE  STARTED  TO  HAND  IN 
THEIR WEAPONS.  Ha’aretz carried  a  parallel  story,  similarly  small,  on  page 3  of  its 
August  4th issue.  On  page  2  of  Ha’aretz’s  August  10th issue,  we  find  the  headline 

7



AGREEMENT WITH THE PA: THE WORLD BANK WILL FUND HOUSE DEMOLITIONS. 
The story itself has the following information:

Military  sources  said  yesterday  that  in  many  Gaza  Strip  settlements 
residents have been voluntarily handing in army guns they hold,  to the 
security  coordinators  [of  the  settlement],  to  be  returned  to  the  army. 
Yesterday a  ceremony was organized for  the  handover  of  weapons in 
Netzarim (see item on page 6A)2 The IDF has asked the settlers to hand in 
the weapons, but this act also has a symbolic meaning – to make clear 
that the evacuation will encounter no armed resistance.

A  few  other  short  items  of  this  type,  printed  during  this  period,  were  systematically 
marginalized. The reports about settlers handing in their guns never once merited main, or 
even major, headlines.


SETTLERS’ WEAPONS COLLECTED IN THE STRIP 
Ma’ariv, August 2, 2005. This report is played down in a small item 
on the bottom of page 11.

Moreover, only the text itself reveals that the settlers actually 
initiated this move:

A senior source in Gaza Beach Local Council yesterday explained 
why  this  process  has  begun:  “We’re  on  the  threshold  of  a  very  
sensitive period. Given the emotional turmoil we’re all experiencing, 
and  in  order  to  prevent  mishaps,  we  have  started  collecting  the 
guns.”

By  the  same token,  the  headlines  repeatedly  highlighted  estimates  of  the  number  of 
“infiltrators”, which did not reflect information conveyed by reporters. On August 7th, a large 
headline  on  Ha’aretz’s  front  page  declared:  EVALUATION:  4000  OPPOSITION 
MEMBERS HAVE MANAGED TO INFILTRATE GUSH KATIF.  But within the story we 
discover  that  “Head of  Southern Command,  Dan Harel,  has  estimated the  number  of 
infiltrators  at  a  mere  2,000.  […]  The  IDF  and  the  police  do  not  take  these  attempts 
seriously and believe that most infiltrators are being caught and removed.” The following 
day,  Ha’aretz ran  a  small  item  on  page  5,  under  the  headline  IDF:  ESTIMATES 
REGARDING INFILTRATORS ARE BASELESS. The report itself said: “Ha’aretz reported 
yesterday, that according to estimates in Gush Katif, at least 4,000 non-residents have 
entered  the  Gaza  Strip.  Sources  in  the  Southern  Command  accuse  the  settlers  of 
deliberate  misinformation.  They  claim  that  this  is  a  spin  meant  to  convey  the  wrong 
impression,  that  the  force  of  resistance  will  be  greater  than  the  IDF  estimates.”  The 
misleading  estimate  was  highlighted  on  the  front  page,  while  its  refutation  was 
marginalized to a small item on page 5.

2  Page 6 of that issue carried a small item under the headline IN NETZARIM, HOUSES ARE BEING BUILT AS 
WEAPONS ARE BEING RETURNED TO THE IDF.

8



8 DAYS BEFORE THE 
DISENGAGEMENT 
EVALUATION: 4000 OPPOSITION 
MEMBERS HAVE MANAGED TO 
INFILTRATE GUSH KATIF 

Ha’aretz, August 7, 2005, front 
page. A similar headline was 
repeated on page 6.


These headlines contradict the information inside the story itself:

The Head of Southern Command, Dan Harel, has estimated 
the number of infiltrators at a mere 2,000. He claims, most of  
them are people who have obtained permits, and do not intend 
to stay in Gush Katif until  evacuation day. The IDF and the  
police do not take these attempts seriously and believe that 
most infiltrators are being caught and removed. 

Refutation of the exaggerated evaluation from the previous day, printed in a small page 5 item:


    IDF: ESTIMATES REGARDING INFILTRATORS ARE BASELESS

    From the text:

Ha’aretz  reported  yesterday,  that  according  to 
estimates in Gush Katif, at least 4,000 non-residents 
have entered the Gaza Strip. Sources in the Southern 
Command  accuse  the  settlers  of  deliberate 
misinformation. They claim that this is a spin meant to  
convey  the  wrong  impression,  that  the  force  of 
resistance will be greater than the IDF estimates.

Was there a deliberate spin regarding the number of infiltrators? Definitely. But this fact, 
which should have created a completely different type of coverage, was marginalized. For 
instance, Yediot Ahronot’s main headline on August 3rd declared: SETTLERS’ COUNCIL’S 
SECRET  ORDER  TO  2,000  SETTLERS:  “REACH  GUSH  KATIF  TODAY  BY  ANY 
MEANS”. The double-spread headline on pages 2-3 was 2,000 PEOPLE ON THEIR WAY 
TO THE STRIP. But the sub-headline itself suggests a different state of affairs: THEY [the 
leaders of  the settlers’  council]  TRIED TO DISGUISE THEIR INTENTIONS IN THEIR 
PUBLIC  STATEMENTS:  “THE  CHANCES  OF  OVERPOWERING  THE  SECURITY 
FORCES ARE SLIM, THE MAIN THING IS AROUSING PUBLIC OPINION.” The story 
itself says:

Pinchas Wallerstein did not hide the settlers’ council true intent when he 
declared that the purpose of rallying thousands of people to Sderot and 
Ofakim was mainly arousing public opinion, rather than marching to Gush 

9



Katif. “We will stay in Ofakim all day, and then start marching together to 
Gush Katif”, said Wallerstein. “I don’t care if the army and the police stop 
us. We will  not triumph over the IDF. This is a war over public opinion 
within Israeli society. I can’t carry out a military revolt, but I can bring the 
government down and lead us to elections”, he added.

The headlines, then, present an actual attempt, “a secret order”, to overcome the IDF and 
penetrate the Gaza Strip. The report tells of an attempt at arousing public opinion in Israel.

The coverage rarely mentioned the fact that not only the settlers, but the security forces as 
well, had a stake in magnifying the danger. The double-spread upper headline on pages 4-
5  of  Ma’ariv’s  August  10th issue is;  COMPROMISE EMERGING BETWEEN IDF AND 
SETTLERS: VOLUNTARY EVACUATION TILL NEXT WEDNESDAY, WITH SYMBOLIC 
PROTEST ONLY. On August 16th Ma’ariv ran an additional item at the bottom of page 7, 
under  the  headline  IDF  AND  SETTLERS  AGREE:  WE’LL  STAGE  A  VIOLENT 
EVACUATION.  On  August  19th,  Ha’aretz’s  page  4  headline  stated:  RULES  OF 
PROTOCOL: EVERYONE CRIES TOGETHER – THEN DRAGS OR GETS DRAGGED. 
On the Channel  2 News on August 16th,  66 (!)  minutes into the program, we find the 
following exchange between anchor Gadi Sukenik and commentator Amnon Abramovitch:

Sukenik: “Just a minute, there’s a problem here – most of those still out 
there are actually the ‘illegal’ ones, those who joined in later?”

Abramovitch: “Well, let me assure you, that there is a lot of IDF and police 
PR  going  on  here.  According  to  the  latest  data  there  are  less  than 
3,000…”

Sukenik: “That’s all?!”

Abramovitch: “Infiltrators. That’s all. How did they get to 5,000 and 7,000? 
First of all, the Permit Center: There are all the people who have applied 
for  permits,  but  who  have  already  left  the  Strip  without  reporting  it. 
Secondly,  there  was an internal  count  in  all  the  communities,  and the 
number of infiltrators, or what we called two months ago ‘illegals’ is now 
estimated at less than 3,000. The point  is,  that about 400 of them are 
problematic. These are 200 people known to the Shin Bet, and another 
200 of  the  wilder  ‘hill-boys’.  The concern  is  not  that  they  would  shoot 
soldiers and policemen, but that they may try to stage a provocation and 
shoot at the outskirts of Dir El-Balah, Khan-Yunes, Rafah, and at the Arab 
villages in Sa-Nur and Homesh here in the West Bank. But a solution has 
been prepared for this too, in cooperation with the Palestinians.”

On the Channel 10 News on August 12th, we find the following conversation:

Gilad Adin: “Danny, to what extent has the media become a pawn? It is 
clear,  after all,  that the picture which will  emerge is possibly crucial for 
Israel?”

Dan Margalit:  “Look,  Israel  also  wants  the  world  to  see that  there’s  a 
struggle going on… Today, the president of an important country told a 
very high-ranking minister, who was promoted this week, that he saw the 
rally yesterday and he understands what an impressive move the Israeli 
government is making.”

10



A story by reporter Israel Rosner, aired at the 28th minute of Channel 10’s August 19th 

newscast, provided his viewers with a very rare glimpse into what he called a “chronicle of 
an evacuation foretold”:

From this point on, it’s a chronicle of evacuation foretold. All sides have 
memorized  their  roles,  everyone  has  had  a  year  to  prepare  for  this 
moment, for the curtain rising over Gush Katif.

First  act:  The  farewell  ceremony.  The  soldiers  slowly  surround  the 
residents,  silently listening to the songs and the invective addressed to 
them by the community rabbi. […] After that, the blessing for the dead. […] 
The ceremony is over, the participants go home, waiting till the evacuators 
arrive.

Now for the second act: Dialogue. Both sides have gone through many 
drills in order to arrive at this moment with the right text. […] The door is 
closed, but  the scene is not over yet.  Meanwhile,  across the road, the 
laundry is taken off the line […] Down the street, the bus is already waiting 
for the evacuees.

[…] Third act: Forceful evacuation. The leading actors are carried in arms. 
Lots of crying, lots of staged pictures to turn over any Jew’s heart.  […] 
After exhausting every possible image, the evacuees on the bus leave, 
never to return.

And suddenly, silence again. Epilogue, and we’re on the water-tank again. 
The last person evacuated here is led handcuffed. The play is over, the 
protagonists have left the stage. Ten hours ago a farewell ceremony took 
place here, now it’s a military base. And yes, the canteen has also arrived 
here, for post-catharsis sweets.

Occasionally,  then,  we  do  find  claims  that  the  evacuation  had  been  coordinated 
between the settlers and the establishment, that both sides had a stake in creating a 
sense  of  imminent  disaster.  But  these  few items  were  submerged  in  the  flood  of 
foreboding headlines. And so, when the evacuation finally began and the frightening 
scenarios turned out to be false, there was often a sense of surprise. Consider Channel 
1’s Benny Lis, concluding his August 17th story:

Generally  speaking,  it  can  be  said  that  all  the  evacuation  scenarios 
involving extreme responses by the residents were proven false in the 
great majority of communities. In the great majority of communities the 
residents waited till the soldiers came, and then evacuated their homes. 
Some of them had their things packed and shipped, others packed but 
left  the  crates  for  the  moving  company to  deal  with  […]  By  evening, 
Kerem Atzmona was completely evacuated. A small contingent of officers 
remained,  to  guard  the  property  left  in  the  houses.  All  in  all,  the 
commanders told me, none of our fears came true.

Here is Moshe Nussbaum, reporting from Neve Dekalim on August 16th, 82 minutes into 
the Channel 2 newscast:

One last  word, Yonit.  I  must tell  you, that up to now the soldiers and 
policemen have entered a few more houses here in Neve Dekalim, and 
till now there has been no resistance whatsoever. All the families in these 
houses which the soldiers enter are understanding and willing, and intend 

11



to leave by tonight. Even the other Neve Dekalim residents, those who 
resisted at noon, are accompanying them, trying to persuade them, there 
is no violent resistance. There is no violent resistance. There is no force.

This  sense  of  surprise  reached  almost  absurd  levels  when  the  time  came  for  the 
evacuation of the North Samaria settlements. The Gush Katif evacuation had already been 
peacefully completed, and the reporters’ information from Sa-Nur and Homesh led to the 
conclusion that there would be no violence there either. Nevertheless, the media continued 
producing headlines such as COUNTDOWN TO THE INEVITABLE CONFRONTATION. 
Here,  for  example,  is  Yediot  Ahronot’s  front  page  on  August  22nd:  24  HOURS  TO 
EVACUATION OF SA-NUR AND HOMESH: CONFRONTATION HAS BEGUN; ON THE 
VERGE OF ERUPTION. The headlines on pages 2-3 read: DEFENSE MINISTER AND 
HEAD OF SHIN BET WARN: THE EVACUATION OF NORTH SAMARIA WILL BE MORE 
VIOLENT THAN KFAR DAROM; DANGER: FIREARMS; TENSIONS PEAK BEFORE THE 
EVACUATION  OF  NORTH  SAMARIA  […]  INTELLIGENCE  REPORTS:  SA-NUR 
RESIDENTS ARE TAKING COVER ARMED WITH GRENADES. 

On August 23rd the issue’s main headline was: SEVERE VIOLENCE FEARED TODAY 
DURING  EVACUATION  OF  SA-NUR  AND  HOMESH;  CHIEF  OF  STAFF:  WE  WILL 
IMMEDIATELY  NEUTRALIZE  ANY  SHOOTER.  But  the  sub-headline  already  says: 
RELIEVING MESSAGES FROM SETTLERS LAST NIGHT: WE WILL NOT SHOOT THE 
EVACUATING FORCES. But the story on page 4 has a very different story to tell:

In spite of the community’s belligerent mood, clear rules have been set for 
the struggle:  “Anything is  allowed,  except  physically  harming the security 
forces.”  But  the  leadership  is  also concerned about  unforeseen incidents 
during the evacuation […] “There are no weapons here. If the army or the 
police know anything about weapons, they should tell us, and we will take 
care of it”, said community leaders yesterday. […] Rabbi Eliezer Waldman 
from Kiryat-Arba […]:“We will not strike any soldier, or any policeman, or any 
Jew, but we will struggle, it will not be easy to pull us out of here.”

The  upper  headline  of  Ha’aretz’s  August  23rd issue reads:  TODAY THOUSANDS OF 
SOLDIERS  AND  POLICEMEN  WILL  START  EVACUATING  2,100  SETTLERS 
EMBATTLED  IN  SA-NUR  AND  HOMESH.  The  banner  on  the  front  page  adds: 
PREPARING FOR BATTLE; HAMMERS RESOUNDED IN THE STREETS OF HOMESH 
YESTERDAY, FURTHER “SUPPORTERS” EXPECTED IN SA-NUR. The main headline 
on page 3 reads – PREPARING FOR SIEGE WITH ALL THEIR MIGHT. But the item at 
the bottom of page 3, under the headline THE MASSES OF “SUPPORTERS” NEVER 
CAME tells a different story: 

Spokesmen [at Sa-Nur] repeatedly explained yesterday, that there would 
be no violence, that they gathered in the private guns last week. […] In Sa-
Nur  “supporters”  were  still  expected  yesterday,  but  these  hopes  didn’t 
materialize. The thousands expected never arrived. 

Yediot Ahronot, August 22-23, 2005:


    DANGER: FIREARMS
    August 22, 2005, huge headline on pp. 2-3.

12




CHIEF OF STAFF: WE WILL IMMEDIATELY NEUTRALIZE 
ANY SHOOTER

August 23, 2005, front page, main headline.

Compare these headlines with the text of the story on p. 4, giving completely different information:

In spite of the community’s belligerent mood, clear rules have been set for the struggle: “Anything 
is allowed, except physically harming the security forces.”

Later,  during  an  improvised  press  conference,  the  community’s  spokesman  Yossi  Dagan 
declared: “We are under a defamation attack orchestrated by Sharon’s media personnel. They 
want to turn us into grenade hurlers and weapon hoarders – this is absolute nonsense.”

In Sa-Nur people also repeatedly explained yesterday, that they would not exceed boundaries 
nor resort to violence. “There are no weapons here. If the army or the police know anything about 
weapons, they should tell us, and we will take care of it”, said community leaders yesterday. 
Rabbi Eliezer Waldman from Kiryat-Arba, one of Sa-Nur’s spiritual leaders, told Yediot Ahronot: 
“We will not strike any soldier, or any policeman, or any Jew, but we will struggle, it will not be 
easy to pull us out of here.”

The television newscasts presented the very same message: Gush Katif’s evacuation did 
indeed go smoothly,  but things would be different in Samaria.  Here, for  instance, is a 
conversation between anchor Haim Yavin and military correspondent Yoav Limor, opening 
Channel 1’s newscast on August 22nd:

Yavin:  “Yoav, tomorrow is a completely different story,  we all  feel the 
rising level of anxiety. The battle has moved on to Homesh and Sa-Nur, 
and there we hear of a completely different type of struggle. My question 
to you is,  how much violence is expected there, what kind of  level of 
resistance by the ‘roof-top youth’ is the IDF preparing for?”

Limor: “Look, Haim, I hope that tomorrow the Head of Central Command, 
Yair Nave, will come here and say the same things said tonight by the 
Head of Southern Command, Dan Harel. I hope he will talk of tolerant 
residents, of restrained soldiers, but I think that in the balance between 
empathy and determination, we will  see tomorrow more determination 
and less empathy. We will see much more police involvement. Special 
forces. The action on the rooftop of the British police station in Sa-Nur, 
for example, has been assigned to the police’s special squads, and this 
may actually be the point, we have completely different people in this 
area,  a  completely  different  topographic  layout,  a  completely  different 
population. […] There is definitely talk here about a possibly high level of 

13



violence, there are already weapons circulating there on the ground, and 
there is indeed concern that they might be used […] I hope none of this 
will happen, I hope it will all end in dialogue and good will, but according 
to what we’ve heard over the past hours, we can definitely expect a great 
drama at Sa-Nur and Homesh tomorrow, and I’ll say tonight what I said 
yesterday in the same context: Let’s hope we’re wrong. […]”

Yavin: “Thank you, Yoav. So as you said, the security forces understand 
that violence not encountered in the Gush Katif evacuation may erupt at 
Sa-Nur.”

Then, as if he wished to remove any lingering doubts, Limor concluded the conversation 
with the following message:

We should only add, of course, that we will be broadcasting all day, from 
6:45 AM, from Homesh as well as Sa-Nur, […] Things will heat up, things 
will be interesting. Be with us on Channel 1, it will be worth it.

The  headline  of  the  Channel  2  News  that  day  announced:  VIOLENT  STRUGGLE 
FEARED  TOMORROW  DURING  EVACUATION  OF  NORTHERN  SAMARIA 
SETTLEMENTS. A GLIMPSE OF THE EMBATTLED ROOFTOP IN SA-NUR. But further 
on, deep into program, Ilan Lazerovitch brought in the story from Sa-Nur, and his message 
was completely different:

In spite of these warnings by the Chief Inspector, there seems to be no 
special  commotion  today,  here  at  Sa-Nur.  The  “hill-boys”  are  indeed 
roaming the streets, they have tied ropes on the water tank and barbed 
wire has been stretched tonight across many rooftops – nevertheless, the 
general  atmosphere  rather  reminds  one  of  a  summer-camp  than  a 
community preparing for its last battle.

This pattern was replicated exactly on Channel 10. The headline of the newscast was: 
COUNTDOWN STARTED FOR THE CONFRONTATION IN SA-NUR AND HOMESH IN 
SAMARIA. But Ariel Margalit concluded his report from Sa-Nur with the following words: 

Less than 24 hours before the evacuation that is supposed to take place 
here at Sa-Nur, this is the picture behind us: not only does the community 
convey a sense of business as usual  – at  the bottom of  the fortress, 
which  is  supposed  to  be  the  stronghold  of  resistance,  children  are 
jumping on trampolines.

When  it  finally  emerged  that  the  evacuation  had  been  completed  without  any  violent 
clashes between Jews, the anxiety was immediately replaced with a proud sense of unity, 
as if Israel had indeed proved to itself, as Ma’ariv’s editor Amnon Dankner wrote, “we went 
through  this  together.”  Instead  of  examining  how  they  got  caught  up  in  the  horror 
scenarios, the media chose to give everyone, and especially the security forces, a pat on 
the back. On August 24th, the day after the evacuation was completed, Ma’ariv celebrated 
the victory officially, and with the pathos usually reserved for Independence Day speeches, 
Amnon Dankner and Dan Margalit published this front-page article, under the headline: 
EIGHT DAYS, A DIFFERENT STATE:3

3  The pathos in Dankner's articles is reminiscent of the distant past. In his August 17th piece on Ma'ariv's front page, for 
example, under the headline THE ENTIRE NATION IS WATCHING YOU, he writes: "Evacuator and evacuated, soldier, 
policeman, settler and demonstrator: know that even in your most difficult, painful and infuriating moments, enveloped 
in the heavy heat that exhausts inflamed nerves, the entire nation is watching you, hurt, sorrowful, and concerned, with 
conflicted hearts, tight lips and clenched fists."  

14



Let’s not underestimate what happened. This was an operation unlike any in the history of 
Zionism, and it was carried out without anesthetics, with all the pain of the rawest nerves 
of  the Israeli  psyche. Other societies have collapsed, collided violently and have been 
submerged in blood over much less than this. But we, truly, went through this together. On 
pages 2-3  of  the  same issue,  under  the  headline  COULD IT BE OVER? Ben Caspit 
continues in the same vein:

The State of Israel has shown uncompromising power. It was a decisive, 
resounding historic victory of national Israeli sovereignty. Problematic as 
it may be, controversial as it may be, the disengagement plan was fully 
implemented,  almost  without  any  casualties,  with  almost  no  violence, 
smoothly, quickly and elegantly (if  we elegantly ignore the two Jewish 
terrorists who murdered eight Arabs over the past weeks). […] The IDF, 
as we know it: meticulous preparation, perfect execution. Danny Halutz 
on the ground, all is safe and sound. The good news is that the IDF is the 
people’s army, and the people are one.

Thus, in retrospect, the security forces became the great heroes of the disengagement. 
Consider Yoav Limor, reporting live on the Channel 1 News on August 18th:

If we must choose the heroes of the events we have experienced over 
the past days, these totally difficult days, we have two: the residents who 
left their houses, whose voices we just heard, and on the other side, the 
soldier and the policeman, who were really confronted here with painful 
images and curses,  and really  had a  hard  time,  considering  also the 
severe heat and discomfort here, but they made all of us, the state of 
Israel, very-very-very proud, Haim.

Or take Alon Ben-David on Channel 10 News, August 19th: 

As always, I think, the greatest obstacle faced by the army was its lack of 
faith in its own strength. I have seen this before many military operations. 
The army often sets itself this obstacle, and simply doesn’t believe it can 
do things […] This week, in Gush Katif, truly, I saw thousands of heroes. 
And we know the familiar faces: Uri Bar-Lev, and Dan Harel, but really, 
thousands of people who were simply heroes.  Soldiers,  policemen,  in 
impossible situations, who were really heroic. The people who planned 
this operation should also be credited. The way they prepared the troops 
is truly astonishing, Beyond all expectations, I think. And the way they 
handled themselves with us, the media – also, truly impressive.

Uri Cohen-Aharonov was the only one who tried to consider whether the media should 
take itself to task over its coverage of the events. Here is his conversation with anchor 
Ya’akov Achimeir on Channel 1, August 23rd:

Achimeir: “Our police correspondent, Uri Cohen-Ahraonov, is with us, on 
the same topic. Uri, do you think the IDF and the police used the media 
as part of their psychological warfare against the settlers, Uri?”

Aharonov: “It’s hard to avoid that, and I’ll tell you why. Look, in Shfar’am 
and Shilo, two serious terror attacks, no one knew in advance, no one 
sounded the alert. On the other hand, regarding Gush Katif, and even 
more so, Sa-Nur, the security sources, the IDF and the police gave out 
frightening  scenarios.  Take  a  few  examples:  ‘fear  of  shooting  and 
suicides in gush katif’, ‘stashes of tear gas, smoke and shock grenades, 

15



molotov bottles and shooting expected in sa-nur’, to such an extent that 
we – not only the police correspondents, but we, too – accepted these 
things from our sources.”

Achimeir: “In other words you feel that your sources have misled you and 
your colleagues?”

Aharonov:  “Yes.  This  does  not  excuse  the  media,  there  is  also  the 
question of self-criticism…”

Achimeir: “Yes, we’ll get to that immediately.”

Aharonov: “But I think it can definitely be said that at the very least we’re 
talking about wild exaggeration and intimidation, and moreover, a kind of 
psychological  warfare that  was conducted,  I  can’t  put  my finger  on  it 
precisely, perhaps vis-à-vis the public, perhaps against the settlers, or 
against other elements, and the media, the media is due for some soul-
searching – we didn’t check, we didn’t warn, we were sucked in, addicted 
to  the  action,  the  operation.  With  all  due  respect  for  the  impressive 
operation, these headlines had absolutely nothing to back them up… And 
if indeed there was information, or at least an evaluation, that in Sa-Nur 
for instance the more extreme settlers were expected to take action, why 
didn’t they raid the place two weeks ago? Why didn’t they check if there 
really  were Molotov bottles,  shock and gas grenades and firearms,  in 
order to act? Why did it emerge only today, in the course of today, that 
after all this was not such a difficult day?”

Achimeir: “But why were the reporters who covered the evacuation and 
brought in these assessments so absolutely exploited? The material was 
run indiscriminately, without checking, as you say?”

Aharonov: “I say, one can’t claim that the media is exploited...”

Achimeir: “Part of it…”

Aharonov: “But there’s one thing we can say, within the framework of the 
great operation, which should be commended – and not by me – but 
within  the  framework  of  the  big  operation  we  shut  our  eyes  for  the 
headlines, the training, the briefings, and one of the things we need to 
think of in the future, is this type of scenarios, for example, which turned 
out to be false. Black and white! No nuances!”

16



“A Broadcasting Evening All About Delay”

Within  this  general  framework  of  anxious,  threatening  coverage,  a  more  realistic 
perspective found itself  a place, from time to time, in the columns of the newspapers’ 
television critics. These acerbic texts created an almost surreal situation: the newspapers 
were  printing  threatening  and  unfounded  headlines,  while  at  the  same  time  running 
columns  criticizing  the  television  channels  for  broadcasting  the  very  same  type  of 
headlines. Consider, for instance, this excerpt from Ra’anan Shaked’s column, published 
on August 4th on Yediot Ahronot’s page 25, under the headline WHAT’S THE SCORE?

Uh? Wake up? Is it morning yet? Say, did they finally get to Gush Katif? Did 
the confrontation begin? Was violence as unavoidable as they said? Was 
the food any good? […]

Ilan Lazerovitch, our correspondent in Ofakim, promised Nissim Mishal for 
the eightieth time, that “Thousands will soon start the march, and it seems 
the collision is unavoidable this time”; but the protesters just took their time, 
and refused to go out of their minds as promised. “Come on”, Mishal seemed 
to want to tell them, “We’re not getting any younger here! You promised a 
dove with a vulture’s stick, come on.” In these dire straits, [MK] Tommy Lapid 
was ushered to  the studio,  as an attempt  to  resuscitate  the dying public 
panic following the endless delay of the yearned-for violence. “Blood may be 
shed!”  He promised the  electorate  about  to  zap the  remote.  “This  is  an 
attempted coup!”

And what a coup it was. While demonstrators gradually and peacefully leave 
the square behind Lazerovitch, Mishal is still  hoping: “Here, the march is 
starting  now!  This  march  the  police  was  so  concerned  about!”  …  Such 
concern... The policemen behind Nussbaum almost seem to be dozing off. 
“A moment of rest for the troops,” our correspondent apologizes. What can 
we say – the period before the Six Day War was less tense. It was, no doubt, 
a broadcasting evening all about delay.

17



3. “A SEA OF TEARS”

As shown above, the media painted the disengagement in stark colors, highlighting the 
fear of  violent  confrontation between security forces and settlers.  But this anxiety was 
accompanied by another, equally emotional element. The disengagement was portrayed 
by  all  the  media  as  a  traumatic  event  on  a  national  scale:  the  settlers  were  being 
traumatized,  the security  forces  involved were traumatized,  and Israelis  at  large  were 
experiencing the trauma along with them. From the beginning of August until the end of 
the evacuation, over 1,200 items repeatedly told a distressing story of pain and emotional 
hardship experienced by all parties involved. 

The newscasts and news-pages were filled with huge, heart-breaking pictures of tearful 
female  soldiers  hugging  female  settlers,  policemen  and  evacuees  praying  and  crying 
together,  fathers  avoiding  their  children’s  eyes.  These  tearful  images  appeared 
everywhere, including Ha’aretz, which is not known as an especially emotional newspaper. 
The newspaper printed such pictures on August 10th, 14th, 16th, 18th and 21st, and later as 
well. In Yediot Ahronot’s August 16th issue, the main headline read FINAL EMBRACE, and 
was printed above a giant photo of a tearful female settler hugged by an IDF officer visibly 
restraining his anguish. On August 18th, under the main headline FAREWELL GAZA, the 
newspaper printed a huge photo of a sobbing settler about to faint. In her arms she holds 
her dazed infant daughter, on her right she is supported by a tearful female officer, and on 
her left a compassionate female soldier is patting the baby.  Ma’ariv’s main headline on 
August 14th proclaimed: TEARFULLY. Next to the headline was a photo of the farewell 
ceremony at Elei Sinai, and at its center, the community Rabbi hugging and consoling one 
of the residents. On August 18th, under the dramatic headline GUSH KATIF HAS FALLEN, 
we find a huge close-up of a young settler, sitting on the evacuating bus and sobbing.

FINAL EMBRACE
Yediot Ahronot, August 16, 2005, front page.

TEARFULLY
Ma’ariv, August 14, 2005, front page.

18



The newscasts presented the same picture. On August 21st, for instance, 37 minutes out of 
the 48-minute news broadcast on Channel 1 dealt  extensively with all  sides’ pain and 
sorrow. On August 19th, Channel 10 focused on this topic for 36 minutes of its hour-long 
newscast.  During  these  long  minutes,  the  stories  were  often  accompanied  by  editing 
devices not usually present in news items: many stories were set to melancholy, subdued 
guitar or piano music and Israeli folk songs (Like a Wild Plant, Sadness Never Ends, and 
so forth), frequently accompanied by images of sunsets and waves. The coverage was all 
about unbounded, uncritical emotional identification. Any evidence that the disengagement 
might  actually  be  less  traumatic  in  all  aspects,  that  there  may actually  be reason for 
rejoicing, was marginalized.

So what did we cry over? First of all, over the settlers’ bitter fate. More than 740 items 
during this period dealt with the physical and emotional agony experienced by those forced 
to  leave  their  homes,  especially  by  the  children.  Here  is  another  incomplete  list  of 
headlines:

CHILDREN STAND BY THEIR PARENTS, ASKING FOR AN EXPLANATION. AND THERE IS 
NONE (Ha’aretz, August 5th, page B 7).

HURTING TOGETHER (Ha’aretz, August 12th, page B 1). 

DAYS OF RUIN (Ha’aretz, August 19th, page B 4).

THE BLOOD WILL REMAIN HERE FOREVER (Yediot Ahronot, August 15th, pp. 10-11).

DADDY, HOW DO YOU PACK THE SEA? (Ma’ariv, August 5th, weekend supplement, p. 9).

THEY NO LONGER DRAW HOUSES (Ma’ariv, August 12th, weekend supplement, p. 14).

YOU CUT OUT MY HEART (Ma’ariv, August 16th, p. 10).

I SAT “SHIVA” THREE TIMES, AND I FEEL THAT THIS IS THE FOURTH (Ma’ariv, August 23rd, p. 
9).

This obsessive preoccupation with  the settlers’  feelings spilled over  beyond the news-
pages.  The  major  newspapers  dedicated  special  supplements  to  the  topic.  Here  is 
Ma’ariv’s description of its SEPARATION PANGS supplement published on August 14th: A 
MOMENT BEFORE THE CURTAIN FALLS ON THE GAZA SETTLEMENT PROJECT, A 
MOMENT  BEFORE  THE  GATES  ARE  LOCKED,  A  MOMENT  BEFORE  THE 
EVACUATION. DISENGAGEMENT 2005: SPECIAL ISSUE. The next day, in its daily “24 
Hours” supplement, Yediot Ahronot ran an article under the headline LAST WORDS AND 
FAREWELL. The sub-headline on page 10 read: GUSH KATIF’S WALLS WILL KEEP ON 
SPEAKING AFTER THE EVACUATION, TELLING OF THE SENSE OF BETRAYAL, THE 
DISAPPOINTMENT,  THE  BEGINNING  OF  LONGING.  SETTLERS’  GRAFFITI  –  A 
PHOTOGRAPHIC JOURNEY. 

This flood of emotions also took hold of the newscasts, compounded by the anchors’ and 
reporters’ pathos and subdued music. On August 14th on Channel 2 reporter Nir Dvori 
spoke  about  the  Elei  Sinai,  Dugit  and  Nissanit  settlers:  “The  residents  of  the  small 
settlement parted yesterday with their houses, with the little paradise they built with their 
own hands.”  On August  14th,  Channel  10’s  reporter  Effi  Trigger  described Elei  Sinai’s 
residents: “Adults and children, men and women, religious and secular – they all  cried 
yesterday for the community they will soon be leaving behind.” On August 19th, standing in 
front of an image of a girl leaving her home with the Israeli flag in arms, Channel 1 reporter 
Rotem Avrutzki  commented:  “And  across  the  street,  another  blood-chilling  sight.  The 
heartbreak at the moment of leaving home”.

19





   SEPARATION PANGS

A MOMENT BEFORE THE CURTAIN FALLS ON THE 
GAZA SETTLEMENT PROJECT, A MOMENT BEFORE 
THE  GATES  ARE  LOCKED,  A  MOMENT  BEFORE 
THE  EVACUATION.  DISENGAGEMENT  2005: 
SPECIAL ISSUE

    Ma’ariv, August 14, 2005, special supplement, front page. 



   THIS WAS MY HOME

A SOLDIER LEADING A CHILD FROM HIS HOME * AN 
OLD MAN STEPPING ASIDE FOR A LAST PRAYER IN 
HIS FAMILIAR SURROUNDINGS * A POLICEWOMAN 
CRYING  ON  HER  COLLEAGUE’S  SHOULDER  * 
LEAVING GUSH KATIF – THE PICTURES THAT WILL 
REMAIN  AFTER  THE  EVACUATION  *  SPECIAL 
SUPPLEMENT

    Yediot Ahronot, August 18, 2005, 
    special supplement, front page. 

We wept, then, for the settlers’ emotional plight. Day by day, the media repeatedly made it 
clear  that  the material,  existential  hardship facing the evacuees had only  begun:  they 
would lose their community life and be forced to move into cities; the houses they were 
being offered were too small, and they would not be able to fit in all their belongings; the 
new neighborhoods built for them were too dense; the lawns had not yet been set; the air-
conditioning systems were not functioning; there were no parking spaces. A headline on 
page 6 of Ha’aretz’s August 24th issue read: MISSING THE PORCH IN ELEI SINAI, AND 
DREAMING OF A PLACE BY THE SEA. The headline on page 14 of  Yediot Ahronot’s 
August  18th issue  read:  IT’S  LIKE  THE  CAMPS  BUILT  FOR  IMMIGRANTS  IN  THE 
FIFTIES. The sub-headline clarifies: STUNNED EVACUEES FIND IT HARD TO ADJUST 

20



TO THEIR PROVISIONAL HOMES (“THE WALLS ARE THIN”) AND HOTELS (“MY THAI 
WORKERS HAD BETTER HOUSING”). On August 22nd, a headline on  Yediot Ahronot’s 
page  7  read:  IT’S  NO PROVISIONAL  HOME –  JUST PROVISIONAL  SHIT Ma’ariv’s 
August 1st issue dedicated its double-spread on pages 2-3 to the same subject, under the 
headline  THE  NEW  PIONEERS.  The  sub-headline  read:  THE  FIRST  EVACUEES 
ARRIVING AT  NITZAN RECEIVED THEIR KEYS WITH A SMILE –  AND TEARS IN 
THEIR  EYES.  MANY  WERE  DISAPPOINTED  WITH  THE  SMALL  HOUSES;  SOME 
COMPLAINED  ABOUT  THE  CROWDED  NEIGHBORHOOD;  AND  ALL  OF  THEM 
MISSED THE HOME LEFT IN NISSANIT. The story itself read:

Maria and her husband Amos, who left  Nissanit after 12 years, could not 
imagine how they would manage three children in a 60-square-meterhouse. 
Maria couldn’t stop crying. Amos tried to comfort her, but was upset himself. 
“We looked for a different alternative and found none, so the only option left 
was to take the trailer-villa”, he said. “Now that we see what it actually is, we 
are simply shocked. The trailers are so close to each other, it’s a disaster. I 
only hope there will be no conflicts among neighbors here. How can I dress 
in my room with the neighbors’ window so close by? ”

Tears were also shed for the settlements themselves, those earthly paradises the settlers 
had built for themselves and were now forced to leave. The media repeatedly printed and 
broadcast  picturesque,  nostalgic,  pathos-ridden descriptions  of  the  glorious  settlement 
enterprise,  presenting  it  as  an  idyllic  setup  only  occasionally  disrupted  by  Palestinian 
terror. Yediot Ahronot, for instance, dedicated a special issue of its August 12th weekend 
supplement to this topic. Six stories in the supplement were printed under the general 
headline THIS WAS MY HOME. In one of them, under the headline IN THE NAME OF 
THE FATHER, settler Simcha says: “Look at the palm tree outside. Twenty years ago a 
date pit fell in our yard, and soon afterwards the palm sprouted.” In another article in this 
series, titled A PLACE IN THE COUNTRY, a settler says: “We had a good life here, I wish 
every citizen in the country had such a life. We fulfilled all our dreams here.” And under 
the headline IT’S ONLY THE SPIRIT (title of a popular song), we find the following:

“It  was love at  first  sight”,  says the couple with sparkling eyes. “We found 
peace and a special kind of spirit here. A community of believers, with values, 
who consider life here a calling.”

On August 17th,  on page 7,  Ha’aretz published a story in the same vein under the 
headline THE COMMUNITY WILL BE EVACUATED TODAY; TOVI WENT TO SEE 
THE “SOOTHING WAVES” FOR THE LAST TIME. Here is an excerpt:

“I don’t understand why the newspaper reviews of different beaches never 
mentioned our beach. As if we were lepers. Aren’t we a part of Israel? This is 
the best beach.”

It is truly amazing. Plenty of golden, clean, soft sand. The water is pure, no 
wastes and oils. The waves have almost disappeared from many beaches in 
the  country,  because  of  the  marinas  and  surf-breakers.  But  on  Dekalim 
beach they rise high, and the swimmers with them. “It  soothes me”, Tovi 
explains.

Life in the settlements was beautiful, but dangerous as well. The grief over the evacuation 
was accompanied by an almost nostalgic review of their existential struggle. In Channel 
1’s DISENGAGEMENT CHRONICLE on August 1st, Menahem Adar reported from Morag: 

21



“During the Intifada, every time people made their way in or out, was life-threatening.” 
Resident Itzhak Gueta described his daily routine in detail:

“You drive 30 kilometers back and forth for each liter of milk. Milk, bread, 
anything. I went to do some shopping. On the way back a terrorist was lying 
in  ambush here on the ramp.  He unloaded a cartridge at  me,  I  kept  on 
driving, I didn’t stop, the car just rolled down by itself, I saw I had blood on 
my head, blood on my shoulder – my entire body was covered with blood. 
Thank God I made it, it was a great miracle. A miracle. There were security 
problems here all the time – since the day we came.”

On August 15th Yediot Ahronot ran a double-spread under the title THE BLOOD WILL 
REMAIN HERE FOREVER. The story dealt with families whose beloved ones were killed 
in terror attacks,  and who now had to leave their  homes. The subtitle read:  PAINFUL 
ENCOUNTER WITH THREE FAMILIES WHO ARE LEAVING BEHIND MUCH MORE 
THAN A HOME, LIVELIHOOD AND MEMORIES; RESIDENTS WHO PAID IN BLOOD 
FOR LIFE  IN  GUSH KATIF  –  A  MOMENT  BEFORE THE KNOCK ON THE DOOR. 
Ma’ariv’s SEPARATION PANGS supplement carried a double-spread under the headline 
WE  SHALL  REMEMBER  THEM  ALL.  The  sub-title  read:  75  CITIZENS  WERE 
MURDERED  IN  TERROR  ATTACKS  IN  THE  GAZA  STRIP;  193  SOLDIERS  WERE 
KILLED DEFENDING THE STRIP SINCE THE END OF THE SIX DAY WAR; THESE ARE 
THEIR NAMES, WHICH WILL BE COMMEMORATED ON THE CENTRAL MEMORIAL 
TO BE BUILT IN THE NITZAN COMMUNITY.

We also cried for the unfortunate soldiers and policemen participating in the evacuation. 
More than 350 stories appearing during the month of August dealt with the inner conflict 
experienced by people forced to evacuate their brethren from their homes. The headlines’ 
overall message was: The mission is impossible, but necessary; therefore, it is absolutely 
alright to cry. Here are a few examples:

SOUTHERN COMMAND CHIEF:  “THE IDF HAS BEEN CHOSEN AS THE TOOL FOR THIS 
TRAGEDY” (Ha’aretz, August 15th, front page).

THE EVACUATING FORCES WILL END UP WOUNDED IN HEART AND SOUL (Ha’aretz, August 
15th, p. 4).

EVACUATING AND CRYING; IDF: “IT’S BETTER IF THE SOLDIERS CRY” (Ma’ariv, August 18th, 
p. 8).

TOGETHER IN EVACUATION: FATHER AND SON (Yediot Ahronot, August 3rd, p. 5).

BROTHERS IN EVACUATION (Yediot Ahronot, August 2nd, p. 5).

On August  16th,  on page 13,  Yediot  Ahronot carried a  large  story under  the  headline 
SYNAGOGUE’S FUNERAL. The sub-headline read: THE CADETS WERE NOT READY 
FOR  THE  TASK  AT  HAND:  THE  FIRST  EVACUATION  OF  A  GUSH  KATIF 
SYNAGOGUE;  THEY  PRAYED  WITH  THE  RESIDENTS,  CRIED  WITH  THEM  AND 
SOMETIMES EVEN BROKE DOWN – BUT FINALLY FULFILLED THEIR TASK. The story 
explained: 

The soldiers, future IDF officers, found it hard to hide their feelings. They 
hugged the residents and wept with them over their mission. Some of the 
soldiers actually found it hard to carry out their task and simply sat on the 
ground in a large circle, praying with the residents. Throughout, Lieutenant 

22



Colonel Yohananoff kept talking to the soldiers and hugging them, and went 
ahead with the task of evacuating the synagogue.

On Channel 10’s newscast on August 15th,  Emanuel Rosen interviewed Major-General 
Dan Harel in Neve Dekalim. Here is an excerpt:

Emanuel Rosen: “We’ve seen soldiers crying here, might we end up seeing 
a General crying as well?”

Major-General Harel:  “I  don’t  think you’ll  see a crying General,  but  many 
people are crying on the inside.”

What is missing, then, in the tragedy reflected by the news-pages and newscasts during 
the month of August? First, all those settlers, soldiers and policemen who did not rush to 
unburden their hearts to reporters. Many settlers who accepted their situation, who did not 
feel that their world had come toppling down, who actually appreciated the compensation 
they would get – all these appeared only occasionally, deep inside the stories, and very 
rarely in headlines. Thus, for instance, Nissanit resident Shalhevet Kahlon appeared briefly 
on the Channel 1 news on August 3rd, saying: “We will have a great place, just like the one 
I had in Nissanit – only safer.” On August 3rd, on page 5,  Yediot Ahronot printed a story 
under the headline: THE PLAN: EVERY FAMILY WILL BE ALLOWED TO BUILD A BACK-
YARD SWIMMING POOL. The text elaborated:

Special report: A future view of Nitzanim, the exclusive community of Gush 
Katif’s evacuees: villas with sloping, red rooftops on half-dunam lots, two 
parking spaces per house, a storehouse on the first floor, a basement, an 
attic, and to top it all, a permit to build a swimming pool in each yard. […]

Thus,  unprecedentedly,  each lot  in  the  new community  will  be  given a 
permit to build a swimming-pool. The community’s utilities, all underground, 
will  include drainage for the pools.  They will  also be allowed to build a 
pergola jutting up to two meters from the building line.

Once, on Channel 10, some of this actually made newscast headlines. An August 23rd 

headline  said  HUNDREDS  OF  APARTMENTS  FOR  EVACUEES  REMAIN  EMPTY. 
Reporter Haim Har-Zahav elaborated: “‘People who say no to a 4-bedroom apartment with 
a view of the sea should not complain’, says the determined staff at the relocation board”. 
This aspect of the situation also made it, once, to Yediot Ahronot’s front page, in Nahum 
Barnea’s  commentary  printed  on  August  16th:  “The  home-owner,  an  elderly  settler, 
approached [the soldier] and comforted him. ‘There is no reason for tears’, said the settler, 
‘I had a beautiful house in Jerusalem, I had a beautiful house here. And I already have a 
beautiful new house in Ashkelon. What’s a house? Mere stones.’“

During the entire month, the comparison begging to be made between the settlers’ plight 
and the hardships experienced by other sectors of Israeli society appeared very rarely., 
For instance, on August 8th, on the bottom of page 17,  Ma’ariv printed a story under the 
title 2000 FAMILIES THROWN OUT TO THE STREETS OVER THE PAST YEAR. The 
sub-headline elaborated:  THERE WAS NO PROTEST AGAINST THIS EVACUATION; 
NOR  WERE  THERE  TRAILER-VILLAS;  THOUSANDS  OF  ISRAELIS  WERE 
EVACUATED FROM THEIR HOME LAST YEAR, AFTER FALLING UPON HARD TIMES. 
On  August  2nd,  on  page  10,  Ha’aretz carried  a  story  under  the  headline  TERMITE 
PLAGUE THREATENS IMMIGRANT HOMES IN OFAKIM. Towards the end of this story 
we find the following lines: 

23



[They]  recently  conducted a small  comparative  study,  and checked the 
trailer-villas offered to  the Gush Katif  evacuees.  They came back even 
angrier:  “The  trailer-villas  are  much  more  reliable  structures  than  our 
houses.”

Yediot Ahronot financial analyst Sever Plotzker, had the following to say on August 15th, in 
a commentary run under the headline AN EXERCISE IN MENTAL ACCOUNTS:

Thirty thousand’s the number of families who joined the growing circle of 
the  Israeli  poor  over  the  past  year.  […]  1,500 is  the number  of  settler 
families in the Gaza Strip. The state is evacuating them from a war zone 
and releasing them from the threat of terror. And the state is offering them 
reasonable housing and relocation options just one kilometer away from 
their  previous  place  of  residence.  The  average  evacuated  family  will 
receive  about  2  million  shekels’  compensation.  […]  They  will  find 
employment, adapt to a new environment and finally return to a normal life. 
But the media allocates unprecedented resources to the coverage of the 
evacuation. The emotional and national identification with the evacuees’ lot 
suffuses every column and every broadcast. Israel’s poor, whose number 
is 200 times larger, that is 2,000 percent in comparison with the number of 
settlers in Gaza, cannot even dream of such a display of sympathy.

Nor  was  the  fact  that  many  soldiers  died  over  the  years  while  protecting  the 
settlements, really addressed by the media. We find only few stories like Amir Ben-
David’s,  printed  on  Yediot  Ahronot’s  page  7  on  August  23rd,  under  the  headline 
GOODBYE FOREVER. The sub-headline reads: WE WERE FIVE FRIENDS POSTED 
TOGETHER ON RESERVE DUTY IN  NETZARIM;  FOUR WERE KILLED WITHIN 
ONE WEEK; 11 YEARS LATER, I CAME TO NETZARIM TO SAY A LAST GOODBYE 
TO DROR, HEZI, YOTAM AND GIL. In the story Ben-David writes:

Netzarim  remained  where  it  was.  People  continued  celebrating  the 
Sabbath.  Soldiers kept  protecting it,  many more soldiers.  The company 
became two companies, two companies turned into a battalion. Armored 
forces, observation forces and engineering forces were added. The road 
no longer winded between orange groves. Meter after meter was ‘cleared’ 
by  the  army,  and  anyone  traveling  to  Netzarim  till  yesterday,  was 
surrounded mostly by desert. 

Over the years additional combat soldiers, male and female, died while 
protecting  this  settlement.  […]  Ten  years  after  that  terrible  week  we 
decided  to  hold  a  memorial  service  for  our  friends.  The  service  was 
suddenly disrupted by shouting. The community’s security coordinator was 
furious. He was indignant because the battalion’s soldiers, standing at the 
service  commemorating  their  friends,  did  not  show  up  on  time  to 
accompany the bus on its way out.

[…] This image, which to me expressed utter contempt for the memory of 
people who had protected his home, is engraved in my memory, and will 
not let go. 

The obsessive preoccupation with the settlers’ plight seems problematic even within 
the internal  Israeli  context.  But  in order to fully  understand its meaning, it  must be 
analyzed against the media’s almost complete disregard for the prolonged suffering the 
settlements have caused Palestinians in the Gaza Strip. Caught between the nostalgic 
longing for the settlements’ golden sands, and the constant crying over their bitter fate, 

24



the  media  found  no  occasion  for  a  slightly  more  realistic  examination  of  the 
settlements’ history and their role in the Israeli-Palestinian conflict. Such discussions 
appeared very rarely. Consider Amnon Abramovitch on the Channel 2 news, on August 
19th:

1,600 families were living amidst 1,250,000 Palestinians. They occupied a 
third of the territory, and used a quarter of the water. This was a colonial 
situation unparalleled throughout the world. A greedy, oppressive, pointless 
and hopeless situation. […] The IDF found itself protecting the settlers – 
the proportion was almost  one soldier  per settler.  Had we stayed there 
another five or ten years, we would have needed two soldiers per settler. In 
nearby Yeruham, Dimona, Ofakim and Netivot, there are people who never 
received a thing from the state. The state unloaded them from the trucks 
and disappeared without a trace. The state became a rumor. Look them in 
the eye – they received no grants, no Palestinian and Thai laborers for 60 
shekels a day, no protection and armored convoys day and night, no huge 
compensation  upon  leaving.  Now that  we’re  leaving  Gaza,  with  a  fatal 
delay of dozens of years, the media is drenching us in milk and honey. 
There is not a boy, not a girl, not a tear, not a whine that we haven’t heard 
and seen. Had we had such media in ‘48, the state would never have been 
created.

This perspective occasionally surfaces in the op-ed pages, but it did not affect the news 
coverage  even  once,  nor  was  it  highlighted  in  headlines.  This  blind  spot  sometimes 
reached absurd dimensions.  For instance,  in  its special  disengagement supplement of 
August 14th,  Ma’ariv carried a double-spread under the headline THE MEMORY THAT 
REMAINS. The pages show nostalgic photographs from the moment Gaza was occupied 
till the present day. The sub-headline was: SINCE THE OCCUPATION OF GAZA IN THE 
SIX  DAY  WAR,  THOUSANDS  OF  PICTURES  DOCUMENTING  LIFE  THERE  HAVE 
ACCUMULATED IN THE ARCHIVES; THEY TELL OF THE MOMENTS OF HOPE AND 
FEAR, COMMEMORATE JOYOUS SMILES AND PAINFUL TEARS; THE BUSY PEACE 
RESTAURANT  ON  GAZA’S  BEACH  AND  SOLDIERS  CREEPING  IN  THE  CURSED 
SANDS OF RAFAH; THESE ARE THE PICTURES WE’LL REMEMBER LONG AFTER 
THE GATE IS LOCKED. Except for one Palestinian woman selling her merchandise in the 
market, not a single Palestinian appeared on this double-spread. The constant nostalgia 
for  the  wonderful  beaches completely  disregarded the  fact  that  the  Palestinians  were 
never able to visit the beach just by their home, which was reserved for the settlers. Only 
once, after the disengagement, on September 13th,  Ma’ariv ran a page 3 item under the 
headline:  SENIOR  OFFICER:  “HISTORIC  JUSTICE  HAS  BEEN  DONE”.  Here  is  an 
excerpt from the text:

Seeing the hundreds of Palestinians who made their way to the Kissufim 
road at the crack of dawn, a senior officer said: “It’s hard to believe that for 
such a long time people were unable to go down to the road passing just 
by their houses”. Another officer said: “I’m glad for the tens of thousands of 
Khan-Yunis residents,  who could not visit  the beach just  two kilometers 
from their home, because Gush Katif lay between them and the beach.”

Occasionally, vague, casual references were found to the obvious comparison between 
the settlers’ plight and Palestinian suffering. Ha’aretz, for instance ran the following story 
on  August  22nd,  under  the  headline  PROUD  DUGIT  FISHERMEN:  “WE  WERE 
EVACUATED BY BRAIN, NOT BRAWN”. Deep inside the story we find the following lines:

25



The IDF spokesman’s unit was able to attract a considerable amount of 
media to cover the demolition. “We want you to see it all”, said Captain-
Major Sharon Wollek. “Why don’t you call us when you destroy Palestinian 
houses?” one of the reporters asked. “Because you write what you want 
anyway”, the officer joked.

But in most cases, the media chose to ignore this comparison completely,  even when 
settlers’ made their complete indifference to Palestinian suffering absolutely clear. Here is 
a settler quoted on page 9 of  Ma’ariv’s weekend supplement on August 5th,  under the 
headline DADDY, HOW DO YOU PACK THE SEA?

I imagine the bulldozer pulling down my house, and shudder while I think of 
myself strolling over the rubble that was once our life. I remember Itamar 
telling me, that maybe we should give our house to the Palestinian worker 
who built it, because he has a small house; that maybe we should wrap the 
flowers in the garden, so they shouldn’t be cold in the winter, when we 
leave forever.

The obvious comparison to the systematic demolition of Gaza and Rafah houses is not 
even mentioned.

Direct  references  to  the  implication  of  settlements  as  a  whole  were  also  rare,  and 
appeared mostly on the op-ed pages and at the margins of news broadcasts. Take, for 
instance, Saliman A-Shafi in a story from Gaza, broadcast 83 minutes into the Channel 2 
News on August 18th: “Yihya has been waiting for this moment for many years. Ever since 
the creation of Kfar Darom, he has not been able to cultivate his fields, which lie next to 
the settlers’ houses.” On August 22nd, half an hour into the newscast, Channel 10 showed 
Shlomi Eldar’s story. Eldar explained that the IDF had blocked Palestinians’ access to all 
roads  in  the  Netzarim  area  in  order  to  protect  the  isolated  settlement.  Anchor  Miki 
Haimovitch presented the story: “And now to the Palestinians – Netzarim has always been 
a  symbol  of  the  Jewish  occupation  in  the  Gaza  Strip.  On  the  day  this  symbol  was 
evacuated, our reporter Shlomi Eldar returns to the images of the outbreak of the second 
Intifada: The destruction of Khan Yunis’s twin towers and the boy Muhamad A-Dura.” At 
the  end  of  its  August  11th newscast,  Channel  1  presented  a  DIARY  OF  THE 
DISENGAGEMENT FROM NETZARIM. The story showed some historic footage from the 
settlement’s first days. In this segment Labor’s Nissim Zvili says: “In the heart of the Gaza 
Strip, with a population of 250 thousand Arabs, 180 thousand to the north and 45 thousand 
to the south,  between Gaza and Nussirat  and El-Boreij,  they have placed an isolated 
Jewish community.”

Yediot Ahronot and Ma’ariv had no such stories on their news pages. In Ha’aretz, the topic 
was mentioned only three times throughout this period. On August 23rd, for instance, a 
commentary by Aluf Ben was highlighted with a front page banner, under the headline 
DEMOGRAPHY WINS:

It is very symbolic that the Israeli settlement project in the Gaza Strip came 
to an end yesterday in Netzarim, the place which symbolized the hold on 
all settlements, even the tiniest and most isolated one. This is the point: its 
presence  in  the  middle  of  the  surrounding  Palestinian  sea  symbolized 
Israeli  intransigence  during  the  Intifada.  […]  In  retrospect,  the  Gaza 
settlement  enterprise  seems like  a  hopeless  delusion  of  a  programmer 
whose computer got unplugged half-way through the job.

And the story printed on page 4 summed up the history of the Gaza settlements, making 
perfectly clear that the disengagement is not, and cannot be, an internal Israeli affair. The 

26



headline read simply: 230 ISRAELIS AND SOME 2,600 PALESTINIANS KILLED IN THE 
STRIP SINCE ITS OCCUPATION.

27



4. “LOOTING AND BURNING”

The story of the disengagement, then, was told by the Israeli media as an internal Israeli 
tragedy. The Palestinians were absent in all the ways we have seen, but also in the more 
immediate coverage of events on the ground throughout the disengagement. The following 
map, published on Ma’ariv’s front page on August 17th, aptly illustrates this situation: 4 

Ma’ariv, August 17, 2005, on pages 2-3. 
this map was also printed on the same issue’s front page.

On this map, the Gaza Strip appears as island floating in mid-air. The objects on the map 
represent both sides of the story: the small houses are the settlements, the red arrows 
stand for the evacuating forces. The signs on the map and on the rooftops divide the 
territory into confrontation zones: the blue roofs mark those settlements whose residents 
have left voluntarily, the orange ones are for settlements soon to be evacuated, and the 
red ones stand for settlements expected to resist. Somewhere between all of these we 
also find the names “Gaza” “Beit Hanoun” and “Rafah”, but beyond that, the map gives 
absolutely no indication that some 1.3 million Palestinians live on this detached island 
called the Gaza Strip.  This is in complete accord with the way the media covered the 
disengagement: without Palestinians.

The most important news item which the media consistently ignored was the Palestinian 
Authority’s security involvement during the disengagement and in its aftermath, which to a 
great extent was coordinated with the IDF. Throughout the period, many senior security 
sources said Palestinian action in this regard was impressive, and played a central role in 
the  rapid  evacuation.  Many  of  them  spoke  openly  of  Palestinian  “restraint”  when 
Palestinian militias barely challenged the ceasefire, after the murder of Palestinians and 
Israeli Arabs by Asher Weisgan and Eden Natan-zada. Some even called the Palestinian 
deployment a true “strategic achievement”.

4 Additional similar maps were published in the printed media during the period analyzed.

28



Normally, evaluations by senior security sources almost automatically make headlines. In 
this case, however, they were systematically marginalized. During the month of August, 
the  newspapers  carried  61  reports  on  Palestinian  security  arrangements  to  prevent 
shooting and looting during and after evacuation, and on security coordination between 
Israel  and  the  Authority.  Only  five  times,  three  in  Ha’aretz,  did  these  reports  make 
headlines. The remaining 56 items were buried inside other stories, often in the weekend 
supplements. The following reports, for example, only appeared as part of other stories, 
under headlines which dealt with completely different issues:

“The head of the Shin Bet, Yuval Diskin […] and the director of military 
Intelligence, Major-General Aharon Ze’evi Farkash, examined the situation 
on the Palestinian side and said that Chairman of the Authority Abu-Mazen 
(Mahmud Abbas) gave orders not to disturb the disengagement” (Ha’aretz, 
August  15th,  p.4,  under  the  headline  SHARON  WILL  ADDRESS  THE 
NATION TODAY; DETERMINED TO CARRY OUT EVACUATION). 

“Israeli  and  Palestinian  officers  agreed  yesterday  on  the  detailed 
deployment  of  forces  on  both  sides,  in  order  to  secure  the  evacuation 
process. The issue was discussed in a meeting held yesterday at the Erez 
crossing. The Palestinians will deploy 7,500 policemen in areas next to the 
settlements. The deployment started last evening, and will continue today” 
(Ha’aretz,  August  15th,  p.2,  under  the  headline  IDF  OFFICERS  WILL 
PRESENT EVICTION ORDERS THIS MORNING).

“Coordination  with  the  Palestinians  is  gaining  momentum.  IDF  sources 
speak of a strategic achievement, of coordinated deployment of troops, a 
sharp decline in terror attacks, and agreement on a peaceful, coordinated, 
calm  evacuation”  (Ma’ariv,  August  12th,  p.  2,  under  the  headline 
INFILTRATORS FLOOD GUSH KATIF).

“The operational coordination between Israel and the Authority regarding 
the  disengagement  has  now  entered  its  final  leg.  Yesterday  two  joint 
operation rooms were created, in order to assure a smooth withdrawal…” 
(Ma’ariv,  August  12th,  p.  6,  under  the  headline  HAMMAS PREPARING 
FOR VICTORY CELEBRATIONS).

“[Dan Halutz:] The leadership, and some of the factions, have their own 
reasons for  wanting the process to  be completed without  confrontation. 
And if Hammas and the Authority find it necessary to maintain peace, all 
the  rest  are  marginal…”  (Yediot  Ahronot,  August  5th,  p.  4,  under  the 
headline MANY WILL NEED TO SEARCH THEIR SOULS).

“Yesterday,  the  Palestinian  policemen  completed  their  deployment 
between the Israeli communities and the Palestinian territory, in order to 
avoid friction between the Palestinian mob and the IDF” (Yediot Ahronot, 
August 16th, p. 8, under the headline LAST CHANCE).

Television commentators and reporters mentioned the Palestinian efforts 40 times, but the 
topic made newscast headlines only once, on August 16th, on Channel 1. The headline 
was  PALESTINIAN  POLICEMEN  PUSH  BACK  INFLAMED  HAMMAS 
DEMONSTRATORS NEAR NEVE DEKALIM. Other references to this topic were played 
down, For instance, viewers had to wait till  the 53rd minute of the Channel 1 News on 
August  15th,  in  order  to  hear  the  following  conversation  between  anchor  Yavin  and 
commentator Granot:

29



Yavin:  “Oded Granot,  would  you say that  the  Palestinians  have shown 
admirable restraint till now?”

Granot: “Yes, they are definitely making a serious effort […] They are really 
trying to stabilize the situation in Gaza for as long as the disengagement 
continues.  First  of  all,  the  deployment  of  policemen.  It’s  a  constant 
preoccupation.  They  have  deployed  almost  2,000  already,  and  it  is 
estimated that by tomorrow all 7,000 policemen will be deployed around 
the settlements. […] They are pushing back people who want to approach 
the settlements. All this is to say, ‘There is still time, we will not enter the 
settlements, we will maintain civilized behavior’. This is also Abu-Mazen’s 
message  tonight.  After  the  Executive  Committee’s  session  he  told  the 
Palestinians, ‘Let’s behave in a civilized way, because the entire world is 
watching us’. And in order to make sure that peace is indeed maintained, 
Haim, this is what Abu-Mazen does today: he plays the card, the ultimate 
card that makes for calm, he announces that parliamentary elections will 
be held on January 21st, which is in fact telling the Hammas, if you want to 
make an impact, if you want to participate in government, well then, please 
follow the democratic course, don’t try to disrupt the disengagement.’“

On the Channel 10’s “Central Studio” broadcast on August 12th, military commentator Alon 
Ben-David discussed a few security issues, including settler violence. At the very end of 
his commentary he added, quite casually:

The  big  surprise  for  me  this  week,  were  the  Palestinians.  This  is  the 
quietest week I’ve seen in Gaza. The Palestinians have shown restraint 
and forbearance for a long time. Let’s hope this continues.

On  the  Channel  2  News  on  August  1st,  Roni  Daniel  expresses  utter  disbelief  while 
reporting a meeting between Israeli and Palestinian officers:

Gadi Sukenik: “Roni Daniel, it  has been said Gaza would be evacuated 
unilaterally.  But  you  will  now  bring  the  latest,  and  I  think  most  solid 
evidence, showing that the disengagement may actually be coordinated.”

Roni Daniel: “Yes, quite so, at least, this is the impression of officers who 
met their Palestinian counterparts tonight. The characterization I hear is a 
real working session. Purposeful, focused, in other words, something which 
may  indicate  that  we  might  start  believing  that  a  coordinated 
disengagement may be possible. The Palestinians came to this meeting 
with  the  IDF  brigade  commanders  with  maps  in  hand.  They  explained 
where they would deploy their forces, how they would prevent gunshots, 
mortars and rockets. This discussion lasted a few hours, the atmosphere 
was very cooperative. They, the Palestinians, talk of about 10-20 thousand 
troops  who  will  make  sure  that  there  is  no  shooting  during  the 
disengagement. So on the one hand, the IDF is holding these meetings 
with the intention of achieving some coordination. But on the other hand, 
and this is happening right  now, at  this very moment,  Gadi,  the IDF is 
greatly  reinforcing  its  forces  in  the  Gush  Katif  area.  This  means  that 
convoys of tanks and armored personnel carriers are now making their way 
there, during the night.  So these forces are sent there just  in case the 
Palestinians don’t do the job, and then they will  have to do it, before or 
during the disengagement.”

30



Needless to say, Daniel’s awkward language – “something which may indicate that we 
might start believing that a coordinated disengagement may be possible” – is not typical. In 
normal times, his sentences are crystal clear.

So when did the Palestinians finally make it  to the headlines? Only under problematic 
circumstances. As we have seen, positive evaluations about their deployment were tucked 
deep inside the reports; but when a negative evaluation was given, on August 4th, it made 
the top headline on Ma’ariv’s front page:

SECURITY SOURCES: TERROR MAY SLOW DOWN EVACUATION

But in this very issue, on page 4, we find the following: “During the last few days there has 
actually been a significant improvement in the level of coordination between the IDF and 
Palestinian security forces regarding the approaching disengagement.”

Channel 1’s newscast on August 19th dealt with the issue of possible terror attacks after 
the  disengagement.  At  the  very  beginning  of  the program,  military  correspondent  and 
analyst Yoav Limor presented this ominous forecast:

Meanwhile, there is satisfaction with the way the Palestinian Authority is 
controlling the situation, and hope that something good may happen. But 
senior sources are concerned that after the exit of the last settlers from the 
strip, there may be a sharp rise in the number of terror attacks on IDF 
soldiers, in order that the terror organizations may at least be perceived as 
those who drove Israel out of the Strip.

The  following  text  appeared  at  the  bottom of  the  screen:  “IDF  evaluation:  Terror  will 
increase until the Strip is handed over to the Palestinians”. Twenty-five minutes later, deep 
into the newscast, Arab affairs commentator Oded Granot had the following to say:

…One of the questions is whether [Islamic] Jihad and Hammas will disrupt 
the ceasefire and open fire on the IDF after the last resident leaves, for a 
show of victory. We must listen to what they’re saying. They’re saying: the 
ceasefire will end by the end of 2005. In other words, we may assume – 
there’s no certainty, no insurance policy – that if Israel makes no move that 
they perceive as a provocation, there will be no fire directed at the IDF for 
the duration of its presence in Gush Katif.

Only  after  the  withdrawal,  when  thousands  of  Palestinians  entered  the  evacuated 
settlements, burning synagogues and taking equipment left by the settlers, they suddenly 
appeared on the front pages of all the newspapers and in the newscast headlines of all 
television channels. Newscast headlines on September 12th and the newspaper headlines 
the following day reported rioting, burning and looting:

THE PALESTINIANS DID NOT WAIT TILL DAWN – THE IDF WAS STILL ON ITS WAY 
OUT WHEN THOUSANDS OF PEOPLE, POLICEMEN, ARMED MEN AND CIVILIANS, 
ENTERED THE SETTLEMENTS TO BURN, LOOT AND BE MERRY. (Channel 1, News 
headlines, September 12th).

THE  PALESTINIANS  CELEBRATED  ON  THE  SETTLEMENTS’  RUINS,  TOOK 
ANYTHING THEY COULD FIND,  AND WRECKED THE SYNAGOGUES (Channel  2, 
News headlines, September 12th).

THE  PALESTINIANS  ARE  TAKING  OVER  GAZA  AND  BURNING  SYNAGOGUES 
(Channel 10, News headlines, September 12th). 

31



LOOTING AND BURNING (Yediot Ahronot, September 13th, main headline on front page).

DANCING ON THE ROOFTOP (Ma’ariv, September 13th, main headline on front page).

MASSES OF PALESTINIANS WRECKED SYNAGOGUES IN THE GAZA STRIP AND 
ILLEGALLY  CROSSED  THE  BORDER  TO  EGYPT  (Ha’aretz,  September  13th,  main 
headline on front page).


MASSES OF PALESTINIANS WRECKED 
SYNAGOGUES IN THE GAZA STRIP AND ILLEGALLY 
CROSSED THE BORDER TO EGYPT 
Ha’aretz, September 13, 2005, front page.


DANCING ON THE ROOFTOP 
Ma’ariv, September 13, 2005, front page.


LOOTING AND BURNING 
Yediot Ahronot, September 13, 2005, front page. 

Here, again, information presented by reporters presents a more complex story. First of 
all,  there  was  no  looting,  as  there  was  simply  nothing  left  to  loot.  The  Palestinians 
collected garbage, leftover objects, rubble and plants, anything the settlers did not bother 
to take, since it was simply worthless. The fact that the Palestinians gathered anything 
they could find attests to their desperate economic situation, not to a looting rampage.

Secondly, quite a few reporters mentioned the fact that the Authority’s policemen often 
tried, albeit  unsuccessfully,  to protect the settlement’s facilities.  Consider,  for  instance, 
Arnon Regular’s report on  Ha’aretz’s page 2 on September 13th: “[In Neve Dekalim] the 

32



policemen tried to protect public facilities and prepare the ground […]. Until noon, overall, 
the  policemen  did  manage  to  prevent  civilians  from  entering  public  buildings  and 
synagogues, as they did in the other ex-settlements […] But the civilians did not comply. 
[…] Throughout Gush Katif soldiers were seen protecting greenhouses in order to ensure 
their continued functioning.” Amit Cohen sent in a similar report,  run the same day on 
Ma’ariv’s page 2: “They hardly touched the greenhouses. Palestinian sources pointed out 
that  the other  important  buildings in  the Gush Katif  settlements,  such as schools  and 
nurseries, are also being protected.” Arab Affairs analyst Ehud Yaari had the following 
comment on the Channel 2 News on September 12th:

Nevertheless, it should be said, that looting and attacks on the industrial 
zone  in  Erez  were  prevented.  […]  This  is  important.  And  the  border 
crossings,  that’s  important.  And  public  facilities  as  well  as  agricultural 
facilities in the Gush Katif area – these things did not happen.

But again, none of this made headlines.

33



5. “THE STATE OF GAZA”

On August 24th, the newspapers celebrated the end of the disengagement. Ma’ariv’s main 
headline  read:  PEACEFULLY  CONCLUDED.  MISSION  ACCOMPLISHED:  THE 
EVACUATION  OF  ALL  GAZA  AND  NORTH  SAMARIA  RESIDENTS  HAS  BEEN 
COMPLETED.  NO  SHOOTING,  NO  SEVERE  VIOLENCE,  NO  CASUALTIES.  Yediot 
Ahronot’s main headline read: THE EVACUATION OF THE GUSH KATIF AND NORTH 
SAMARIA  COMMUNITIES  HAS  BEEN  COMPLETED;  6  DAYS,  25  COMMUNITIES, 
15,000 EVACUEES,  0  CASUALTIES.  Note  that  eight  Palestinians  murdered  by  Eden 
Natan-zada and Asher Weisgan are not mentioned in this count. Ha’aretz’s main headline 
simply  stated:  THE  25  COMMUNITIES  IN  GAZA  AND  THE  WEST  BANK  WERE 
EVACUATED  WITHIN  A  WEEK.  Under  this  headline  the  newspaper  printed  a 
commentary by Amos Harel, which starts as follows:

“What started out as a tragedy ended as a farce […] It’s hard to tell where 
things  looked  more  absurd:  under  the  fortress  (where  tired  policemen 
stretched for hours, a stone’s throw away from the fanatics on the rooftop), 
or  at  the  foreign  networks  […]  Towards  evening,  Head  of  Central 
Command  Chief  Yair  Nave  could  note  with  satisfaction  that  the 
psychological warfare he conducted did the job. For a few days, the IDF 
fed the press exaggerated reports about the resistance’s preparations at 
Sa-Nur and Homesh. The media were not the only ones who bought into 
these reports, so did the settlers.”

As we have seen, Major-General Nave’s psychological warfare did indeed do the job. But 
at  the end of  his  commentary,  Harel  poses the most  significant  question,  never  once 
mentioned in newspapers and newscasts throughout the period:

And perhaps at this point, said yesterday an officer who has devoted most 
of last year to preparing the evacuation, someone will take the trouble and 
explain the logic behind the entire plan, the logic which has not yet been 
convincingly presented to any of those who implemented it.

As we shall see, on that day Yediot Ahronot and Ha’aretz tried to answer some elements 
of the questions about what would happen “the day after”.  Ma’ariv also addressed this 
issue, two days later. But until the disengagement was completed, the newspapers and 
television  channels  presented  it  as  a  necessary  move,  calling  for  no  explanation  or 
criticism. The media frankly supported the plan, a fact which provoked severe criticism by 
the  political  right.  But  at  the  same  time,  the  media  also  tacitly  embraced  the  basic 
assumption of the disengagement’s planners, namely, that there was “no partner” on the 
other side. They told the disengagement story as a unilateral one, an event which Israelis 
experienced amongst themselves. A whole series of questions was thus excluded from 
the story: What would Gaza’s status be after the withdrawal? Would it remain de facto 
under Israeli  rule? How were the Palestinians in Gaza supposed to deal with poverty, 
overpopulation and unemployment, if  the gates between Israel and the Strip remained 
closed? Was the disengagement plan an attempt to disconnect the Gaza Strip from the 
West Bank, both physically and legally? Would people and commodities be able move 
between both Palestinian areas? How? Who would control the border crossings? Would a 
seaport and airport be built in the Strip? When? Was Israel coordinating all of this with the 
Palestinian non-partner? 

Some of these questions appeared throughout the period in newspapers’ opinion columns 
(63 times). They appeared much less frequently, no more than 25 times, on news-pages 

34



and newscasts, usually with no headlines. Important items related to these issues, sent in 
by reporters, were systematically marginalized. 5

This  happened  for  instance,  on  the  few  occasions  in  which  a  reporter  mentioned 
disagreement  within  the Israeli  establishment regarding “the day after”.  On August  2nd 

Akiva Eldar wrote the following in Ha’aretz’s B section:

Shimon Peres is absolutely certain, that if Ariel Sharon’s disengagement 
plan stifles the Gaza Strip by disconnecting it from its West Bank oxygen 
supply, he and his colleagues in the Labor party will once again serve as a 
backdrop for the horror movie “Intifada 3”. […] Minister Haim Ramon […] 
does not hide his criticism of the approach taken by the Prime Minister and 
Finance  Minister  Binyamin  Netanyahu,  regarding  Abu-Mazen’s  concern 
that the disengagement might disconnect Gaza from the West Bank. He 
and many others, including senior officials in the defense establishment, 
think that this concern, far from conflicting with Israel’s interests, actually 
serves our stake in keeping the Gaza Strip quiet.

37 minutes into Channel 2’s newscast on August 3rd, Udi Segal reports:

Peres and Ramon are coming to this meeting from the Prime Minister’s 
office, where a discussion was held about the type of movement between 
Gaza and Egypt following disengagement. They recommend free transit of 
persons  in  Rafah,  under  European  Union  surveillance.  Shin  Bet  head 
Diskin is adamantly opposed:  “A situation of  free transit,  with no Israeli 
supervision,  would  make it  possible  for  even Ben Laden to  visit  Gaza. 
Hammas headquarters in Damascus would be able to move into the Strip”. 
Ramon [responding]: “That’s actually good, that way we can eliminate all of 
them at once.”

These short  excerpts could have given the public an actual  glimpse of  the backstage 
workings of the Israeli collective trauma, and shed some light on Prime Minister Sharon’s 
diplomatic intentions. But  the media chose not  to highlight  this  issue,  and it  was only 
mentioned off the news-pages. Consider, for instance, Aluf Ben in  Ha’aretz’s weekend 
supplement, on August 12th:

Sharon’s distaste for any negotiation with the Arabs is his weak point. A 
senior  minister,  who  recently  talked  with  him  about  Abbas,  was  told: 
“Why on earth should I reach an agreement with him? You can’t believe 
them”.  […]  And what  will  Sharon do on “the  day after”?  His  advisors 
promise  that  he  will  pursue the  Roadmap with  all  his  might.  […]  For 
Sharon,  this  is  “long  term parking”  for  the  peace  process,  waiting  till 
Abbas crushes the Hammas, or fails and disappears […] But this is just 
vague talk  for  upcoming election days.  In  any case,  no  one believes 
Sharon’s avowals that “there will be no second disengagement” […]

And in this same supplement, Amir Oren writes:

[…] After the elections, he will insist that the Palestinians fulfill their share 
of the Roadmap, and prove, at least in one or two cities that have been 

5  The media highlighted the political right's criticism of the disengagement only once, following the resignation of Finance 
Minister Binyamin Netanyahu. But even on this occasion, the media did not seize the opportunity to create public 
discussion regarding the entire complex of diplomatic issues. 

35



handed over to them, that they are conducting an all-out war on terrorism. 
If  they  measure  up,  he  will  strive  for  a  permanent  status  agreement 
whereby the Palestinian state will get all the territories of the West Bank 
outside  the  settlement  blocs.  […]  The  Jordan  Valley  is  no  longer  as 
necessary as it was, and may be given up.

Instead of continuous building towards Ma’ale Edomim, which will force the 
Palestinians to circumvent it on their way between both parts of the West 
Bank, Sharon will be willing to consider a tunnel road, like the one between 
Jerusalem and Gush Etzion. Concessions are also to be expected in the 
eastern parts of Jerusalem, an allusion to the National Security Council’s 
plan of giving up Kfar ‘Aqeb and Shoefat. The chances for the realization of 
this outline of Sharon’s seem slim now. His plans have run askew, and he 
faces  two  difficult  fronts:  on  the  internal  front,  Netanyahu  and  the 
opposition  to  the  evacuation,  and  on  the  external  front,  an  American-
Palestinian alliance. If he somehow manages to get out of the former, he 
will find it difficult to deal with the latter.

Behind the polite smiles, diplomatic and security relations with Washington 
are worse than they’ve been in years. Sharon’s unilateral withdrawal from 
Gaza has turned into a mutual hug between Abbas and Condoleezza Rice. 
In  return  for  the  Palestinians’  obliging  willingness  to  accept  Gaza,  the 
Americans  will  shower  them  with  abundant  diplomatic  and  economic 
support. Sharon wants the Roadmap as a substitute for Oslo. Abbas wants 
to return to Oslo. The Bush Administration tends to support Abbas: back to 
Oslo, even through the back door. Without definite goals for future Israeli 
withdrawals,  without  a  binding  timetable  and  with  no  international 
guarantees, Abbas will refuse to fight terror. Bush and Rice will not accept 
Sharon’s attempts to explain that even if the end is pretty much agreed 
upon, it must be reached by a lengthy process. And all this, provided there 
is some quiet, for a while, in post-evacuation Gaza. 

The few comments by reporters and analysts about the obstacles Israel was creating for 
the Palestinian Authority never made it to the headlines. Here, for instance, is an excerpt 
of Ben Caspit’s interview with PA Chief of Security Mohammad Dahlan, printed by Ma’ariv 
on August 17th, pages 10-11, under the headline WE WILL NOT BECOME A SECOND 
KABUL. 

[…] “We coordinate everything you are willing to coordinate with us. All 
the rest is a mystery. We ask where the construction rubble will be buried 
– they say, we’ll see later. We ask about the crossings – they say, we’ll 
talk about it later. We ask about the Rafah border crossing, they tell us to 
wait until they conclude everything with the Egyptians. We ask about an 
airport – they say that this should not be mentioned, it annoys Sharon. 
We ask about the safe passage – they say that is part of Oslo, so it really 
annoys Sharon […]”.

Here is Ofer Shelah, in a commentary run in Yediot Ahronot’s section B on August 4th:

The Palestinians have been warning for a long time, that their police and 
security services […] lack weapons and ammunition. […] We are forced to 
buy weapons on the black market, they said […]. They also blamed the 
lack of weapons for the Authority’s impotence in dealing with Hammas.

36



To Israelis ears, this sounds like nonsense […]. You don’t have enough 
weapons, says Israeli common sense to its usual interlocutor, i.e., itself, 
then get it from Hammas.

So what was actually happening? Was Sharon indeed planning “long term parking” for the 
diplomatic process, until Abu Mazen “crushes Hammas or fails and disappears”? Or would 
he  perhaps  “strive  for  a  permanent  status  agreement”?  Was  the  relationship  with 
Washington indeed “worse than it  has  been in  years”? Was Israel  actually  telling the 
Palestinian  Authority  to  buy  weapons  from Hammas?  It  is  hard  to  imagine  weightier 
issues. These questions should have been on top of the media’s agenda. They should 
have made main headlines, creating a real public discussion of the disengagement as a 
diplomatic  move,  a  debate  which  would  also consider  other  alternatives.  But  no  such 
discussion took place.

It should be noted that the Palestinian perspective was consistently presented in David 
Witztum and Oren Nehari’s “World Coverage” on Channel 1, a program dealing with the 
disengagement in the world media, broadcast every Monday at 8 PM during August. But 
the Palestinian perspective was disconnected from the coverage in the newscast itself, 
where Palestinian criticism was rarely voiced and never highlighted in headlines. In the 
August  13th newscast,  for  instance,  one  of  the  headlines  was  THE  PALESTINIANS 
CONTINUE  PREPARATIONS  FOR  THE  CELEBRATION  OF  ISRAEL’S  EXPECTED 
WITHDRAWAL FROM GUSH KATIF. HAMMAS DECLARES: WE WILL CONTINUE THE 
ARMED STRUGGLE. But comments by Palestinian minister Nabil Sha’at, reported briefly 
later on, did not make it to the headlines. Sha’at noted that the Gaza Strip “[…] has not 
been fully released. The Israelis still control the sky, that is the airspace and the electro-
magnetic frequencies. This in fact entitles the area to protection by the Fourth Geneva 
convention, as an Occupied Territory.”

Upon completion of the disengagement, then, the three newspapers did try to address 
some of these questions, albeit carefully. On its front page on August 24th, Ha’aretz carried 
a  story  under  the  headline:  [government’s  legal  advisor]  MAZOZ  APPROVED 
CONSTRUCTION OF FENCE AROUND MA’ALE EDOMIM.  The upper  headline read: 
PALESTINIANS:  THE  FENCE  WILL  COMPLICATE  TRANSIT  BETWEEN  THE 
SOUTHERN AND NORTHERN AREAS OF THE WEST BANK. The front page banner 
referring readers to page 11 adds: SHARON WANTS A CONTINUOUS BLOC BETWEEN 
MA’ALE EDOMIM AND JERUSALEM. On page 11 there is a detailed map of the Ma’ale 
Edomim area, and small pictures of the settlements there.6 Ma’ariv’s main headline on 
August 26 was 13,000 NEW SETTLERS IN THE TERRITORIES. The upper headline read 
SPECIAL REPORT: SHARP RISE IN NUMBER OF JUDEA AND SAMARIA RESIDENTS 
SINCE THE BEGINNING OF THE YEAR. The headline on page 2 adds: EVACUATION IN 
THE STRIP, SETTLEMENT IN THE BANK. This is noteworthy. 

But the most comprehensive attempt to address these questions, published by  Yediot 
Ahronot,  only  proves  the  need  for  such  a  discussion  before  and  during  the 
disengagement. On August 24th, the newspaper dedicated a double-spread on pages 4-5 
to this topic. The front page carried a banner referring to the double-spread, under the 
headline  THE STATE OF GAZA.  The sub-headline  asked:  WHAT RELATIONS WILL 
EXIST  BETWEEN  ISRAEL  AND  THE  NEW  PALESTINIAN  ENTITY  IN  EVACUATED 
GAZA. But turning from the front page to pages 4-5, it seems that the Palestinians have 
already lost half of their new state. The double-spread’s headline reads: HALF A STATE. 
The  upper  headline  says:  THE  DAY  AFTER:  A  NEW  PALESTINIAN  ENTITY  WILL 

6  Ha'aretz continued addressing the issue of  the arrangements for  "the day after"  later on. For instance, the main 
headline of  the September  6th issue was PRESSURE TO ENABLE FREE PASSAGE OF PALESTINIANS FROM 
EGYPT TO GAZA.

37



EMERGE  ALONGSIDE  ISRAEL  IN  THE  GAZA  STRIP.  THESE  ARE  ISRAEL’S 
PREPARATIONS. The sub-headline elaborates: NO AERIAL SPACE OR SEAPORT. BUT 
UPON  COMPLETION  OF  THE  DISENGAGEMENT  ISRAEL  WILL  ANNOUNCE: 
MILITARY RULE IN  GAZA  IS  ABOLISHED.  THE IDF  EXPECTS A  FREE  HAND IN 
CASES OF QASSAM ROCKETS, THE MINISTRY OF THE INTERIOR IS PREPARING 
TO ASSUME RESPONSIBILITY FOR THE BORDER CROSSINGS, AND THE MINISTRY 
OF AGRICULTURE EXPECTS A DECLINE IN SMUGGLING. LESS OPTIMISM ON THE 
OTHER SIDE OF THE BORDER: “IF ISRAEL DOES NOT GRANT US FREE TRANSIT, 
GAZA  WILL  BECOME  ONE  BIG  JAIL”.  Under  the  logo  THE  END  OF  THE 
DISENGAGEMENT: A NEW NEIGHBOR, there are two small items under the headlines: 
NEW INITIATIVE: SHARON-ABU-MAZEN SUMMIT IN THE UN, and BUSH: “IMMEDIATE 
RETURN TO ROADMAP IS IMPERATIVE”.


THE STATE OF GAZA 
WHAT RELATIONS WILL EXIST BETWEEN ISRAEL 
AND THE NEW PALESTINIAN ENTITY IN 
EVACUATED GAZA? 

Yediot Ahronot, August 24, 2005, front page banner.

HALF A STATE
Double-spread on pp. 4-5.  

The internal contradictions between these headlines attest to deep conceptual confusion. 
Is the Gaza Strip a “state”, “half a state”, a “new neighbor”, “a new Palestinian entity”, or 
“one big jail”? This same confusion is reflected in the stories printed on this double-spread. 
One paragraph reads:

On the day after disengagement, Israel will announce that military rule in 
the  Gaza  Strip  has  ended,  after  37  years.  This  declaration  will  be 
accompanied by the announcement […] that Israel takes no responsibility 
for  whatever  happens  in  the  area.  […]  authority  over  the  territory  is 

38



transferred to the Palestinian Authority, and Israel no longer assumes any 
responsibility for the Gaza Strip.

In another paragraph, however, we find the following:

Legally, it is not possible to declare that the occupation has ended, since 
Israel is keeping several areas of responsibility which are usually handled 
by sovereign states, i.e., control over aerial and maritime space, and full or 
partial control of border crossings. Nevertheless, Israel intends to maximize 
its withdrawal from Gaza on the diplomatic level, in several ways: First, 
Israel intends to declare the abolishment of military rule in Gaza during the 
coming months.

And the item concludes:

On the other side, the Palestinian Authority is on alert. “If Israel does not 
give us freedom of transit, Gaza will become one big jail”, says Mohammad 
Dahlan, who like many others Gaza knows that disengagement has turned 
Gaza into half a state that depends on Israel’s good grace for anything that 
has to do with border crossings and security.

The border  crossings agreement  was finally  signed on November  15th.  The next  day, 
Ha’aretz appropriately  dedicated  its  main  headline  to  this  event:  CROSSINGS’ 
AGREEMENT: CONVOYS FROM GAZA TO THE BANK IN A MONTH.  Yediot Ahronot 
also highlighted the agreement in its main headline, stressing only the associated fear: 
HUNDREDS OF PALESTINIANS WILL PASS THROUGH ASHQELON AND QIRYAT-
GAT.  Ma’ariv chose to publish a small item on this topic on page 8, under the headline 
THE  RAFAH  BORDER  CROSSING  WILL  BE  OPENED  IN  TEN  DAYS.  The  other 
questions remained unanswered.

The Israeli-Palestinian conflict has arrived once again at an important crossroads. The 
disengagement has created a new reality in Gaza, while at the same time strengthening 
the Israeli  stronghold on the West Bank. Coverage of the disengagement, as we have 
shown, was deficient in many ways, primarily in its disconnecting the disengagement from 
the context of the conflict, and turning it into an internal Israeli tragedy. The evacuation of 
settlements presented an unprecedented opportunity for deep examination of the conflict 
and its meaning, but this was impossible to do without attempting to understand what was 
going on in the relationship between Israel and the Palestinians, not only between Israelis. 
In this sense, the opportunity was missed by the media.

39



 

 “FIRST AND EXCLUSIVE PUBLICATION”

During  the  month  of  August,  human  rights  organizations  reported  three  attacks  on 
Palestinians by settlers in the West Bank and the Gaza Strip. Only one of these events 
was reported in the Israeli media, in an item by Amira Hass printed on Ha’aretz’s page 16 
on August 19th. ISRAELI YOUTHS BROKE INTO PALESTINIAN GAS STATION NEAR 
SA-NUR AND DAMAGED PROPERTY. The two other cases were not covered at all. On 
Channel 1, there was one indirect, casual mention of Palestinian trees burnt by settlers. 48 
minutes into the newscast on August 17th,  Avi  First  reported: “And when there are no 
soldiers to be seen, it seems that even Palestinian palm trees are a pretty good target. 
And so another day of exhausting expectation ends in Shirat Hayam.” A few other items, 
all marginalized, told of demonstrations against the Separation Wall in Bil’in, and of the 
curfew imposed on the Palestinians during the disengagement. In an article published in 
Yediot Ahronot’s weekend political supplement on August 5th, B. Michael tells of an Israeli 
soldier who shot a Palestinian, who was not trying to attack or threaten him, in the leg. 
Michael concludes his article with these words:

As promised, this is the first and exclusive publication of all of the above. 
For who has time to report such trivia, when there are still 200 boxes in 
some god-forsaken community in abandoned Gush Katif, full of socks and 
traumas, which were not interviewed, photographed and smothered with 
dripping empathy.

40



“WE DIDN’T RAISE A MURDERER”

In the two weeks before the disengagement, four Palestinians and four Israeli-Arabs were 
murdered by two Jews, Eden Natan-zada and Asher Weisgan. Both explicitly stated that 
they had been motivated by the hope of delaying or preventing the plan’s implementation. 
But the media did not count these eight victims when they summed up the evacuation 
upon its completion.  Yediot Ahronot’s main headline on August 24th read: 6 DAYS, 25 
COMMUNITIES,  15,000  EVACUEES,  0  CASUALTIES.  Ma’ariv’s  main  headline  was: 
PEACEFULLY COMPLETED, and the sub-headline added: MISSION ACCOMPLISHED: 
THE  EVACUATION  OF  ALL  RESIDENTS  FROM  GAZA  AND  NORTH  SAMARIA  IS 
OVER; NO GUNSHOTS, NO SEVERE VIOLENCE, NO CASUALTIES. 

PEACEFULLY COMPLETED
MISSION ACCOMPLISHED: THE EVACUATION OF ALL RESIDENTS FROM GAZA AND NORTH 
SAMARIA IS OVER; NO GUNSHOTS, NO SEVERE VIOLENCE, NO CASUALTIES
Ma’ariv, August 24, 2005, front page, main headline. 

6 DAYS, 25 COMMUNITIES, 15,000 EVACUEES, 0 CASUALTIES
Yediot Ahronot, August 24, 2005, front page, main headline.

Summing up the disengagement, on Ma’ariv’s double-spread on pages 2-3 on August 24th, 
Ben Caspit wrote:

[…]  Problematic  as  it  may  be,  controversial  at  it  may  be,  the 
disengagement  plan  was  fully  implemented  with  almost  no  casualties, 
almost no violence, smoothly, quickly and elegantly (if we elegantly ignore, 
for the moment, the two Jewish terrorists who murdered eight Arabs over 
the past weeks). 

41



This elegant dismissal of the Arab casualties also colored the actual coverage of both 
murder cases. In stark contrast with the coverage of terror attacks with Jewish victims, the 
coverage of the attack in Shilo, and to a great extent also that in Shfar’am, dealt mainly 
with the terrorists and not with their victims.

The names of the four Palestinians murdered by Asher Weisgan in Shilo appeared in the 
August 18th newspapers inside the stories, sometimes along with their ages and place of 
residence. But there were no headlines and no pictures. Except for Ha’aretz, none of the 
media outlets  carried a story  about  the victims,  their  families and lives.  Nor  were the 
injured interviewed. The victims’ names were not mentioned in newscast headlines either. 
It should be noted that Channel 2 only found time to report on the attack the following day, 
an hour and a quarter into the newscast. The coverage of the August 4th terror attack in 
Shefar’am was somewhat more balanced. The funerals were covered, and information 
was given about the victims and their families. But most of the story dealt with terrorist 
Eden Natan-zada.  The central  issues were the  transformation  of  Natan-zada from an 
outstanding  student  to  an ideologically  driven murderer  (Yediot  Ahronot’s  headline  on 
page 3, August 5th, read: HONORS STUDENT TURNS INTO TERRORIST); Natan-zada’s 
stunned and concerned family (WE DID NOT RAISE A MURDERER, Ma’ariv’s headline 
on page 5, August  7th);  the question of  his burial  place (OVER OUR DEAD BODIES, 
Yediot  Ahronot page 7,  August  7th);  and the  intelligence failure  that  made this  attack 
possible.  The  coverage  of  the  Shilo  attack  focused on the  amazement  expressed by 
Weisgan’s friends and relatives and the owner of the factory where he worked.

42



Conclusion

The disengagement from Gaza Strip and the northern West Bank was the culminating 
moment  in  the  implementation  of  Israel’s  unilateral  policy,  and  one  of  the  most 
extensively  covered  events  in  Israeli  history,  supplying  endless  human  and  political 
interest  stories.  Israeli  reality  never  had  never  undergone  such  an  explicit  test, 
challenging the past (the settlements’  location, the reason for their  creation and their 
effect on Palestinian and Israeli life), the present (the evacuation’s wider context) and the 
future (the implications of the evacuation on the destiny of both peoples). Yet Israel’s 
mainstream  media  chose  to  disconnect  the  disengagement  from  the  context  of  the 
Israeli-Palestinian conflict, and present it as an internal Israeli affair. 

As we have seen, an analysis of all the items referring to the disengagement in the Israeli 
press and television between August 1st and 24th, 2005 (over 2,000 items) reveals several 
patent editorial practices that created a simplistic view of the situation:

 The coverage played up the settlers’ image as a dangerous and violent group, as well 
as their plans to resist evacuation forcefully and endanger the very feasibility of the 
disengagement.  This  was  done  in  spite  of  contradictory  information  which  was 
constantly sent in by the reporters on the ground but mostly marginalized and often 
presented under misleading headlines. 

 The media incessantly dealt with the suffering experienced by Israelis as a result of the 
disengagement, and hardly focused on other aspects related to the evacuation. More 
than 1,200 items repeatedly told of the pain and hardship experienced by evacuees 
and evacuators. There was hardly any discussion of the disengagement’s benefits, the 
price which the settlements had exacted from Israelis over the years, or the suffering 
they had caused Palestinians.

 The lack of historic and diplomatic perspective in the media’s coverage suppressed the 
Palestinian side of the story throughout the period. In spite of the almost complete calm 
observed by the Palestinians during the disengagement period, they generally made 
headlines only under negative or threatening circumstances.

Both aspects of the coverage – presentation of the settlers as a particularly violent and 
dangerous group on the one hand, and the preoccupation with their plight on the other 
– contributed to a one-sided, simplistic framing of the disengagement. In this sense, the 
Israeli media followed the classic rules of Greek tragedy, expressing empathy for the 
heroes (the Israeli  victims,  evacuees and evacuators  alike),  shocking its  audience, 
eliciting feelings of fear and pity, and leading up to a catharsis following the completion 
of the evacuation. Only then was it possible to breathe deeply, and conclude that “we 
went through this together”, with “zero casualties”. 

In its  coverage of  the disengagement,  mainstream Israeli  media adopted the basic 
narrative  underlying  the  concept  of  unilaterality,  which  considered  evacuation  a 
necessary move, calling for no explanation or criticism. This concept is based on the 
disengagement’s planners’  basic assumption that there is “no partner”  on the other 
side. Consequently, the disengagement was presented as a one-sided, internal affair 
which Israelis experienced amongst themselves, while suppressing an entire set  of 
crucial questions about the future of the region. 

43



Appendix: The first two reports

These are the summaries of the first two reports issued by Keshev as part of the project 
“Media Monitoring – Words Can Kill”. This unique project, jointly carried out by the Israeli 
organization Keshev and the Palestinian organization Miftah, monitors the media on both 
sides of the conflict. Our goal is to change those patterns of coverage in Israel and in the 
Palestinian  Authority  which  encourage  prejudice,  incitement,  defamation, 
misrepresentation, de-legitimization and dehumanization of the other side. 

We hope our reports will encourage a more balanced, responsible and sober coverage, 
which  will  present  the  public  with  a  full  picture  of  reality,  its  complexity  and  the 
contradictions we live with. Words can kill, but they can also offer hope.   

Media Monitoring Project; “Words Can Kill, Too”, January 2005

“When Thy Enemy Falls”

Coverage of Arafat’s Death in the Israeli Media

Summary

This  report  examines  coverage  of  Yasser  Arafat’s  illness  and  death  in  the  three  main  Israeli  daily 
newspapers (Yediot Aharonot,  Ma’ariv and Ha’aretz) and in the main television news editions (Channel 1, 
Channel 2 and Channel 10), from the first reports of his illness on October 25, 2004, until November 19, a 
few days after his burial. 

Below are the principal findings of the report:

1. Introduction: Arafat Dies but the Conception Lives 

Israeli media reports on Arafat’s condition reflected, more than anything, the “conception” that has taken 
hold in recent years in Israel, which maintains that there is no Palestinian partner for peace and that 
Yasser Arafat alone is responsible for what has transpired in the region. This problematic conception 
was exposed in full force in internal disputes within Israeli military intelligence that were revealed in a 
series of interviews published in Ha’aretz beginning in the middle of 2004. In these interviews, former 
senior military intelligence officers, Gen. Amos Malka, Amos Lavi and Matti Steinberg, strongly criticized 
the outlook adopted by the security establishment and the Israeli government, which held that Arafat is 
solely responsible for the collapse of the peace process and the wave of violence that has consumed 
the region. 

In its news coverage of the past few years, the Israeli  media has adopted this “conception” almost 
without criticism. An examination of the coverage of Arafat’s death reveals that the conception underlies 
reporting about the man himself, his potential successors and Palestinian society in general. 

2. The Man with the Hairy Face, the Kaffiyeh and the Pistol: Arafat’s Image as He Lay Dying

In general, Israeli media outlets represented Arafat in his dying days as a mythical figure, Satanic, a 
larger-than-life enemy, and his death was anticipated with explicit rejoicing at his downfall. Headlines in 
Yediot Aharonot and Ma’ariv frequently featured denunciative and disparaging expressions like: Good 
Riddance, Has His Day, Arafat’s Finished, the Man with the Hair on his Face, Man of Blood and Man of 
Evil, Arch-terrorist, and Matters as Dead. 

Anticipation of Arafat’s death and delight at his impending demise were expressed in such headlines as: 
“The Arafat Era, Finally, Approaches its End” and “How Much Longer Must We Wait?” (Yediot Aharonot, 
November 8 and November 11, 2004).

44



In profile stories and descriptions of the image and life of Yasser Arafat those components that were 
consistent with the “conception” were emphasized and those that contradicted it were minimized. On the 
Channel 2 news, Ehud Ya’ari stood out in portraying Arafat’s demonic image, which he interspersed 
with anecdotes and testimony about Arafat’s real intentions. Oded Granot, on Channel 1, on the other 
hand, did not negate “the conception”, but nevertheless depicted Arafat’s image in a less impassioned 
manner and gave expression to other more complex sides of his character, including his role in the 
peace process and his support for a two state solution.

3. “The Palestinians Spread Declarations”: Who Knows Best How the Chairman Feels? 

A prominent  phenomenon  found  in  almost  all  of  the  media  outlets  was  scorn  for  Palestinian 
sources of  information.  Almost  all  of  the media  outlets  clearly  distinguished between “reliable” 
sources and Palestinian sources. In news reports, Palestinian sources never “say” or “announce”; 
they “spread declarations,” “maintain their version,” “continue to insist,” “disseminate information,” 
“assert,”  or  at  times  they  “admit,”  and  so  on.  Special  contempt  was  reserved  for  the  PLO 
representative in Paris, Laila Shahid. Keshev’s report presents several examples that show how 
assessments of  Arafat’s  condition were derided and dismissed when they  were expressed by 
Palestinian sources,  but  the same assessments were presented as undisputed fact  when they 
were made by Israeli sources, sometimes in the same newspaper and on the same page.

4. The Woman by His Side: The Media and Suha 

The media’s treatment of the Chairman’s wife and her conduct at his deathbed was characterized by a 
certain colorfulness that was reminiscent of gossip columns, replete with Orientalist and even chauvinist 
elements. Yediot Aharonot and the Channel 2 news edition were especially prominent in this regard. In 
Yediot Aharonot the headlines spoke of Suha as a demonic woman, motivated by money and ruling with 
a high hand over Arafat’s circle: “Blonde Ambition,”  “The Young Woman Whose Eyes Shine at the 
Millions of her Inheritance,” who plans “Burning Revenge against Abu Mazen” while “Her Finger is on 
the Respirator Button”. Only in some profile stories, published in back pages, was it possible to find a 
more complicated picture of Suha’s role and her motives, such as the reasons for her  distance or 
distancing from her husband, but these details did not make it into the headlines. On Channel 2, the 
news anchors did not miss an opportunity for amusement with chauvinist jokes about Suha and open 
disdain for her and her motives. Thus anchor Gadi Sukenik allowed himself to summarize the subject in 
a few words: “Not much of a relationship, but it was worth it”.

5. “Shock and Confusion on the Palestinian Street”: What Do They Think of Arafat on the Other 
Side?

Reporting  on  what  transpires  on  the  other  side  is  one  of  the  most  important  roles  of  the  media, 
especially in places and situations where there is crisis and conflict. Though the Israeli media referred to 
the mood and reactions on the Palestinian side, almost every media outlet that was examined did not 
base its descriptions of Palestinian reactions on significant Palestinian sources and what was depicted 
was  superficial  and  general.  Aside  from Amira  Hass  of  Ha’aretz,  who  lives  in  and  reported  from 
Ramallah and was able to present a more complex and deeper picture, most reporting was limited to 
chance conversations with Palestinian passersby. Each of the media outlets gave a different picture of 
Palestinian attitudes toward Arafat’s condition. Some spoke of “fear,” “mourning” and “shock” on the 
Palestinian  street,  and  some  of  “indifference”  and  “lack  of  interest”  –  with  the  same  degree  of 
decisiveness and generalization. 

6. “Battles of Succession in the Palestinian Authority”: A First Step toward the Next Conception?

Newspaper headlines and television news anchors’  pronouncements generally dealt  with “battles of 
succession”  and an “expected outbreak of  violence”,  even while  the reporters  themselves reported 
assessments (including those of the Israeli security system) that foresaw a smooth transfer of power, 
orderly elections and Palestinian unity at the difficult moment of the death of their leader. In advance of 
the funeral, headlines in all of the newspapers warned of riots. A report in Yediot Aharonot, for example, 
declared “The Masses Are Liable to March on Jerusalem, Police and IDF at Highest State of Alert”. 
However, articles in the same edition featured assessments by security forces that maintained that the 
funeral would pass quietly. In Ha’aretz, the headlines also emphasize a frightening scenario: “Highest 
State of Alert in the Police and IDF, Police Worried: Demonstrative Attacks and Riots on the Temple 
Mount”. The bottom line is that none of the furious prophesies presented in the headlines materialized.

7. “Returning the Guns to Them”: Is a New Era of Israeli Gestures Really Beginning?

45



 Opposite the image of Palestinians in newspaper headlines and news broadcasts, an image that 
consists  of  indifference  and  violence,  anarchy  and  battles  for  succession,  the  media  outlets 
presented a positive and conciliatory view of the Israeli side. The steps taken by Israel following the 
Chairman’s illness and death were presented as gestures toward the Palestinians: The government 
permits Arafat to leave to receive medical care anywhere in the world and will agree to his return to 
the  Muqata’a;  Israel  will  allow  East  Jerusalem Palestinians  to  vote  in  the  elections;  the  IDF 
exercises  restraint  during  the  mourning  period;  the  IDF  allows Palestinian  policemen  to  carry 
weapons, and more. Even when reports in the same media outlets made it clear that the “gestures” 
were offered in response to pressure on Israel  from the United States, and even when it  was 
reported that the gestures were made for lack of an alternative or were conditioned on certain 
Palestinian behavior, the headlines almost universally presented these moves as generous acts by 
the Israeli side.

8. “Is the Chairman’s Death Good?”: The Media and Abu Mazen

 In the media’s treatment of Arafat’s successors, especially Abu Mazen, the conception that there is 
“no partner” weighed heavily, making it possible to identify the first signs of the next “no partner” 
conception. Headlines such as “A New Middle East,” “A New Era,” and “Now There’s a Partner” 
jubilantly  stressed that  a  new era has begun and created expectations for  substantial  change 
following the death of our greatest enemy, thus solidifying Arafat’s existence as the “non-partner”. 
Referring to his replacement, Abu Mazen, the Israeli media offered three principal explanations, all 
of which led to the same conclusion: Abu Mazen is Arafat’s successor and is no different from him 
(therefore there is no partner for peace); Abu Mazen is different from Arafat but weaker than him 
(therefore there is no partner because he will not be able to bring about change); Abu Mazen is 
different from Arafat and able and willing to accept Israel’s demands (therefore, as soon as this is 
revealed  not  to  be  the  case,  he  will  immediately  become  a  non-partner).  Building  up  the 
expectation for rapid change is indicative of an outlook that does not give a full  picture of  the 
complex reality and of the point of view of the other side.

9. Conclusion: Toward the Days Ahead 

After four years in which the vast majority of the Israeli media embraced the old conception, in the 
period that we examined it was possible to identify the first signs of a new optimism, but also of a 
new conception, one that says: In Arafat’s time, he was alone was responsible for the situation; 
now that he is gone, our hands are extended in peace but we “understand” that after his death 
there is still, apparently, “no one to talk to”. In the media’s coverage of Arafat’s final days there is 
virtually nothing that might lead Israeli  news consumers to understand the extent to which the 
future of the Israeli-Palestinian conflict depends on both sides, and not just the other side. The 
optimism emanating from the Israeli  media after Arafat’s death is qualified,  and it  is  based on 
complete disregard for Israel’s role in the conflict. We hope that this report and its conclusions will 
help bring certain changes to the conduct of the Israeli media, changes that will make possible 
coverage that is more balanced and more responsible and less impassioned, that will present the 
full picture of reality to the public, its complexity and the contradictions that we live with. Although 
words can kill, they can also offer hope.

46



Media Monitoring Project; “Words Can Kill, Too”, August 2005

Quiet, We’re Disengaging!

Israeli Media Coverage of the Tense Ceasefire between Israel and the Palestinian Authority 
following the Sharm e-Sheikh Understandings

Summary

1. Introduction

On February 8,  2005,  at  the Sharm e-Sheikh summit,  Prime Minister  Ariel  Sharon and Palestinian 
Authority Chairman Mahmoud Abbas (Abu Mazen) declared a ceasefire after more than four years of 
Intifada.  Since the summit,  the two sides have exchanged mutual  recriminations on intentional  and 
unintentional violations of the understandings that were reached. This report examines how the major 
Israeli media outlets covered the ceasefire, how they interpreted the actions (both positive and negative) 
of  both  sides,  and  how  they  dealt  with  each  side’s  pronouncements  concerning  violations  of  the 
ceasefire by the other side. 

The report focuses on a period of 32 days, between April 9 and May 10, 2005, and examines patterns of 
coverage in six major Israeli media outlets: The newspapers Ha’aretz,  Yedioth Ahronoth and Ma’ariv, 
and the nightly television news broadcasts on Channels 1, 2 and 10.

In a long and difficult conflict like the Israeli-Palestinian conflict, periods of ceasefire and relative calm – 
like the one examined in this report – are no less important than more violent periods. The two sides 
arrive at a ceasefire when they are exhausted, injured and distrustful. Almost naturally, both sides tend 
to overlook cases in which they themselves violate the agreements that led to the ceasefire and to see 
in the other side’s violations proof that it intends to resume the circle of violence. Each side tends to see 
its violations as unintentional and the other side’s violations as the direct result of policy. Moreover, in 
situations  like  these,  decision  makers  (in  our  case,  Israeli  decision  makers)  are  likely  to  issue 
declarations  that  are  not  meant  to  strengthen  the  ceasefire,  but  rather,  to  prepare  the  ground for 
blaming the other side in the event that the ceasefire ends.

This is why it is important that media outlets, which provide their consumers with information on this 
unstable  state  of  affairs,  provide  balanced,  reliable  and  checked  information  that  attempts  to 
independently examine events in the field and critically interpret official pronouncements. As this report 
shows, the media outlets examined did not perform their duty in this regard.

The first part of the report (Sections 2 – 5) concerns coverage of Israel’s actions and failures to act; the 
second part (section 6) concerns coverage of the Palestinian Authority’s actions and failures to act. In 
both parts, this report does not attempt to determine to what extent each side fulfilled its commitments, 
nor how “justified” its accusations were against the other side. The report, rather, seeks to examine 
news coverage of these questions and to scrutinize to what extent the media outlets provided their 
consumers with information that was checked, investigated and complete on the complex reality of the 
fragile ceasefire – information that can enable media consumers to attain an informed outlook on the 
current stage of the conflict.

2. How was violence by the IDF against Palestinians covered? 

During the period covered by this investigation, 9 Palestinians were killed by soldiers’ fire in six separate 
incidents and more than 100 Palestinians were injured. In the media outlets that were examined, there 
appeared 42 items about these incidents. The reports were relatively minor and were minimized by 
various editorial  techniques.  Incidents  in which Palestinians were injured by IDF soldiers’  fire were 
almost never reported, even when they resulted in serious injuries.

The report examines two main incidents in depth: The killing of two Palestinian youths in Beit Liqiya, on 
May 4, 2005, and the killing of three Palestinian youths in the Philadelphi corridor, on April 9, 2005 – to 
which the Palestinians responded by firing mortars. The initial reports on these incidents were all based 
on  the official  IDF version of  events  and lacked critical  examination of  this  version.  After  the IDF 
published its own investigations of the incidents, their most severe findings were played down by all of 
the  media  outlets  except  for  Ha’aretz.  Independent  critical  perspectives  appeared  only  in  opinion 

47



columns and in one investigative report that appeared far away from the news pages. None of the 
media outlets devoted news space to significant questions that arose from these incidents – such as 
IDF policy on opening fire in the midst of a ceasefire.

3. How were Palestinian reactions to these incidents covered? 

In coverage of these incidents, the Palestinians’ reactions were suppressed or played down by all 
of  the  media  outlets.  Channel  2,  Yedioth  Ahronoth  and  Ma’ariv  simply  ignored  most  of  the 
reactions. Channel 1 and  Ha’aretz  gave a little more space to the reactions. Where they were 
reported, Palestinian reactions appeared in the body of news items and were not mentioned in the 
headlines. This lack of balance is especially pronounced when it is compared to coverage of Israeli 
reactions to Palestinian actions. For example, Abu Mazen’s criticism of Israel after the killing of the 
three youths appeared only in minor form, within the body of news items. By comparison, the 
Minister  of  Defense,  Shaul  Mofaz’s,  criticism  of  the  Palestinian  firing  of  mortars  in  response, 
appeared in the front page headlines of all of the newspapers and was prominently covered in the 
television news broadcasts.

4. How was international criticism of Israel covered? 

In the weeks after the Sharm e-Sheikh understandings were reached, various international actors 
criticized Israel and claimed that it was not fulfilling its commitments. Such criticism pointed out that 
Israel  was  avoiding  cooperating  with  Abu  Mazen,  that  it  was  not  releasing  prisoners,  and 
especially,  that it was continuing to build in the settlements. Criticism on the latter subject was 
voiced by the United States President, George W. Bush. This criticism was played down by most of 
the  media  outlets  and  its  significance  was  minimized:  Israel  and  the  United  States,  it  was 
suggested, simply agree to disagree on the matter of construction in the settlements.

5. How was intra-Israeli criticism covered? 

Criticisms of government policy by senior politicians and security officials were similarly confined to 
the margins. During the period examined, 28 items containing such criticisms appeared, 19 of them 
in  Ha’aretz. In the items in  Ha’aretz, as well as the few critical items that appeared in the other 
media outlets, the critiques were minimized through various editorial techniques.

6. How were the Palestinian Authority’s actions and failures to act covered?

A. How were Palestinian violations of the Sharm e-Sheikh understandings covered? 

In most cases where Israeli officials accused the Palestinian Authority of not abiding by its 
commitments,  the  media  outlets  accepted  these  criticisms  without  investigating  the 
allegations on their  own. In most  cases,  the media outlets did not  enable Palestinian 
sources to respond to the charges against them. Channel 10 was exceptional  in  this 
regard because it regularly aired Palestinian responses. All of the media outlets, including 
Channel 10, emphasized Palestinian violations in the headlines and confined Palestinian 
responses to the body of the news items.

B. How were Palestinian actions in keeping with the Sharm e-Sheikh understandings covered? 

During the period examined, there were mentions of measures taken by the Palestinian 
Authority in the spirit of the understandings: Implementation of administrative and security 
reforms,  unification  of  the  security  apparatuses,  strengthening  of  the  rule  of  law, 
disarming of armed organizations, and renewal of security coordination with Israel. These 
items were played down in the newspapers and confined to the margins of the television 
news broadcasts and more than once they appeared under headlines that emphasized 
Palestinian  violations  of  the  understandings.  In  addition,  these  reports  sometimes 
appeared alongside analyses by Israeli security officials that consistently diminished the 
significance of the actions taken by the Palestinians.

48



7. Conclusions

During the period examined, the Israeli media played down Israeli violations of the Sharm e-Sheikh 
understandings and highlighted Palestinian violations. Criticism of Israel, by Palestinian, Israeli and 
international actors, appeared infrequently and always on the margins of the news. Criticism of 
Palestinians, by contrast, was covered profusely. In general, policy questions concerning Israeli 
violations of the ceasefire received secondary attention, as the media coverage mainly focused on 
the disengagement plan.  These patterns of  coverage and editing,  which broadly covered each 
Palestinian attack on Israelis, provided media consumers with a clear and unequivocal situation 
report: Israel is abiding by its commitments and in the vast majority of cases it is not endangering 
the  ceasefire.  The  Palestinian  Authority,  on  the  other  hand,  is  consistently  breaking  its 
commitments and its leader, Abu Mazen, does not want or cannot keep the ceasefire for any length 
of  time.  The  ceasefire  is  therefore  bound  to  collapse  –  and  the  Palestinians  bear  exclusive 
responsibility  for  this.  In  this  sense,  the  Israeli  media  continues  to  operate  according  to  the 
prevailing established point of view, according to which the Palestinian Authority is not a “partner 
for peace”. This perspective also forms the basis for the unilateral disengagement from the Gaza 
Strip. 

49



KESHEV Publications

 “Quiet, We’re Disengaging! Israeli Media Coverage of the Tense Ceasefire between 
Israel and the Palestinian Authority following the Sharm e-Sheikh Understandings” 
(August 2005).

 “Channel Two’s Virtual Reality: Coverage of Events around the Sharbaty Family 
Home in Hebron” (April 2005).

 “A  Dog’s  Life:  Whose  Blood  is  Worth  More  –  That  of  Palestinian  Civilians  or  a 
‘Jewish’ Dog?” (March 2005).

 “‘Israeli Gestures’: How were Israel’s Steps Covered?” (February 2005). 

 “Bush: Territorial Contiguity for the Palestinian State” (February 2005).

 “The Prisoner Release Issue in the Israeli Print Media” (February 2005).

 “When Thy Enemy Falls: Israeli  Media Coverage of the Death of Arafat” (January 
2005).

 “Behind  Defensive  Shield:  The Israeli  Media  and the  Re-occupation  of  the  West 
Bank” (May 2003).

 “Incitement is Hazardous to Life: Words Can Kill, Too” – Keshev Memorandum on 
the  Sixth  Anniversary  of  the  Assassination  of  Prime  Minister  Yitzhak  Rabin 
(November 2001).

 “State-backed Discrimination: Pirate Radio Broadcasts, 1998-2001” (June 2001).

 “Jewish  Media  or  Israeli  Media?  An  Evaluation  of  the  Coverage  of  the  Violent 
Clashes between Arab Citizens and the Police in October 2000” (March 2001).

 “Targeting the Temple Mount: A Current Look at Threats to the Temple Mount by 
Extremist and Messianic Groups” (January 2001).

 “A State Held Hostage by Extremists – Mapping Groups that Endanger Democracy” 
(October 2000).

 “Shuvu Banim – Portrait of Dangerous Messianism” (November 1999).

 “A Look at the News: News Coverage on Two Television Channels in Israel (January 
1999).

 “Pirate Radio in Israel: Alternative Media or a Danger to Democracy?” (April 1998).

50



KESHEV – The Center for Protection of Democracy in Israel was established by a 
group of  jurists,  academics and concerned citizens following the assassination of 
Prime Minister Yitzhak Rabin in order to defend and promote democratic values in 
Israel.

KESHEV researches and methodically collects information on trends that de-legitimize 

democratic institutions, organizations that maintain anti-democratic ideologies or practices, 

ideologically based incitement and violence and the conduct of the media in Israel. The 

material is collected and analyzed for publication in studies, reports and information 

sheets.

At the beginning of 2005, KESHEV launched a long-term project called “Media Monitoring: 

Words Can Kill, Too”. The goal of this project, which is carried out in partnership between 

KESHEV and the Palestinian organization MIFTAH, is to change patterns of discourse and 

coverage in the media in Israel and the Palestinian Authority, which express prejudices, 

incitement and defamation, bias, de-legitimization and de-humanization of the other side. 

All of KESHEV’s reports appear on the organization’s website: www.keshev.org.il.

KESHEV is not affiliated with any political party and its activities are supported by 

contributions alone. The organization’s major sources of support include the New Israel 

Fund, the European Union and the Foundation for Middle East Peace.

Keshev – The Center for the Protection of Democracy in Israel

P.O. Box 8005
Jerusalem 91080, Israel
Tel. +972-2-5672002
Fax. +972-2-5664796
Website: www.keshev.org.il
Email: info@keshev.org.il

51


	Keshev’s Management
	Table of Contents
	 1. Introduction
	2. “WAR AWAITS US IN NORTH SAMARIA”
	8 DAYS BEFORE THE DISENGAGEMENT 

	3. “A SEA OF TEARS”
	4. “LOOTING AND BURNING”
	5. “THE STATE OF GAZA”
	Conclusion
	Appendix: The first two reports
	“When Thy Enemy Falls”
	Quiet, We’re Disengaging!


