
 1

  
  
  
  
  

'The Mecca Agreement and the 
National Unity Government'  

  
 

 
 

The Third Report 
 

Phase II 
 

Media Monitoring Unit 
 

 
October 

2007 
 
 
In Cooperation with 
 
 

       European Union                  
and  

FORD FOUNDATION 

and 

 Regione  Lazio – Italy 



 2

Media Monitoring Unit Team 
 
Unit’s Coordinator: Ruham Nimri 
Information Coordinator: Ala’a Karajh 
Administrative Assistant: Nahed Abu Sneineh 
Monitoring Unit: Saed Karazon, Belal Ladadwi, Rawan Hamad, May Mustafa. 
 
*analysis and preparation of the report: Media Monitoring Unit. 
 
Steering Committee for this Report  
 
Dr. Hanan Ashrawi 
Dr. Lily Feidy 
Khalil Shahin 
Mousa Qous, 
Atta Al Qemari 
Emad Al-Asfar 
Bisan Abu Ruqti 
Juman Quneis 
Nahed Abu Tu’mi 
Johara Baker 
 
 
 
Copyright reserved  
“The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy- 
MIFTAH” 
 

 
 

P. O. Box: 69647  
Jerusalem 95908 
Tel. No: Jerusalem 972 2 5851842 Ramallah 9722 2 989490 
Fax: 972 2 5835184  Ramallah 972 2 2989492 
E. Mail: info@miftah.org 
Webpage: www.miftah.org 
 
 
 



 3

 
Introduction 
 
In our first report on the 'Palestinian National Unity Government and Prospects for Peace' 
we monitored an important stage during which infighting between the two main factions, 
Fateh and Hamas had peaked, and caused the death of many victims, including civilians, 
from both sides. The first report covered the period between 1/9/2006 to 30/12/2006, 
during which The Monitoring Unit staff reviewed and analyzed the three major 
newspapers: Al-Quds, Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah, as well as Palestine 
Television (PBC) over three months.  
 
This report, entitled 'the Mecca Agreement and the National Unity Government' covers 
the period between 1/12007 to 31/3/2007, whose political and national developments 
were a continuation of the last quarter of last year. This period was very grave, as 
infighting, victims and bloodshed continued during the first two weeks of the current 
year, followed by political developments that ended with an agreement known as the 
Mecca Agreement, leading to the formation of the National Unity Government.  
 
The report monitors and analyzes the coverage of the three newspapers Al-Quds, Al-
Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah, as well as Palestine Television (PBC), the Israeli, 
American and international positions towards the agreement and the Unity Government. 
We were particularly interested in these positions since forming a new government was a 
national Palestinian need, as well as an international demand replete with political 
conditions that had to be met in order that political and financial siege would be lifted off 
the Palestinian people. 
 
The monitoring process was not easy because of the intensity and scale of the event at the 
field level internally, and of the declared positions of different states externally.  
   
Infighting  
 
The first week of the current year, when the Monitoring Unit started work, witnessed a 
violent turning point between Fateh and Hamas. The press, radio and television were not 
far from these events and their impact, contributing to extreme media and political 
discourse, and reflecting on the field in further vengeance, killing and targeting. Both 
rivals used all available tools in this conflict, including the above-mentioned media 
channels, spokespersons, and most senior politicians. 
 
This media and political escalation is a continuation of the previous period, which 
witnessed field escalation, and to which the three newspapers allocated large space in 
covering its events, and adopted an almost unified policy, to convey news on events and 
on the ground while refraining from addressing core issues related to these events. News 
and reports continued in such coverage that treated the victims as mere figures, and 
lacked analysis, and information that citizens need. Such a coverage even lacked the 
humanitarian aspects and the grave impact of infighting on the lives of individuals, 
groups and the nation as whole. 



 4

In most cases, these newspapers covered the number of casualties and were particularly 
interested in the organizational and political affiliation of one party rather than the other. 
They also highlighted the organizational and political identities of parties involved in 
assaults and killings, but overlooked the identity of the other party that committed similar 
acts, describing them as 'unknown.’ 
 
 Following is a sample of what newspapers published during that period: 
 
Al-Ayyam: 4/1/2007 Front Page: 
 
'Including three Preventive Security Members and a Fourth Fateh Activist'  
(subheading) 
'Five Citizens Killed and Armed Clashes Resume in Gaza' 
 
On the same day, Al-Quds had almost the same heading: 
 
'Resumed Assassinations and Abductions in Gaza' (subheading) 
'5 victims including 3 Preventive Security Members and a Young Woman and Finding 
the Bodies of a Child and a Woman' 
 
Al-Hayat Al-Jadidah had the following headline on its front page: 
 
'Disguised Persons Abduct Deputy Minister of Health in Al-Bireh' ( in the corner) 
   
'Five killed including three Preventive Security Members and a Young Woman in 
Tragic Clashes' 
 
‘Fateh and Hamas Agree Again on Restoring Calm in South Gaza Strip and Officer 
Taweel Released' 
 
Victims are mere figures, as newspapers were interested in the daily scores of victims, 
but did not reflect their daily suffering. They relied on stories reported by the faction or 
organization of the victim, while readers were not informed of the circumstances of the 
killing of the woman or the child, and newspapers were not interested in the tragedy or 
the suffering of their families.  
 
On 5/1/2007, Al-Ayyam published on its front page the following headline: 
 
'Shooting at the Car of the Deputy Mayor of Nablus and setting the Islamic Club in 
Jenin on Fire' 
 
It is worth noting that Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah adopted the policy of 
concealing the political and factional identity of the abductors in the case of the Deputy 
Mayor, and the factional identity of the abducted; although they are known in both cases. 
The abductors were Fateh activists, and the abducted person belonged to Hamas; Hamas 
runs the Islamic Club of Ramallah, a fact both newspapers dismissed.   



 5

 
Hence, we face a unique situation of selectivity in addressing events, which deprived 
ordinary citizens from their right of access to full and sufficient information presented 
with objectivity and neutrality. 
 
However, very few news reports covering these events were published during that period. 
 
On 5/1/2007, Al-Ayyam published a report on page 5  fby Asma'a Al-Ghoul entitled: 
'Gaza where Nothing Flourishes and Grows Except Death' 
 
Despite its importance, the heading is possibly not appropriate, as death is the opposite of 
flourishing and growth. Nevertheless, it reflects a prevalent reality in which the security 
disorder and infighting peaked, and therefore the heading sounds emotional, arouses 
sentiments and draws a gloomy picture in which death, rather than anything else, 
prevailed.  
 
Was the media committed to neutrality and objectivity, and did it adopt a professional 
and optimistic discourse? 
  
There was no indication of objectivity, neutrality or adoption of a professional and 
optimistic discourse in the media, the press in particular, towards infighting -as indicated 
in our previous reports.  
 
Al-Hayat Al-Jadidah had the following headline over eight columns on 5/1/2007: 
 
'A Black Thursday in Ramallah and Gaza because of Occupation and Infighting' (in 
black font with red background) 
 
'A Bloody Day in North Gaza: 7 Citizens Killed Including a Brigadier-General in the 
Preventive Security and 60 Others Wounded; The President and Haniyyeh Call for 
Calm, Withdrawal of Armed Persons off Streets and Resuming Dialogue' 
 
On the same topic, the newspaper allocated large space for the coverage of Gaza events, 
and had the following heading on page 4: 
 
'Gaza Under Fire of Civil War: 6 Killed and 45 Wounded in Clashes between Fateh 
and Hamas' 
‘Executive Force Assassinated Colonel Abu Al-Majd and his Escort, Wounded others 
during the Siege and Targeted his House with Rockets’ 
 
‘6 Citizens Wounded by the Executive Fire during the Funeral of a Preventive  
Security Member in Deir Al-Balah’ 
 
‘Besieging a Post for the Presidential Guard in Gaza and Abduction of a Hamas 
Leader in Assabra Quarters ' 
 



 6

Headlines in Al-Ayyam were less sharp on that day: 
 
'Gaza: 7 citizens Killed including a Colonel in Preventive Security, and 75 wounded in 
Clashes between Hamas and Fateh' P.1. 
 
'Maghazi Refugee Camp: 6 Citizens Wounded in a Random Shooting during the 
Funeral of a Member of the Preventive Security' P.3. 
 
Again, victims are treated as figures, and the organizational and political identity of the 
victims is asserted. This raises the question of neutrality, objectivity, and responsibility in 
news reporting. Amid such a grave situation, this may be considered incitement.  
 
On 6/1/2007, the following heading appeared in P. 2 of Al-Hayat Al-Jadidah: 
  
 'Armed Persons Seriously Wound a Teacher in Farkha' 
 
The newspaper did not mention the organizational and political affiliation of the teacher, 
although known, as the teacher is a Hamas activist shot by Fateh activists. The 
newspaper, however, did not mention that.    
 
Alternately, another heading in the same newspaper appeared on P.2: 
 
'Thousands March in the Funeral of Six Killed, Chant Slogans Opposed to Hamas and 
Executive Force in North Gaza' 
 
The newspaper shows bias as it indicated and focused on Hamas and the Executive Force 
as the cause of death of the six citizens. 
 
On 9/1/2007, Al-Quds published on its front page the following headline: 
 
'The President is Concerned and Upset; Issued Orders to Prosecute Perpetrators' 
(subheading). 
‘Institutions and Shops Set on Fire and Attempted Abduction in Ramallah and Bireh' 
 
The 8-column report did not identify the affiliation of perpetrators. So did Al-Ayyam on 
7/1/2007, which had the following heading on its front page: 
'Shootings and Abductions in Nablus and Ramallah' Again, it did not mention the 
identity of the perpetrators, who were known members of Fateh and Al-Aqsa Martyrs 
Brigades.  
 
On 13/1/2007, Al-Quds also published on P.2 a report from independent Ma'an News 
Agency under the following heading: 
 
'They Crucified Him on the Wall an Killed Him' 
'Sufyan Abu Zaydeh Narrates Details of the Attack on His House and the Moments 
when his Friend Mohammad Gharib was Killed' 



 7

 
There is nothing wrong about publishing such a report about an event that constituted a 
turning point in the infighting between Fateh and Hamas. Nevertheless, why were not 
other reports on similar incidents about killing innocent civilians published? 
 
The coverage that highlighted specific incidents and overlooked others carried certain 
messages, amid accusations of lack of objectivity and neutrality against local press. Al-
Quds newspaper published an article by Fateh PLC Member Issa Qaraqe'  that raised 
serious questions about the circumstances that surrounded the assassination of Brigadier-
General Gharib, and included strong criticism of the security services that did nothing to 
rescue him from an inevitable death. 
 
Such articles and reports, that continuously questioned the reality of on-going events, 
were mostly necessary for citizens. 
 
The scale of coverage of the three newspapers of the infighting during the period that 
preceded the Mecca Agreement and the formation of the National Unity Government, 
through reports, articles and cartoons, is explained by the fact that infighting escalated to 
a grave level that threatened civil peace. Alternately, the media coverage of the Israeli 
escalation in the West Bank, which included incursions, arrests and even assassinations 
decreased. Some newspapers considered the consequences of Gaza infighting similar to 
those of the Israeli occupation practices. Their coverage, however, gave priority to Gaza 
infighting and its repercussions in the West Bank, despite the gravity of Israeli practices, 
particularly in Jerusalem, where bulldozers embarked on pulling down Al-Magharbah 
Hill near Al-Aqsa. During that period, the three newspapers attempted to monitor the 
Israeli positions towards infighting, and were particularly keen on publishing Israeli 
assessments of the infighting published in Israeli media. 
 
On 1/2/2007, Al-Quds published on its front page a report of the Israeli Shabak under the 
following heading: 
 
'Shabak Report Predicts Infighting Would Not Stop' 
 
In another report, 'Israel Preparing for a War Scenario; Civil War and Massacres in the 
Strip, and Refugees Pouring to its Borders…' 
 
The newspaper did not cite a source, nor did it comment on or analyze the report, but 
sufficed in publishing Israeli evaluation and assessments that have often proved 
inaccurate and incredible. 
 
 Al-Ayyam published the same report, but under the following striking heading: 
'Israel Plans to Rescue the Palestinian People from Internal Massacres' 
 
Newspapers did not include any refutation or Palestinian commentary on these Israeli 
evaluations and assessments, possibly because the Palestinian press merely conveys, but 



 8

generally does not follow-up, analyze and verify information and reports, despite some 
variation between one newspaper and another.    
 
The Mecca Agreement  
 
The three newspapers extensively covered the deliberations and consultations that 
preceded the conclusion of the Mecca Agreement between Fateh and Hamas. This event, 
(just like infighting), dominated the press. Coverage was restricted to merely conveying 
developments, quotes and statements, mostly from international as well as local news 
agencies. 
Despite the then on-going dialogue in Mecca, security disorder and infighting persisted. 
The three newspapers, however, played down their coverage and avoided the previous 
inflammatory language. This might have stemmed from a desire that such events would 
not affect the talks that Palestinians hoped would salvage them from infighting. 
 
Exchange of accusations between Fateh and Hamas never stopped during that period. On 
the eve of the dialogue, Al-Ayyam published a report under the following heading: 
 
'Mecca: Three Disputed Points and Three Points for Optimism' 
 
The report quotes senior Fateh officials accusing Hamas of attempting to dominate 
security services prior to Mecca dialogue, in order to prove that it fully dominates Gaza 
and consequently will not conduct elections. 
 
Furthermore, the three newspapers started to give more attention to Israeli excavations 
around Al-Aqsa Mosque, which concurred with Mecca dialogue, in a manner that led the 
newspapers to link both events. The excavations were described as the most serious since 
1967 at the Palestinian level. Hence, as the newspapers were preoccupied with these two 
major events, their interest in the declining security disorder also receded. 
  
 On 7/2/2007, Al-Hayat Al-Jadidah published on P. 4 a news item under the following 
heading: 
 'Sheikh Tayseer Tamimi: Israel Commits a Massacre Against Civilization in 
Jerusalem' 
 
It also published on the same page, a statement by Dr. Ahmad Bahr, PLC First Deputy 
Speaker, under the following heading: 
 
 'Dr. Bahr Warns of a Third Intifada and Calls Upon Negotiators to Agree on a Unity 
Government' 
 
On 8/2/2007, Al-Ayyam published details of Mecca dialogue. 
On its front page, Al-Ayyam had the following headline covering 6 columns: 
 
'Negotiators in Mecca are Determined to Reach Agreement'. 
 



 9

 
 
Under a main heading on P. 11, the newspaper wrote: 
 
'The President at the opening session in Mecca: We will not leave until we Agree on 
the good; and we do not want black events to recur in Palestine' 
 
Another heading on the same page was: 
 
'Mash'al: We came to agree and have no choice but to agree. We will end internal 
conflict ' 
  
Al-Hayat Al-Jadidah similarly wrote the following on 8/2/2007: 
 
'The President and Mash'al: We will not leave this holy place except after agreement' 
 
Al-Quds had the following headline on that day: 
 
'The National Consensus dialogue: Initiated in Mecca (subheading) 
Abbas and Mash'al: No Room for Failure' 
 
 On the other hand, the three newspapers highlighted the Israeli stand on the eve of the 
Mecca dialogue, but did not dig deep into analyzing and following up its background and 
dimensions. 
 
The three newspapers quoted Israeli Prime Minister saying: 
 
'Any Palestinian Government Must Honor the Quartet Principles' 
 
They also quoted The Israeli Foreign Minister Tzipi Livni saying: 
 
'The world will not accept a Palestinian government that does not renounce violence 
and recognize the right of Israel to exist'. 
 
The newspapers also highlighted public reactions to Mecca dialogue, while its coverage 
was more inflammatory for the security disorder. 
 
On 9/2/2007, Al-Ayyam wrote on the corner of its front page:  
 
'Public celebration of the agreement’  
 
Another heading written in red over eight columns on the same page: 
 
'Mecca Agreement: National unity and political partnership; Appointing Haniyyeh to 
form the government and distribute portfolios' 
 



 10

The three newspapers contributed to preparing the public opinion then for a new phase of 
consensus, although such coverage was below expectations in terms of follow up and 
analysis of the dialogue and providing the audience with accurate information on the 
dialogue. The space and the headlines that the newspapers allocated increased the 
attention of ordinary citizens concerned with on-going events, in order to know whether 
the disputants agreed or not. 
  
 When the agreement was declared, Al-Quds summed up the state of public suspense and 
anticipation in the following headline in red covering eight columns.: 
'….They Agreed'  
 
Such a headline was apt and carried several connotations. Such headlines are rarely used 
over eight columns was it not for the significance of the event.  
 
The newspaper highlighted Israeli, American and international positions through the 
following headings: 
'The White House imposes conditions on the Palestinian government' P.1 
'British Foreign Minister: the agreement is an important development' P.3 
'Israel: The Palestinian Government must honor international principles' P.3 
 
Al-Hayat Al-Jadidah published the news over eight columns on its front page, with the 
following headline in red:  
 
'The birth of the Unity Government in Mecca'. 
'The President appoints Haniyyeh to form the new government and asks it to honor 
agreements. 
 
The newspaper published statements of senior officials at Mecca on P.2: 
 
'The President: A new phase and a government capable of taking off' 
'Mash'al: We will not let our people down and there will be no cover for any 
infighting' 
Haniyyeh: We will live up to the responsibility and we will keep the promise' 
 
Hence, the event imposed itself. The security disorder caused frustration, anger and 
anxiety during its bloody peak and was reflected in the news, reports and headlines of the 
three newspapers. The event related to Mecca Agreement on the other hand, created an 
atmosphere of optimism and hope that the newspapers reflected as well. 
 
The observer of these developments notes a corresponding shift in the headlines and in 
the interests of the newspapers.  
 
On 10/2/2007, Al-Ayyam reported public joy over the Mecca Agreement on P. 7, under 
the following heading: 
'Fateh and Hamas members hug and exchange banners' (subheading) 
'Gaza streets rejoice over Mecca Agreement'. 



 11

 
The newspaper also allocated large space for the responses that welcomed the agreement. 
 
On P. 9, a news report was published about a child who was deprived from her 
grandparent's house in Jabaliya because of infighting, under the following heading: 
 
'After infighting prevented her from visiting her family for over a month, Mecca 
Agreement enables child Hazar to go to her grandparent's house in Jabaliya'. 
 
In fact, such reports and humanitarian features were absent, or even absented during the 
peak of the security disorder and even before, during stability and civil peace. Several 
explanations and justifications were given for this voluntary or dictated absence, some 
related to the media or advertising policies of each newspaper, and others related to 
correspondents and available incentives. Features are not common in local newspapers, 
possibly because they require knowledge and experience that many journalists lack. 
 
After Mecca Agreement 
 
The three newspapers widely covered the consultations and deliberations of forming the 
National Unity government and published many relevant objective news reports. They, 
nevertheless, published statements of officials and factions, rather than dug deeper in the 
backstage. 
 
These newspapers continued to cover Mecca Agreement and its impact on citizens, and 
on enhancing civil peace, reconciliation, and unity. 
 
Cartoons were particularly prominent. Newspapers, which constituted a platform for 
exchange of attacks between spokespersons and speakers of Fateh and Hamas, adopted a 
new discourse in a swift shift. 
 
On 10/2/2007, Al-Quds published a cartoon of the Dome of the Rock surrounded by a 
wall, and a fist drawn on it, in an indication that unity is a fence that protects Jerusalem. 
 



 12

 
 
 Al-Hayat Al-Jadidah published a cartoon by Umayya Jeha of two elderly Palestinians 
hugging with the following comment: 
'Wipe your tears Um Mohammad; if the blood of our son Mohammad who was martyred 
in the damned sedition is a sacrifice for the unity of our people against the occupier, we 
will offer all our children for the sake of Palestine and Al-Aqsa.’ 
Despite the significance of the idea, the cartoon was too direct and the comment was too 
long. It looked like a news item written in slang, while content was too emotional and 
irrational: 'We will offer all our children for the sake of Palestine.' 
 



 13

 



 14

On 10/2/2007, Al-Hayat Al-Jadidah uniquely published a news report that included 
interviews with citizens from Gaza speaking about the impact of the Mecca Agreement 
on their economic conditions. The report had the following heading: 
 
'Citizens in Gaza: Mecca Agreement will activate the economic cycle and resolve the 
problem of salaries' 
 
Newspapers rarely cover such topics despite their importance and their relation to the 
political and economic conditions. Hence, addressing topics related to political 
developments was a good approach. Newspapers should have detected public reaction to 
the agreement and its impact on their daily life, rather than suffice with official and 
political statements.  
 
The coverage of public optimism and support for the agreement was also accompanied by 
news reports that analyzed the agreement, a significant progress in newspapers' interests 
and approach. 
  
Israeli, American and International Positions towards Mecca Agreement  
 
The interest of Palestinian newspapers in the Mecca Agreement and its repercussions was 
also accompanied with an interest in Israeli, American and international positions in 
general. 
 
It was not possible for the Palestinian media to ignore such positions because of their 
significant and direct impact on the Palestinian issue, the future of the National Unity 
Government that was formed later. 
 
The media particularly focused on the Israeli position towards the agreement, through 
monitoring statements of Israeli officials, and linking them to the Israeli escalation 
against the Palestinian people on the ground. Such escalation included the excavations 
initiated on the eve of Mecca dialogue, and the preceding and subsequent incursions, 
arrests and even assassinations, which Palestinians interpreted as an Israeli attempt to 
influence negotiators in Mecca, and send the political message that Israel is the only 
decision-maker in all Palestinian affairs. 
 
On the eve of the Mecca Agreement, Israeli officials were competing over giving relevant 
statements, and which occupied the headlines of the three newspapers. 
 
On 8/2/2007, Al-Ayyam published the following statement by Olmert on its front page: 
 
'Any Palestinian government must honor the principles of the quartet' 
 
Similarly, Al-Hayat Al-Jadidah reported the same statement by Olmert. 
On 8/2/2007, Al-Quds reported on p.2 the following statement of Israeli Foreign Minister 
Tzipi Livni: 



 15

'The world will not accept a Palestinian Government that does not renounce violence 
and recognize Israel's right to exist' 
 
Newspapers merely conveyed Israeli statements and positions, some of which sounded 
like an attempt to blackmail and influence negotiators in Mecca. 
 
On 10/2/2007, Al-Quds published the following statement on p. 2: 
'Livni: Hamas does not represent Palestinian interests' 
 
On the same page, the newspapers published the following statement by Shimon Peres:  
 
'Details of the Agreement Must be Examined Thoroughly.' 
 
It is worth noting that the three newspapers expressed interest in all Israeli positions, 
although it was restricted to statements of Israeli officials, rather than an analysis and a 
thorough examination of these positions, which is what the audience actually need amid 
overlapping circumstances in which external parties influence internal conditions.  
 
On 10/2/2007, Al-Hayat Al-Jadidah reported on its front page the following Israeli 
position: 
 
'Mecca Agreement does not satisfy conditions of the international community' 
 
Another headline over eight columns on the front page was written in red: 
 
'Israel responds to Mecca Agreement by storming Al-Aqsa Mosque' 
 
It is normal for Palestinian newspapers to show interest in the Israeli position, as well as 
the political and field positions towards the agreement and to analyze them rather than 
simply state them, because of the impact of the agreement on the other side, Israel, which 
seemed to be keen on the continuation of Palestinian infighting. Hence, when Palestinians 
succeeded in striking the agreement, Israelis started their political blackmail to influence 
international positions. 
 
On 11/2/2007, Al-Ayyam reported on its front page the following statement by Minister 
Avigdor Lieberman: 
'Lieberman: The National Unity Government may give Hamas legitimacy' 
 
In another heading on the same page: 
 
'Peres: Hamas must recognize Israel' 
 
It is noted that Palestinian newspapers reported conflicting statements of Israeli officials 
towards Mecca Agreement, but did not point out that such conflict was not over the 
fundamental Israeli position towards the National Unity Government that resulted from 
Mecca Agreement. 



 16

 
Israelis tried to maintain some ambiguity in their positions towards the Mecca 
Agreement. Hence, they were neither for the agreement nor against it. At best, they opted 
for waiting. The Palestinian media, however, did not analyze and follow up this position. 
 
On 12/2/2007, Al-Hayat Al-Jadidah wrote on its front page: 
 
'Reiterating Israel's demand that any Palestinian government accept the Quartet's 
conditions (subheading) 
 
Olmert prefers to wait before declaring a decisive position towards the  Mecca 
Agreement'. 
 
On the same day and over the same topic, Al-Ayyam had the following headline on its 
front page covering six columns: 
 
 'Olmert: We neither support nor oppose Mecca Agreement but we are studying It' 
(subheading) 
 
‘Washington examines dealing with non-Hamas ministers and Israel renews its 
demand to implement the Quartet's conditions' 
 
An interest in American and international positions, particularly European, accompanied 
the interest in Israeli positions towards the Mecca Agreement and the National Unity 
Government. Newspapers reported these positions through a series of reports by news 
agencies and Israeli media, and which later proved inaccurate and incorrect. 
 
On 16/2/2007, Al-Ayyam published the following headline, reported from Israeli media, 
on its front page over four columns and in red: 
 
'Washington informs President of its decision to boycott all members of the National 
Unity Government' 
 
Al-Hayat Al-Jadidah reported the same news in the following manner: 
 
'U.S. informs President of its decision to boycott the Unity Government because of its 
lack of commitment to the Quartet's conditions'. 
 
Al-Quds published the main news on its front page, over four columns and in the 
following manner: 
 
'President appoints Haniyyeh to form the Unity Government and the U.S. threatens to 
boycott it' 
 
In another 4-column news item:  
'No distinction between Fateh, Hamas and independent ministers' 



 17

‘U.S. will boycott all Government Members if it does not respond to the three 
conditions' 
 
It is noted that the three newspapers did not bother verify the news, but sufficed with 
reporting it from Israeli media, without identifying the nature of these sources or the 
media it is citing. 
 
In fact, U.S. Secretary of State Condoleezza Rice denied the news the next day.  
Palestinian newspapers published U.S. Secretary of State statements.  
 
On 17/2/2007, Al-Quds had the following headline over eight columns: 
  
'Rice denies U.S. refusal to deal with National Unity Government' 
 
Al-Hayat Al-Jadidah similarly declared: 
 
'Washington: The Palestinian Government is judged after it is formed' 
 
The newspaper, however, and in another place, reported from anonymous Israeli sources" 
 
'Rice and Olmert upset with Abbas because of Mecca Agreement and appointment of 
Haniyyeh' 
 
On its front page, Al-Ayyam had a headline that is similar to that of Al-Hayat Al-Jadidah: 
 
'Diplomats: Washington will exert pressure on Fateh and independent figures to 
refrain from joining the Government' 
 
Newspapers also continued to report American and Israeli positions based on inaccurate 
media reports, as was the case with Al-Ayyam, which published on 18/2/2007 on its front 
page, over four columns and in red: 
'Olmert and Bush agree to boycott Palestinian Government unless it meets 
international conditions' 
 
Al-Hayat Al-Jadidah also reported the same news item using an almost similar heading. 
Al-Quds published on 19/2/2007 on its front page and over 8 columns the following 
headline: 
 
'Rice abstains from identifying her country's position towards Mecca Agreement and 
denies Olmert's statements' 
  
It also highlighted Olmert's relevant statements: 
'Israel and the U.S. will boycott the Palestinian Unity Government' 
 
 
 



 18

These were followed by these statements attributed to Rice: 
'Tax payers' money will not go to a government that does not recognize the Quartet's 
Principles.’ 
 
Newspapers simply reported from news agencies, Israeli media and even anonymous 
sources. The question is where is the role of the local journalist? Why don’t we read for 
the correspondents of these newspapers? 
 
Nevertheless, it can be said that the three newspapers kept abreast with the developments 
of the Israeli and American positions on the Mecca Agreement, which seemed identical, 
with some variation in expression. 
 
Upon monitoring the Israeli and American positions, an ambiguous and timid political 
development was evident. Eventually, things became clearer, through selective positions 
that dictated further conditions on the National Unity Government. Israeli Minister of 
Defense Amir Peretz was more stringent than his Prime Minister. He said:  
 
'There is no difference between Fateh and Hamas ministers in the Unity Government,’ 
as reported in Al-Hayat Al-Jadidah on 20/2/2007 on the corner of the front page. 
 
Al-Ayyam reported on its front page the following statement by Olmert, 'We will 
continue dialogue with Abu Mazen, but will not deal with a government that does not 
meet conditions.’ 
 
On 21/2/2007, Al-Quds published on its front page over eight columns the following 
headline, which seemed as further Israeli pressure on the National Unity government: 
 
'We will not meet even with moderate ministers like Salam Fayyad.' (subheading) 
Israel will not negotiate final status with Abbas if a partnership agreement with Hamas 
is implemented.’. 
 
The next day, Al-Quds was interested in the statements of Secretary of State Rice, in 
which she said that Washington would wait until the formation of the National Unity 
Government to take any decision.    
 
With the hard-line Israeli stand towards Mecca Agreement and the Unity Government, 
the three newspapers highlighted the other side of the Israeli position towards this 
agreement, namely the Israeli escalation on the ground, which accelerated after Mecca 
Agreement. The violent invasion of Nablus, the series of assassinations and destruction, 
and the accompanying excavations around Al-Aqsa Mosque pushed Palestinians to link 
them to Israel's rejection of the agreement and its attempt to abort it. 
 
Palestinian newspapers highlighted escalation and linked it to political developments that 
seemed at the time to have succeeded in overcoming the stage of infighting. 
 
On 1/3/2007, Al-Quds published on its front page the following headline over 8 columns: 



 19

'Israeli army invades Nablus again; 20 citizens and 3 soldiers wounded' (subheading) 
'Three Al-Quds Brigades leaders, including Ashraf Sa’adi, assassinated in Jenin 
Refugee Camp’ 
 
Another heading linked the Israeli escalation to Mecca Agreement on p. 12: 
'Hani Al-Hasan: Israeli violations in Nablus and Jenin are an expression of the Israeli 
concern over Mecca Agreement' 
 
In the end, it can be said that the three newspapers kept abreast of the American and 
Israeli positions towards the Mecca Agreement and the Unity Government until they 
became identical in dealing with half the Government, and refusing to deal with the other 
half that Hamas represents, an unusual position in international relations. 
 
Their follow-up might not have been adequate, but was useful to the audience, as it 
enabled them to understand the motives behind such positions, and how Israelis and 
Americans dealt with a government that was supposed to adopt a clear program that met 
international conditions. 
 
Hence, we found that newspapers followed up on the details of both positions: the 
American position on dealing with half the government following its formation, and the 
Israeli position to boycott the whole Government, exclude President Mahmoud Abbas 
from this boycott, and deal with him over certain issues, which the Israelis themselves 
described as humanitarian! 
 
On 19/1/2007, Al-Ayyam pointed out the American position on its front page in the 
following headline over 3 columns: 
'Washington: We will not negotiate with the Unity Government and do not rule out 
communicating with non-Hamas ministers’ 
 
In another heading in the same newspaper and same page: 
 
'Dialogue with Abbas will be restricted to living conditions' (subheading) 
Olmert's cabinet asserts the boycott of Unity Government and calls upon the 
international community to continue the Siege' 
 
Al-Quds chose the following headline on its front page over 4 columns: 
'American diversion from Israeli boycott of all Government members (subheading) 
Washington intends to contact non-Hamas ministers' 
 
Mecca Agreement: European and International Positions  
 
American and Israeli positions on the Mecca Agreement and the National Unity 
Government can be described as overlapping, intertwined and even complementary. 
The only discrepancy in the positions of both sides on the National Unity Government is 
that the U.S.A. would deal with half the government, while the Israelis decided to 



 20

maintain contact only with President Mahmoud Abbas with no contact with the National 
Unity Government he had formed. 
 
The American position towards the Mecca Agreement was cautious and conditional, 
sometimes ambiguous in a manner that explains the American reluctance to deal with the 
Government, and not to contribute to lifting the political and financial siege of the tenth 
Government led by Hamas. 
 
These American positions hit the headlines of Palestinian newspapers, as mentioned 
earlier, as they highlighted many statements of U.S. officials and official declared 
positions. The media did not analyze these positions but simply published official 
Palestinian responses. 
 
During that period, almost similar headlines were repeatedly used to express the 
American position towards the Mecca Agreement and the Unity Government. 
 
International positions, particularly European, were to a large extent independent of those 
of Israel and the U.S.  
 
The three newspapers highlighted the distinctive positions of European states in their 
headlines, including the U.K., the major U.S. ally and supporter of Israel, which 
Palestinians considered at the time a beginning of the fall of the political siege imposed 
on the Palestinian people. 
 
 On 19/2/2007, Al-Quds published on its front page the following headline: 
 
'British foreign minister: The agreement is an important development,’ in an indication 
to the Mecca Agreement. 
 
On p. 2, the same newspaper had the following heading: 
 
'European Union cautiously welcomes Mecca Agreement awaiting a Palestinian 
government that meets the Quartet's conditions' 
 
On 10/2/2007, the following headline appeared on the front page over 4 columns: 
'Paris: Mecca Agreement is a step towards recognizing Israel' 
 
A third heading on the front page was:  
'Mecca Agreement: The Quartet adopts a cautious and optimistic position pending the 
formation of the National Unity Government’ 
 
Hence, the headlines varied between cautious welcome and request for slowing down and 
waiting. The newspapers should have addressed and analyzed them, rather than merely 
convey them, particularly because separate policies of European states, as well as those 
of the political framework, the European Union (EU), govern these intertwined positions. 



 21

This needs some clarification to the audience who is interested in knowing the positions 
of these parties. 
 
The newspapers detected the preliminary positions of European states towards the Mecca 
Agreement and the Unity government, and subsequently followed up on the positions that 
shifted from cautious welcome to attempts to dictate certain conditions. Some EU 
members and Quartet members adopted distinctive positions.  
 
On 25/2/2007, Al-Ayyam reported the following statement by Javier Solana, The EU 
Commissioner-General for External Relations, on its front page: 
 
'Solana: The EU will not meet Hamas ministers in the Unity Government' 
Another heading at the corner reported that French Foreign Minister Douste-Blazy said: 
 
'Blazy: We are ready to cooperate with a Palestinian Unity Government based on 
Mecca Agreement' 
 
On 28/2/2007, Al-Quds published the following headline over 8 columns: 
 
'Laverov: Mash'al pledged to stop violence against Israel and we informed him of 
Russia's support for the Mecca Agreement and for lifting the siege off the Palestinians' 
 
Al-Hayat Al-Jadidah had on its front page: 
'Doubtful of resuming direct assistance to the PA in the short-Term (subheading) 
EU: Unity Government will be evaluated through its deeds' 
 
Hence, we were facing ambiguous and fluctuating European positions, which the three 
newspapers did not point out, but merely conveyed, although headlines clearly showed 
such ambiguity. 
 
On 5/3/2007, Al-Quds had the following heading on its front page: 
 
'Recognition of Israel postponed (subheading)  
EU states may recognize the Palestinian Unity Government' 
 
On 10/3/2007, Al-Ayyam published another relevant heading: 
 
'Europe is willing to work with a legitimate Palestinian government whose program 
reflects the Quartet's principles' 
 
Another heading in the newspaper: 
'Paris: We will cooperate with Fayyad and Abu Amro but will notd with Hamas 
ministers' 
 
On 12/3/2007, Al-Hayat Al-Jadidah addressed the issue from a different perspective, with 
the following headline on its front page: 



 22

'A major blow to Israeli diplomacy (subheading) 
‘Europe will relinquish the condition of Israel's recognition by Unity Government' 
 
Hence, the three newspapers pointed out European positions as reported by the media, 
and expressed interest in these positions, reflected in their selection of headings, some of 
which were reasonable, while others were flashy. Was Europe's waiver of the condition 
of recognizing Israel a major blow to Israeli diplomacy as Al-Hayat Al-Jadidah declared, 
and if this was true, how and why didn’t the newspaper give the topic sufficient analysis 
and follow up, and link it to international and regional political developments that might 
have dictated such positions? 
 
Giving sufficient attention to these positions within the available resources for the 
newspapers is useful for citizens who are keen on following up on the repercussions of 
the Mecca Agreement, particularly on their daily life. 
 
Attention to European positions was evident in Al-Hayat Al-Jadidah on 19/3/2007, in the 
following heading: 
 
'Haniyyeh received Norwegian Foreign Minister: 
The Siege Wall is breaking down: Americans and Europeans Agree to wait for 
government decisions' 
 
On 18/3/2007, Al-Quds highlighted the Norwegian position towards the National Unity 
Government on p. 2, under the following heading: 
'Oslo recognized the new government and cooperates with the Hamas-Fateh coalition' 
 
The Norwegian recognition constituted an important development at the level of 
international recognition and cooperation with the new government, unlike American and 
European positions of dealing with half the government, i.e. Fateh ministers and 
continuing the boycott against Hamas and its ministers. It is worth noting that the three 
newspapers neither analyzed nor commented on the Norwegian position, although they 
were supposed to address it thoroughly.   
 
Palestine Television (Palestine Broadcasting Corporation-PBC) 
 
No significant change occurred in the coverage by Palestine Television (PBC) of the 
daily events and developments and their internal political and security impact on the 
Palestinian territories, particularly Gaza Strip, during the monitored period. 
 
PBC continued its old approach, mentioned in our previous report entitled 'Palestinian 
National Unity and Prospects for Peace,’ of transmitting bloody images of victims, with 
one slight difference, that these were not victims of Israeli shooting, but of Fateh and 
Hamas fighting. 
 
PBC continued to address victims as figures, with the President's news always taking the 
lead in news bulletins. Celebrations of Fateh Anniversary on 1 January occupied a large 



 23

space, through transmission of celebrations and songs that commend it, in addition to 
programs produced for the occasion. 
 
Infighting 
 
With the aggravation of infighting, PBC dedicated all its resources for live transmission 
of such infighting, its developments and outcome. The President's news and activities 
retreated to a second rank of interest, in favor of live transmission, voice reports of PBC 
Gaza correspondents, or live images of killed and wounded casualties. PBC also gave 
frequent news flashes about dead or wounded casualties, causing confusion, and further 
infighting and reactions.    
 
The language and the terminology used in writing reports and news were obviously 
biased for one party against the other. News bulletins often included hideous footage of 
infighting or victims. 'The martyr' became a description granted for death casualties of 
infighting. 'Execution' was alternately used to describe killing of members of the 
Preventive Security. 
 
Examples: 
 
In the 7:00 p.m. local news bulletin on 14/1/2007, PBC broadcast the following news 
item: 
Two citizens martyred and another two wounded in the continued exchange of fire 
between Fateh and Hamas' 
 
The same bulletin had the following news item: 
'The 'execution' of three Preventive Security members with Executive Force fire' 
 
News flashes poured on that day that witnessed violent clashes between Fateh and 
Hamas. 
 
PBC broadcast the following news item at 7:50: 
 
The 'martyrdom' of Colonel Mohammad Gharib after the Executive Force 
surrounded him and targeted him with an RPG shell. 
 
Then PBC started to broadcast the last words that 'martyr' Mohammad Gharib said live a 
while before he was killed. PBC repeated those words more than once.  
 
It was odd, though, that PBC broadcast the following news flash at 9:00 pm the same 
evening: 
'Conflicting news about the martyrdom of Colonel Mohammad Gharib, while his two 
daughters were martyred and his wife seriously wounded' 
 
It is very important to slow down and verify news before transmission. It is also 
important that hasty transmission of such news does not cause further agitation, reprisal 



 24

and killings. Mohammad Gharib was not an ordinary citizen, but a senior official, and his 
murder caused a violent wave of reactions. The period between the first dispatch of news, 
retreating and speaking about conflicting news on his murder was a very important and 
serious period that could have caused the death of more victims. 
 
At another level, such coverage was obviously biased to one party rather than the other. 
There was an obvious bias in favor of Fateh and the security services, transmitting their 
point of view and excluding the other. The following news item was broadcast on 
4/1/2007 at 9:00 p.m.  
 
'Fateh parliamentarian bloc holds Hamas responsible for the series of disorder that led 
to the death of three Preventive Security members' 
 
Why didn’t PBC provide Hamas’ point of view of on-going events? Why was their story 
excluded? 
 
During that period, PBC coverage of Israeli measures and violations receded, and focused 
on infighting, not only in news bulletins, but also in political programs and interviews to 
which PBC allocated wide space. 
 
The other side of the conflict was obviously excluded from programs and interviews. We 
failed to explain such an exclusion, although some attributed it to the rejection of Hamas 
officials to cooperate with PBC staff and news programs. Example: 'Liqa Khas' (Special 
Encounter) talk show, by Ra'fat Al-Qidreh, was entitled 'the regretful events between 
Fateh and Hamas and their repercussions on the Palestinian situation and the National 
Unity Government.’ It hosted Kamal Sharafi, the President's advisor on human rights 
affairs, member of the National and Islamic Forces Monitoring Committee in Gaza; 
Rabah Mhanna, DFLP Political Bureau member and member of the Monitoring 
Committee, and Abdul Hakim Awad, Fateh spokesperson –Monitoring Committee 
member as well. The program did not host a representative of Hamas, the other side of 
the equation. Why was the latter excluded? 
 
Furthermore, in the same evening, and in a program called 'Al-Mawqif Assiyasi' (the 
political position), broadcast at 9:42 p.m., the deteriorating security conditions and 
violations of the Executive Force in Gaza were discussed, and the following was 
concluded: 

• This force has become illegal. 
• It pointed its arms at Palestinians and used them for killing and assassination. 
• They are under the command of Minister of Interior Sa'id Siyam and are 

described as the 'hard club' that Hamas uses to rule. 
  
On 18/1/2007, PBC broadcast a special program entitled 'the Executive Force: Conflict 
and Infighting,’ which included reactions on the previous decision of President Abbas to 
merge this force into the security services. 
 



 25

During that period, news bulletins were biased, and included incitement against Hamas, 
held responsible for all on-going events. 
 
In its 7:00 p.m. local news bulletin on 9/1/2007, the following news item took the lead: 
 
'Fateh asserted its total rejection of the peculiar concept of national unity that Hamas 
adopts, and which led to the failure of the Unity Government' 
 
In the meantime, PBC was frequently broadcasting songs that commend Fateh and 
President Mahmoud Abbas, and allocated larger space for programs about the launching 
of Fateh. It often broadcast the following songs: 'ya habib asha'b' (the beloved of the 
people), written for President Mahmoud Abbas, and 'Ala Darbak ya Abu Ammar' (in your 
footsteps Abu Ammar). 
 
PBC did not cover the activities of the tenth Hamas Government led by Haniyyeh, and 
gave a lot of space for Fateh officials and spokespersons. News bulletins also highlighted 
results of poll surveys that concluded that Fateh was advancing ahead of Hamas. 
  
During the period of infighting between Fateh and Hamas, PBC news bulletins pointed 
out security disorder events related to assaults against local and Arab media institutions, 
such as the assault against Al-Arabiya offices. The 7:00 p.m. local news bulletin on 
21/1/2007 broadcast the following news item: 
 
 'The Union of Palestinian Journalists held an emergency meeting tonight at its Gaza 
headquarters to discuss recent developments in light of the assault a criminal rogue 
group perpetrated against Al-Arabiya channel office in Gaza City' etc. 
 
Obviously, the accusations were against Hamas and its members, with no mention of the 
security investigations and their outcome. 
 
This assault constituted rich material for the exchange of accusations. PBC broadcast in 
the same evening 'Al-Mawqif Assiyasi' (the political position) talk show, hosting Saleh 
Ra'fat, PLO Executive Committee member, and by phone Nabil Amro, political advisor 
to President Abu Mazen, while it did not host any official from Hamas Government. 
    
The anchor interrupted one of his guests, pointing accusations at a specific party: 
'Consequently there is a trend that does not want the truth to come out clearly.’ 
 
 This comment by the anchor is an unjustified intervention in the dialogue, and an attempt 
to divert the guests' responses in a certain direction, i.e. accusations against Hamas. 
 
Moreover, the footage of the Ba'alousha children constituted daily material for PBC. 
These hideous pictures constituted clips for national songs, together with the voices of 
women extending condolences to the mother and demanding punishment.  
 



 26

The use of the pictures of victims, particularly children, in this way possibly exceeded the 
limits of emotions, and transformed sorrow and anger over their murder into sentiments 
of revenge and reprisal during a period that warned of more victims. 
 
During that period of infighting, PBC constituted an important source of news and 
reports, and had a large audience, at least in the Gaza Strip, the main battlefield that 
witnessed these bitter and cruel events. It did not change the approach of its field 
coverage, despite its importance and the role it could have played. The severity, violence 
and bloodiness of infighting and the civilian casualties require special attention towards 
the victims and their families. Broadcasting bloody images gravely hurts feelings, and 
seriously agitates sentiments of anguish that often transform into reprisal. 
  
Chronicle of the Palestinian-Israeli conflict: 
 
As infighting receded, PBC increased space allocated for the Palestinian-Israeli 
conflict, particularly the Israeli incursions of cities, villages, towns and refugee camps, 
and the accompanying assassinations and arrests. 
 
PBC also resumed broadcasting some social and educational programs, such as 'Iftah li 
Qalbak' (Open Your Heart), a program that addresses a variety of social and economic 
issues. 
 
While PBC was interested in Israeli excavations in Al-Magharbah Hill adjacent to Al-
Aqsa Mosque, several programs and talk shows criticized the Government severely, 
which was unusual towards previous governments in which Hamas did not participate. 
 
Furthermore, with the Israeli escalation, that was simultaneous with Mecca dialogue, and 
the formation of the National Unity Government, interest in infighting decreased, a 
similar trend observed in the press. 
   
During that period, PBC did not change its means to address the conflict with Israel, 
through its news, footage or reports. Harsh and bloody scenes continued to characterize 
PBC.  
 
On 3/1/2007, PBC broadcast at 10:47 an interesting report about Rafah City entitled 'The 
Impact of Occupation and Siege on Rafah City and How it is Transformed into a Ghost 
City.’ 
 
The report broadcast images of economic, human and social destruction, in addition to 
images of shelling, destruction of houses and shops and armed Palestinians. 
 
The most striking image was that of children playing with plastic guns with the following 
comment in the background: 
 
'Children are waiting for their turn to hold real arms.’ 
 



 27

We do not know what message this report intended to convey. Despite the importance 
of the images of massive destruction the Israeli Army inflicted on the lives of people 
who lost their homes, was it necessary or beneficial to have the above-mentioned text 
about children waiting in turn to hold real guns? 
 
The text may be interpreted as incitement, as why would a child dream of a gun and 
his other dreams be excluded? It may support Israeli claims that Palestinians only 
raise their children to become combatants. 
 
This does not mean that PBC did not have other programs of an educational nature. It 
is worth noting that PBC lacks programs that give attention to children, women, and 
other social groups, who try to practice normal life despite the difficult and bitter 
reality. 
 
It is worth noting that PBC widely covered Jerusalem events and excavations in Al-
Aqsa Mosque, monitoring events and conveying reactions. It also allocated several 
programs and seminars to highlight the importance of Jerusalem, using several 
national songs such as 'Al-Aqsa Yunadeek'(Al-Aqsa calls on you), "Al-Quds" 
(Jerusalem), "Baladi Sajeen' (My country is imprisoned) and 'Shiddi Ya Ard Al-Izza' 
(Stand up the land of pride). 
 
It is noted that PBC used songs to serve the current event, while it used to broadcast 
only songs that glorified the President (ya habib asha'b: Beloved of the people) and 
Fateh. 
 
There is a need to observe some religious programs, such as 'Deen wa Akhlaq' 
(Religion and Ethics), which despite their importance, adopt a discourse that may be 
considered incitement and a call for Jihad, which has currently become a synonym for 
targeting civilians. This was particularly noted in the episode of 10/2/2007, broadcast 
at 7:20. 
 
The speaker said, 'We must not commit the same mistake that Bani Israel (Israelites) 
committed, since God gave them Jerusalem but they did not attend to it.’ 
He added, 'It is Jeopardizing to abandon Jihad for the sake of God, and this 
Palestinian jeopardy of today is the result of abandoning God's orders.’ 
 
PBC also allocated large space of its live coverage to reactions on Israeli excavations, 
though broadcasting images footage of these excavations and their gravity, such as 
'Kalam Masmouh' (permitted talk), 'Sarkhat Al-Aqsa' (Al-Aqsa appeal) and 'Yawm 
Al-Quds' (the day of Jerusalem). 
 
Mecca Agreement and the National Unity Government 
 
PBC covered the consultations preceding the Mecca Agreement and the subsequent 
dialogue that resulted in the formation of the National Unity Government, the way it 
covered infighting and conflict with the Israelis.  



 28

 
The language and terminology used in the PBC news bulletins changed in light of 
these developments. The live programs, open interviews and seminars adopted a 
calmer and less inciting discourse, which was normal and predictable in light of the 
improvement in internal relations.  

 
PBC, however, and just like the press, linked in its news coverage the Israeli 
escalation to the declaration of the Mecca Agreement and the formation of the 
National Unity Government. Palestinian reports focused on reactions that considered 
the Israeli escalation an attempt to abort internal Palestinian reconciliation. 

 
With the internal calm, PBC broadcast some targeted political and social programs, 
which broke the routine of its programs that were usually restricted to political issues, 
including the news reports that focused on disorder, Mecca consultations and the 
Unity Government. 

 
Broadcasting political programs such as 'Masirat Thawra' (The march of a 
revolution), which consisted of many long episodes that focused on the PLO and its 
historical role was not mere coincidence. It was broadcast at a very important timing, 
amid heated discussions of the representation of the PLO, the need to include Hamas 
and Islamic Jihad, and also amid doubts regarding such representation and calls for 
activating, restructuring  and reformulating PLO. This came in the wake of the 
sudden and massive accession of Hamas to authority, the deterioration of PLO 
factions and their concern over the domination of the Palestinian political system by 
this fundamental movement and its increasing impact on the lives of people. This 
program was intended to assert the existence and prominence of the  PLO in the long 
history of struggle in a manner that cannot be overlooked. 

 
PBC also witnessed a variety in its programs, and an openness towards the other, 
Hamas, as it hosted for the first time the Prime Minister of the tenth Palestinian 
Government Ismail Haniyyeh in 'Khat Ahmar' (Red Line) on 10/3/2007 at 7:37 pm. 
This constituted a shift in the PBC policy, which previously used to cover anti-
government activities, particularly the strike of employees in the public sector. 

 
With the improvement, namely the formation of the Unity Government, and after this 
interview, PBC started to cover the news and activities of the Prime Minister and his 
Government, which ranked second after the President's news. 

 
On 14/2/2007, PBC even went further as it hosted Khaled Mash'al, the head of Hamas 
Political Bureau, at ‘Khat Ahmar’ (Red Line) at 7:45 pm, an unusual step towards a 
controversial figure such as Mash'al, particularly within the ranks of Fateh and the 
Presidency,  who perceived him as an obstacle to any internal agreement between 
Fateh and Hamas. 

 



 29

This new approach adopted by the PBC constituted a turning point towards an 
objective coverage of events. PBC, however, continued to grant wider coverage of 
Fateh and the Presidency.  

 
Regarding talk shows on internal political topics, PBC repetitively hosted the same 
persons, such as Qays Abu Layla, Hani Al-Masri, Nabil Amro and Azzam Al-Ahmad, 
particularly on the program 'Ma Wara’ Al-Hadath' (Beyond the event). 

 
Coverage during that period lacked a monitoring of American, Israeli and European 
positions towards the Mecca Agreement and the Unity Government, neither in news 
bulletins nor in political talk shows. 

 
The lack of interest in the position of the other side and its reaction towards Mecca 
Agreement and the Unity Government was obvious. 

 
The PBC news bulletins included only one statement by Olmert on 14/2/2007 in 
which he declared, 'The unity agreement has a major impact on the future of the 
Middle East.’ 

  
We could not find in the PBC new bulletins the many statements we read in the press.  

 
On 15/3/2007, we read the following statement by the Israeli Foreign Minister on the 
news strip regarding the Israeli position towards the Unity Government: 
'Israeli Foreign Ministry announced that Israel will not deal with the new 
Palestinian Government.’ 

 
We found only Palestinian reactions to the Israeli positions, most prominently that of 
the PLO Executive Committee, broadcast on the evening of 19/3/2007, and which 
expressed its rejection of the Israeli position towards the new Unity Government and 
called upon the international community to end the political and economic siege. 

 
The only detailed reference to the Israeli and American position towards the Mecca 
Agreement and the Unity Government in PBC was on 20/3/2007, at 8:15, where guest 
Nabil Amro explained the American, Israeli and European positions and how the new 
Government must address the World. 

 
Strangely enough, the PBC did not present the Israeli analysis of the official position 
in Israel towards the internal Palestinian developments. 

 
Finally, in addition to the PBC songs that glorify the President, Fateh, National Unity, 
Jerusalem and Al-Aqsa, they added a song that commended the kingdom of Saudi 
Arabia for its role in the Mecca Agreement. It was entitled 'Saudia' and was added to 
several other songs named 'Min Falasteen Alf Tahiya' (from Palestine a thousand 
greetings), 'Alli Al-kaffieh' (Raise the Kaffieh 'traditional head cover' high) and 
'Wihdetna Alfalastiniyeh' (Our Palestinian Unity). PBC broadcast these songs two or 
three times within a short period of transmission. 



 30

 
It seemed that these songs served a political purpose. The songs were mixed with the 
usual TV footage on Israel, infighting and also Mecca Agreement and the National 
Unity Government. 

 
 

Findings 
 

 The three newspapers allocated a lot of coverage to events related to the security 
disorder, the consultations that preceded the Mecca Agreement, and subsequent 
developments, particularly the National Unity Government. They highlighted 
these topics in the main headlines and internal pages, relying on field 
correspondents as well as local and foreign news agencies. Nevertheless, their 
coverage constituted mere conveyance of events rather than an in-depth address 
of their repercussions and consequences. 

 The three newspapers adopted an editing policy that was clearly biased in favor of 
one party against the other, which undermined their professionalism, particularly 
in field events, where the story of one party dominated the counter story. 

 The three newspapers dealt with victims of security disorder as mere figures, 
continuously pointing out the numbers of daily casualties of infighting, or 
confrontation with Israel. They adopted a certain policy towards the 
organizational and political identity of victims, as they did not mention the 
identity of one group, but focused on victims belonging to the security services 
and Fateh. The newspapers adopted a different policy towards the victims of the 
Palestinian-Israeli conflict; as resistance-fighters, they pointed out their identity 
regardless of whether they belonged to Fateh or to Hamas. 

 Specialized reports on local social, cultural and economic issues were absent. 
Reports of a human nature about the infighting or the Palestinian-Israeli conflict 
were also absent. Alternately, the newspapers merely covered political events. 
Nevertheless, very few reports of this type were published. 

 During the peak of infighting, the three newspapers were transformed into media 
battlefields for politicians and media persons from both disputant parties. It 
should be noted that Fateh spokespersons and political leaders were given double 
the space allocated to their counterparts from Hamas. The three newspapers were 
particularly keen on highlighting the positions and activities of the Presidency, a 
policy they had adopted for years, and not only during those three months. 

 Cartoons gained a special status in the three newspapers. They succeeded in 
portraying an important and grave phase, and expressing it in a more 
comprehensive, objective and credible manner than news and reports. The 
performance of the newspapers was much better in cartoons, as these expressed 
the real public mood. 

 Electronic media, particularly news websites constituted main sources of news 
and reports published in the newspapers during that period, in addition to foreign 
media, from which the newspapers took reports and subjects. The role of local 
journalism in following up on events and developments receded. This may be 
attributed to several reasons, such as the absence of financial incentives to 



 31

correspondents and reporters, the easy access to information on the web, or in 
satellite channels that broadcast live. This affected the role, performance and even 
neutrality of journalists. Moreover, the then prevalent security and political 
conditions were threatening to journalism.  

  The three newspapers contributed indirectly to stirring up emotions and creating 
a situation of internal agitation following the disorder that spread in Gaza Strip, 
through their scale of coverage, their headlines and even their discourse. Cartoons 
were unique in adopting a milder approach than the exchange of statements the 
newspapers reported.  

 The three newspapers positively granted wide and comprehensive coverage of the 
Mecca Agreement and the National Unity Government, following up on details of 
the Israeli, American and European positions towards these political 
developments.  

 The bloody events in Gaza Strip received the widest coverage in programs and in 
the field reports of PBC, which uniquely followed up events through a network of 
reporters in the Strip. 

 During that period of coverage, the PBC presented many news flashes that were 
extremely inaccurate and lacked objectivity. Its media discourse was replete with 
agitation, particularly as it broadcast images of victims, infighting, shooting, and 
the targeting of individuals and institutions.  

 Cruel scenes of victims recurred, occupying significant time of PBC transmission, 
particularly those of the Ba'alousha children, exploiting them in agitation and 
causing further incitement and infighting. 

 PBC programs constituted mostly of open political shows that were event-
oriented. Hence, these programs covered the security disorder, then covered 
Mecca Agreement and the Unity Government, which was a good approach. These 
programs, however, hosted the same figures, were detail oriented and witnessed 
continuous interventions by the anchor or the interlocutor who adopted an 
approach that may be described as biased. 

 PBC did not follow up on the American, European and Israeli positions towards 
the field and political developments in Gaza Strip, particularly the disorder, 
Mecca Agreement and the Unity Government.   

 PBC did not indicate these positions in its news bulletins or programs, a major 
shortcoming we could not explain. 

  PBC lacked reports of a humanitarian nature, touching on the social and 
economic suffering of citizens, except for a few important programs, such as 
'Aqdam Aliya' (High Feet) and other cultural and educational programs, in 
addition to religious programs. We assert our previous observation that PBC 
programs were event oriented. 

 Some PBC scenes, reports and programs include insinuations that may be 
interpreted as incitement or a call for targeting civilians. 

 
 
 
 
 



 32

Recommendations 
 

 To develop the professional performance and build the competence and capacity 
of the staff in the press and visual media (the three newspapers and PBC). 

 To urge the editors-in-chief and policy makers of the three newspapers and PBC 
to be objective in their news coverage, avoid agitating and inciting headlines, 
grant wider space for the other opposing opinion, and publish stories that are more 
balanced. 

 Call upon newspapers to grant more space for cartoons, which proved to be 
representative of the reality of public mood and opinion. The editor or the editor-
in-chief must not censure cartoons or ban publishing. 

 PBC must stop broadcasting cruel and hideous images of victims of the infighting 
and of the Palestinian-Israeli conflict. It should also stop using those images, 
particularly of children, for political purposes, or use them as clips for songs. 

 PBC and the press must allocate wider space for humanitarian and social reports. 
PBC must broadcast new programs of a different quality, and the press must 
allocate pages to address the issues and problems of citizens, and promote a 
culture of reconciliation and civil peace.  

 Stop addressing victims as mere figures and dehumanizing them. Each victim is a 
whole life per se. 

 Provide financial incentives and job tenure in the media. This contributes to 
motivating staff to excel in their work and provides them with a mechanism for 
legal protection. 

 
 

   


