
 1

 
 
 

“The Palestinian National Unity 
Government and Prospects for 

Peace” 
 
 
 
 
 

The First Report 
 

Phase II 
 

Media Monitoring Unit 
 

 
March 
2007 

 
 
 
 
 
 

       In Cooperation with the European Union 
 
 



 2

Media Monitoring Unit Team 
 
Project Coordinator: Ruham Nimri 
Media Analyst: Mansour Tahboub  
Information Coordinator: Ala’a Karajh 
Administrative Assistant: Nahed Abu Sneineh 
Monitoring Unit: May Mustafa, Sa’ed Karazon, Abeer Ismail, Belal Ladadwi, Rawan 
Hamad, Jenin Abu Ruqti. 

 
 
Steering Committee for this Report  
 
Dr. Hanan Ashrawi 
Dr. Lily Feidy 
Muhammad Abed Rabo 
Khader Khader 
Khalil Shahin 
Mousa Qous, 
Hisham Abdallah 
Atta Al Qemari 
Emad Al-Asfar 
Bisan Abu Ruqti 
 
 
 
 
Copyright reserved  
“The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy- 
MIFTAH” 
 

 
 

P. O. Box: 69647  
Jerusalem 95908 
Tel. No: Jerusalem 972 2 5851842 Ramallah 9722 2 989490 
Fax: 972 2 5835184  Ramallah 972 2 2989492 
E. Mail: info@miftah.org 
Webpage: www.miftah.org 



 3

Introduction 
 
Ever since its inception, MIFTAH has sought to contribute to the development of the 
local media, utilizing several means including conferences, workshops, specialized 
publications training courses monitoring and analysis. While MIFTAH is fully aware of 
the difficult conditions under which the media operates, most importantly the Israeli 
occupation, absence of sovereignty and weak rule of law and institutions, it still seeks 
advancement with all possible means, through advancing the media discourse and 
improving the performance of individuals and institutions working in the media. 
 
MIFTAH, through its Media Monitoring Unit, strives to follow up, analyze and examine 
the content of several major Palestinian media channels. The responsiveness of media 
persons towards this endeavor, their acceptance of objective criticism and their pursuit 
for change and improvement please us. This was the case during the implementation of 
the first phase of the “Monitoring the Media Coverage of the Palestinian-Israeli Conflict” 
project, implemented in cooperation with the Center for the Protection of Democracy in 
Israel-Keshev, which had monitored the coverage of the Palestinian-Israeli conflict in the 
Israeli media. 
 
The second phase of the project seeks to take new avenues through monitoring, 
examining and analyzing the media discourse towards specific issues. It also comprises 
training young journalists, re-editing and layout of samples of newspaper front pages, 
publishing a journalism manual, conducting a journalist survey on issues related to media 
coverage of the Palestinian-Israeli conflict, as well as publishing special reports that 
focus on specific prominent issues that attracted media coverage. 
 
In this context, MIFTAH issued a special report entitled the “Bloody Sunday that 
addressed the coverage of the three main Palestinian newspapers-Al-Ayyam, Al-Quds 
and Al-Hayat Al-Jadidah- of the bloody events that took place early October 2006 in the 
West Bank and Gaza, because of the major rift between “Fateh” and “Hamas” and the 
tense and charged atmosphere in the Palestinian arena. The report addressed the role of 
these three main newspapers during that period.  
 
This report entitled “The Palestinian National Unity Government and Prospects for 
Peace” addresses the media coverage of two main issues that the Steering Committee of 
the Media Monitoring Unit had identified: The efforts for the formation of the National 
Unity Government, and the prospects for peace between Palestinians and Israelis amid 
changes in the region, in particular following the Israeli war against Lebanon. The report 
covers the period between 1 September-31 December 2006, during which the Monitoring 
Unit staff recorded and examined the three newspapers, Al-Ayyam, Al-Quds and Al-
Hayat Al-Jadidah as well as Palestine Television (PBC) at  6:00-11:00 p.m. 
 
 
 
 
 



 4

In this report, the monitored topics are divided into: 
 
A. Palestinian National Unity Government 

 
This section comprises an analysis of newspapers and television regarding the attempts to 
form the Unity Government, and the accompanying internal strife that developed into 
bloody clashes. Questions addressed in this context include: 
 

1. How did the Palestinian media cover the formation of the National Unity 
Government in terms of interest and emphasis? 

2. Did the media succeed in conveying full facts and information about the 
issue? 

3. How did the media address the issue of the National Unity Government and 
developments on the ground internally and with the Israeli side? 

4. Was the Israeli media biased towards a certain side? 
5. Did the media present beneficial reports or features on conflict and agreement 

over the formation of the Unity Government or did it merely publish different 
statements and positions? 

6. How did writers address the issue of the Unity Government in their articles? 
7. Did the media follow up the multitude of issues that accompanied internal 

clashes or did it fail to disclose information and facts? 
 

B. Prospects for Peace 
 
This section of the report addresses the media coverage of the Palestinian -Israeli conflict, 
and analyzes all issues pertaining to that in terms of both developments on the ground 
and diplomatic activity. Questions addressed include: 
 

1. Did the media cover the Israeli positions and initiatives towards the conflict? 
2. How did the Palestinian media cover the major diplomatic action, in particular 

that of the American administration and the statements of  U.S. Secretary of 
State Condoleezza Rice during her tour in the Middle East or during her 
meeting with President Mahmoud Abbas in New York on 19 September 2006, 
and British Prime Minister Tony Blair’s visit to Ramallah and Jerusalem? 

3. How did the Palestinian media deal with President Mahmoud Abbas’ meeting 
with Israeli Prime Minister Ehud Olmert? 

4. Did the Palestinian media handle Israeli attacks professionally and 
objectively? 

5. Was the media inciting? 
6. How were the issues of the National Unity Government and the prospects of 

the revival of the political process linked? 
7. How did the media address the issue of missiles launched from the Palestinian 

Territories in Gaza Strip against Israeli territories? 
 

 
 



 5

 
Necessary Comments  
 
First 
 
The report covers an extremely active period related to the issue of the National 
Unity Government and prospects for peace; hence it is not possible to address all 
details of events and their coverage. Specific samples and models were selected, 
examined and analyzed to serve this report. Such a report cannot cover all events 
that took place in the region pertaining to the National Unity Government, 
developments on the ground, diplomacy, and statements and initiatives from the 
parties of the conflict. 
 
Second 
 
Several samples and models were used in accordance with their connotations, 
relevance, importance and their logical sequence with the objective comments and 
criticisms, regardless of their chronological order. For example, there may be a 
comment on an item published or broadcast on September 5, 2006 together with 
an item published or broadcast on September 9, 2006 or November 30, 2006 or 
any other monitored day because they share a similar comment or outcome. It 
should be noted that there was an overlap in the media coverage of several issues, 
such as the efforts to form the National Unity Government, the Quartet conditions 
for recognizing this government, and negotiations in more than one location and 
through several mediators over the Israeli soldier held by Palestinian factions and 
the possible exchange for a number of Palestinian prisoners inside Israeli prisons. 
The correlation and overlap between the formation of the National Unity 
Government and the bloody clashes in the Palestinian Territories, specifically 
Gaza was also noted. 
 
Daily Chronicle of the Palestinian-Israeli Conflict 
 
Monitors followed up all what was published about the two main topics for this 
report, “the National Unity Government and the Prospects for Peace” on the front 
and inside pages, as well as articles and caricatures. Since articles express the 
views of their authors, but are subject to the decision of the chief editor, who may 
publish, block or edit them, they constitute a broad source of material for analysis 
and examination. This, however, may divert us from the main goal of this report 
and this project in general. Hence, we focused on news, reports and topics in 
newspapers, selecting two sample articles for comment and analysis. 
 
The period of study was replete with events, to the extent that newspapers were 
exhausted in covering them from all angles. As usual, the newspapers were 
swamped with the daily, new and eminent news, but had fallen short of making 
their own reports, or raising their own distinctive questions about issues of 
concern to citizens. 



 6

 
To assert this point, samples of news coverage are presented below: 
 
Al-Ayyam -September 1, 2006-front page 
Israeli forces redeploy on the eastern peripheries of Gaza after withdrawing from 
Shaja’iyyah 
The report, four columns by newspaper correspondent Fayez Abu Oun, provides 
details of the killing and destruction perpetrated by occupation forces.  
 
Nablus: Al-Aqsa Brigades Leader assassinated and a number of Israeli soldiers 
wounded 
Report by newspaper correspondent Ghazi Bani Odeh 
 
In a third news item: Tens of thousands of Israelis march demanding the release 
of the three soldiers. 
 This report came in four columns, source (Reuters, AFP). 
 
A fourth news item: (Karfan) Occupation court in Ofra extends Dweik’s detention 
along with a group of PLC members and ministers.  
This report came in three columns, by correspondent Husam Izzeddin. 
 
In its inside pages, the newspaper published reports on Israeli assaults against 
citizens in several areas in the West Bank and Gaza. 
 



 7

 
Al-Quds 1-9-2006 
 



 8

Al-Quds newspaper, same date, had similar reports on the front page, but the 
news item on the Israeli demonstration news was absent.  
 
Al-Hayat Al-Jadidah, on its front page, published similar headlines as those of Al-
Ayyam and Al-Quds, adding one headline: The Churches of the Holy Land attack 
the Christian-Zionist Movement.  
 
In another event,  
Al-Hayat Al-Jadidah  on November 9, 2006 front page 
A Massacre swamps Beit Hanoun in blood 
18 martyrs and tens wounded mostly women and children belonging to one family  
 



 9

 
Al-Hayat Al-Jadidah 9-11-2006 
 



 10

Some may consider publishing the photos of the bodies of a mother and two of 
her children, victims of the Israeli aggression, acceptable, especially with the 
atrocious scale of crime committed by the occupation. The photos are painful, sad 
and definitely moving. Publishing such photos, however, may be considered 
indirect incitement and possibly harmful to the families of victims and their 
children who may see them. 
 
Amid the concern about the aggravating internal conflict between Fateh and 
Hamas, the news items and reports on the Palestinian-Israel conflict receded 
sometimes, occupying less space on front pages.  
 
An example is Al-Hayat Al-Jadidah on December 22, 2006, front page: 
Occupation intends to construct a large settlement over Walaja land. 
 
The main news item came in 5 columns entitled: 
Calm in Gaza.. Fateh and Hamas assert dialogue for resolving problem.  
 
It is noted that the three newspapers addressed the immediate daily issues of 
concern to the citizens’ daily lives and unveiled aspects of occupation practices. 
The objective conclusion about this coverage is that it is mostly direct, objective, 
and is neither biased not inciting. In fact, the coverage may be criticized for the 
inadequacy of details about all crimes perpetrated by the occupation troops in 
Gaza or Nablus. The newspapers did not present distinctive stories that cover, 
follow up and inquire about tens or even hundreds of human stories that touch, in 
varying degrees, on the lives of citizens in the areas subject to Israeli aggression. 
 
Naturally, the news items and reports on the National Unity Government, and on 
diplomacy and initiatives to revive the so-called Peace Process receded to give 
priority to news on Israeli aggression.   
 
It should be noted that these reports cover news items only, and the three 
newspapers present similar reports, with no clear distinction observed among 
them. 
 
The newspapers were interested in publishing special reports on launching 
missiles from Gaza against Israel, news of which was published on the front pages 
of the three newspapers, with varying sizes depending on the resulting damages 
and the nature of Israeli response or comment, 
 
Al-Ayyam on December 27, 2006 
Olmert discusses response today (sub heading) 
 
Underneath: 
A strategic establishment is hit and two Israelis wounded as a result of missiles on 
Ashkelon Port and Sderot. 
 



 11

The news item occupied 4 columns, in red font and in the upper half of the front 
page. It was fully taken from news agencies that took their information from 
Israeli sources. Towards the end of the news report, the newspaper added a 
statement made by Al-Quds Brigades, the military arm of Islamic Jihad, in which 
it declares responsibility for the missiles.  
 
This is mostly the pattern adopted in reports on Palestinian missiles against Israeli 
territories. 
 
The newspaper had published a similar report the day before about similar 
shelling with a sub-heading: One fell near a strategic establishment. 
 
Missiles launched on Sederot and Ashkelon and no casualties  

 
Coverage of the National Unity Government 
 
The newspapers covered the National Unity Government extensively, including 
the positions of Palestinian, Israeli and international parties. Newspapers might 
have given this issue even more than they should.  
 
Headlines came as follows: 
 
Al-Ayyam -September 2, 2006-front page: 
 
Europe welcomes a Palestinian Unity Government that includes Hamas, provided 
it accept conditions of the international community 
 
Also: 
Haniyyeh: Formation of a National Unity Government is still at the beginning 
 
On page 7:  
Jabalya: Politicians assert the importance of forming a national unity government 
to confront current crisis 

 
Al-Ayyam-October 11-2006 
On its front page, the newspaper had a main headline of an 8-column news item, 
starting with the following subheading: Failure of the Qatari mediation attempt 
dealt a fatal blow to the unity government project but did not bury it 
Three options: Dissolve the government, technocrat (merit-based) Government, 
or Early Presidential and Legislative Elections 
 
In another headline: 
Al-Shaer supports the formation of a professional government 
This item covered three columns and was written by newspaper correspondent 
Ghazi Bani Odeh. 
 



 12

 
Al-Ayyam  11-10-2006 
 



 13

Al-Hayat Al-Jadidah-October 11, 2006 
A front page headline over 4 columns: 
 
Amr: The Qatari initiative failed and all options are open for the President  
 
With the following subtitle: Requested Hamas leadership to end its threats of civil 
war 
 
On the same page the following comments of the Government spokesman 
appeared: 
 
Subheading: We are not willing to give Israel legitimacy for free 
Hamad: Qatari mediation has not ended and we have not reached a deadlock 
regarding the unity government. 
 
The three newspapers published on their front pages statement of the Egyptian 
Foreign Minister Ahmad Abu Al-Ghayt as such: 
 
Abu Al-Ghayt: If Haniyyeh rejects the Arab Peace Initiative he must look for a 
solution by himself.  
 
In details, there was an indication of Egyptian dissatisfaction with Hamas and its 
call upon Hamas to shoulder its responsibilities. 
 
It is noted that the three newspapers on that day dealt with similar topics and  
wording. 
 
 

 
Caricature “Al-Ayyam  ” 2-12-2006 



 14

Hafez Barghouti, Editor in Chief of Al-Hayat Al-Jadidah held Hamas responsible 
for the failure of the Qatari mediation, concluding in his article on the back page 
on October 11, 2006, that the National Unity Government is no longer on the 
agenda of the brothers in Hamas. 
 
The writer of this article, who is also the Editor in Chief of the newspaper,  
considered himself one party in the difference between Hamas and Fateh 
regarding the Unity Government, and jumped into conclusions that may not be 
true, especially that Qatar did not announce the reason for the failure of its 
mediation and did not hold a specific party responsible. Al-Hayat Al-Jadidah 
published on the front page of the same day the following statement of the 
Minister of Information: 
 
Rizqa:  Qatari Minister accused certain parties of not desiring success for his 
mission in the Palestinian Territories, 
Hence Hamas Minister was insinuating the responsibility of a party other than 
Hamas for the failure of the Qatari mediation. 
 
Al-Hayat Al-Jadidah October 30, 2006 front page 
Solana expects a Palestinian agreement over a new government within two days.  
 



 15

 
Caricature “Al-Hayat Al-Jadidah” 30-9-2006 
 
 
Al-Quds-December 6, 2006-front page 
Haniyyeh met faction representatives in Damascus. 
Hamas awaits Israeli response on Mash’al’s ideas on imprisoned soldier. 
 
In the details, Hamas asserts that it is waiting for a response from the Israeli 
Government on proposals conveyed by Omar Suleiman, Head of Egyptian 
Intelligence, to Tel-Aviv on the soldier Gilad Shalit. 



 16

  
Tension, Clashes and Shooting at Haniyyeh’s Convoy 
 
In its special report published last October, MIFTAH presented samples of the 
media coverage of differences between Fateh and Hamas, and between the 
Government and the Presidency, and which developed in many cases to armed 
clashes, reciprocal abduction and assassination of leaders and cadres from both 
sides. It is possible to refer to that report, rather than repeat its content, despite its 
importance in terms of the negative role of the media. We shall present samples, 
rather than all what was published or broadcast, noting that the tense and charged 
atmosphere and the clashes had started before the period the report covers, and 
continued all through. 
 
Al-Hayat Al-Jadidah-December 16, 2006-had the following headline in red 
covering 8 columns in its front page: 
 
Horrific escalation that warns of a fierce civil war 
 
The following subheadings came beneath it: 
Hamas accuses President, Dahlan and the Presidential Security of attempt 
against Haniyyeh’s life. 
 
Fateh: Accusations against Dahlan are an explicit call for shedding Palestinian 
blood.  
Erekat: What happened in Rafah and Ramallah is a destructive introduction and 
President gives his speech today. 
 
Haniyyeh describes what happened at Rafah Border Crossing as the “Dignity and 
Sovereignty revolution.” 
 
Zahhar: Those who shot at the Prime Minister’s convoy shall be punished and 
will not sleep at their homes any more.  
 
Tens of demonstrators and security men injured in Ramallah clashes… Forces 
demand a cease to all forms of accusations and incitement. 
 
In the same issue, a 3-column item on the front page had the following heading: 
Hamas will neither agree on referendum nor on early elections 
Beneath it: 
Al-Hayyeh: What war are you, Abbas, declaring against God and then against 
Hamas! 
 
Another 2-column item on the same page: 
Al-Shaer meets with the President and calls on Fateh and Hamas to stay away 
from incitement.  
 



 17

Al-Quds-December 16, 2006-front page: 
Regretful events cause 38 wounded in Ramallah and Al-Bireh (8 columns) 
A subheading on the top reads: 
Appeal to President Abbas and Haniyyeh to stop bloodshed and resume dialogue. 
 
These events took place when the Security Staff confronted a Hamas 
demonstration on the occasion of its anniversary that started from Al-Bireh 
Mosque. 
 

 
Al-Quds 16-12-2006 
 
The newspaper published the following in 4 columns on its front page under the 
title “Akher Sa’a” (The last hour): 
Egyptian efforts to curb the unfortunate events and bridge the gap 
 
Beneath it the following subheading: 
Abu Rudeina: Unfortunate events in Rafah Border-crossing are the responsibility 
of those who violated the law. 
Hamas accuses Dahlan of an attempted assassination against Haniyyeh…And 
Siyam demands that Abbas starts an investigation. 
  
Erekat: Holding Dahlan responsible is instigation for murder, and civil war. 
 
Dahlan: Hamas moves from one scandal to another and is smaller than deciding 
my fate.  
 



 18

It is observed that the media tools have conveyed conflicting detailed statements 
and positions, and contributed to charging the atmosphere through concentrating 
on differences and giving attention to exchanged statements and accusations. 
Fiery exchange of accusations and statements found space on front pages, PBC 
bulletins as well as in talk shows and live commentaries. 
 
Despite the negative role of the media that contributed to tension and was carried 
away by the statements of Hamas and Fateh, it succeeded, however, in many 
cases to follow up and interact with major events, including the murder of the 
three children Osama, Ahmad and Salam Baha Ba’lousha in Gaza.  
 
Al-Ayyam-December 12, 2006-front page 
Subheading: In addition to killing a citizen and wounding others in an attempt to 
assassinate their father the Intelligence officer: 
This is how the three children brothers were killed on their way to school. 
 
In the details, anonymous armed persons shot yesterday at 6:45 with their 
automatic guns the car of Intelligence officer Baha Ba’lousha, in which his three 
children, Osama, Ahmad and Salam  (9, 6 and 4 years old) were. This led to their 
immediate death, in addition to the death of Ba’lousha escort, Mahmoud Al-Habil 
(25 years old). 
  
The newspaper also published the photos of the bodies of the three children 
wrapped with the Palestinian “kafiyya” and Fateh banners. Al-Quds and Al-Hayat 
Al-Jadidah published detailed reports about the topic and gave it great attention. 
 
Al-Ayyam -December 15, 2006 
The main news item on the front page came with the following subheading: 
 
Egyptian mediation enabled Haniyyeh’s return following a surprise Israeli 
decision to close the border-crossing. 
 
One killed and 20 wounded due to chaos and armed clashes in Rafah border- 
crossing. 
 
In a red  heading covering 4 columns: 
Ahmad Yousef and Haniyyeh’s son were wounded in shooting at Prime Minister’s 
convoy. 
 
The newspaper also published an item covering 2 columns with the following 
heading: 
 
Hamas accuses the Presidential Guard of attempting to assassinate Haniyyeh  
 
It is worth mentioning that PBC broadcast a live transmission of the state of chaos 
and clashes at Rafah Border-crossing upon the return of Prime Minister Ismail 



 19

Haniyyeh to Gaza from his first tour, but it ignored in its news bulletin the 
following day the declaration made by Hamas and statements of its officials about 
Haniyyeh’s “attempted assassination” and the shooting at his convoy after 
crossing Rafah border on his way back. The item focused on statements of Fateh 
and the Presidency officials responding to Hamas accusations of Mohammad 
Dahlan and the Presidency Guard of attempted assassination. PBC also broadcast 
a talk show about the Rafah events and the circumstances that accompanied 
Haniyyeh’s return, in which its anchor hosted Rabah Mhanna, PFLP Political 
Bureau member and Maher Miqdad, Fateh spokesman, but no representative of 
Hamas, not even through incoming telephone calls.  
 
It is worth noting that although the newspapers published what had been 
announced regarding the attempted assassination, they addressed the issue 
simplistically and with lack of interest, sufficing with publishing relevant 
declarations and statements. Although Al-Ayyam published in its internal pages 
relevant correspondents’ reports, these, however, were not investigative reports 
such an event deserved, regardless of whether the charges of attempted 
assassination were proven or not.  
 
Do newspapers exaggerate? 
 
The newspapers gave a lot of attention and space during the monitored period to 
the issues of the National Unity Government and the diplomacy aiming –as 
announced- at reviving the peace process. We hereby present samples of the 
coverage of the newspapers of issues related to the Palestinian internal crisis. 
 
Al-Ayyam-December 17, 2006-front page 
President decides to call for early Presidential and Legislative Elections  
 
The headline came on 8 columns preceded by the following subheading: 
 
President: Our first option will remain a technocrat government that breaks the 
siege. 

 
It is noted that the subject of the President’s speech, his decision and reactions 
have taken up the entire front page, including the following headings on the same 
page:  
 
Hamas rejects early elections: a constitutional violation and a coup against the 
will of the people. 
 
Rajoub: The President’s priority is forming the National Unity Government.  
Dahlan: The President clarified in his speech that he does not fear elections and 
rejects the policy of charges of treachery.  
 
Al-Quds did the same on that day 



 20

The main headline on the front page came over 6 columns: 
Abu Mazen: Either a National Unity Government or early elections.  
  
On the same page: 
 
Abdul Rahim: Our people are increasingly convinced that the President is the 
Fiduciary on the national project,  2 columns. 
 
Dahlan: Abu Mazen does not fear elections, 2 columns. 
Rajoub: President did not close all doors, 2 columns. 
Abu Rudeina: Farouq Qaddoumi does not represent the position of Fateh at 
Damascus meeting, 2 columns. 
 
The Government and the PLC reject the call of the President for early elections, 2 
columns. 
 
Al-Aqsa Brigades threaten to target Haniyyeh, Zahhar, and Siyam in case Dahlan 
is targeted, 2 columns. 
 
Al-Hayat Al-Jadidah had similar headlines.  
 
It added on its front page the following headings: 
 
Blair calls the international community to support President Abbas, 2 columns. 
European Union supports President Abbas’ efforts to achieve unity of the 
Palestinian people, 2 columns. 
 
The interpretation of the three newspapers may be correct, and the subject matter 
of the speech, its content and the subsequent comments may be important, but 
delving into this topic and focusing solely on it reflects a kind of professional 
bankruptcy. The subject of the “Presidential call for early Elections” and each 
source of reactions and comments may be formulated within one item that 
contains all the major elements of the speech and the most important 
repercussions. Objective balance must also be maintained, through reporting and 
highlighting reactions and comments. The three newspapers gave more attention 
to statements and comments of Fateh and the Presidency than to those of Hamas 
and the Prime Minister.  
 
The front and internal pages of the three newspapers were void of any political 
analysis or news analysis of their own about this subject, which they could have 
addressed deeply. It was necessary to raise several questions about the call, its 
constitutionalism, potential for success and its possible repercussions on the 
ground. Moreover, the newspapers should have presented the possible internal 
scenarios in particular, in addition to the Israeli and international levels. 
 
Diplomacy and “Yousef’s Document” 



 21

  
The Palestinian media covered important diplomatic action and initiatives of 
different parties towards the Palestinian-Israeli conflict, and covered President 
Abbas’ tour to several countries, as well as visits of several leaders to the 
Palestinian territories, including the visit of U.S. Secretary of State Condoleezza 
Rice on October 30,  2006 and that of British Prime Minister Tony Blair to 
Ramallah and Jerusalem on  January 19. It is noted that topics of the National 
Unity Government, the imprisoned Israeli soldier, the prisoner exchange, the calm 
between occupation and most Palestinian factions in Gaza Strip, the Israeli and 
international siege against the Palestinian people and issues related to the 
Palestinian-Israeli conflict echoed throughout all initiatives and moves. Several 
officials indicated that resolving all these topics was somehow interrelated. 
 
This was noted in Rice’s tour in the region and her statements at the joint press 
conference with President Mahmoud Abbas in Jericho, as she said that she wished 
that the calm would spread to all Palestinian territories, reiterating Washington’s 
position towards settlements and its refusal to deal with the Palestinian Hamas 
government. She said that she sought to move the Peace Process forward towards 
the implementation of the Road Map, adding that she “seeks to take the 
opportunity to expedite and intensify our efforts to reach a solution on a two-state 
basis.” 
 
The Rice-Abbas meeting attracted the major attention of the media, as PBC 
broadcast the press conference live, while newspapers allocated large spaces to 
the visit and the joint press conference. The newspapers, however, did not publish 
political or news analyses that may shed the light on the real goals of Rice’s visit, 
its relation to regional developments, U.S. policies in the region or to Israeli 
political considerations. 
 
The media did not present much useful material that unveiled the dimensions and 
results of the British Prime Minister Tony Blair’s visit to the region. It only 
covered official meetings and the press conference with President Mahmoud 
Abbas. 
 
Al-Quds- December 19, 2006-front page 
Following his meeting with Abbas, Blair promises of an initiative in support of the 
Palestinians soon. 
 
This headline headed an 8-column article and was preceded by the following 
subheading: 
 
Abu Mazen: A government that seeks to break the siege and fulfils Palestinian, 
Arab and International legitimacies.   
 
On December 24, 2006, newspapers published the document of Dr. Ahmad 
Yousef, the political adviser to Palestinian Prime Minister Ismail Haniyyeh, 



 22

indicating that this document was prepared by Yousef and some scholars and 
study centers in Norway, Switzerland and Britain, about the formulation of a 
solution with Israel. It includes an Israeli withdrawal from the West Bank to an 
agreed provisional line in return for a 5-year truce during which no Palestinian 
attacks will be launched inside Israel, or against Israelis wherever they are; 
similarly, no Israeli attacks will be launched against Palestinians or against 
Palestinians wherever they are.  
 
Hamas spokesperson Ismail Radwan denied their knowledge of the document, 
saying that Hamas’ initiative which Sheikh Ahmad Yassin-assassinated by Israel- 
had proposed consists of a full withdrawal of the Zionist enemy from 1967 land, 
including Jerusalem, the return of refugees, the release of all prisoners inside 
Israeli prisons and the establishment of the Palestinian State with Jerusalem as its 
capital.  
 
Newspapers published statements of President Mahmoud Abbas rejecting the 
truce and a state with provisional borders, which Abbas considered a “trick to fool 
our people.” 
 
On December 25, 2006, Al-Hayat Al-Jadidah reported on its front page a 
statement by Nabil Amr, the Media Adviser to the President, saying: The 
President is not informed of Yousef’s document and no one is entitled to grant 
positions that involve concessions. 
 
This item covered 3 columns, with another statement occupying 3 columns by 
Ahmad Yousef saying, “The truce document consists of European ideas 
presented to Hamas.” 
 
In the details, Yousef denied presenting any document that the media considered 
the Hamas vision of an interim solution, adding that the ideas the media circulated 
are a mere European formulation that had not been circulated until that moment 
within Hamas institutions. He added that ever since Hamas came to government, 
it has been willing to conduct dialogue with the Europeans. Several meetings 
were held with Europeans at different levels to propose the truce and the political 
vision. The interest of the media in the Yousef Document and in the subsequent 
reactions is evidence of the importance of the topic and its political dimension.  
 
The Document was published on December 23, 2006, the same day on which the 
Summit between President Mahmoud Abbas and Israeli Prime Minister Ehud 
Olmert was held. 
 
PBC and the three newspapers were highly interested in this meeting, the latter 
publishing major reports with photos and occupying 8 columns. They included 
several subheadings on the positive aspects of the meeting as well as the 
understandings and agreements reached. The reader of the headings would get 
optimistic and positive impressions that would soon vanish; Olmert disclaimed his 



 23

promises, delayed the lifting of a number of military checkpoints in the West 
Bank, retracted from releasing a number of prisoners away from the proposed 
prisoner exchange with the Israeli soldier Gilad Shalit, and postponed the release 
of US$100 million of the Palestinian tax money Israel had seized.  
 

 
Al-Quds 24-12-2006 
 
 
 

 
Al-Ayyam  24-12-2006 



 24

 
Al-Hayat Al-Jadidah 24-12-2006 
 
Articles 
 
It may be said that the victory of Hamas in the Legislative Elections has largely 
contributed to activating article writing on internal affairs, as many different 
opinions have emerged. However, since September 2006, as MIFTAH started 
monitoring Palestinian media, many writers aligned behind one point of view or 
another: either holding Hamas responsible for the deterioration of Palestinian 
conditions at the internal and international levels, or holding the occupation, the 
U.S. and the West responsible. 
 
We hereby present samples of these articles: 
In an article published on September10, 2006, entitled: Unity Government 
Postponement or Procrastination” in Al-Ayyam, Dr. Abdul Majid Sweilem 
criticized the declaration of Dr. Saeb Erekat, Head of Negotiations Department at 
the PLO, that the issue of the National Unity Government would be postponed 
until after President Mahmoud Abbas’ visit to the U.S. The author particularly 
criticizes Erekat’s statement that the issue of the unity government was premature 
by saying: “Why must the media understand from Dr. Saeb Erekat’s statement 
that postponing the decision on the issue of the government is linked to the 
President’s visit and dependent on the outcome of that visit.” 
 
He adds: “Are we facing an option that may be postponed or altered in light of the 
expected outcome? Would it not have been better, stronger and more feasible to 
go to the U.S. after completing the Government’s program and its preliminary 
structure? Is the postponement and considering the issue premature strength for, 
or pressure against us?” 
 
The author concludes by saying, “We need to listen carefully to what the 
Americans and Europeans are saying, more now than ever, to their vision, 
concepts and strategies; we need to beware of their targets and tactics more than 



 25

before, and to realize how to distinguish between their positions and margins of 
differences among them and the limits and ceilings of such differences. We must 
do all that while being ready, with our own vision, positions and cards, most 
importantly our agreement, unity and willingness to address everything with 
flexibility, so long as this does not threaten such unity or our joint agreement.” 
End of quote. 
 
While the author is free to express his opinion, conclusions and appeals, it should 
be noted that he ignores the fact that the internal conditions at the time were not 
appropriate. The author does not indicate the responsibility of Hamas at this level. 
Moreover, the title and the context of this article may be understood as holding 
one side responsible for postponement and procrastination, although reality and 
subsequent developments also indicated the responsibility of Hamas in 
procrastinating, postponing and retracting from agreements. 
  
Another sample: In an article published on November 22. 2006 in Al-Ayyam, 
entitled “The National Unity Government: Stalling!!” Samih Shbeib concludes 
that “Hamas is embarking on negotiations to form the National Unity 
Government in order to buy time and count on what will happen in Lebanon, and 
hence count on international changes, most importantly the deterioration of 
Republicans in the U.S. .” 
 
Towards the end of the article, the author wonders whether “Fateh and the 
Presidency will be able to endure the period of marking time?!1 and how long 
will stalling last?!!” 
 
It should be noted that the author holds Hamas responsible for prolonging 
negotiations, and even accuses it of seeking to buy time. While his conclusions 
may be correct, he has not clarified how future developments in Lebanon or 
international changes may have an impact on the outcome Hamas desires by 
prolonging negotiations. He also did not mention the role and responsibility of 
Fateh and the Presidency in prolonging negotiations, while Fateh was leading the 
general strike of public employees and which contributed to weakening Hamas 
position especially as it lasted for a long time and coincided with the unity 
government negotiations. 
 
Sources of news and reports 
 
Palestinian newspapers heavily rely on reports and news from news agencies, 
particularly on foreign or non-local news. For example, we find on the front page 
of Al-Quds on  September 5, 2006:  
 
Saudi Foreign Minister: Security Council discusses Arab-Israeli peace on the 23rd  
of the month [Reuters]. 
On another topic, taken from Agence France Presse (AFP): During a meeting with 
Abu Ala’a: 



 26

Chirac asserts the need for re-launching dialogue on the Palestinian Question 
From Associated Press (AP), the newspaper published a 7-column report entitled: 
Olmert retracts from unilateral withdrawal from the West Bank and supports 
resuming talks with Palestinians 
 
Al-Ayyam  September 30, 2006, front page 
Abbas: No progress in government talks 
Hamas adheres to its reservations towards the Arab Initiative 
The item occupied 4 columns (AFP). 
 
Another heading: 
Rice meets eight Arab Foreign Ministers on Tuesday in Cairo to discuss the peace 
process (AFP) 
 
Al-Quds September 30, 2006 
Page 2:  
Rice will propose a peace initiative that incurs a heavy military and political cost 
on Israel without prior consultation with it. No source was identified for this 
report. 
 

 
Al-Quds 30-9-2006 
 
 
 
 



 27

 
Al-Hayat Al-Jadidah September 30, 2006 
Page 14: 
Otte: European Union (EU) will deal with the Palestinian Unity Government 
based on its program not its composition [ source is the Kuwaiti News Agency 
KUNA] 
 
These samples have been mentioned in order to give an idea of the degree of 
reliance on foreign news agencies, in issues the newspaper and its correspondents 
should play a larger role, provide accurate information and raise the suitable 
questions that make their coverage distinctive and highly professional. It seems 
that often the three newspapers, and even the television, copy from each other or 
from one main source even in terms of style, headlines or reports. 
 

Monitoring Television 
Incitement through Pictures, Words and Songs 

 
The message of the media wins respect and succeeds in achieving its short and 
long-term objectives when its discourse is sound, simple, objective, humane and 
direct, and free from exaggeration or intimidation, provocation and direct or 
indirect incitement. A television report which focuses on human dimensions in 
covering the results of Israeli aggression may succeed in conveying the reality 
accurately and smoothly more than a report that focuses on ugly pictures and 
words of hostility, incitement or continuous complaint. This also applies to the 
language and the specific words selected to express a specific situation or 
position. For example, the Palestinian media uses the word “massacre” 
extensively in describing the event of killing of a number (three or more) of 
Palestinian victims by Israeli fire. This frequent use of the word “massacre” that is 
not based on a logical approach, undermines the value of the word and weakens 
the media’s credibility. 
 
Despite the comments made in previous reports about the use of bloody and ugly 
pictures and photos, such as torn and burnt human bodies and other pictures that 
harm children and adults, PBC continued to show such pictures. So did Al-Hayat 
Al-Jadidah and to a lesser extent Al-Ayyam. Such photos did not appear in Al-
Quds, either due to its own decision or possibly because of Israeli military 
censorship, since it is published in occupied Jerusalem, while Al-Ayyam and Al-
Hayat Al-Jadidah are published in Ramallah which is under the PA “control.” 
Such photos do not serve the purpose of conveying the victim’s message, but hurt 
human feeling, reflect disrespect to the rights of victims and their families, and 
contribute to spreading a culture of violence and reprisal.  
 
The following sample is one of many others that indicate the recurrence of the 
same mistakes in the Palestinian media. 
  



 28

PBC broadcast on  November 8, 2006 a report about the killing of 18 Palestinians 
in Beit Hanoun by Israeli shelling, describing the event as a massacre. The report 
included an eye witness speaking about the “massacre” with his clothes covered 
with blood. 
 
Back to the studio, the newscaster broadcast the following phrase: 
A “massacre” in Jenin this morning results in 5 martyrs, and a new massacre in 
Beit Hanoun results in 18 martyrs and 35 wounded.    

 . 
Live coverage continued for events, comments and reactions, including: 
A phone call with a person named Yousef Al-Farra, whom the newscaster 
described as “analyst,” and who described the Israeli operation in Beit Hanoun 
that day as “violent,” adding “Jews are known for being blood thirsty” and we are 
in need of unity in order to unite and confront the fierce enemy. 
Dialogue continues inside the studio: Israel does not want peace and kills any 
Israeli who wants it, such as Rabin. 
 
The show is replete with violent and ugly pictures, as well as emotional and 
inciting comments, run through the comments of anchors, guests or eye 
witnesses,. We definitely are not trying to underestimate the ugliness and gravity 
of the crimes committed by the Israeli occupation forces, but seek to have a 
comprehensive, human and objective coverage so that that it achieves its desired 
role of conveying information and reality to Palestinian, Israeli and foreign 
audience, who may be neutral or biased in favor of one party or another. 
 
PBC broadcasts long, patriotic and instigating songs upon Israeli attacks in 
between programs and news bulletins, including a song named: Al-Ard Btitkalem 
Arabi (The land speaks Arabic). 
 
Examples of songs broadcast on November19, 2006 between programs and 
segments or during live coverage include Akhi (My brother) by the late 
Mohammad Abdul Wahhab, with clips of assault victims, and which urges on 
“holding swords.” These lyrics and the accompanying shots instigate emotions 
and nurture hostility against the other side. 
 
 
Dialogue and the National Unity Government 
 
On September 20, 2006, 7:40 p.m., PBC broadcast a talk show for anchor Hasan 
Al-Kashef entitled: Red Line, which hosted Nabil Amr, Media Adviser to the 
President of the PNA and member of Fateh Revolutionary Council. The topic was 
the internal and political conditions and President Mahmoud Abbas’ visit to New 
York and efforts for forming the National Unity Government. 
 
The dialogue was unilateral with respect to orientation and discussion. It was 
obvious that Fateh’s point of view was highlighted, marketed and given the 



 29

chance. The least to say is that it was one-sided and biased because it did not 
present the other opinion. The program should have given the chance to a 
participant from Hamas to respond and present the other point of view. Even if 
Hamas refuses to participate in PBC programs because it accuses it of bias against 
Hamas, the anchor should have sought to host a political analyst or a media 
person if he failed to host a prominent Hamas member, in order to counterbalance 
the position of Nabil Amr, who benefited from the opportunity to attack Hamas 
and its positions and present his charges. 
 
On the issue of the National Unity Government, Nabil Amr said that efforts were 
still stalling without getting into details. The anchor did not argue the points of 
difference or agreement and did not present new information to the public. 
 
At the 9:00 news bulletin of the same day, the news came in the following 
sequence:  
First item: The martyrdom of a citizen in north Gaza and a female killed in Beit 
Hanoun. 
Second item: Abbas conducts talks with President George Bush about Israeli 
aggression and prospects of peace.  
 
After the news, the television broadcast an interview with Nabil Abu Rudeina, 
Spokesperson for the Presidency from New York who was accompanying the 
President, in which he said that there is international consensus over the Unity 
Government that is based on International legitimacy. He clarified that President 
Bush was committed to his vision of two states and that the International position 
is as such: If the Palestinian Government does not meet the Quartet conditions, 
funds will not be disbursed nor will PLC members be released.  
 
The third news item was on the Quartet meeting in New York about the National 
Unity Government, the continued assistance to the Palestinian people and the 
condition that the Government recognizes Israel, after which financial support 
would be provided. 
 
This was followed by news reports on sit-ins and demonstration in Ramallah and 
Gaza. 
 
The first news item in the 9:00 news bulletin on September 24, 2006 was: The 
Executive Committee of the PLO asserted that the retraction of Hamas from the 
National Unity Government agreement led Arab and international parties to 
refrain from providing assistance to the Palestinian people. 
 
The second item was: President Abbas meets Ismail Haniyyeh this week to agree 
on the basis of forming the National Unity Government. 
 



 30

The third item: Judge at Ofra Israeli Court approves claim of Israeli Military 
Prosecutor to extend the detention of 21 PLC members in addition to the 
ministers of Finance and Jerusalem Affairs. 
 
Fourth item: The Liberated Prisoners Society started distributing food packages 
among  prisoners’ families upon a request of President Abu Mazen. 
 
Arab and international news followed. 
 
It is possible to note the following:  
The chief editor highlighted the news on holding Hamas responsible for stopping 
aid to the Palestinian people. This deliberate move could not have possibly been 
done professionally, since this was not the most important news item in the 
bulletin, nor was it fresh news in the first place. It was a repeated position stated 
many times in the Executive Committee statements as well as others. The editor 
or the person responsible for the news bulletin did not bother mention the position 
or a comment of Hamas while he/she should have, since this is the Palestine 
Television and is supposedly for the Palestinian people and does not express the 
views of one faction or stream. This news item could not have been selected for 
national considerations either, while the second item-the Abbas-Haniyyeh 
meeting-deserved being broadcast first and the news about extending the 
detention of PLC members and ministers deserved priority over the Executive 
Committee news item. 
 
The significance of the fourth news item about distribution of food packages 
among families of prisoners may  be questioned; the phrase upon the request of 
President Abu Mazen was not necessary at all.  If not hypocrisy, the least it may 
be described as is a form of propaganda for the President, taking into 
consideration the negative atmosphere that prevailed during that period and the 
competition between the Presidency of Fateh and the Government of Hamas over 
everything, including simple and ordinary matters, such as distribution of aid, 
which comes neither from the Presidency nor from the Government. Claiming 
credit in this manner can neither be justified professionally nor ethically. 
 
The sequence of news in the 7:00 p.m. news bulletin on October 20, 2006 came as 
follows: 
 

1. A statement by Nabil Abu Rudeina, Spokesperson for the Presidency, about a last 
minute failure of the efforts to form the Unity Government but adding that the 
President was keen on continuing dialogue until an agreement is reached. 
 

2. A statement by Nabil Amr denying the collapse of the negotiations over the Unity 
Government but talking about a critical situation. 
 

3. A statement by Khalil Al-Hayyeh, Head of Hamas Bloc in the Parliament 
speaking about “serious continuation of dialogue.”  



 31

 
4. A report on the participation of thousands of citizens in the funeral of the elderly 

“Rabah Hejji,” 57 years. The editor or correspondent added “the farewell bidders 
demanded the intervention of the International Community to stop the Israeli 
massacres against our people” and to provide International protection. 
 

The observer is certain that this expression was not uttered by any of the farewell 
bidders, and it is not possible for them to put forward such a demand during the 
funeral of a martyr, but that it was a projection of a political position on an incident in 
which the human aspects of the martyr should have been highlighted, in addition to 
the gravity of the crime of the occupation in killing this old man. This would have 
been a good report had the correspondent or the TV crew exerted an effort in this 
direction, and would have made a much more significant service than the political 
message that it sought to convey. It seems, however, that the media has acquired the 
easier habit of political jargon that prevails in the Palestinian political discourse 
which allows the correspondent or the editor in the newsroom add whatever he/she 
pleases of generic concepts or expressions the accuracy or the truth of which he/she 
would not be held accountable for, as these terms are within the “national consensus” 
and would harm no one directly. 

 
The truth is, however, that these additions and this projection of political positions 
weaken the media message, divert it from its track and lead to its dispersion. Instead 
of providing the public with rich and informative material on the real dimension of 
the Israeli crime, attention is diverted towards politics, which repels the audience and 
makes the report mundane, even boring. 

 
Moreover, the word “thousands” may not be realistic. It means an unknown number 
which the correspondent estimates at thousands; were they three or four or… nine 
thousand? We do not aim in this case to know the real or the approximate figure of 
farewell bidders, as it is not significant in this context. What really matters is to 
uncover the details of the crime and the details of the life of this elderly with its 
humane dimensions. The report could have highlighted some aspects of his life, 
which would have established the real image of the repressed and displaced 
Palestinian who carries none of the attributes of terrorism as identified by the other 
side, or even by some Western media upon talking about victims on the Palestinian 
side. Had this topic been treated with the attention it deserved, it might have taken the 
lead in the bulletin. 

 
5. A report on crowds of citizens gathering in Beit Lahiya in front of the house of 

citizen Wa’el Rajab following an Israeli threat to shell it.  
 

The report said “the citizens asserted that the policies of assassination and house 
demolitions will prove futile with our people,” adding that “the citizens stressed their 
unity in defense of their just cause and in confronting Israeli policies; they appealed 
to President Mahmoud Abbas and Prime Minister Ismail Haniyyeh to move forward 
with forming the National Unity Government.” 



 32

  
This report is very important and should have taken the lead and received extensive 
coverage that highlights the great peaceful and humane form of resisting occupation 
and its aggression. Although it is not the first of its kind, it is a phenomenon worthy 
of the attention of the media. 

 
A variety of other reports appeared in the bulletin about Israeli aggression in the West 
Bank. Some of them deserved taking the lead in the bulletin, while the first three 
reports could have been merged into one simple item. Moreover, the local bulletin 
would have been better without these items at all since they do not provide anything 
new or useful and do not exceed rhetoric used by politicians or public figures, or even 
by low-ranking speakers of the fifth or sixth level. 

 
Live Coverage and Breaking News 

 
The major improvement in the coverage of PBC of hot topics, especially those related 
to Israeli attacks against Gaza Strip, including the crimes committed in Beit Hanoun, 
Beit Lahiya and the north Gaza beaches, should be noted.  TV cameras were 
following up the events in some cases, which should be the case always. PBC often 
substituted telephone calls with its correspondents, an official or ordinary citizen 
either at the location of the event or close to it. The news text  on the screen seemed 
to present breaking news as they came in. 
 
The visual coverage of the Israeli aggression in the West Bank, including occupied 
Jerusalem, remained almost non existent. Despite our knowledge of the limited 
resources of PBC, particularly during the period covered by this report because of the 
siege and stopping many aid programs, the enormous gap in the visual coverage of 
events, however,  between the West bank and Gaza must be noted for purposes of 
objective comparison and scientific research. 

 
Outcome 
 
First: Newspapers were largely concerned with the issue of the formation of the 

National Unity Government in terms of form, the surrounding statements, as 
well as the details of points of difference and agreement. However, they were 
“swamped” with minute news details and a huge number of articles addressing 
the issue until it became boring, even ridiculous to readers, especially after a lot 
of optimistic statements that almost determined the specific time or date  on 
which the Government would be formed. This included the announcement of 
PLC member Mustafa Barghouti, following his mediation attempt between 
Fateh and Hamas,  that the Head of EU Foreign Policy Javier Solana was caught 
up in the “untruthful” Palestinian atmosphere, when he towards the end of 
October predicted the birth of the National Unity Government in a matter of 
hours or days. Newspapers and PBC are criticized for giving attention to any 
statement given by any official at any rank, if it mentioned the buzz words 
“national unity government.” They should have paid more attention to real 



 33

progress in this context, if any, and ignore the multitude of statements that are 
neither useful nor harmful to the issue. These were possibly published merely to 
cover space, or simply because they were uttered by one or another of the many 
spokespersons from Fateh or Hamas, although they may include nothing new or 
useful to this issue.  

 
Second: The Palestinian media -newspapers and PBC- failed to improve their 

professional performance in reports and news on the hot issues of Israeli 
occupation practices in the West Bank and Gaza. They repeated the same old 
coverage methods and styles, and sometimes fell into the trap of incitement; 
they broadcast or published images and words that are not helpful in supporting 
the Palestinian story and its acceptance by others. 

 
Third: The newspapers’ follow up of the statements and special reports on the peace 

process, including those issued by the American Administration and the visits of 
Secretary of State Condoleezza Rice to the region, as well as other U.S. and 
European officials, in addition to statements of Israeli Prime Minster Ehud 
Olmert, Israeli Minister of Foreign Affairs Tsibi Levni and Palestinian 
statements, was good. These reports, however, were mostly taken from foreign 
sources and were devoid of the necessary analysis that would examine their 
seriousness and their impact  on the internal Palestinian conditions. Moreover, 
the newspapers did not sufficiently receive the messages Hamas had sent 
regarding its willingness to reach a peaceful settlement, and did not follow them 
up properly, either by posing the appropriate questions to Hamas’ officials, or 
through surveys and investigations that would shed light on the real positions of 
Hamas towards a long-term truce or the recognition of 4th June 1967 borders. 

 
Fourth: The media, regretfully, contributed to aggravating the conflict between 

Fateh and Hamas, increasing the internal tension and charges, through reporting 
and highlighting multitudes of exchanged statements and accusations between 
Fateh and Hamas, or between the Presidency and the Prime Minister’s Office, 
which reached the level of reporting the swearwords used. Some acquit the 
media of the responsibility for positions and statements, but in fact the attention 
they received in front pages or in the leads of news bulletins and talk shows 
contributed to the tension and differences and heightened the probability of 
aggravated reactions in the media, hence a cycle of suspicionand charges that 
paved the road for the acceptance of the idea of violence. This was mostly 
manifested during the clashes that took pace between Hamas and Fateh 
particularly in Gaza. This report does not address the coverage of the satellite 
channels of the two main topics addressed in this report; it is worth noting, 
however, that the permissibility with which some satellite channels tackle the 
Palestinian issues contributed to the aggravation of the tension. These channels 
granted the opportunity for any fame seeking person to score positions and 
launch threats and accusations, hence leading to further internal tension. 

 



 34

Fifth: The PBC has witnessed large improvement in following up breaking news and 
in providing a variety of talk shows. Live coverage, however, was sometimes 
restricted to telephone calls with correspondents; there was a bias in selecting 
guests in talk shows, despite the fact that it sometimes hosted political figures 
that neither belonged to Fateh nor Hamas, such as Bassam Salhi, Qays Abu 
Layla and Dr. Hanan Ashrawi. Moreover, the outdated official patterns in 
sequencing news items, as well as a lack of sufficient attention to human aspects 
in the coverage of Israeli attacks or infighting and a weakness in the PBC 
coverage of the West Bank continued to prevail in news bulletins,  

 
Sixth: The newspapers and PBC continued to heavily rely on foreign and local news 

agencies’ reports on local news. The degree of reliance on foreign news and 
reports has largely increased. Moreover, specific sources of some reports were 
not mentioned, hence undermining its credibility. 

 
Seventh:  The media coverage of local issues and hot issues was quite similar in the 

three newspapers, as none of them was distinctive, but all followed and covered 
the same topics and issues taken almost from similar sources and followed the 
same style of presentation. It should be noted that it is not possible to rely 
totally on these reports in terms of accuracy and scientific objectivity. 

 
Eighth: The media did not stop using general and ambiguous words in corroborating 

statements and declarations of groups or parties. It also continued attempts to 
project political positions on specific events, such as involving the political 
conflict between Hamas and Fateh in the strike of the public employees. 

 
Ninth: The newspapers were void of any investigations or reports on social issues. 

There were not sufficient investigative reports or comprehensive reports on 
economic and social deterioration, the increase in the rate of immigration or the 
potential for immigration. They strictly focused on political and event-oriented 
news. The conflict between Fateh and Hamas received exaggerated attention.  

 
Tenth: The coverage of the newspapers and PBC of the violations against media 

workers and institutions, such as abduction, shooting, beating and burning 
offices and cars and threats to life, was good. It, however, did not play a role in 
unveiling the relevant facts. Nevertheless, it is understood that refraining from 
publishing all facts and names of the responsible persons and parties is 
attributed to their concern with the security disorder and chaos that prevail in 
the Palestinian Territories, and which may threaten the lives of the workers in 
the media, and the existence and property of their institutions.  

 
Recommendations 

 
In light of the above, and the detailed monitoring of the three major Palestinian 
newspapers: Al-Quds, Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah, and Palestine Television 
(PBC), MIFTAH recommends the following: 



 35

 
First: MIFTAH believes that its previous and often reiterated recommendation 

regarding the establishment of a higher media council has acquired even more 
importance under the current circumstances. This council, which is professional 
and independent from the executive power, and which consists of prominent 
professional, intellectual, media and civil society leaders, is extremely 
important. It will contribute to providing support, care and protection to the 
Palestinian media and develop its aptitude and its tools.  

 
Second: MIFTAH calls upon media institutions, particularly PBC, to refrain from the 

use of bloody and ugly pictures of victims, and to refrain from incitement, 
instigation and dissemination of expressions of hostility and hatred.    

 
Third: MIFTAH calls upon Palestinian journalists and workers in the media to bolster 

solidarity among them and revive the Union of Journalists and its presumed role 
in providing an enabling environment for the practice of the profession, or set 
up the adequate bodies that would enhance social and financial solidarity among 
them. 

 
Fourth: MIFTAH invites journalists and media channels to adhere to sound 

professional principles in their coverage of events and issues, including  
accuracy, objectivity, integrity, neutrality, lack of exaggeration, use of 
appropriate speech and concern with the level of writing and styles in published 
material. MIFTAH, hence, calls upon media institutions to seek to improve the 
conditions of journalists and workers in the media through providing financial 
incentives and appropriate training and development programs. 

 
Fifth: MIFTAH calls upon media institutions to improve their sources of private 

information, news and reports, and not restrict themselves to news agencies.  It 
is worthy to note the need to advance to the level of inquiring journalism and 
investigative reporting, rather than filling pages with repetitive news that is 
consumed by “fast media channels,” such as the Satellite television channels or 
the Internet. It is worth noting also that Ramattan news agency and the 
Palestinian Media Network (Pal-Media) have exerted remarkable effort in 
conveying and covering the different news conferences broadcast by PBC. 

 
Sixth: MIFTAH calls upon the Executive Power to grant the National television 

station, PBC, the care and support it deserves, through providing the necessary 
funding for recruiting qualified staff and purchasing modern equipment that 
would advance its performance. 

 
Seventh: MIFTAH asserts the need for the PA institutions and the civil society 

organizations to play an effective role in protecting and supporting journalists 
and in following up and holding the parties that target them or their institutions 
accountable. 

 


